شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

با انواع اجاق گاز و کاربردهای آن‌ها آشنا شوید

سه شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب: 802375
انواع مختلفی از اجاق گاز در بازار وجود دارد که برای دسته‌بندی آنها می‌توان از فاکتورهای گوناگونی استفاده کرد. در این مقاله همراه ما باشید تا بیشتر با انواع اجاق گاز و کاربردهای آنها آشنا شوید.
با انواع اجاق گاز و کاربردهای آن‌ها آشنا شوید
اجاق گازها بسته به نوع سوختی که مصرف می‌کنند و شکل ظاهری که دارند به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. انتخاب مناسب بین تمام گزینه‌هایی که در زمان خرید به شما پیشنهاد می‌شوند؛ بستگی به نوع آشپزخانه دارد. قبل از انتخاب، باید در مورد انواع مختلف اجاق گاز و تمام فناوری‌ها و ویژگی‌های جدیدی که به شما ارائه می‌دهند اطلاعات کسب کنید. پس توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

نحوه انتخاب بهترین اجاق گاز

یکی از مهم‌ترین لوازم آشپزخانه که باید هنگام بازسازی خانه یا طراحی آشپزخانه برای یک ساختمان نوساز انتخاب کنید؛ اجاق گاز است. در هنگام خرید این وسیله باید به چند فاکتور مهم توجه کنید که اصلی‌ترین آن، منابع انرژی موجود در ساختمان است.
به این ترتیب اگر ساختمان لوله‌کشی گاز نداشته باشد؛ نمی‌توانید از اجاق‌های گازی استفاده کنید و مجبور هستید انواع دیگر اجاق مانند اجاق‌های برقی را بخرید.

دومین فاکتور که باید در زمان خرید به آن توجه کنید؛ مزایا و معایب نحوه عملکرد هر اجاق گاز است. به طور کلی انواع اجاق گاز را بر اساس دو فاکتور مهم منبع مورد نیاز برای تامین انرژی و شکل ظاهری دستگاه می‌توان تقسیم‌بندی کرد.

انواع اجاق گاز بر اساس انرژی مورد نیاز دستگاه

وقتی صحبت از انواع اجاق گاز بر اساس سوخت مصرفی می‌شود؛ شما مجبور هستید بین 3 گزینه اجاق گازی، اجاق برقی و اجاق دوگانه‌سوز یکی را انتخاب کنید. همه این مدل‌ها را می‌توانید هم به صورت کابینتی و هم به صورت رومیزی در بازار پیدا کنید. بنابراین تعیین نوع سوخت مصرفی دستگاه را قبل از هر چیز دیگری در اولویت قرار دهید.

اجاق‌های گازی

اجاق‌های گازی برای روشن شدن نیاز به اتصال به یک لوله گاز اختصاصی دارند. اگر ساختمان‌تان در منطقه‌ای است که لوله‌کشی گاز دارد؛ توصیه ما به عنوان یک کارشناس در زمینه تعمیر اجاق گاز آریستون و انواع برندهای دیگر این است که حتما از این نوع اجاق گاز برای تجهیز آشپزخانه خود استفاده کنید. نصب این مدل دستگاه‌ها، اگر زیر نظر یک فرد حرفه‌ای انجام شود؛ بسیار ساده و سریع است. اجاق‌های گازی به دلیل داشتن شعله‌های باز روی صفحه خود، در بین آشپزهای حرفه‌ای بسیار محبوب هستند. برخی از مزایای این نوع اجاق‌ها عبارتند از:
  • شعله باز روی اجاق‌های گازی را می‌توان به سرعت تنظیم کرد. در واقع سرشعله‌های این مدل از گازها، بر خلاف اجاق‌های برقی که نیاز به زمان برای تغییر حرارت دارند؛ به محض چرخاندن ولوم دستگاه، حرارت زیر قابلمه را کم یا زیاد می‌کنند. بنابراین تغییر دمای زیر قابلمه با استفاده از این اجاق‌ها کار ساده‌ای است. اگر متوجه شدید که زیر گاز زیاد است و آب غذا به سرعت در حال کم شدن است؛ نیازی نیست منتظر بمانید تا سیم پیچ الکتریکی دستگاه خنک شود. همین که ولوم تنظیم حرارت را بچرخانید می‌توانید حرارت را تغییر دهید.

    در صورت تمایل می‌توان از شعله برای گریل و کباب کردن مستقیم غذا استفاده کرد. به عنوان مثال برای تهیه گوجه کبابی یا گریل کردن گوشت، مرغ و حتی بلال می‌توانید از شعله‌های مستقیم این مدل دستگاه استفاده کنید. همچنین می‌توانید برای سرخ کردن انواع مواد غذایی در تابه یا وک نیز از این نوع اجاق گازها به سادگی استفاده کنید.

    اجاق‌های گازی، به همان سرعتی که می‌توانند حرارت منتقله به قابلمه را بالا ببرند؛ قادرند زودتر از اجاق‌های برقی گرم شوند. بنابراین نیازی نیست برای گرم شدن قابلمه زمان جداگانه‌ای در نظر بگیرید.

اجاق‌های برقی

اکثر اجاق‌های برقی، برای روشن شدن فقط به یک پریز 240 ولت نیاز دارند. بنابراین از آنجایی که در ایران اکثر خانه‌های با برق 220 ولت سیم‌کشی می‌شوند؛ معمولا استفاده از این دستگاه‌ها در کشورمان زیاد رواج ندارد. اجاق‌های برقی با استفاده از کویل‌های فلزی گرم شده یا صفحه‌های گرمایشی که اغلب روی یک سطح شیشه‌ای صاف قرار دارند؛ غذا را طبخ می‌کنند. برخی از مزایای اجاق‌های الکتریکی عبارتند از:
  • کویل‌های فلزی کار گذاشته شده زیر صفحه اصلی گاز می‌توانند به طور موثر گرما را به ظروف پخت منتقل کرده و از تجمع حرارت در یک ناحیه و هدر رفتن انرژی از اطراف قابلمه جلوگیری کنند. این قابلیت برای جوشاندن موثر آب و مایعات دیگر مانند انواع خورش و تهیه تهدیگ‌های یک دست و خوشمزه بسیار مفید است.

    سطح اجاق‌های شیشه‌ای برقی، کاملا مسطح و تراز است و باعث می‌شود که حرارت زیر قابلمه و تابه به صورت یکنواخت پخش شود. در عین حال تمیز کردن چنین سطح صافی کار بسیار آسانی است.

    گرمای الکتریکی در اجاق‌های برقی، معمولا به دلیل خشک بودن و ثابت بودن باعث می‌شوند زیر غذاهای سرخ کردنی و تهدیگ‌ها کاملا یک دست برشته و قهوه‌ای شده و نتیجه پخت کاملا استثنایی و شبیه به دستپخت آشپزهای حرفه‌ای شود. ضمن اینکه فرهای برقی نیز همین قابلیت را دارند و پخت غذاهایی مانند انواع کیک در آنها کاملا یک دست انجام می‌شود.

اجاق‌های دوگانه‌سوز

اجاق گازهای دوگانه‌سوز در واقع ترکیبی از یک اجاق گازی با یک اجاق برقی هستند.

بسیاری از متخصصان در زمینه تعمیر هود آریستون و تعمیر انواع اجاق گاز معتقدند که این دستگاه‌ها، بهترین ویژگی‌های هر دو مدل قبلی را در دل خود جای داده‌اند.

بنابراین اگر هم سیم‌کشی برق 240 ولت و هم لوله‌کشی گاز در آشپزخانه دارید؛ این مدل گازها را به شما توصیه می‌کنیم. البته ممکن است قیمت این محصولات کمی شما را شگفت‌زده کند. برخی از مزایای اجاق گازهای دوگانه‌سوز عبارتند از:
  • گرمای متساعد شده از بخش گازی دستگاه، با واکنش‌پذیری بالا و قابلیت تنظیم آسان استفاده از اجاق را برای شما ساده‌تر می‌کند و کنترل قدرتمندتر و تجربه عملی‌تری را از آشپزی در اختیار شما قرار می‌دهد.
    حرارت خشک و ثابت بخش الکتریکی این مدل از گازها نیز دستیابی به نتایج استثنایی در پخت و پز را برای شما تسهیل می‌کند.

انواع اجاق گاز بر اساس شکل ظاهری دستگاه

اجاق‌هایی که در بازار ایران برای مصارف خانگی عرضه می‌شوند؛ بسته به شکل ظاهری به 2 دسته اجاق گازهای رومیزی و کابینتی تقسیم می‌شوند. اجاق گازهای رومیزی در واقع از یک صفحه با ضخامت چند سانتی‌متر تشکیل شده که تمام اجزای دستگاه در آن تعبیه شده است.

این اجاق گازها، که به اجاق‌های توکار نیز معروف هستند باید روی صفحه کابینت نصب شوند و به دلیل نازکی صفحه، می‌توان بخش زیرین آنها را با یک طبقه کابینت پوشاند.

اما اجاق‌های کابینتی کاملا مجزا از کابینت هستند و قابل حمل و جابه‌جایی می‌باشند. در قیمت زیرین این مدل از گازها، بسته به مدل‌شان، محفظه‌ای وجود دارد که حاوی فر یا بخش مجزایی است که به عنوان کابینت می‌توان از آن استفاده کرد.

انواع اجاق گاز بر اساس تعداد سرشعله‌ها

تعداد سرشعله‌ها یکی از فاکتورهایی است که می‌توان اجاق گازها را بر اساس آنها تقسیم‌بندی کرد. اجاق‌های تک شعله و دو شعله که کوچک‌ترین سایز اجاق گاز هستند؛ معمولا برای اقامتگاه‌های موقت یا سوئیت‌های تک نفره و کوچک مناسب می‌باشند. علاوه بر این موارد، گازهای 3، 4، 5 و 6 شعله نیز در بازار وجود دارد که هر کدام از آنها کاربرد خاص خودشان را دارند.

به عنوان مثال گازهای 3 و 4 و 5 شعله بیشتر مصارف خانگی داشته اما گازهای 6 شعله برای مصارف تجاری و آشپزخانه‌های صنعتی مناسب هستند. یکی از تفاوت‌های اصلی بین اجاق گازهای 5 و 6 شعله با اجاق‌های کوچک‌تر، سرشعله پلوپز آنهاست که مخصوص طبخ غذاهایی مانند برنج و ماکارونی است.
 

نکته پایانی
هنگامی که تصمیم به خرید اجاق گاز می‌گیرید؛ ممکن است با وجود گزینه‌های مختلف در بازار گیج شوید و نتوانید دستگاه مناسب برای آشپزخانه خود را انتخاب کنید. اکثر کارشناسان متخصص در زمینه تعمیر اجاق گاز معتقدند که در زمان خرید حتما به ایمنی خانواده، طراحی آشپزخانه و مقرون‌به‌صرفه بودن انرژی مصرفی دستگاه به عنوان اصلی‌ترین معیارها توجه کنید. در گام بعدی سعی کنید گزینه‌ای را انتخاب کنید که آپشن‌های بیشتری دارد و استفاده از آن برای پختن غذاها، تجربه آشپزی را برای شما لذت‌بخش‌تر می‌کند. ضمن اینکه توجه به گارانتی، گستردگی نمایندگی‌های مجاز و خدمات پس از فروش نیز می‌تواند موفقیت در خرید را برای شما تضمین کند.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *