جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۴
سخنگوی دستگاه قضا:

پایان حبس نجفی اردیبهشت سال بعد است/ مشایی از آذر ۹۸ در مرخصی است!/ حبس بقایی به خاطر بیماری متوقف شده/ تکذیب خبر پایان حبس حسین فریدون

سه شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۵۴
کد مطلب: 802373
تاکنون ۱۴ نفر افرادی که احتمال مجرم بودن آنها وجود داشت، با رعایت موازین قانونی دستگیر شدند. نام افراد دستگیر شده را منتشر نخواهیم کرد اما سمت آن ها را بیان خواهیم کرد.
پایان حبس نجفی اردیبهشت سال بعد است/ مشایی از آذر ۹۸ در مرخصی است!/ حبس بقایی به خاطر بیماری متوقف شده/ تکذیب خبر پایان حبس حسین فریدون
به گزارش جهان نيوز، نشست خبری «مسعود ستایشی» در کسوت سخنگوی قوه قضاییه، امروز (سه شنبه 11 خرداد) با خبرنگاران و اصحاب رسانه دقایقی پیش آغاز شد.

ستایشی در ابتدای این نشست ضمن تبریک دهه کرامت و گرامیداشت ایام الله ۱۵ خردادماه گفت: درگذشت سید محمود دعایی را تسلیت می گویم. 

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به محورهایی که مقام معظم رهبری در سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) مطرح کردند، گفت: امام راحل اهل معرفت، لطفات ، شجاعت و حکمیت و عقلانیت بودند. 

وی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت‌های رسانه برای جهاد تبیین استفاده کرد، خاطرنشان کرد: در جنگ روانی از رهنمودهای رهبری استفاده خواهیم کرد.

ستایشی در خصوص حادثه متروپل بیان کرد: ساعت ۱۲:۴۵ دوم خردادماه سال جاری بخشی از ساختمان ۱۱ طبقه (متروپل) در آبادان ریزش کرد و قسمت باقی مانده ساختمان در یک وضعیت ناایمن بود.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته رئیس کل دادگستری خوزستان به همراه دادستان این استان در محل حادثه حضور پیدا کردند و این موضوع را پیگیری کردند. در ابتدا برای بررسی دقیق ابعاد حقوقی و قضائی این حادثه  هیئتی متشکل از قضات استان و... راه اندازی شد. 

وی با بیان اینکه تا کنون ۴۱ نفر جان خود را در حادثه متروپل از دست دادند و ۴۶ نفر صدمه دیده اند، اظهار کرد: در حوادثی همچون حادثه متروپل، برخی افراد قابل شناسایی نیستند، از همین رو باید پزشکی قانونی باید حاضر باشد که  شناسایی هویت افراد به سرعت انجام شود‌ و همچنین مدارک زیر آوار مانده نیز باید به دست صاحبان آن برسد. ساماندهی به این دو موضوع از جمله اقداماتی بود که در حادثه متروپل انجام شد. 

ستایشی با اشاره به دستگیری افراد خاطی در حادثه متروپل گفت: تاکنون ۱۴ نفر افرادی که احتمال مجرم بودن آنها وجود داشت، با رعایت موازین قانونی دستگیر شدند. نام افراد دستگیر شده را منتشر نخواهیم کرد اما سمت آن ها را بیان خواهیم کرد.

سخنگوی قوه قضائیه با تاکید بر اینکه بهترین راه اجرای عدالت، احترام به قانون است، اظهار کرد: در تبیین تخلفات حادثه متروپل باید بدانیم که جایگاه اداره کل شهر و سازی استان، مجری و ناظر ساختمان، شهرداری و... کجا هست‌. نقش هر یک از این افراد در قانون مشخص شده است. 

وی با بیان اینکه کاهش پرونده گفت: متاسفانه اسنادعادی منجر به سواستفاده برخی افراد شده است، این یکی از مسائل و مشکلات تشکیلات قضایی است. باید ماده ۲۲ قانون عمل شود که مالکیت و اسناد باید "رسمی" باشد و از هرگونه دوا و بحث مصون بماند. 

آخرین جزئیات قانون بی‌اعتبار شدن قولنامه‌های عادی 
ستایشی برای اجرای ماده ۲۲ قانون ثبت گفت: :بی اعتبار شدن قولنامه های عادی" از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب و به شورای نگهبان ارسال شده که این شورا نکاتی را مطرح کردند و این قانون به مجلس بازگشت داده شده است و در مجلس این نکات در کمیسیون قضایی در حال بررسی و رفع ایرادات شورای نگهبان هستند.

امروز شکایت از سلبریتی به ثبت رسید
ستایشی گفت: مسائلی که اخیرا در فضای مجازی مطرح شده (ادعاهایی در مورد تعرض به برخی سینماگران) تلخ و تاسف آور است. افراد می‌توانند در قالب طرح شکایت کیفری موضوع را مطرح کنند که ما رسیدگی کنیم.

وی ادامه داد: امروز از طرف فردی که به او اتهام تعرض زده بودند شکایتی صورت گرفته است.دستگاه قضا به دور از هیاهو پرونده را بررسی و تصمیم گیری لازم را اتخاذ خواهد کرد.

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری فارس در خصوص آخرین وضعیت پرونده محمد علی نجفی گفت: پایان حبس وی ۱۰/ ۲ / ۱۴۰۳ است. اولیای دم متوفی نسبت به محکوم علیه رضایت دادند و وی در این مرحله با رعایت مقررات از ۱۵ روز مرخصی استفاده کرده است.

وی گفت: درخواستی برای پابند الکترونیک و آزادی مشروط داشتند که با آن موافقت نشد و وی در حال گذران ایام حبس است.

وی گفت: بر اساس اعلام سخنگوی قوه قضائیه تا روز گذشته هیچ شکایتی از سوی «بازیگرانی که مدعی بودند مورد تعرض قرار گرفته‌اند» ثبت نشده است.

 اعضای دولت قبل و دولت فعلی کلیه اموال خود را اعلام کرده‌اند
وی ادامه داد: اعضای دولت قبل و دولت فعلی کلیه اموال خود را برای ریاست قوه قضاییه ارسال کرده‌اند و نسبت به اعلام اموال دارایی اقدام کرده‌اند.

ستایشی گفت: براساس اخرین امار 80 درصد این قانون در قوه قضاییه اجرایی شده است و اکثر قضات ما در اعلام صورت دارایی در سامانه مشارکت داشته‌اند. در سایر وزارتخانه‌ها و نهادها این مشارکت خیلی کمتر بوده است

سخنگوی قوه قضائیه اظهار کرد: معاون اول رئیس جمهور و رئیس دفتر رئیس جمهور در این ارتباط پیگیری‌های خوبی داشته‌اند.

ستایشی خاطرنشان کرد: اقدامات برای شناسایی ساختمان‌های ناایمن بر اساس دستورهای قوه قضائیه بود، دادستان تهران گفته است فهرست مکان‌های ناایمن منتشر شود.

سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: فهرست تمام ساختمان‌های ناایمن به دادسرای ناحیه 37 تهران ارجاع شده است. تاکنون دادسرای تهران 660 واحد تجاری را مورد بررسی  قرار داده است.

وی با بیان این پرسش که آیا ایمن سازی ساختمان‌های ناایمن وظیفه دستگاه قضایی است، گفت: صاحبان تکلیف‌ در ایمن سازی ساختمان‌های ناایمن کجای کار هستند؟ اصحاب رسانه از صاحبان تکلیف در ایفای نقش‌ها و تکالیف خود مطالبه کنند.

خبر پایان حبس «حسین فریدون» تکذیب شد
ستایشی با بیان اینکه ایام حبس حسین فریدون خاتمه پیدا نکرده است و خبر پایان حبس وی تکذیب می‌شود گفت: نیمی از جزای نقدی وی پرداخت نشده است.

حسین فریدون مرخصی بود و در بازگشت به زندان چند روز غیبت کرد که شب گذشته به زندان بازگشته است. برای تاخیر در بازگشت مطابق مقررات برخورد خواهد شد.

آزادی حمید بقایی را تکذیب می‌کنم/ مرخصی مشایی از آذر 98
وی گفت: کمیسیون پزشکی نسبت به اینکه وی بیماری دارد نظر داده و براساس تصمیم قضایی و قانونی باید خارج از زندان باشد. محکومیت حبس آقای بقایی فعلا به خاطر بیماری ایشان موقتا متوقف شده است. رحیم مشایی از تاریخ 13 آذر 1398 به خاطر درگذشت والده مرخصی گرفته است. مشایی اعلام کرده بیمار است و تحمل حبس را ندارد و هنوز به زندان برنگشته‌ است.

سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: پزشکی توان مشایی برای تحمل حبس را تایید کرده و او باید به زندان برگردد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
.....
United States
تا الان در زندان بوده؟!
Iran, Islamic Republic of
مشائی از اذر 98 در مرخصی است؟
حسین
Iran, Islamic Republic of
به به همه دوستان وعزیزان جمع هستند!!!!!