پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

ناامید شدن از المپیک این بار با موشک

يکشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۲۳
کد مطلب: 802170
فعلا خبری از سرمایه گذاری و برنامه ریزی برای امیدها نیست که مطمئنا با این وضعیت حسرت صعود به المپیک باز هم طولانی تر خواهد شد هر چند به نظر می رسد در فوتبال ایران برخی حسرت ها با این وضع مدیریت می تواند ابدی باشد.
ناامید شدن از المپیک این بار با موشک
به گزارش جهان نيوز به نقل از بهمن نیوز، تیم ملی فوتبال امید ایران و ترکمنستان از ساعت ۱۷:۳۰ عصر روز گذشته در مسابقات قهرمانی زیر ۲۳ آسیا به مصاف هم رفتند که شاگردان مهدوی‌کیا در پایان با نتیجه ۲ بر یک شکست خوردند. تیم ملی ابتدا در دقیقه ۸ توسط علیرضا باویه حزباوی به گل رسید و از رقیبش پیش افتاد اما امیدهای ایران در ادامه کامبک خورد و با دریافت ۲ گل در دقایق ۲۸ (پنالتی) و ۸۰ بازی را واگذار کرد.

VAR علیه امیدها
ایران از دقیقه ۶۵ با اخراج علیرضا باویه بازی را ۱۰ نفره ادامه داد. این صحنه توسط کمک داور ویدیویی تایید شد. همچنین ضربه پنالتی ترکمن ها نیز به وسیله وار تایید شد اما از سوی دیگر پنالتی امیدها که توسط داور استرالیایی تایید شده بود این بار توسط وار رد شد تا به این ترتیب در شبی که کمک داور ویدئویی هم علیه ایران بود؛ این شکست غیر منتظره برای فوتبال ایران به ثبت برسد.

تیم ملی ایران در بازی نخست خود مقابل قطر با تساوی یک بر یک متوقف شده بود.

امیدها در این دیدار با ترکیب پارسا جعفری، امیر جعفری، محمد قربانی، سامان فلاح، مهدی هاشمی‌نژاد، محمد خدابنده لو، یاسینسلمانی، علیرضا باویه، امیرعلی صادقی، عرفان شهریاری و علی جواد کالمرزی به مصاف حریف خود رفتند.
 
 

اظهارات کاپیتان و سرمربی امیدهای ایران
در پایان این دیدار یاسین سلمانی کاپیتان تیم ملی ایران ضمن عذرخواهی از علاقه‌مندان به فوتبال در ایران به دوربین پوشش دهنده این مسابقات گفت آنها تلاش خود را کردند اما موفق به کسب نتیجه مناسب در این بازی نشدند.

همچنین مهدی مهدوی‌کیا بعد از شکست ۲ بر یک تیم ملی امید ایران مقابل ترکمنستان در نشست خبری درباره دلایل شکست تیمش گفت: ترکمنستان را به خوبی آنالیز کرده بودیم و در یک ساعت اول هم طبق پیش‌بینی ما عمل کردند. روی اشتباه خودمان گل خوردیم. بعد از ۱۰ نفره شدن کار ما خیلی سخت شد.

سرمربی تیم ملی امید درباره بازی سوم با ازبکستان در مسابقات قهرمانی فوتبال آسیا گفت: حتما باید بازی بعدی را ببریم و منتظر نتایج تیم‌های دیگر باشیم. کارمان را خیلی سخت کردیم.

سرمربی تیم ملی امید درباره شانس تیمش برای راهیابی به مرحله حذفی اظهار کرد: کار ما سخت شد و باید بازی سوم را ببریم و منتظر نتایج بازی‌های بعد باشیم.

همچنین این چهره در نشست خبری دیدار قبلی تیم امید با اشاره به سن پایین شاگردانش گفته بود: ما با وجود اینکه فیزیک خوبی داریم اما بسیاری از بازیکنان‌مان دو سال از بازیکنان قطر کوچکتر هستند. ما برای برد نیاز داریم که گل بزنیم؛ ما موقعیت های زیادی درست می‌کنیم اما نمی‌زنیم. مشکل اصلی ما فعلا گل نزدن‌مان است.
 

شانس صعود کم شد
در ادامه این رقابت ها تیم‌های امید ازبکستان و قطر دیشب از دیدارهای دور دوم به مصاف هم رفتند که ازبک‌ها به برتری 6 بر صفر دست یافتند.

ازبکستان که در دیدار اول خود بر ترکمنستان غلبه کرده بود، امتیازات خود را به عدد 6 رساند و با صدرنشینی گروه A، صعود خود را به مرحله یک‌چهارم نهایی قطعی کرد.
ترکمنستان نیز که در رده دوم جدول گروه ایستاده، با 3 امتیاز بیشترین بخت را برای صعود به جمع هشت تیم پایانی مسابقات دارد.

همچنین شاگردان مهدی مهدوی‌کیا با کسب یک امتیاز، به دلیل وضعیت برابر با قطر در دیدار رودرو با تفاضل گل بهتر، در رتبه سوم قرار گرفته‌اند.

حالا تنها امید ایران به پیروزی در بازی باقی‌مانده مقابل ازبکستان میزبان و البته معادلات روز آخر مرحله مقدماتی این مسابقات است به این ترتیب که امیدهای ایران برای صعود به‌عنوان تیم دوم گروه A، سه‌شنبه شب باید ازبکستان را شکست دهد و امیدوار باشد که ترکمنستان مغلوب قطر شود.

برنامه هفته سوم و پایانی گروه A و جدول این گروه به شرح زیر است:

سه‌شنبه 17 خرداد
ایران - ازبکستان
قطر - ترکمنستان


ذوق زدگی عجیب کادرفنی
در جریان این رقابت ها در حالی مهدی مهدوی کیا به دفعات به این موضوع اشاره کرده بود که به دنبال قهرمانی رقابت ها نمی گردد و هدفش از حضور شناساندن نسلی جدید به فوتبال ایران است اما در عمل برخی رفتارها چیز دیگری را نشان می داد تا جایی که این سرمربی چنان بعد از گل اول تیمش مقابل تیم درجه سه ترکمنستان به شادمانی پرداخت که گویا با این گل، تیم امید جام را فتح کرده و به نوعی این ماجرای ذوق زدگی کادرفنی و مربیان تیم ملی امید با شعارها و اهدافی که سرمربی امیدها برای این تیم تبیین کرده و از آنها صحبت کرده بود تا حد زیادی همخوانی نداشت.

این ذوق زدگی از سوی دیگر چه بسا نشان از برخی اهداف کوچکی داشت که سرمربی مطرح و نام آشنای امیدها برای این تیم تدارک دیده بود؛ اهدافی در اندازه های صعود از گروه.

صدای منتقدین هم درآمد!
 این شکست غیر منتظره باعث شد تا صدای منتقدین نسبت به عملکرد امیدها و سرمربی صاحب نامش بلند شود. در همین زمینه غلامحسین پیروانی در گفت و گویی تاکید کرد: مقابل ترکمنستان اصلا بازی خوبی انجام ندادیم. خیلی راحت توپ را به حریف می‌دادیم. روی گل دوم بازیکن حریف خیلی راحت و بدون مزاحمت گلزنی کرد. باخت خیلی بدی بود و در حد نام ایران بازی نکردیم. خیلی متاسف شدم و کارمان برای صعود بسیار سخت است.

همه این ها در حالی هست که حالا صعودمان خیلی دشوار شده است. تازه به شرطی که ترکمنستان و قطر هم جوانمردانه بازی کنند و تبانی نکنند، ما هم بتوانیم ازبکستان را شکست بدهیم.

«تعجب می‌کنم او با مربیان بزرگ زیادی کار کرده از چنین باختی تعجب می‌کنم.» پیروانی از مهدی‌مهدوی کیا نیز به این شکل انتقاد کرد و افزود: آلمان در سال ۷۴ به الجزایر باخت ولی بعد رفت و قهرمان جام جهانی شد. نمی‌توان نتایج یک بازی را به سایر تیم‌های ملی ربط داد. هرچند هضم باخت به ترکمنستان برای فوتبال ما دشوار است. من برای تیم امید و شخص مهدی مهدوی‌کیا بخاطر این شکست خیلی ناراحتم.
 

مشکل اصلی از نگاه سرمربی کجاست؟
مهدوی مهدوی کیا پیش از این نسبت به برنامه های آماده سازی تیم ملی امید هشدار لازم را داده بود. او در گفت و گویی تاکید کرده بود: در هر صورت از لحاظ بازی تدارکاتی خیلی از رقبای خود عقب هستیم این در حالی است که حریفان ما در سطح آسیا در حدود دو سالی هست که کار خود را آغاز کرده‌اند و بازی های زیادی را انجام داده اند اما ما فقط ۳ بازی رسمی را در مرحله مقدماتی در کشور تاجیکستان برگزار کردیم و الان هم نتوانستیم برای برگزاری بازی‌های دوستانه برنامه ریزی خوبی داشته باشیم و از این نظر از رقبای خود عقب هستیم اما در هر صورت جوان ها و استعداد ها خیلی خوبی داریم و من آنها را باور دارم و مطمئن هستم آنها می‌توانند در آینده کارهای بزرگی انجام دهند و امیدوارم در آینده بتوانیم برنامه‌ریزی بهتری داشته باشیم که مطمئناً شرایط مان هم بهتر خواهد شد.

حسرت ابدی!
تا به این ترتیب مشخص شود نابسامانی درخصوص برنامه های تیم ملی فوتبال ایران و ضعف و عجز در پیدا کردن تیمی مناسب برای آماده سازی تیم ملی فقط مختص بزگرسالان نبوده و شامل حال تیم های پایه و به خصوص تیم ملی امید هم می شود. در واقع این جا فدراسیون فوتبال به عنوان متولی اصلی باید هرچه سریعتر راه چاره ای جسته و فکری به حال این داستان کند تا رویای صعود به المپیک از این چیزی که هست بیشتر نشود. این حق کادرفنی تیم ملی امید هست تا تیمش در دیدارهای تدارکاتی بزرگ محک بخورد اما فعلا برگزاری دیدار تدارکاتی برای تیم های ملی تبدیل به یک حلقه مفقوده شده است.

در حال حاضر حدود نیم قرن می شود که تیم ملی فوتبال امید ایران به المپیک صعود نکرده و جالب این که در هر دوره‌ای از تیم فوق به عنوان بهترین تیم و شانس اصلی صعود نام برده می شود اما این اتفاق نمی افتد. در هر صورت این کار بسیار سختی است و مطمئنا اگر این کار راحت بود تا این اندازه زمان نمی برد. پیش از این امیدها با حضور بازیکنان صاحب نامی که در لیگ برتر در تیم های خود ثابت بازی می کردند به هیچ جا نرسید این در حالی است که الان مجموعه ای داریم که فقط شاید دو بازیکنش برای تیم‌های خود در لیگ ثابت بازی می کنند و بقیه ذخیره هستند و به همین دلیل این بار صعود خیلی سخت تر از هر زمان دیگری است. در واقع ما با ستاره های فوتبال ایران در اوج به جایی نرسیدیم، این بار که دیگر برخی مسائل اظهر من الشمس است.

شاید این تعداد از بازیکنان امید توانایی های بالایی هم داشته باشند اما در هرصورت از نظر تدارک و بازی‌های دوستانه از رقبا عقب هستیم و اگر در زمان باقی مانده آن را جبران نکنیم و خبری از سرمایه گذاری و برنامه ریزی برای امیدها نباشد، مطمئنا حسرت صعود باز هم طولانی تر خواهد شد، هر چند به نظر می رسد در فوتبال ایران برخی حسرت ها با این وضع مدیریت می تواند ابدی باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
وقتی مربی تیم ملی را که فقط یک باخت داشت بیرون میکنند ین میشه