پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در خطبه‌های نماز جمعه تهران:

باید در حوزه‌های اقتصادی با برنامه و عزم گام برداشت/ بر اجرای قوانین شهرسازی نظارت شود

جمعه ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۱۷
کد مطلب: 802043
مسئولان نظام مهندسی گفته‌اند که هیچ ضابطه و قاعده‌ای در ساختمان متروپل رعایت نشده است؛ این است که رهبر انقلاب تاکید دارند با رصد کسانی که در حادثه کوتاهی و تخلف کردند، برخورد قانونی شده و ریشه تخلفات را از بن برکَنده شود.
باید در حوزه‌های اقتصادی با برنامه و عزم گام برداشت/ بر اجرای قوانین شهرسازی نظارت شود
به گزارش جهان نيوز، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های امروز نماز عبادی-سیاسی که در محل دانشگاه تهران برگزار شد، طی سخنانی درباره فرمان امیرالمومنین(ع) به مالک اشتر اظهار داشت: نظریه دولت در اندیشه اسلامی و مبانی دینی، آکنده از ارزش‌های اخلاقی و انسانی است و به‌معنای واقعی کلمه دارای ساختار و هندسه ویژه‌ای است. در مدرسه قرآن و اهل‌بیت(ع) عدالت، آزادی و امامت با هم پیوندی ناگسستنی دارند.

وی افزود: تجربه حاکمیت پنج‌ساله‌ی امیرالمومنین امام علی(ع) که مهم‌ترین تئوری و نظریه‌پردازی در حوزه حکمرانی دینی است؛ عدالت، آزادی، ارزش‌های اخلاقی، خصائص و ویژگی‌های حکمرانان، قانون‌مداری، حقوق ملت، دفاع از مظلوم از جایگاه ویژه و ممتازی برخوردار است. نظریه دولت در نهج‌البلاغه راه را برای دولت‌سازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی در صراط قرآن هموار می‌کند.

امام جمعه موقت تهران گفت: در نگاه امام علی(ع) در این فرمان، انسان نقطه آغاز تمدن است و نقطه پایان نیز انسان و جامعه انسانی و حقوق آن‌هاست؛ از نگاه ایشان در این فرمان، حکمرانی بدون دانش، قانون، قانون‌مداری، عدالت، آراستگی به فضائل و ارزش‌های اخلاقی و بدون کارآمدی بی‌معناست. تحقق آرمان‌های کلیدی از حکمرانی و سیاست‌ورزی یعنی فراهم آوردن زمینه‌ی رشد و تعالی فرد و جامعه و پاسخ به نیازهای مادی و معنوی و ساخت کشور مدرن مرهون آراستگی مدیران ارشد و میانی به عدالت و تقواست، دستاورد تحکیم رابطه با خداوند متعال و بندگان اوست.

ابوترابی‌فرد اظهار داشت: ما مسئولان باید مراقب باشیم که بر اساس موازین دینی، شرعی، قرآنی، واجبات و محرمات حرکت کنیم؛ این مسیر راه سعادت است و یعنی دغدغه اصلاح خویشن را داشتن؛ اگر من دغدغه اصلاح خود را نداشته باشم نمی‌توانم در اصلاح جامعه قدم بردارم.

وی در خطبه دوم درباره مسائل و تصمیمات اقتصادی خاطر نشان کرد: اگر بنده تصمیمی اتخاذ کردم که چند ساعت بعد آثارش را دیدید، این تصمیم در حوزه‌های اقتصادی راهگشا نیست؛ در حوزه اقتصادی مانند حوزه دفاعی نیازمند برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت برای برون‌رفت از تنگناها هستیم. اقتدار نظامی ما ثمره 8 سال دفاع مقدس، سه دهه مدیریت مبتنی بر علم فرماندهی کل قوا و تلاش مردانی است که در دفاع مقدس تربیت شدند. تلاش طهرانی‌مقدم‌ها، سردار سلیمانی‌ها، استقامت ملت ایران، صبر مردم و خون مقدس شهدا و زخم‌های جانبازان است.

امام جمعه موقت تهران گفت: در حوزه اقتصادی هم باید این‌گونه قدم برداشت؛ با برنامه و عزم. باید برای برون‌رفت از تنگناها حرکت کرد؛ اصلاحات سطحی و روزمره چالش‌ها را سخت‌تر می‌کند و دشواری اقتصاد را انباشته می‌کند لذا باید نگاه ما ملت عزیز و نگاه دولتمردان نگاه میان‌مدت و بلندمدت باشد و امیدوارم در این عرصه قدم های جدی برداشته شود.

ابوترابی‌فرد درباره حادثه ساختمان متروپل آبادان بیان کرد: آبادان را می‌شناسیم اما باید عظمت آبادان را برای درک جامعه جهانی تکرار کنیم؛ آبادان شهری است که مردم قهرمانش 349 روز در محاصره بودند اما آبادان را ترک نکرده و اجازه ندادند این شهر سقوط کند. جان به فدای این مردان و زنان و جوانان اقتدارآفرین. خوزستان قلب تپنده ایران است.
وی خاطر نشان کرد: فاجعه تأسف‌بار ریزش ساختمان متروپل برای ملت ما خصوصا مردم قهرمان آبادان جان‌کاه است و به این مردم شریف تسلیت می‌گوییم.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه در سایه حرکت علمی ایران، مهندسی کشور امروز به اذعان صاحب‌نظران در جهان، جایگاه استثنایی دارد، در ادامه گفت: باید بر ساخت و سازها و امورات عمرانی نظارت انجام بگیرد و این یک امر قانونی است. نظارت بر اجرای قوانین شهرسازی باید انجام بگیرد لذا بدون تردید اگر ضابطه و قوانین به درستی حاکم باشد، با مدیریت توانمند و متخصص و انقلابی و نظارت درون‌سازمانی و فراسازمانی این‌گونه حوادث رخ نخواهد داد. از دولت محترم می‌خواهیم قانون و اجرا و نظارت بر حسن اجرای آن را به‌طور دستورکار خود داشته باشند.

ابوترابی‌فرد گفت: مقامات مسئول نظام مهندسی کشور گفته‌اند هیچ ضابطه و قاعده‌ای در متروپل رعایت نشده است؛ این است که رهبری معظم انقلاب تاکید دارند باید با رصد کسانی که در حادثه کوتاهی و تخلف کردند، برخورد قانونی بشود و ریشه تخلفات را از بن برکَند.

وی با اشاره به سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) اظهار داشت: بیانات و رفتار سیاسی امام(ره) تفسیر روشنی از فلسفه سیاست در اسلام است؛ از دوران نوجوانی تلاش کرده‌اند که موعظه‌ی قرآنیِ قیام برای خدا را سرلوحه حرکت خود قرار دهد. امام راحل عارف بالله بود زیرا موعظه قرآن را به جان سپرده بود و تلاش داشت همه رفتار و اعمالش مبتنی بر مبانی دین باشد. ایشان قلبی آراسته به نور معرفت الهی و زهد در دنیا داشت و در محضر قرآن کریم تربیت شده بود. ایشان در نجف در خانه‌ای محقر زندگی کردند و بنده محضر ایشان را در آن‌جا درک کردم.

امام جمعه موقت تهران گفت: امام راحل با یقین خود در برابر همه دنیا ایستاد و در روزی که ایران تنها بود و به این قدرت بالنده‌ی دفاعی آراسته نشده بود، فرمود "اسلام سنگرهای کلیدی جهان را فتح می‌کند".
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


فهیم
Iran, Islamic Republic of
.......