جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

اهتمام سازمان سینمایی به ساخت آثار مذهبی

جمعه ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب: 802015
اگرچه از آغاز انقلاب تا کنون فیلم‌های بسیاری درباره ساحت قدسی ائمه‌اطهار و رابطه میان محبان آنها با این ساحت ساخته شده است و اخیراً هم فیلم «بدون قرار قبلی» ساخته بهروز شعیبی که در جشنواره فیلم‌فجر اکران شد به ساحت قدسی امام رئوف پرداخته است اما همچنان تولیدات در این عرصه چشمگیر و فراگیر نبوده است.
اهتمام سازمان سینمایی به ساخت آثار مذهبی
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، فیلم موهن «عنکبوت مقدس» که در جشنواره فیلم کن اکران شد نشان‌دهنده مقابله با عمق استراتژیک و اهمیت سینمای مذهبی است. در این روایت‌ها آن سیمای پر از مهر و خیر ائمه اطهار گاهی به صورت مستقیم و در قالب آثار تاریخی و گاهی در قالب فیلم‌های اجتماعی و خانوادگی روز به نمایش در آمده است.

«عنکبوت مقدس» به عنوان اثری که می‌خواهد این تصویر را در چشم جهانیان بشکند و این سیمای پر مهر را خدشه‌دار کند اگرچه مانند خاموش کردن نوری عظیم با یک نسیم کم‌جان است، اما نشانه‌ای از ضعف ما در بیان آن سیمای مهربانانه در وجهی صحیح و سازنده نیز هست.

اگرچه از آغاز انقلاب تا کنون فیلم‌های بسیاری درباره ساحت قدسی ائمه‌اطهار و رابطه میان محبان آنها با این ساحت ساخته شده است و اخیراً هم فیلم «بدون قرار قبلی» ساخته بهروز شعیبی که در جشنواره فیلم‌فجر اکران شد به ساحت قدسی امام رئوف پرداخته است اما همچنان تولیدات در این عرصه چشمگیر و فراگیر نبوده است. این نکته را به دلیل پتانسیل‌هایی بیان می‌کنم که در بطن این موقعیت نهفته و نهادینه شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد سازمان سینمایی در دوره جدید و با توجه به سیاست‌هایی که داشته این مسیر را به شکلی دیگر پیش گرفته و تولید آثار مذهبی، به صورت گسترده را در دستور کار قرار داده است.

مثلاً شنیده‌ها از دریافت مجوز ساخت برای فیلم «نامیرا» در سازمان سینمایی خبر می‌دهد که اقتباسی است از داستان عاشورایی «نامیرا» نوشته صادق کرمیار، که شهریار بحرانی قصد ساخت آن را دارد.

این نکته و با توجه به فیلم‌های دیگری که در این سالها چه ساخته شده و چه در دستور کار قرار گرفته نشان می‌دهد این سیاست به شکل متناوبی در دستور کار نهادها و سازمان‌های متولی ساخت و تولید آثار سینمایی قرار گرفته است.

به نظر تولید آثاری همچون «عنکبوت مقدس» در برابر چنین آثاری هیچ جای عرض اندام ندارد. چه به لحاظ موضوعی و چه به لحاظ فرم و زیبایی‌شناسی در رعایت اصول سینمایی. اما این اتفاق به نظر بهانه‌ای است برای توجه درست و دقیق‌تر به این موضوع در میان سینماگران و مدیران سینمایی.

اهتمام سازمان سینمایی در دوره جدید برای تولید آثار سینمایی با درون مایه مذهبی را در این عصر و زمانه را باید به فال نیک گرفت. عصر و زمانه‌ای که بیش از هر زمان دیگری به یادآوری و تکرار این اندیشه‌های روشن آسمانی نیازمند است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *