سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

نکاتی که درباره فلفل سیاه نمی‌دانید

پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۴:۱۸
کد مطلب: 801752
مصرف فلفل سیاه مزیت‌های مختلفی دارد، اما زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند با بعضی از مشکلات همراه باشد. در این مطلب به ۳ مورد از فواید این ادویه خواهیم پرداخت.
نکاتی که درباره فلفل سیاه نمی‌دانید
به گزارش جهان نيوز به نقل از همشهری آنلاین، فلفل سیاه یکی از ادویه‌های پرکاربردی است که به بسیاری از غذاها اضافه می‌شود و در هر آشپزخانه‌ای هم می‌توان آن را پیدا کرد.

این افزودنی که طعم و بوی خاصی به غذاها می‌بخشد، کالری بسیار کمی هم دارد.

متخصصان تغذیه می‌گویند که مصرف فلفل سیاه مزیت‌های مختلفی دارد، اما زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند با بعضی از مشکلات همراه باشد.

در ادامه این مطلب، به ۳ مورد از فواید این ادویه خواهیم پرداخت که به ترتیب عبارتند از:
 

۱. کمک به جذب مواد مغذی


یکی از مهم‌ترین عملکردهای فلفل سیاه این است که می‌تواند به جذب بهتر بعضی از مواد مغذی مانند بتاکاروتن و آهن کمک کند.

حتی امروزه از فلفل سیاه در ساخت مکمل‌های زردچوبه استفاده می‌شود تا از این طریق، جذب آنتی‌اکسیدانی و کیفیت ضدالتهابی هر دوی این ترکیبات افزایش پیدا کند.

ماده فعال و اصلی زردچوبه، کورکومین نام دارد که قابلیت‌های ضدالتهابی زردچوبه را به‌وجود می‌آورد.

با این‌حال، اثربخشی کورکومین زمانی به حداکثر می‌رسد که در کنار فلفل سیاه قرار بگیرد.
 

۲. کمک به کاهش کلسترول خون


اگرچه مطالعات انجام‌شده بر روی نمونه‌های انسانی در این زمینه محدود هستند، اما همین مطالعات نشان می‌دهند که فلفل سیاه می‌تواند به کاهش کلسترول خون کمک کند و با بعضی از سرطان‌ها نیز مبارزه کند.

گزارشی که در Pharmaceutical Biology Journal منتشر شده است، نشان می‌دهد که مصرف منظم و طولانی‌مدت عصاره فلفل سیاه با کاهش کلسترول خون و مخصوصا کلسترول بد خون (LDL) همراه می‌شود.

به‌علاوه، پیپرین موجود در فلفل سیاه به‌خوبی می‌تواند اثرات ضد کلسترول ترکیبات غذایی مختلف را تقویت کند.
 

۳. دارای اثرات آنتی‌اکسیدانی


فلفل سیاه فقط یکی از چاشنی‌های ساده و طعم‌دهنده به غذاها نیست، بلکه خواص آنتی‌اکسیدانی قابل توجهی هم دارد و درنتیجه می‌تواند به محافظت از بدن در برابر صدمات مرتبط با رادیکال‌های آزاد و همچنین مبارزه با التهاب کمک کند.

رادیکال‌های آزاد همان مولکول‌های دارای الکترون غیرمتصل در بدن هستند که می‌توانند باعث آسیب‌های سلولی شوند.

این مولکول‌ها می‌توانند در اثر واکنش به آلودگی هوا، تغذیه بی‌کیفیت، سیگار کشیدن و... شکل بگیرند.

آنتی‌اکسیدان‌ها نیز نوعی ترکیبات شیمیایی هستند که فعالیت رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند و خطر ابتلا به آسیب‌های سلولی را کاهش می‌دهند.
 

اما فلفل سیاه علائم ریفلاکس را تشدید می‌کند


اگر کسی به مشکل ریفلاکس مبتلا باشد، به احتمال زیاد نمی‌تواند همیشه از فلفل سیاه استفاده کند، زیرا این ماده غذایی می‌تواند باعث برگشت اسید به مری شود.

اما به‌طور کلی، افراد سالم هم با زیاده‌روی در مصرف فلفل سیاه می‌توانند به علائم ریفلاکس دچار شوند. به همین دلیل است که متخصصان تغذیه، مصرف غذاهای بیش‌ از حد تُند و سرشار از ادویه را توصیه نمی‌کنند.

بنابراین، همیشه در مصرف فلفل سیاه، اصل اعتدال را رعایت کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *