کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آواربرداری ادامه دارد

آخرین آمار تلفات متروپل تا روز هشتم/ وزیر کشور: شرایط متروپل از پلاسکو پیچیده تر است/ قرار بود ۶ طبقه باشد/ نماینده سابق آبادان: عبدالباقی می‌گفت تمام کارهایم قانونی است/ شهرداری شریک کاری او بود

9 خرداد 1401 ساعت 14:05

عبدالباقی در آپارتمانی که به نام بورس مشهور است سکونت داشت؛ مسیری را از این ساختمان به داخل خود فلکه باز کردند و مردم اینگونه اتفاقات را می‌دیدند.


به گزارش جهان نیوز، صادق خلیلیان، استاندار خوزستان در بخش خبری ساعت 14 تلویزیون آخرین آمار جان باختگان حادثه متروپل را 32 نفر اعلام کرد.

خلیلیان از رسانه ها خواست که آمار جان باختگان را صرفا از منابع رسمی پیگیری کنند و تعداد را افزایش ندهند.

آمار مفقودی‌ها حادثه براساس اعلام خانواده‌های مراجعه‌کننده 38 نفر است که تاکنون پیکرهای 32 نفر پیدا شده‌ است و احتمالاً شش نفر دیگر همچنان زیر آوار مدفون هستند.‌

احسان عباس‌پور فرماندار ویژه آبادان هم در جمع خبرنگاران در محل ساختمان متروپل با بیان اینکه در ریزش ساختمان متروپل 37 نفر ‌دچار مصدومیت شدند که 35 نفر از آنها از بیمارستان مرخص شده‌اند، اظهار داشت: دو نفر از مصدومان ‌برای رسیدگی بیشتر به بیمارستان‌های اهواز منتقل شده‌اند.‌

آمار دقیقی از افراد زیرآوار ساختمان متروپل آبادان نداریم
محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور شب گذشته در جمع خبرنگاران گفت: متاسفانه هنوز آمار دقیقی از افراد موجود در محل حادثه در دست نیست و مجبوریم برای کشف پیکر افراد زیر آوار دقت کار را بالا ببریم.

وی با بیان اینکه وجود 2 ساختمان در مجاور و یک ساختمان مقابل محل حادثه، تا حدود زیادی سرعت عملیات را پایین آورده است گفت: تیم‌های مهندسی مقاوم‌سازی در بخش های مختلف ساختمان را انجام می‌دهند و مجدد عملیات آواربرداری ادامه می یابد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: عملیات آواربرداری تا یافتن آخرین پیکر زیر آوار مانده با دقت دنبال خواهد شد.

وی با اشاره به خطر ریزش سازه بیان کرد: در حال مقاوم‌سازی ساختمان هستیم؛ هر لحظه که دوربین‌ها حتی خطر مختصر را گزارش می‌دهند، عملیات متوقف و مقاوم سازی بیشتر می‌شود، تا زمان جست و جو، سازه ریزش نکند.

نامی با بیان اینکه از نظر تجهیزات کمبودی نداریم ادامه داد: برخی از تجهیزاتی که در محل حادثه قرار دارند جزو تجهیزات منحصر به فرد در کشور هستند.



شرایط متروپل از پلاسکو پیچیده تر است
احمد وحیدی‌ وزیر کشور با ارائه گزارشی از حضور ‌‌خود در محل ساختمان متروپل آبادان و روند امدادرسانی به حادثه‌دیدگان و اقدامات لازم برای آواربرداری و بازسازی این سازه اظهار داشت: ساختمان متروپل حدود 48 هزار متر مربع زیربنا دارد که با تخلف ساخته شده است؛‌ این ساختمان قرار بوده در 6 طبقه ساخته شود، اما در دو مرحله تعداد واحدهای این ساختمان به 10 طبقه اضافه شده است؛ ساخت متروپل از سال 96 شروع شد و چند سال طول کشید؛ گزارش‌هایی مبنی بر تخلف در این زمان ارائه شده اما به این گزارش‌ها توجهی نشده است.

وی با تأکید بر این‌که واقعاً تخلف بزرگی در ساخت متروپل انجام شده است، افزود: حتی آتش‌نشانان معتقد بودند متروپل پیچیده‌تر از پلاسکو است؛ چون در پلاسکو بعد از تخریب و فروریختن کامل ساختمان اگر چه عزیزانمان شهید شده‌اند و داغ دیده‌ایم اما مسئله تمام شد، اما ساختمان متروپل به دلیل نوع سازه‌ها و همچنین محدود بودن محیط، بسیار پیچیدگی دارد.

عبدالباقی می‌گفت تمام کارهایم قانونی است
غلامرضا شرفی یکی از نمایندگان آبادان در دوره دهم مجلس شورای اسلامی به چند پرسش باشگاه خبرنگاران جوان پاسخ داده است.

سرپرست نظام مهندسی ساختمان گفته ۱۶ خرداد ۹۶ در نامه‌ای به نمایندگان آبادان در مجلس در مورد مشکلات پروژه متروپل اطلاع داده شده است. شما این موضوع را تأیید می‌کنید؟ آیا اقدامی برای حل مشکل انجام نشد؟
این نامه نگاری انجام شده بود، اما برای متروپل حدود سال ۹۸ مجوز ساخت گرفتند. نظام مهندسی بیشتر تأکید داشت خودش نظارت را انجام دهد که پس از نامه نگاری با وزارت راه و شهرسازی، پاسخ داده شد سازندگان می‌توانند به صورت شخصی نظارت بگیرند. این قانونی بود که در آن مقطع زمانی وجود داشت، اما حالا چنین نیست.

ابتدا قرار بود این ساختمان ۴ طبقه باشد و سال ۹۸ به بعد ۲ طبقه دیگر مجوز می‌گیرند؛ اما دست آخر این ساختمان ۱۰ طبقه ساخته شد که در میانه کار هم نشست کرده بود. البته چند تا از پروژه‌های دیگر آقای عبدالباقی هم با نشست مواجه شد؛ برای نمونه پروژه سر خیابان پرویزی نشست کرده و حتی سطح پیاده‌رو به علت این نشست بالا آمده است. لایه سخت زمین در آبادان در حدود ۲۰ متری است و منطقی نیست بدون شمع‌کوبی، یک سازه صنعتی بسیار سنگین درست کرد.نظام مهندسی بر اساس اطلاعات ابتدایی هشدار داده بود که ساخت این ساختمان خطرناک است. ما هم در زمان نمایندگی نامه‌نگاری داشتیم و با فرماندار موضوع را مطرح کردیم. من خودم آقای عبدالباقی را خواستم که با یکی از مهندسانش آمد و گفت‌وگو داشتیم. آقای عبدالباقی در آن جلسه گفت به هیچ وجه هیچ کاری را بدون ثبت در دفتر اسناد رسمی انجام نمی‌دهم و تمام کارهایم قانونی است.

حدود سال‌های ۹۴ تا ۹۵ مسئله‌ای درباره پروژه‌های همان زمان آقای عبدالباقی مطرح بود که یک گروه بازرسی از استانداری آمد و به گفته یکی از اعضای شورای شهر وقت آبادان، یک پیکان مدرک برایش جمع کردند و به استانداری بردند. با این حال کمتر از ۳ ماه ادعایی نسبت به عبدالباقی اثبات نشد. متأسفانه در بخشی از پروژه‌های عبدالباقی نکات لازم آنطور که باید، رعایت نمی‌شد و مردم از بیشتر مجوز‌هایی که می‌گرفت، تعجب می‌کردند. مثلاً می‌گفتند چطور می‌شود که در یک فلکه پر ترافیک شهر، یک راه جدید باز می‌کنند؟


یعنی آقای عبدالباقی خودش یک خیابان در آبادان باز کرده بود؟ 
آقای عبدالباقی در آپارتمانی که به نام بورس مشهور است سکونت داشت؛ مسیری را از این ساختمان به داخل خود فلکه باز کردند و مردم اینگونه اتفاقات را می‌دیدند. در هر نقطه که یک زمین با متراژ قابل ملاحظه‌ای وجود داشت، فوراً محصور می‌شد و مشهور می‌شد که عبدالباقی آن را گرفته است.

عبدالباقی در آبادان به امنیت‌ساز معروف شده بود/ شهرداری شریک کاری او بود

شما اطلاع داشتید که آقای عبدالباقی اینگونه کار‌ها را که به گفته مردم تعجب برانگیز و غیرمعمول بوده، انجام می‌داده است؟
یکی از طرف‌هایی که با او کار می‌‎کرد و مشارکت داشت شهرداری آبادان بود؛ از طرفی یک دستگاه نظارتی مانند شورای شهر بر شهرداری نظارت می‌کند. برای ما هم سؤال بود که چطور می‌شود این میزان قابل توجه از زمین‌ها را تملک کند؛ اگرچه عبدالباقی یک پیمانکار بلامنازع بود، پروژه‌های بزرگی را پیش می‌برد و در اتاق بازرگانی هم به عنوان کارآفرین نمونه انتخاب شد؛ او در آبادان به امنیت ساز معروف شده بود.

گمان ما هم این بود که شاید بخشی از اظهارنظر‌ها درباره عملکرد عبدالباقی جریان‌‎هایی است که برایش ایجاد می‌کنند؛ چون تنها کسی که ساخت و ساز سنگین انجام می‌داد، تقریباً خودش بود، البته یک نفر دیگر هم یک پروژه خاص برای تعاونی مصرف کارکنان نفت داشت که همان یک پروژه بود و رفت. پروژه‌های متعددش نیروی قابل‌ملاحظه‌ای را مشغول به کار کرده بود. تمام این‌ها باعث شده بود که مجموعه‌های مختلف با احتیاط عمل کنند تا رفتارشان باعث جلوگیری از تسهیل امور عمرانی عبدالباقی نشود.

شهرداری که شریک کاری عبدالباقی بود نباید لاپوشانی می‌کرد و فعالیت این دستگاه باید ضابطه‌مندتر باشد. این همه مجموعه نظارتی وجود داشته، من به عنوان نماینده مجلس صرفاً بر اساس مشاهده جریان‌های عمومی باید صحبت می‌کردم؛ در حالیکه حق رأی هم نداشتم و تنها نقش یک گزارش دهنده و انعکاس دهنده داشتم. با این حال دو نشست تقریباً رسمی با عبدالباقی برگزار کردم و در جلسات مشابه هم صورتجلسه شد که در ساخت و ساز‌ها دقت شود.

آبادان ۱۳۰ سال سابقه صنعتی دارد و هر پروژه سنگین و صنعتی مانند بنادر، پالایشگاه و... با شمع کوبی انجام شده است. ما ساختمان‌های بالاتر از ۴ طبقه مشاهده نمی‌کردیم، اما چطور می‌شود پس از انقلاب برج‌سازی راه می‌افتد؟ عبدالباقی وقتی ادعا می‌کند که تخلف نمی‌کنم، یعنی دستگاه‌های نظارتی بر فعالیتش نظارت دارند، گزارش‌ها مطمئن تهیه می‌شود و نظارت میدانی جاری است.


حادثه متروپل در صحن علنی مجلس پیگیری می‌شود
 کمال علی‌پور خنکداری نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با تسنیم در سوادکوه در مورد پیگیری حادثه ساختمان متروپل آبادان، اظهارداشت: حادثه عملیات‌های عمرانی در هر جایی ممکن است اتفاق بی‌افتد و بعضاً حوادث ناگوار می‌تواند بر دانش مهندسی ساختمان بی‌افزاید تا دیگر شاهد این اتفاق‌ها نباشیم درمورد این حادثه، همکاران ما در کمیسیون عمران بازدیدی از محل داشته و به زودی گزارش تنظیم و در صحن علنی و دستگاه‌های قضایی پیگیری خواهد شد. 

وی با بیان اینکه در این حادثه علل مختلفی می‌تواند دخیل باشد، افزود: نامرغوب بودن و نبود کیفیت در مصالح، نقص در کار مهندس محاسب و مهندس ناظر، نبود کنترل و نظارت ازجمله عواملی هستند که می‌توانند در وقوع این حادثه دخیل باشند. 

نماینده مردم حوزه انتخابیه قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از دیدگاه دانش فنی و مهندسی دو مقصر وجود دارد، تصریح کرد: نظام مهندسی ساختمان که برگرفته از مهندس ناظر، محاسب و اجرا است مقصر اول و شهرداری شهر آبادان را می‌توان گروه دوم مقصر از دیدگاه فنی و مهندسی برشمرد.


کد مطلب: 801656

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/801656/آخرین-آمار-تلفات-متروپل-روز-هشتم-وزیر-کشور-شرایط-پلاسکو-پیچیده-تر-قرار-۶-طبقه-باشد-نماینده-سابق-آبادان-عبدالباقی-می-گفت-تمام-کارهایم-قانونی-شهرداری-شریک-کاری-او

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com