کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قاعده‌ مرسوم در حملات تروریستی اروپا و آمریکا +تصاویر

7 خرداد 1401 ساعت 12:34

حفظ امنیت روانی عموم مردم در عین دادن اطلاعات از حادثه یا بحران، یک قاعده جدی در رسانه‌های غرب است.


به گزارش جهان نیوز به نقل از فارس، وقتی یک حادثه، حمله تروریستی یا بلای طبیعی توی اروپا و آمریکا اتفاق می‌افتد، یک قاعده مرسوم وجود دارد؛ شما هیچ عکسی از کشته‌شده‌ها یا صحنه‌های دلخراش نمی‌بینید. در بخش‌های مختلف خبری فقط ماشین‌های پلیس یا خودروهای امدادی را می‌بینید و این حس به مخاطب منتقل می‌شود که اوضاع تحت‌کنترل است. جزییات حادثه در متن خبر می‌آید اما توی عکس‌ها و فیلم‌ها به مردم احساس امنیت منتقل می‌شود. چون بخش اصلی احساسی که در مخاطب شکل می‌گیرد، از طریق تصویر است.

این رویه فقط مربوط محدود به حوادث نیست؛ برای هر خبر «منفی»، عکس‌هایی «مثبت» انتخاب می‌شوند. به‌عنوان مثال اگر شما بخواهید خبر «بحران کرونا و اولین مورد مرگ در اثر آن» را منتشر کنید، چه عکسی برایش انتخاب می‌کنید؟
 


تلگراف برای این خبر در انگلیس، عکس یک دختر شاد و پرانرژی در یکی از نقاط توریستی اروپا را گذاشته که ماسک زده و چشم‌هایش نشان می‌دهد در حال خندیدن است.(عکس دوم)
 

 
یک نمونه دیگر را بررسی کنیم؛ برای خبر گرمای شدید هوا و مرگ بی‌خانمان‌ها در اثر آن، چه عکسی مناسب است؟

تیتر گزارش واشنگتن‌پست این است: «موج گرمای کشنده در اروپا بی‌سابقه است؛ میزان مرگ‌ومیر نباید اینگونه باشد»

در این مطلب به میزان مرگ ناشی از گرمازدگی و جزئیات آن اشاره شده و به این موضوع می‌پردازد که که چرا از این آمار گسترده، برای پیشگیری از مرگ و میر در موج جدید گرما درس گرفته نمی‌شود؟ تمرکز اصلی گزارش روی افراد بی‌خانمانی است که در موج گرما قربانی اصلی هستند. موضوعی که ذاتاً تلخ و تکان‌دهنده است اما در عکس گزارش خبری از بی‌خانمان‌هایی با وضعیت اسف‌بار یا مرگ افراد در اثر گرمازدگی نیست؛ عکسی که برای این گزارش انتخاب شده، پیرمردی را نشان می‌دهد که در حال آب‌تنی در میان فواره‌هاست.(عکس سوم و چهارم)
 


امانوئل طیب، استاد علوم سیاسی دانشگاه لیون فرانسه در این خصوص می‌گوید: در حالی است که بیشتر اخبار را مرگ، خشونت و جنگ تشکیل می‌دهد اما در اخباری که در تلویزیون یا مطبوعات منتشر می‎شود، تصاویر مربوط به این خشونت‌ها اغلب حذف می‌شود. در فرانسه، در مورد این موضوعات بیشتر «حرف می‌زنند» تا اینکه تصاویر را نشان دهند؛ گاهی حتی بینندگان هیچ عکسی در مورد اتفاق بدی که در کشورشان افتاده است را نمی‌بینند. (عکس پنجم)
 

حفظ امنیت روانی عموم مردم در عین دادن اطلاعات از حادثه یا بحران، یک قاعده جدی در رسانه‌های غرب است.


کد مطلب: 801429

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/801429/قاعده-مرسوم-حملات-تروریستی-اروپا-آمریکا-تصاویر

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com