جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۷
نخبگی و گمنامی؛

روایت دانشجویان شریف از شهید احسان قدبیگی

شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب: 801405
به‌واسطه اردویی که دانشگاه شریف در همان سال ورودمان برگزار شد، با این شهید آشنا شدم و شناختی که همان زمان و به‌واسطه این اردو از این شهید پیدا کردم، این بود که فرد خوش‌برخورد و به‌اصطلاح بامرامی است؛ در همان اردو هم نشان می‌داد که اگر کاری از دستش بر‌آید، ‌انجام می‌دهد.
روایت دانشجویان شریف از شهید احسان قدبیگی
به گزارش جهان نيوز، خرداد 91 یکی از دانش‌آموزان فعال اراکی این ایام مشغول جمع‌بندی دروس آمادگی‌های نهایی برای شرکت در آزمون سراسری شده است. نتایج آزمون که آمد، با اختلاف کمی سه‌رقمی کنکور ریاضی در منطقه 2 شده بود. صنعتی شریف را برای تحصیلات دانشگاهی انتخاب کرد و از مهرماه 91 راهی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی‌شریف شد. این فصل جدید زندگی او بود. خرداد 1401 از او به‌عنوان شهید علم و اقتدار نام می‌برند.

جوانی که چهارشنبه 4 خردادماه در سانحه‌ای در یکی از واحدهای تحقیقاتی وزارت دفاع در منطقه پارچین به شهادت رسید تا بار دیگر ثابت شود نام نخبگان این مرزوبوم تنها در زمان شهادت‌شان به گوش خواهد رسید. احسان قدبیگی روز گذشته دوباره به زادگاهش برگشت تا این بار بر دوش مردم استان مرکزی، در زادگاهش اراک به خاک سپرده شود.

هرچند سال‌ها از فارغ‌التحصیلی این شهید می‌گذرد، اما او همچنان جزء خانواده شریف به‌حساب می‌آید. رئیس این دانشگاه نیز با صدور پیامی شهادت او را تبریک و تسلیت گفت،‌ سیدضیاءالدین آقاجانپور، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هم مسئول دیگری است که شهادت این نخبه را تسلیت گفته است. درکنار پیام تسلیت‌هایی که از سوی مسئولان مختلف صادر شده، اهالی فضای مجازی نیز برای دانشمند جوان و شهیدشان سنگ تمام گذاشتند.

 نگاه شهید قدبیگی برای حضور در صنعت کشور
محمدجواد شاکر، هم‌کلاسی شهید احسان قدبیگی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» روایت جالبی از چندسال حضور درکنار این شهید دارد. او درباره این شهید می‌گوید:‌ «به‌واسطه اردویی که دانشگاه شریف در همان سال ورودمان برگزار شد، با این شهید آشنا شدم و شناختی که همان زمان و به‌واسطه این اردو از این شهید پیدا کردم، این بود که فرد خوش‌برخورد و به‌اصطلاح بامرامی است؛ در همان اردو هم نشان می‌داد که اگر کاری از دستش بر‌آید، ‌انجام می‌دهد.»   او با بیان اینکه بعد از برگشت‌مان از اردو در خوابگاه طرشت 3 اسکان داده شدیم، ادامه می‌دهد:‌ «همین مساله باعث می‌شد او را گاهی اوقات در سلف یا در نمازجماعت ببینم، ‌همین مساله دلیلی برای دوستی‌ام با این شهید شده بود. البته در مقطع کارشناسی برخی از کلاس‌هایمان نیز مشترک بودند.»

همکلاسی شهید قدبیگی تصریح می‌کند: «این شهید بعد از کارشناسی دیگر تحصیل را ادامه نداد و به خدمت سربازی رفت، البته در دوران سربازی هم گاهی او را می‌دیدم و بعد از اتمام خدمتش چند بار در شغل‌های مختلف مشغول به کار شد و از حدود دو و نیم سال پیش به خدمت وزارت دفاع درآمد.» شاکر با تاکید بر اینکه شهید با مدرک کارشناسی به استخدام وزارت دفاع درآمده بود، می‌گوید: «تا جایی که بنده اطلاع دارم شهید بعد از حضورش در وزارت دفاع در مقطع کارشناسی‌ارشد شروع به تحصیل کرد اما رشته‌اش دیگر مکانیک نبود. حتی به‌خاطر دارم یک‌بار در گروهی که داشتیم،‌ عنوان کرد اگر کسی می‌خواهد در صنایع ایران کاری را انجام دهد، با همین مقطع کارشناسی هم می‌تواند و نیاز نیست حتما تا مقطع ارشد یا دکتری ادامه تحصیل دهد.»

او ادامه می‌دهد: «شهید قدبیگی به‌دلیل سابقه خانوادگی‌اش، بسیار فرد فنی و به‌اصطلاح دست‌به‌آچاری بود و از همان ابتدا هم به‌دلیل علاقه‌اش به کارهای فنی به رشته مکانیک آمده بود. حتی به‌خاطر دارم تا قبل از استخدامش در وزارت دفاع، دو یا سه‌بار شغلش را عوض کرد اما همه آنها به‌نوعی به حوزه فنی مرتبط بودند و این‌طور نبود که از این حوزه فاصله گرفته باشد.»

هم‌کلاسی شهید قدبیگی تصریح می‌کند: «اگر قبل از شهادتش، کسی از من می‌پرسید مانند احسان چند نفر را نام ببرم، می‌توانستم اسم 100 نفر یا بیشتر را بگویم؛ چراکه او هم یک انسان عادی بود اما ویژگی‌های بارزی مانند خوش‌برخوردی و بامرامی زیادی داشت و حتی در برخورد اول با افراد گرم می‌گرفت و به‌راحتی می‌شد با او ارتباط گرفت.»

شاکر بیان می‌کند: «مساله دیگر اینکه شهید قدبیگی این‌طور نبود که همه نمراتش عالی باشد، بلکه یک دانشجوی معمولی بود که بعد از فارغ‌التحصیلی نیز به‌سرعت دنبال کار رفت. به‌طوری‌که حتی در برهه‌ای در یکی از شرکت‌هایی که کار تعمیر و نگهداری آسانسور را انجام می‌دهد، مشغول به کار بود. نمی‌دانستم که به استخدام وزارت دفاع درآمده است. البته در دوران سربازی هم در نیروی دریایی مشغول به خدمت بود.»

 سنگ‌تمام توئیتری‌ها برای شهید قدبیگی
کاربران توئیتر بعد از انتشار اسم و عکس این شهید با هشتگ #احسان_قدبیگی به شهادت او واکنش نشان دادند. کاربرانی که هرچند در میان آنها صفحات زیادی پیدا می‌شود که متعلق به افراد عادی هستند، اما توئیت دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف بیش‌ازپیش به چشم می‌آید.  امین شریفی، مسئول اسبق هیات الزهرا(س) دانشگاه صنعتی‌شریف درباره این شهید نوشته است: «احسان رو توی نمازخانه و واقعه‌خوانی‌های هر شب ساعت 22 خوابگاه طرشت 3 دیده بودم از حدود 8 و 9 سال پیش. حالا خبر رسیده که ساکنین خوابگاه طرشت دانشگاه شریف به یادش سیاه‌پوش شدند و برای شادی روحش دارند خرما پخش می‌کنند.»

محمدصالح سلطانی هم که زمانی دانشجوی این دانشگاه بود، درباره این شهید این‌طور نوشته: «آدم‌های بی‌سروصدا، آدم‌های کار راه‌انداز، آدم‌های حسابی. کار #انقلاب_اسلامی با این‌جور آدم‌ها راه می‌افتد؛ با همین قهرمان‌های بی‌نام‌ونشان، همین‌ها که نبودن‌شان خسارتی بزرگ است و پر کردن جای خالی‌شان، دشوار.»

علیرضا انصاری، از دیگر فارغ‌التحصیلان این دانشگاه هم نوشته: «تنها نقاط مشترکم با شهید #احسان_قدبیگی همشهری و هم‌رشته‌ای بودنه، ان‌شاءالله شهادت هم به نقاط مشترک‌مون اضافه بشه.»

کاربری به نام ام‌الهدی هم این‌طور نوشته است: «شهادت را نه در جنگ، در مبارزه می‌دهند... ما هنوز شهادتی بی‌درد می‌طلبیم... غافل از اینکه شهادت را جز به اهل درد نمی‌دهند...! شهید احسان قدبیگی در دفاع از امنیت کشورمان به فیض شهادت نائل آمد.»
مرجع : فرهیختگان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بچه ها دونه دونه دارن شهید میشن و ما هنوز هستیم.به حالشون غبطه میخورم
Iran, Islamic Republic of
حتما امتیاز ویژه ای داشته که خداوند وی را برگزیده است
دانا
Iran, Islamic Republic of
شهادت بهش خیلی میاد، راست می گن شهادت پیراهنیه که صاحبش رو پیدا می کنه، شهادتت مبارک.
الهام
United States
شهادتت مبارک فرزند وطن
United Arab Emirates
خدایا به خانواده اش صبر بده ..
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
خدایا به خانواده، مخصوصآ به مادرش صبر بده
سمپادی
Iran, Islamic Republic of
من متوجه نشدم.
مهندس شهید احسان قدبیگی چگونه شهید شدند؟