کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

توقیف ۲ فروند نفتکش یونانی در آبهای خلیج فارس/ ارفاق مشروط سپاه به ۱۷ کشتی دیگر یونان +جزئیات

6 خرداد 1401 ساعت 21:02

روابط عمومی کل سپاه خبر توقیف ۲ فروند نفتکش یونانی در آبهای خلیج فارس را تایید کرد.


به گزارش جهان نیوز، روابط عمومی کل سپاه از توقیف ۲ فروند نفتکش یونانی به دلیل ارتکاب تخلف در امروز ( جمعه) در خلیج فارس خبر داد .

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه ای اعلام کرد:  نیروی دریایی سپاه امروز (جمعه)  ۲ فروند نفتکش یونانی را به دلیل تخلفات انجام گرفته در آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس توقیف کرد.

گفتنی است این اقدام ایران پس از احضار کاردار سفارت یونان در تهران به وزارت خارجه و درخواست از این کشور برای خودداری از راهزنی دریایی صورت گرفت.

یادآور می شود یونان ماه گذشته یک کشتی با پرچم ایران را توقیف کرد. رویترز مدعی شده بود یونان نفت این کشتی را تحویل آمریکا داده است.

توقیف نفتکش‌های یونانی در خلیج فارس عصر امروز و طی عملیاتی هماهنگ و همزمان توسط رزمندگان مناطق چهارم و پنجم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صورت گرفته است.

همچنین هنوز 17 فروند کشتی یونانی دیگر‌ در خلیج فارس حضور دارند که در صورت ادامه شیطنت‌ها توسط یونان احتمال توقیف آنها توسط سپاه وجود خواهد داشت.

همچنین منابع آگاه تأکید می‌کنند یونان باید هرچه زودتر اقدامات جبرانی در قبال نفتکش حامل نفت ایران را اجرا کند.

ارفاق مشروط سپاه به ۱۷ کشتی دیگر یونان
به گزارش تسنیم، نیروی‌ دریایی سپاه در پاسخ به توقیف غیرقانونی نفتکش ایرانی توسط یونان و پس از هشدارهای شورای‌عالی امنیت ملی مبنی بر تنبیه این کشور در صورت آزاد نکردن کشتی حامل نفت ایران دو فروند نفتکش متخلف یونانی را در آبهای خلیج فارس توقیف کرد.

شبکه المیادین به‌نقل از منابع رسانه‌‌ای گزارش داد که گارد ساحلی ایران دو نفتکش «Delta Poseido» و «Prudent Warrior» را در اقدامی تلافی‌جویانه و در واکنش به توقیف نفتکش ایران در سواحل یونان توقیف کرده است.

بر اساس این گزارش این اقدام در سواحل بندرلنگه و عسلویه صورت گرفته است.

همچنین پیشتر کاردار سفارت سوئیس به‌دلیل مصادره شدن محموله نفت این نفتکش توسط آمریکایی‌ها به وزارت امور خارجه کشورمان احضار و مراتب اعتراض شدید ایران به دولت آمریکا ابلاغ شد.

دولت یونان چند روز پیش خلاف پروتکل‌های کشتی‌رانی و دریانوردی بین‌المللی اقدام به توقیف یک کشتی‌ نفتکش ایرانی کرده بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به‌نقل از نیروی دریایی آمریکا گزارش داد که در حال بررسی و تحقیق به‌روی گزارش‌هایی است که گفته می‌شود ایران اقدام به توقیف دو نفتکش با پرچم یونان کرده است.

وزارت امور خارجه یونان هم در واکنش به توقیف نفتکش‌های خود در آب‌های خلیج فارس توسط ایران، خواستار رفع توقیف آن‌ها شد.

وزارت خارجه یونان، این اقدام ایران را «دزدی» خوانده و گفته که به این اقدام گارد ساحلی ایران اعتراض کرده است.

آتن در حالی ایران را متهم به دزدی دریایی می‌کند که خود یک ماه پیش بنا به دیکته واشنگتن، نفتکش ایران را در سواحل خود توقیف کرد و نفت آن را تحویل آمریکا داد.


کد مطلب: 801351

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/801351/توقیف-۲-فروند-نفتکش-یونانی-آبهای-خلیج-فارس-ارفاق-مشروط-سپاه-۱۷-کشتی-دیگر-یونان-جزئیات

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com