کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اوکراین: دست برتر جنگ در اختیار روسیه است

6 خرداد 1401 ساعت 1:00

یک فرمانده ارشد نظامی اوکراین، همراستا با ارزیابی‌های دیگری که از دستاوردهای نظامی روسیه خبر می‌دهند تصریح کرد که روسیه اکنون درگیری‌های منطقه لوهانسک دست برتر را در اختیار دارد.


به گزارش جهان نیوز، یک مقام ارتش اوکراین امروز پنجشنبه (۵ خرداد/۲۶ مه) گفته که با شدت گرفتن درگیری‌ها در منطقه لوهانسک، روسیه دست برتر را در جنگ به دست آورده است.

«اولکسی گروموف»، از مقام‌های ارشد نظامی در ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین روز پنجشنبه گفت که روسیه «هم در حملات هوایی و در حملات توپخانه‌ای» دست برتر را دارد اما نیروهای کی‌یف «با همه توان برای تغییر دادن وضعیت تلاش می‌کنند.»

گروموف در یک نشست خبری در کی‌یف تصریح کرد که اوضاع در منطقه «سیورودونتسک» در استان لوهانسک اوکراین «دشوار اما باثبات» است و نیروهای روسیه در حال انجام حملات هوایی و تحمیل خسارت‌های توپخانه‌ای به نیروهای اوکراین هستند.

وی تصریح کرد: «همه یگان‌ها، همه نیروها طبق طرح کلی فرمانده ارشد فعالیت می‌کنند.» او همچنین گفت که تأمین تسلیحات از سوی متحدان اوکراین، «پیروزی ما را تسریع خواهد کرد.»

این فرمانده ارشد نظامی اوکراین گفت که عملیات نیروهای روسیه طبق یک «طرح سنتی» پیش‌ می‌رود که آنها ابتدا از هواپیماهای بمب‌افکن و بعد هواپیماهای جنگی استفاده می‌کنند و در ادامه به حملات توپخانه‌ای و زمینی روی می‌آورند. 

اظهارات این فرمانده اوکراینی در حالی مطرح شده که یکی از مشاوران «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین روز گذشته (چهارشنبه) ارزیابی بدبینانه‌ای از وضعیت جنگ برای طرف اوکراینی ارائه کرد.

«اولکسی آرستوویچ» روز چهارشنبه گفت که نیروهای اوکراین «از لحاظ سرعت» از نیروهای روسیه عقب هستند. او گفت روس‌ها قبل از اوکراینی‌ها توانسته‌اند منابع ذخیره‌شان را جمع‌آوری کنند. او گفت این موضوع باعث می‌شود اوضاع در جبهه جنگ دشوار شود.

آرستوویچ همچنین هشدار داد که در آینده نزدیک «اوضاع در جبهه ممکن است بدتر شود و محاصره نیروهای اوکراین امکان‌پذیر است.» وی تأکید کرد که ارتش اوکراین ممکن است با «شکست‌های سنگین» مواجه شود.

اوکراین اعلام کرده نیروهای روسیه به بیش از ۴۰ شهرک در شرق دونتسک و لوهانسک حمله کرده و شهرهای سیورودونتسک و لیسیچانسک زیر بمباران قرار گرفته‌اند.

معاون وزیر دفاع اوکراین روز پنجشنبه گفت که نیروهای روسیه مواضع اوکراین را در چندین منطقه دونباس به صورت همزمان با سیستم‌های راکتی، هواپیما و توپخانه بمباران کرده‌اند.

روسیه از روز ۵ اسفند (۲۴ فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرد.

روسیه همچنین اعلام کرده  اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است.

اوکراین ساعاتی بعد از حمله روسیه اعلام کرد تمامی ارتباطات دیپلماتیک با این کشور را قطع کرده است. کشورهای غربی در واکنش به اقدام نظامی روسیه تا کنون در چندین نوبت تحریم‌هایی را علیه اکثر نهادهای مالی، بخش انرژی و نخبگان سیاسی مسکو اعلام کرده و از جمله ارتباط چند بانک این کشور با سامانه پیام‌رسان بانکی سوئیفت را قطع کرده‌اند.

در همین حال، امروز «اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان در سخنرانی خود در مجمع جهانی اقتصاد در «داووس» مدعی شده بود که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه اجازه ندارد شروط صلح در اوکراین را دیکته کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، وی تصریح کرد که غرب مخالف تحمیل صلح به اوکراین بر اساس شرایط دیگران است و گفت: «هیچ صلح تحمیلی وجود نخواهد داشت، اوکراینی ها آن را نمی پذیرند و ما نیز آن را نمی پذیریم. باید پوتین را متقاعد کنیم که نمی تواند صلحی را که می‌خواهد تحمیل کند، زیرا اوکراین آن را نمی‌پذیرد.».


کد مطلب: 801293

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/801293/اوکراین-دست-برتر-جنگ-اختیار-روسیه

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com