پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۵
۱۴
اجتماع ۱۰۰ هزار نفری «سلام فرمانده»؛

حماسه حضور دهه هشتاد و نودی‌ها در اجتماع بزرگ سلام فرمانده/ سنگ تمام تهرانی‌ها برای امام زمان (عج) +عکس و فیلم

پنجشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۱۳
کد مطلب: 801277
پرچم ایران توسط ١٠٠ هزار جمعیت حاضر در ورزشگاه، هنگام همخوانی سراسری «سلام فرمانده» در پاسخ به آن‌ها که می‌گفتند این سرود ضدایرانی است، به اهتزاز در آمد.
حماسه حضور دهه هشتاد و نودی‌ها در اجتماع بزرگ سلام فرمانده/ سنگ تمام تهرانی‌ها برای امام زمان (عج) +عکس و فیلم
به گزارش جهان نيوز، اجتماع بزرگ خانوادگی «سلام فرمانده» امروز پنجشنبه ۵ خرداد در تهران و در ورزشگاه صد هزار نفری آزادی، برگزار شد.

این مراسم خانوادگی با حضور خانواده‌ها و دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها و همراه با اجرای سرود «سلام فرمانده» با حضور ابوذر روحی خواننده اثر برگزار شد.

با توجه به اعلام ستاد مردمی مراسم سلام فرمانده قرار است این مراسم رأس ساعت ۱۷ برگزار و درب ورزشگاه از ساعات ۱۵ به روی شرکت کنندگان باز شد اما به دلیل اینکه این مراسم بزرگ‌ترین اجتماع همخوانی سرود سلام فرمانده است و احتمال پیش‌بینی حضور جمعیت بیشتر برای شرکت در اجتماع سلام فرمانده در ورزشگاه آزادی داده شده درب ورودی ورزشگاه از ساعت ۱۳:۳۰ به روی شرکت کنندگان گشوده شد.

فیلم

روزهای گذشته ولی‌الله کلامی زنجانی، مرتضی طاهری، محمود کریمی، مهدی سلحشور، سید رضا نریمانی، مهدی رسولی، حسین طاهری، مهدی مختاری، نریمان پناهی، ابوذر بیوکافی و مجتبی رمضانی از کودکان و خانواده‌هایشان برای شرکت در این اجتماع دعوت کرده بودند و امروز مهدی سلحشور، عبدالرضا هلالی، سید رضا نریمانی و حسین طاهری برای شرکت در اجتماع خانوادگی سلام فرمانده در ورزشگاه آزادی حاضر شدند.


خواندن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران در تجمع ‌بزرگ «سلام فرمانده» در ورزشگاه آزادی

.

مردم همچنان در حال مراجعه به ورزشگاه آزادی تهران هستند

سلام فرمانده در اصل تبلور جریان سرودهای مذهبی انقلابی است
در حاشیه مراسم، رحمان نوازنی شاعر، محقق و پژوهشگر حوزه مداحی در گفتگو با مهر، ضمن قدردانی از حضور باشکوه کودکان و نوجوانان در اجتماع «سلام فرمانده» اظهار داشت: اینکه برخی از آثار تولیدی موفق می‌شوند و تأثیر گسترده‌ای در قلوب و اذهان افراد جامعه بر جای می‌گذارد علت‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد که آن علت‌ها را می‌توان در دو بخش اصلی و فرعی مورد بحث و بررسی قرار داد.

وی با بیان اینکه فطرت یکی از مهمترین اساس خلقت انسان به شمار می‌رود، ادامه داد: چنانچه یک اثر هنری با محوریت فطرت تولید شود و چون انسان موجودی فطرتا خداجوی است فطرتا به سمت شاخصه‌هایی که خداوند در فطرت او قرار داده است حرکت می‌کند در این هنگام است آن اثر هنری با فطرت آدمی ارتباط برقرار می‌کند و در گستره وسیعی قلوب مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد. یکی از علت‌هایی که سرود «سلام فرمانده» فراگیر شد و در قلوب و اذهان مردم تأثیرگذار بود اولاً اینکه این اثر هنری برای امام زمان (عج) بود و می‌دانیم که محبت به امام معصوم، ولی و حجت خداوند در فطرت انسان‌ها وجود دارد و دومین دلیل آن این بود که کودکان و نوجوانان به فطرت نزدیک تر هستند.

نوازنی در ادامه با بیان اینکه این اثر برای رده سنی کودکان و نوجوانان تولید شد، گفت: زمانی که کودک به دنیا می‌آید فطرتش دست نخورده است و هر میزان به دنیا نزدیک تر و وارد مؤلفه‌های دنیوی می‌شود ممکن است بر اثر غفلت مقداری قلبش غبارآلود شود بنابراین فراگیر شدن این سرود اولاً این اثر برای امام زمان (عج) بوده و دوم اینکه مخاطب خود را کودکان و نوجوانان دهه نودی قرار داده که فطرت آنان معصوم است.

این محقق و پژوهشگر حوزه مداحی با بیان اینکه انسان ذاتاً جستجوگر و کنجکاو است، تصریح کرد: انسان همواره می‌خواهد مفاهیم و موضوعات پیرامون خود را در عالم خلقت بفهمد و کشف کند. حال این معانی و موضوعات در کودکان بیشتر نمایان می‌شود حال اگر این مفاهیم و موضوعات را بخواهیم در قالب یک شاخصه زمینی قرار دهیم و روحیه کودکانه به آن ببخشیم می‌توانیم به روحیه پلیسی کودکان اشاره داشته باشیم که در وجود کودکان دیده می‌شود؛ دقیقاً گفتمان اصلی این سرود با کودکان شروع می‌شود و در همین حوزه گفتمان سلام فرمانده است. گفتمان سلام فرمانده خود یک روحیه و فضای پلیسی را که قبلاً در فضای جامعه و در اذهان عمومی شکل گرفته بود را اذهان مخاطبان خاص خود متبلور می‌کند. سلام فرمانده در روحیه کودکان تأثیر خاصی می‌گذارد طوری که کودک دوست دارد در فضای نظامی و پلیسی نقش بازی کند. البته می‌توان اثرگذاری این سرود را در حوزه‌های مختلف مذهبی، روانشناسی و اجتماعی رفتارهای کودک بررسی کرد.

فیلم

این شاعر آئینی در پایان با تاکید بر اینکه سلام فرمانده در اصل تبلور جریان سرودهای مذهبی انقلابی است، خاطرنشان کرد: از یک دهه پیش جریان سرودهای مذهبی انقلابی به صورت جدی شروع شد، زحمات بسیاری در این حوزه کشیده شد هرچند در این هنر نوپا و سرود مذهبی انقلابی نواقصی وجود داشت اما بعضی از سرودها بودند که در دل مردم جای باز کرد. در حقیقت سلام فرمانده اثری بود که در میان سرودهای جریان‌های مذهبی انقلابی به تبلور خودش رسید و اوج هنر و تأثیرگذاری را بر روی قشر جامعه داشت

در حاشیه این مراسم؛ حجت الاسلام فرهاد دهقانی مدیر مدرسه علمیه امام حسین (ع) در گفتگو با مهر، گفت: برخی موارد مثل سرود سلام فرمانده که این روزها خاری شده در چشم منافقین و دشمنان قسم خورده عهد بسته با شیطان جنی و انسی که اسرائیل و آمریکا و هم پیمانانشان چند شاخصه مهم دارد نخست قابل توجه مسئولین باید باشد مردمی بودن این اجتماع است هر جا مردم پای کار بیایند داد آمریکا را در می‌آورند چون از همراهی مردم با نظامی که انقلابی و قرآنی است می‌ترسند.
وی افزود: دیگر مضمون زیبا و استفاده از مضامینی که برای مردم ایران قائل احترام و عزت است مثل نام حاج قاسم و … و آخر مردم باید در این راستا همه نوع همکاری را مبذول فرمایند هر زمان دشمنانی این چنینی با این حد از بالای عصبانیت واکنش نشان می‌دهند نشان دهنده صحیح بودن و همچنین نشان می‌دهد که این افراد از چه مواردی نگرانی دارند. بله نگرانند چون اگر مردم به چشم فرمانده به امام زمان نگاه کنند حتماً تحت لوای ولایت فقیه می‌روند نه دیگری. دهقانی بیان داشت: اگر تحت لوای فرماندهی امام زمان بروند در برابر سختی‌ها و دشمنی‌هایی که از داخل و خارج مشکل ساز شده متحد و صبور می‌شوند.

ورزشگاه آزادی با حضور دهه هشتادی‌ها و نودی ها سراسر حماسه و شور شده است. امروز گویی همه تهرانی‌ها در ورزشگاه آزادی حضور دارند چه آنان که آمدند و چه آنان که دوست داشتند بیایند اما به هر دلیلی این امکان میسر نشد.

پیش از آغاز مراسم بزرگترین اجرای سرود سلام فرمانده سربازان کوچک امام زمان (عج) با سربندهای منقش به «جانم فدای رهبر», «یا صاحب الزمان» و «یا فاطمه الزهرا» تمام قد ایستادند و با ادای احترام به ساحت مقدس حضرت ولی عصر (عج) شعار ای لشکر صاحب زمان آماده باش آماده باش سر دادند.

امروز این کودکان و نوجوانان در گرمای خرداد ماه آمدند تا گرمای وجود خود را به رخ خورشید بکشند تا بگویند اگر در کربلا بودند همانند عبدالله و قاسم جان خود را در راه امام نثار می‌کردند.


پخش صوتی از نوای معروف و آشنای «ای لشکر صاحب‌زمان، آماده باش» جمعیت حاضر در ورزشگاه آزادی را به وجد آورده و آنان در حال همخوانی این رجز هستند. همزمان با پخش رجز، گروه رزمی نیروهای مسلح، وارد چمن شده و روی تاتامی تعبیه شده در بخش کناری چمن در حال اجرای برنامه هستند.
اجرای گروه رزمی نیروهای مسلح

نیروهای امداد سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر به صورت گسترده در کنار زمین و در هر جایگاه برای کمک‌رسانی به مصدومان احتمالی حضور دارند. 


حضور نیروهای امداد و نجات سازمان هلال احمر

نیروهای راهنما و مسئولان نظم و انضباط مراسم با بازوبندهای «خادم المهدی عج» راهنمای مردم هستند.


راهنمایان برنامه ملی سلام فرمانده
 
جمعیت یکصدهزار نفری ورزشگاه آزادی هم‌اکنون در حال تمرین و زمزمه سرود ملی «سلام فرمانده» هستند. این در حالی است که برنامه اصلی اجرای زنده سرود از ساعت 17 با حضور ابوذر روحی، عبدالرضا هلالی، سیدرضا نریمانی و حسین طاهری آغاز می‌شود.

رضا هلالی، یکی از چهار مداحی که قرار است با سایر ذاکران اهل‌بیت علیهم‌السلام، سروده‌های «سلام فرمانده»، «مداد رنگی» و «رفیق شهیدم» را همخوانی کند، به ورزشگاه یکصد هزار نفری آزادی رسید.

جمعیت حاضر در ورزشگاه آزادی تهران، هم‌اکنون در حال تمرین سرود «مداد رنگی» هستند.

تعدادی از فرزندان شهدای مدافع حرم با حضور در جمع یکصدهزار نفری سلام فرمانده، با پوستری عکس گرفتند که روی آن نوشته شده: «ما به‌زودی در مسجدالاقصی نماز می‌خوانیم»
 

فرزندان شهدای مدافع حرم در اجتماع بزرگ «سلام فرمانده»
 
استغاثه دسته‌جمعی ١٠٠ هزار نفر جمعیت حاضر در ورزشگاه آزادی برای ظهور امام زمان با تکرار عبارت «سلام فرمانده» در سه مرتبه، به این امید که حضرت جواب سلام آنان را ـ که امری واجب است ـ بدهند، در این لحظات، فضای ورزشگاه آزادی را عوض کرد.

در ادامه برنامه سرود «رفیق شهیدم» به یاد شهید حسن صیاد خدایی و با حضور دو فرزند دهه نودی این شهید پخش شد.
 

برنامه ملی «سلام فرمانده» و حضور نمایندگانی از نسل‌های مختلف در کنار هم

ابوذر روحی، ذاکر گیلانی اهل‌بیت علیهم‌السلام و خواننده سرود ملی و پرمخاطب «سلام فرمانده» است، برای اجرای یکصد هزار نفری این سرود در جایگاه حاضر شده است.

خواننده سرود «سلام فرمانده» در اظهارات کوتاهی گفت: خدا را شکر که این جمعیت پرشکوه به عشق امام زمان حضور پیدا کرده که نشان دهنده اقتدار نظام جمهوری اسلامی است.

او ادامه داد: قدردان تمام افرادی هستم که در شهرهای مختلف برای برگزاری برنامه‌ها و این اجتماع بزرگ در تهران تلاش کردند. همچنین از گروهی که به ما در اجرای این سرود کمک کردند، تشکر می‌کنم.

روحی گفت: تمام تلاش ما این است که این کار ما به چشم امام زمان (عج) بیاید و دقایقی ظهور ایشان را نزدیک کنیم.

فیلم| هم‌نوایی صدهزارنفری سلام‌فرمانده در ورزشگاه آزادی

پس از این سخنان، همخوانی سرود «سلام فرمانده» با همراهی تمام حاضران در استادیوم آغاز شد و ۱۰۰ هزار نفر از حضار این سرود ملی را به صورت ایستاده همخوانی کردند. اشعار این سرود روی اسکوربرد ورزشگاه حین خواندن هر بخش آن درج می‌شود.

برگزارکنندگان این برنامه ملی، برای کسانی که به دلیل پر شدن ظرفیت ورزشگاه آزادی نتوانسته‌اند در اجتماع یکصد هزار نفری «سلام فرمانده» شرکت کنند، تدبیر کرده‌اند و تلویزیون‌های شهری پخش زنده تدارک دیده‌اند که آنچه در ورزشگاه اتفاق می‌افتد از چشم آنان دور نماند. این ویدیو را ببینید:
 
 فیلم

با نزدیک شدن به غروب پنجشنبه و کاسته شدن از نور آفتاب، مجری برنامه از حضار خواست تا هنگام همخوانی سرود «مداد رنگی» نور تلفن‌های همراه خود را روشن کنند که این کار، صحنه زیبایی را در ورزشگاه آزادی رقم زد.
فیلم| اجرای سرود عزیزم حسین توسط دهه نودی‌ها در ورزشگاه آزادی

عبدالرضا هلالی، حسین طاهری، سیدرضا نریمانی و ابوذر روحی، چهار مداح حاضر در اجتماع «سلام فرمانده» در فراز «عهد می‌بندم روزی لازمت بشم» دست به دست هم دادند و پس از آن، هلالی با گفتن «اللهم عجل لولیک الفرج» از جمعیت حاضر «آمین» طلبید.

فیلم| هم‌نوایی لشکر صدهزاری صاحب الزمان(عج) در ورزشگاه آزادی

با پخش دوباره رجز «ای لشکر صاحب‌زمان» جمعیت فریاد «حیدر حیدر» سر دادند.

حسین طاهری شعرخوانی جدیدی براساس شعر حجت‌الاسلام جواد محمدزمانی که برای این مراسم آماده کرده بود، خواند. او در این باره گفت: قبل از خواندن این شعر چند مرتبه «الله اکبر» بگویید. در ابیاتی از این شعر به اهمیت سرود و شعار اشاره شد.
 
بخش پایانی شعر حسین طاهری درباره امام زمان (عج) و رهبر فرزانه انقلاب بود و جمعیت حاضر دعای سلامتی امام زمان را باهم همخوانی کردند.
 
سیدرضا نریمانی در پایان این مراسم، برای شهادت امام صادق علیه‌السلام مرثیه‌خوانی کرد و برنامه ملی همخوانی سرود «سلام فرمانده» با حضور یکصد هزار نفر در وزرشگاه آزادی تهران به پایان رسید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مير قلیچ
Iran, Islamic Republic of
درود و صلوات خدا و ملائکه اش بر دلاورمردان ایران اسلامی و زمینه سازان ظهور آقا امام زمان (عج) و نابود کننده اسرائیل و آل سفیان
Iran, Islamic Republic of
سلام.برنامه خیلی خوبیه و ممنون از تمام کسانی که زحمت کشیدن برای اجرای این برنامه..
Iran, Islamic Republic of
ورود بانوان به استادیوم ازاد شد ؟!!!!
کسی مثل شما که توانایی هضم این دو مقوله(حضور بانوان در کنار خانواده و حضور بانوان در کناربرخی هواداران فوتبال که فحشهای رکیک می دهند) رو از هم نداره بهتر که در همان خوش خیالی باقی بماند!
United States
.....
Iran, Islamic Republic of
وقتی کار برای خدا باشد، خداوند آن اثر را بالا می برد.
Iran, Islamic Republic of
مردم به عشق رهبر امده بودند. به حمایت از دولت و مجلس انقلابی.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
درود بر مردم ایران
Iran, Islamic Republic of
ما هیچ کاری برای امام مون نکردیم ، دیروز فقط یه عرض ارادت ناچیز بود که ان شاالله ازمون قبول کنن
United States
.....
Iran, Islamic Republic of
ما در استادیوم نبودیم اما با همه شماها همراه هستیم .سلام ای فرمانده

Iran, Islamic Republic of
اجرای این سرود نشان می دهد که این فرمانده انسانی خیلی خیلی بزرگ و باعظمت باقدرت هست که هنوز نیامده دشمنان حتی باشنیدن یک سرود چندقیقه ایی
ترسیدن و زرد کردن خودشان را خیس کردن وتا فی خالدونشان سوخته ولز ولز می کند با کوه هایی از یخ هم التیام پیدا نمی کندونخواهد کرد وای به زمان آمدن وظهور این فرمانده بزرگ دوعالم همشون در سوراخ موشها مخفی میشوند ودوستان عاشقان مظلومان عالم از دیدن رخ ماهش وظهورش احساس وجد شادی می کنند وبه دشمنان بشریت فخر می فروشند الهی دور این فرمانده قدر قدرت بشوم
ای صاحب الزمان ای فرزند زهرا ای انتقام گیرنده خون مظلومین عالم بیا که دنیا منتظرظهورت هست تا پابر دیگانمان بگذاری ودنیا را پاک کنی و حکومتی که انبیا و اهبیت ع وعده داده اند را برقرار کنی به قول شاعر عزیز مولانا
ا
بنمای رخ که باغ و گلستانم آرزوست بگشای لب که قند فراوانم آرزوست
ای آفتاب حسن برون آ دمی ز ابر کان چهره مشعشع تابانم آرزوست
بشنیدم از هوای تو آواز طبل باز باز آمدم که ساعد سلطانم آرزوست
گفتی ز ناز بیش مرنجان مرا برو آن گفتنت که بیش مرنجانم آرزوست
وان دفع گفتنت که برو شه به خانه نیست
محمد
Iran, Islamic Republic of
ان شاء الله که برای امام زمان بوده