پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳
۵

«سلام فرمانده» از کجا آمد؟ چطور به دل مردم راه پیدا کرد؟

چهارشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۲
کد مطلب: 801139
عصر فردا اجتماع بزرگ «سلام فرمانده» در ورزشگاه آزادی تهران برگزار می‌شود. این سرود، اسفند سال 1400 برای اولین‌بار پخش شد و تا امروز شهر به شهر در ایران اسلامی و حتی فراتر از مرزها گشته و خود را در دل مردم جا کرده است.
«سلام فرمانده» از کجا آمد؟ چطور به دل مردم راه پیدا کرد؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، نیمه شعبان مصادف با ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۰ بود که نماهنگی با عنوان «سلام فرمانده» با نوای ابوذر روحی در لنگرود اجرا شد؛ سرودی با مضامین ساده و دلنشین. نماهنگ این سرود در صحن و سرای مسجد مقدس جمکران بلافاصله در شبکه‌های اجتماعی سپس در رسانه ملی پخش شد و مورد استقبال مردم قرار گرفت. اگرچه مخاطب سنی این اثر «دهه نودی‌ها» هستند، اما فرم موسیقی این سرود باعث شده که بزرگ‌تر‌ها نیز با کودکان خود همنوا شوند.

«سلام فرمانده» به قدری دیده و شنیده شد که شاید کم‌تر کسی را بتوان در این سرزمین پهناور دید که این سرود به گوشش نرسیده باشد و افراد بسیاری هم هستند که در حال و هوای خود آن را زمزه می‌کنند و می‌گویند: «سلام فرمانده، سیدعلی دهه نودی‌هاش فرا خوانده»

حجت‌الاسلام سعید نعیمی تهیه‌کننده سرود «سلام فرمانده»
سرود سلام فرمانده چگونه ساخته شد؟
سرود مذهبی «سلام فرمانده» کاری از گروه «ماح» مخفف «ملت امام حسین(ع)» در لنگرود است. حجت‌الاسلام سعید نعیمی، تهیه‌کننده این اثر می‌گوید: «گروه «ماح» را مقارن با سالروز شهادت حاج قاسم در سال گذشته راه‌اندازی کردیم تا برای تربیت نسل دهه ۹۰ برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌هایی داشته باشیم که خدا را شکر شهید زنده، ما را تنها نگذاشت. برای ساخت این اثر، هزینه کرایه پنج دوربین را هم نداشتیم، ولی عوامل به‌صورت دلی و جهادی کار کردند. واقعاً برخی از ارگان‌ها از جمله تیپ میرزا کوچک‌خان که من آن‌ها را شهیدان زنده می‌دانم، جبهه انقلاب فرهنگی گیلان، آموزش‌ و پرورش، شهرداری، امام‌جمعه ما را بسیار حمایت کردند».
 

ابوذر روحی مداح اهل بیت(ع)
امروز همه ایران سلام‌های بزرگمردان کوچک را واگویه می‌کنند
رسانه‌های ضدانقلاب و عواملشان همواره از یک شکاف بین نسلی در انقلاب اسلامی حرف می‌زدند و می‌گفتند انقلاب اسلامی در میان مسن‌ترها مقبولیت دارد و در میان نسل‌های جدید جایگاه خود را از دست داده، اما سرود «سلام فرمانده» توانست فاصله‌‌ها  را به حداقل برساند و بسیاری از بچه‌ها و نسل‌های مختلف را با انقلاب و نظام آشناتر کند.
ابوذر روحی مداح اهل بیت(ع) در خصوص علت این ماجرا می‌گوید: «سلام فرمانده» یک کار دلی و معجزه‌ای از طرف آقا امام زمان (عج) بوده است. لطف امام حاضر، چنان اثری بر کارمان گذاشته که امروز همه ایران سلام‌های بزرگمردان کوچک را واگویه می‌کنند. این سرود دارای ابیاتی در خور نیازهای روز نوجوانان در عصر جهاد تبیین است. در خصوص امام زمان (عج) همیشه از انتظار، دلتنگی و منتظر صحبت شده ولی در «سلام فرمانده» به مسأله بخشش و آمادگی قرار گرفتن در صف یاران امام و سربازی آقا صحبت شده است».
 

گیج شدن علینژاد و مجری منوتو با «سلام فرمانده»؛ فرمانده کیست؟!
مدت‌ها بود که در جریان فرهنگی کشور زمانی که نوجوانان و کودکان ما آهنگ‌های مبتذل خوانندگان غربی را زمزمه و همخوانی می‌کردند، همه تأسف می‌خوردند و انگار راه مقابله با آن را بلد نبودند؛ چون مابه‌ازایی تولید نشده بود تا بتواند بر زبان این نسل بیفتد و مفاهیم و معارف انقلابی و دینی داشته باشد. «سلام فرمانده» باعث شد تا برنامه‌ریزی‌هایی را که برای نسل دهه‌ هشتادی و دهه‌ نودی توسط غرب صورت گرفته بود، به انزوا ببرد. واکنش‌ها و استقبال از «سلام فرمانده» به حدی بود که رسانه‌های ضدانقلاب را گیج کرد. «علینژاد» و «یکی از مجریان زن منوتو» در واکنش به سرود «سلام فرمانده» سعی کردند عصبیت خود را پشت تمسخر پنهان کنند. مجری منوتو برای تمسخر این نماهنگ مدعی شد که رهبر انقلاب اسلامی برای آنکه کودکان به او فرمانده بگویند، دستور داده است تا این نماهنگ را بسازند! علینژاد هم خط او را ادامه داد. با این حال سازندگان این نماهنگ در واکنش به این جوسازی‌ها کلیپی تولید کردند و گفتند: فرمانده خطاب شده در این نماهنگ امام زمان(عج) است. ببینیم.
 
واکنش ابوذر روحی به تلاش‌های رسانه‌های ضدانقلاب

تلاش‌های ضدانقلاب داخلی و خارجی برای انحراف «سلام فرمانده»
استقبال کودکان و نوجوانان در شهرهای مختلف، رسانه‌های ضدانقلاب و برخی از رسانه‌ها و جریانات داخلی را به واکنش واداشت تا با دستاویز قرار دادن شایعاتی، روند موفقیت آن را کُند کنند. یک مرتبه با اکانتی با هویت نامعلوم در توئیتر اتهامی شنیع به «ابوذر روحی» خواننده این اثر وارد کردند که بلافاصله «میرحسینی» دادستان عمومی و انقلاب شهرستان لنگرود، آن را از اساس تکذیب و اعلام کرد که اصلاً چنین پرونده‌ای در دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان لنگرود تشکیل نشده است. در گام بعدی سراغ مضامین شعر این اثر رفتند و گفتند مضامین ایرانی ندارد و یا مناسب سن کودکان نیست.
 
سیدمهدی بنی‌هاشمی لنگرودی، شاعر در کنار ابوذر روحی خواننده «سلام فرمانده»

پاسخ شاعر «سلام فرمانده» به انتقادات صورت گرفته در خصوص مضامین این شعر
سیدمهدی بنی‌هاشمی لنگرودی، شاعر این اثر می‌گوید: «اینکه عده‌ای «سلام فرمانده» را به داشتن مضامین غیرایرانی محکوم می‌کنند، تنها نشان‌دهنده هدف آن‌ها برای لطمه زدن به این سرود است. پاسخم این است که کجای این شعر غیرایرانی است؟ آیا علی ابن مهزیار اهوازی، غیرایرانی است یا آیت‌الله بهجت، نماد تقوا در سال‌های اخیر، اهل کدام کشور است؟ آیا حاج قاسم سلیمانی که کل عمر و زندگی‌اش را وقف دفاع از آب و خاک و ناموس ایران کرد، ایرانی نیست؟ میرزاکوچک خان جنگلی که اسطوره مقاومت یک ملت است و سرش را در این راه داد تا کشور دست بیگانه ندهد، ایرانی نیست؟ تمام این هجمه‌ها وارد شده تا مانع شوند از این سرود، نسلی پرورش یابد که ارزش‌های دینی و ملی خود را بشناسد و در مقابل دنیاطلبی عده‌ای سر خم نکند و پای ارزش‌هایش بماند».


تولید یک ژانر جدید در قالب سرود مذهبی
«سلام فرمانده» با آن که یک مداح در آن حضور دارد، آغاز یک ژانر جدید است. این اثر با سرودهای قدیمی گذشته متفاوت است و با تولیداتی مانند مداحی استودیویی که موافقان و مخالفان بسیار هم دارد، متمایز است. این ژانر جدیدی به نام سرودهای مذهبی است. ابوذر روحی مداح اهل بیت(ع) در شهرستان لنگرود هیأت منتظران ظهور را دارد و در مناسبت‌های مذهبی جلسه برگزار می‌کند. او درباره نحوه همکاری‌اش با گروه «ماح» می‌گوید: «برای برگزاری کلاس مداحی به مجموعه فرهنگی و گروه سرود «ماح» رفتم و یک کار مشترک به ذهن ما رسید و تصمیم گرفتیم به مناسبت میلاد حضرت زینب (س) یک گروه سرود ارزشی در این خصوص بسازیم و تصمیم گرفتیم از بچه‌ها در بقعه آقا سیدحسین استفاده کنیم. اثری برای حضرت زینب(س) تولید شد که مورد استقبال پرستاران قرار گرفت. با مداحی استودیویی مخالفم، اما هدف از ساخت کلیپ‌هایی مانند «سلام فرمانده»، تأثیرگذاری مثبت به سمت آموزه‌های دینی با استفاده از سبک موسیقی است که با فطرت انسان و کودکان نیز سازگار است و در قالب شیوه اثر در مقابل اثر با تولیدات ناهنجار غربی سفارشی به مقابله پرداخت».
 
دستپاچگی ضد انقلاب از اقبال عمومی به نماهنگ «سلام فرمانده»

همخوانی‌هایی که خار چشم دشمنان شد
این سرود اثرگذار از ابتدای سال ۱۴۰۱ با حضور ابوذر روحی شهر به شهر با حضور و اجتماع بزرگ کودکان و نوجوانان دهه نودی و دهه هشتادی برگزار شده است؛ اجراهایی که تصاویر آن خاری در چشم ضدانقلاب‌ها شده است. نمونه‌هایی از آن را در میدان نقش جهان اصفهان، میدان شهدای مشهد، بهشت زهرای تهران، در حاشیه نمایشگاه کتاب در مصلی امام خمینی(ره) تهران، کیش، شهرکرد، سمنان و ... می‌توان مثال زد. تعدادی از فیلم‌های اجرای سلام فرمانده در شهرهای مختلف را ببینید.
 
 
اجرای «سلام فرمانده» به زبان آذری
این سرود در داخل کشور، به زبان آذری هم تبدیل شد و در شهرهای آذری‌زبان کشور هم اجرا شد. «سنسیز بو عالمین، یوخ ذوق و صفاسی/غملی دور هواسی، قورتار بو فراقی/ ای زهرا بالاسی...» بخش‌هایی از آن به زبان آذری بود. این کار به داخل کشور هم محصور نشد و در پاکستان، لبنان و ... هم اجرا شد.
 
 
آب سردی بر پیکره اختلاف‌افکنان
برخی در فضای داخلی کشور، حتی تلاش کردند دو کار تولید شده در ژانر سرود مذهبی برای کودکان را روبروی هم قرار دهند تا با ایجاد این تفرقه و اختلاف مذهبی‌ها را به جان هم بیندازند و موفقیت‌های «سلام فرمانده» را به حاشیه برانند. در روزهای منتهی به زمانی که بنا بود، جشن اختتامیه پویش «عزیزم حسین» با حضور عبدالرضا هلالی و محمدحسین پویانفر در ورزشگاه شهید شیرودی برگزار شود، این اختلاف‌افکنی‌ها بیش‌تر و بیش‌تر شد، اما در روز مراسم این دو مداح برای آن که نشان دهند، جریانات مذهبی کنار هم هستند و اختلافی ندارند، «سلام فرمانده» را با کودکان حاضر در مراسم همخوانی کردند. اتفاقی که بازتاب بسیاری در رسانه‌ها داشت و آب سردی بر پیکره اختلاف افکنان ریخت.

سیلی دیگری بر چهره ضدانقلاب 
یک روز دیگر اجتماع بزرگ «سلام فرمانده» در ورزشگاه آزادی تهران برگزار می‌شود. اجتماع و برنامه دیگری که قطعاً سیلی محکمی بر چهره ضدانقلاب خواهد زد. فردا پنجشنبه ۵ خردادماه، نوجوانان و کودکان دهه نودی‌ و هشتادی تهران با خانواده‌هایشان در ورزشگاه حضور پیدا می‌کنند تا زمزمه کنند: «سلام فرمانده، سلام از این نسل غیور جامانده، سلام فرمانده، سیدعلی دهه‌نودی‌هاشو فراخوانده»

این در حالی است که ظهر سه‌شنبه سوم خرداد، ثبت‌نام برای حضور در ورزشگاه آزادی کامل شد و دیگر این استادیوم، گنجایش نفرات جدید را ندارد.
برچسب ها: سلام فرمانده
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


احمد
Iran, Islamic Republic of
سلام
شاید رمز ماندگاری این سرود این باشد که مخاطب سلام جواب سلام را داده است.
سلام فرمانده.....
Germany
همین که تو رسانه ها اینقدر ازش تعریف و براش تبلیغ می کنند گویای «مردمی» بودن قضیه است
Iran, Islamic Republic of
سلام آقا جان
سلام فرمانده
آقا جان آمدنت دیر شده
العجل یا مولی
رضا
Iran, Islamic Republic of
آفرین و احسنت به تهیه کننده و شاعر و خواننده این سرود آفرین بر همت و اخلاصتان. بگذارید ضد انقلاب بی مایه و ترشیده هر چه می خواهد بگوید.
Iran, Islamic Republic of
چه لذتی داره. وقتی مسیح علینژاد و سالومه و امثال اینا عصبانی میشن 😂😂😂😂