کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دریچه کولر چیست؟

3 خرداد 1401 ساعت 16:45



همانطور که از نام این دریچه کولر پیداست ، هوای داخل کانال کولر از معابر یا خطوط افقی و گریلی این دریچه کولر به محیط پرتاب می گردد . ساختار دریچه کولر خطی مانند دیگر دریچه کولر ها از یک فریم در اطراف و خطوط گریلی در داخل فریم تشکیل می شود . جنس این مدل دریچه کولر عموماً از آلومینیوم است ، اما بنا به درخواست کارفرما از آهن و استیل هم ساخته می شود . عرض فریم دریچه کولر خطی بین ۳ تا ۵ سانت متغیر است و جای پیچ ها روی فریم تعبیه میشود . این دریچه کولر به دو صورت دمپر دار و بدون دمپر قابل تولید است . اگر کولر یا دمنده ، یک خروجی را تغذیه کند نیاز به دمپر نیست . اما اگر کولر یا دمنده ، به چند انشعاب متصل باشد برای تنظین ، کنترل یا انسداد جریان هوا در پشت دریچه کولر از دمپر استفاده خواهد شد .

دریچه کولر سقفی هم روی دیوار نصب میگردد و گاهی هم در سقف نصب خواهد شد . برای زیبایی بیشتر و تناسب دریچه کولر با محیط و همچنین جلوگیری از استهلاک دریچه کولر از رنگ کوره ای الکترستاتیک برای پوشاندن سطوح دریچه کولر خطی استفاده می شود و از هر کد رنگی بنا به نظر کارفرما می توان استفاده کرد .ابعاد دریچه کولر به طور استاندارد آماده فروش می باشد ، اما در موارد ابعاد غیر استاندارد طبق نظر کارفرما تولید و عرضه می گردد . فاصله ی بین خطوط گریل دریچه کولر خطی بین ۱۰ تا ۱۲ میلیمتر است . بدیهی ست که فاصله ی خطوط گریل موازی در میزان هوارسانی و جهت دهی به مسیر پرتاب هوا تاثیر مستقیم دارد . فاصله ی کمتر از ۱۰ تا ۱۲ میلیمتر باعث اختلال در هوارسانی و فاصله ی بیشتر از آن مقدار نیز باعث دیده شدن فضای داخلی و پشت دریچه کولر خواهد شد .

انواع َخطوط گریلی این دریچه کولر به صورت زاویه دار و زاویه صفر است . خطوط زاویه دار هوای دریچه کولر را در مسیر زوایای این خطوط هدایت میکند و خطوط زاویه صفر هوای دریچه کولر را به صورت مستقیم به محیط وارد میکند . در حالتی که این دریچه کولر به صورت دمپر دار مورد کاربرد قرار می گیرد برای باز و بسته کردن دریچه کولر از شاسی یا دسته ی دمپری که بر روی فریم این دریچه کولر تعبیه شده باید استفاده نمود . دریچه کولر خطی از پر کاربرد ترین انواع دریچه کولر می باشد .

عایق الاستومری و کاربردهای آن 
 
با توجه به پیشرفت های بشری در صنایع مختلف،صنعت عایق های حرارتی، رطوبتی و صوتی نیز دچار تغییرات و پیشرفت های شگرفی شده است.در گذشته های نه چندان دور از انواع عایق سنتی از جمله عایق پشم شیشه و پشم سنگ و موارد مشابه در این زمینه برای عایق کاری استفاده می گردید. با توجه به مشکلات ناشی از جمله بروز عوارض بدنی از جمله علرضه های زیستی برای مجری و کاربر،با کاربرد عایق های سنتی،نیاز به طراحی و تولید عایق های به روز و دوستدار محیط زیست به امری مهم مبدل گشت. 

یکی از نتایج تلاش های محققین در صنعت عایق،تولید عایق جدیدی بنام عایق الاستومری می باشد. عایق الاستومری دارای ماهیت پلیمری و متخلخل می باشد.ساختار عایق الاستومری ساختاری سلول بسته است که از امکان انتقال حرارت،برودت و حتی صوت جلوگیری می کند.عایق الاستومری در صنایع متنوعی از قبیل تهویه مطبوع،تاسیسات موتورخانه و شاخه ای از صنعت اکوستیک کاربرد فراوان پیدا کرده است.همانطور که اشاره گردید صنعت تهویه مطبوع یکی از زیرشاخه های کاربردی در زمینه استفاده از عایق الاستومری می باشد.عایقی که برای کاربرد در سطوح کانال های هوا مورد استفاده می گیرد عایق الاستومری رولی یا پتویی یا ورقه ای می باشد. 

عایق الاستومری رولی در ضخامت مختلف از جمله ۳-۶-۹-۱۳-۱۹-۲۵ میلیمتر تولید و بنا به جدول ضخامت در هر مقطع مورد کاربرد قرار می گیرد.شایان ذکر است عایق الاستومری رولی در عرض های ۱ و ۱.۲۵  متر بصورت استاندارد تولید می شود که بنا به ابعاد و سایزهای مورد نظر می توان آنرا در مقاطع مختلف مورد کاربرد قرار داد. 

نمونه دیگر از انواع عایق الاستومری، عایق لوله ای می باشد.این نوع عایق الاستومری برای پوشش روی لوله های آب سردوگرم مثل لوله های موتورخانه ها بکار می رود.در این موارد نیز علاوه بر آیتم قطر لوله، موضوعی بنام ضخامت بدنه ی عایق الاستومری لوله ای نیز مطرح و تعیین کننده می باشد که با توجه به قطر و طول لوله ها در شرایط مختلف،ضخامت عایق الاستومری لوله ای نیز تعیین می شود.نکته ی قابل توضیح این می باشد که با توجه شرایط آب و هوایی و خشونت محیطی،برای افزایش طول عمرمفید ساختار عایق الاستومری در هر دو مدل، می توان از پوشش فویل آلومینیومی ساده و مسلح بر سطوح بیرونی عایق الاستومری بهره جست. 

از ویژگی های بارز عایق الاستومری سهولت نصبِ آن می باشد.از آنجا که مراحل نصب عایق الاستومری بر روی سطوح کانال هوا و لوله های تاسیساتی تک مرحله ای می باشد لذا کارفرما می تواند با بهره گرفتن از یک نیروی نیمه ماهر و حتی کارگر ساده اقدام به نصب و تعبیه عایق الاستومری در محل مورد نظر کند.البته این سهولت در نصب به عواملی چون از قبل چسبدار کردنِ عایق الاستومری نیز بستگی دارد.این به آن منظور است که عایق الاستومری را به راحتی می توان از فبل به چسب مخصوص آغشته نمود و پس از حمل به محل پروژه آنرا در محل خود نصب نمود. 

دریچه داکت اسپلیت چیست؟ 


 
در صنعت تهویه مطبوع نام دستگاه داکت اسپلیت بسیار به گوش می رسد. در واقع این دستگاه بعنوان دستگاه مولدِ هوای سرد و گرم جهت تهویه محیط های مورد کاربرد قرار می گیرد.امکان کاربرد داکت اسپلیت در محیط های مسکونی،تجاری،اداری و حتی صنعتی باعث شده تا علاوه بر اصل دستگاه، لوازم و متعلقاتی از قبیل لوازم جانبی تاسیسات و نیز دریچه های بازدید و دهش هوای داکت اسپلیت به طبعِ کاربرد این دستگاه در محیطهای ذکر شده نیز تولید و مورد کاربرد قرار گیرند. 

همانطور که اشاره گردید انواع دریچه داکت اسپلیت از جمله دریچه بازدید داکت اسپلیت و دریچه دهش هوای داکت اسپلیت برای تسهیل در امر تهویه مطبوع با استفاده از دستگاه داکت اسپلیت ضروری می نماید.دریچه داکت اسپلیت که نقش دریچه بازدید دستگاه را ایفا می کند از یک درب اصلی بعنوان درب بازدید جهت بازدید،چکام،تعمیر و تعویض دستگاه داکت اسپلیت مورد کاربرد قرار می گیرد.دریچه داکت اسپلیت با کاربرد هوارسانی نیز نقش ورود هوای دستگاه را به محیط ایفا می کند. 

در واقع وقتی ما از واژه دریچه داکت اسپلیت استفاده می کنسم منظور ما دو محصول را تداعی می کند.اول دریچه بازدید داکت اسپلیت و دوم دریچه دهش هوای داکت اسپلیت که در جلوی قسمت دمنده دستگاه تعبیه می گردد.دریچه داکت اسپلیت بازدید از چند نوع متریال از جمله آلومینیوم،چوب،پلاستیک یا abs قابل تولید می باشد و ساختار اصلیِ آن نیز از یک فریم و یک درب تشکیل یافته است.فریم درب دریچه داکت اسپلیت بصورت ثابت می باشد اما درب دریچه داکت اسپلیت با دو حالت وزنه ای و لولایی امکان تولید و کاربرد دارد. 

در واقع دریچه داکت اسپلیت بازدید به دو حالت وزنه ای و لولایی باز و بسته می شود که هر کدام از این حالت ها ویژگی ها و معایبی در بر دارد.دریچه داکت اسپلیت لولایی از نظر استحکام بسیار محکم می باشد اما امکان رویت زایده ی لولا و قفل ها روی نمای بدنه ی دریچه داکت اسپلیت از نقاط ضعف آن به شمار می اید.در مقایل دریچه داکت اسپلیت وزنه ای به لحاظ ظاهر بسیار شکیل می باشد و هیچ زایده و قطعه ی مازادی بر روی نمای دریچه داکت اسپلیت دیده نمی شود اما احتمال ایجاد لرزه روی درب دریچه داکت اسپلیت وزنه ای در زمان کارکردِ دستگاه نیز از معایب این ندل به شمار می آید. 

در مورد قسمت دهش هوای دریچه داکت اسپلیت نیز می توان انواع مختلفی از جمله دمپردار و بدون دمپر از این محصول را تولید و مورد کاربرد قرار داد.دریچه داکت اسپلیت هوارسان نیز از جنس های مختلف از جمله فلزی،چوبی و پلاستیکی قابل تولید می باشد.با توجه به ابعاد دهانه های دستگاه داکت اسپلیت این نوع دریچه داکت اسپلیت را می توان در ابعاد و سایزهای دلخواه تولید نمود. 


کد مطلب: 801110

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/801110/دریچه-کولر-چیست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com