کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

به هواپیماهای فوکر در ایران اعتماد کنیم یا خیر؟

3 خرداد 1401 ساعت 10:16


یکی از مواردی که بیشتر مسافران در هنگام رزرو بلیط هواپیما به آن توجه می کنند، نوع هواپیما می باشد. هواپیماهای مختلفی در ایران وجود دارد که شامل بوئینگ، ایرباس، فوکر و مک دانل داگلاس است. این هواپیماها در فاکتورهای مختلفی با یکدیگر متفاوت بوده که امنیت، سرعت، ظرفیت و عمر استاندارد هواپیماها را در بر می گیرد. در ادامه به بررسی هواپیماهای فوکر در ایران می پردازیم.

تاریخچه هواپیماهای فوکر
هواپیماهای فوکر، شامل چندین نوع هواپیما بوده که طراحی و ساخت آن توسط شرکتی هلندی انجام شده است. این شرکت هواپیمایی توسط آنتونی فوکر در سال 1919 تاسیس شد. در سال 1911، آنتونی فوکر هواپیمای ملخی معروف خود به نام "The Spin" را طراحی کرد. پس از ساخت Fokker D.VII برای جنگ جهانی اول، وی در سال 1919 "کارخانه هواپیماسازی هلند" واقع در آمستردام را به ثبت رساند.

هواپیماهای ساخته شده شامل چندین مدل بوده که جدیدترین آن ها شامل فوکر 50، 60، 70 و 100 می باشد. این شرکت پس از ساخت 213 فروند فوکر 50، 4 فروند فوکر 60، 47 فروند فوکر 70 و 283 فروند فوکر 100 در سال 1996 به دلیل ورشکستگی منحل شد. هم اکنون این شرکت به عنوان تامین کننده و ارائه دهنده خدمات تخصصی در زمینه هواپیما فعالیت می‌کند.



آشنایی با هواپیماهای فوکر در ایران
هواپیماهای فوکر ایران شامل مدل های فوکر 100 و 50 می باشد. هواپیماهای فوکر ایران ایر تنها شامل فوکر 100 بوده که تنها دو فروند از آن را در اختیار دارد که با ظرفیت 104 مسافر در پروازهای داخلی استفاده می شود. ایرلاین آسمان نیز 7 فروند هواپیمای فوکر 100 در اختیار دارد. شرکت های کیش ایر و قشم ایر نیز با داشتن 1 و 4 فروند فوکر 100، جزء اپراتورهای این هواپیما می‌باشند. ایرلاین کارون (نفت) نیز با داشتن 5 فروند فوکر 100 و 5 فروند فوکر 50، بیشترین تعداد فوکر در ایران را در اختیار دارند.


آشنایی با هواپیمای فوکر 100 در ایران
فوکر 100 یک هواپیمای منطقه ای است که در مجموع 278 فروند از آن تا سال 1996 توسط شرکت هواپیماسازی فوکر ساخته شد. عرشه پروازی پیشرفته، عملکرد خوب، صدای کم و انتشار پایین آلاینده های موتور همچنان فوکر 100 را به یک هواپیمای 100 نفره مقرون به صرفه تبدیل کرده است. فوکر 100 های متعددی که با عمر 90000 فرود طراحی شده اند، در حال حاضر با 15 اپراتور در سراسر جهان در انواع محیط های عملیاتی در خدمت مسافران می باشند. فوکر 100 به عنوان یک هواپیمای مسافربری با ظرفیت 109 مسافر و همچنین یک هواپیمای ماموریت ویژه توسط چندین کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ظرفیت هواپیمای فوکر 100 حدود 109 مسافر بوده که دارای صندلی های راحت 32 اینچی (81 سانتی متری) می‌باشد.

با این حال، اکثر فوکر 100 ها، تنها 100 صندلی دارند، که معمولاً در صندلی با عرض 34 اینچ (86 سانتی متر) هستند.

فضای مناسب قفسه بالای صندلی و وجود حداکثر سه سرویس بهداشتی در داخل کابین هواپیما، سفری راحت را برای مسافران فراهم می کند. سر و صدای بسیار کم در فضای کابین و وجود صندلی های مختلف مانند صندلی های با ردیف 2 تایی و 3 تایی نیز سطح رضایت مسافران را از این هواپیما افزایش داده است.

فوکر 100 مجهز به یک درب بازشو به جلو یا یک درب بازشو به سمت پایین با پله های یکپارچه محکم است که کاملاً با پله های قابل حمل سازگار است، بنابراین حداکثر انعطاف پذیری عملیاتی را ممکن می سازد. همچنین این درب ها سوار شدن و پیاده شدن از هواپیما را به ویژه در فرودگاه های بدون پله های قابل حمل آسان می‌سازد.

فوکر 100 مصرف سوخت کمی دارد و به همین دلیل میزان گاز CO2 خروجی آن نیز پایین تر است. همچنین به لطف موتورهای کم سر و صدا و محافظ صدا توسط بال، هنگام پرواز صدای کمی تولید می شود و عملیات فرودگاه را در ساعات اولیه روز یا دیروقت تسهیل می‌کند.


آشنایی با هواپیماهای فوکر 50 در ایران
هواپیماهای فوکر در ایران شامل فوکر 50 نیز می‌باشد. این هواپیما یک هواپیمای توربوپراپ (دارای موتور پروانه‌ای) منطقه‌ای است که در مجموع 208 فروند از آن تا سال 1997 توسط شرکت هواپیماسازی فوکر ساخته شد. بسیاری از فوکرهای این مدل که با عمر 90 هزار فرود طراحی شده‌اند، در حال حاضر نزدیک به 30 اپراتور در سراسر جهان در انواع محیط های عملیاتی از آن ها استفاده می‌کنند. فوکر 50 به عنوان یک هواپیمای مسافربری 50 نفره و با 7 تن وزن و  همچنین یک هواپیمای ماموریت ویژه توسط چندین کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فوکر 50، ظرفیت 46 تا 56 مسافر در صندلی هایی راحت را دارد. صندلی‌های پشتی باریک با آخرین فناوری ممکن نصب شده اند که وزن را کاهش داده و فاصله موثر بین صندلی را تا 2 اینچ (5 سانتی‌متر) افزایش داده است. همچنین قفسه بالای صندلی آن نیز فضای کافی برای کیف و چمدان دارد.

سطح مقطع کابین هواپیما بزرگ بوده و دارای راهروی وسیعی می باشد. عرض صندلی معمولاً با بوئینگ 737 برابر است. سطح صدای کابین بسیار کم بوده و در قسمت های بزرگ کابین معمولا 77 دسی بل می باشد. این امر از طریق ویژگی های طراحی شامل جنس بدنه، چرخش آهسته، ملخ های 6 پره و جاذب ارتعاش و صدا به دست آمده است. علاوه بر این در طراحی آن از امکانات مناسب جهت تهویه هوا استفاده شده است.

به عنوان یک توربوپراپ، فوکر 50، تا 30 درصد سوخت کمتری نسبت به جت های منطقه ای با ظرفیت مسافر مشابه مصرف می کند. در نتیجه، خروجی CO2 نیز تا 30٪ کمتر است. در واقع، خروجی گاز CO2 فوکر 50 به ازای هر مسافر کمتر از 100 گرم در هر کیلومتر است. همچنین صدای ایجاد شده در هنگام پرواز این هواپیماها پایین بوده که مزاحمت کمتری ایجاد می کند.

هواپیماهای فوکر در ایران بهتر است یا بوئینگ
همانطور که در بالا ذکر شد، هواپیماهای بوئینگ نیز بخشی از ناوگان هوایی ایران بوده که مدل های مختلفی از آن در کشور وجود دارد. تفاوت هواپیماهای بوئینگ با فوکر در تکنولوژی استفاده شده در آن ها، ظرفیت، کیفیت صندلی و کلاس های پروازی می باشد. بهترین هواپیمای بوئینگ در ایران شامل مدل های 747 و 777 بوده که در ایرلاین های ماهان و ایران ایر و چندین ایرلاین دیگر وجود دارند. با توجه به موارد ذکر شده، می توان گفت که هواپیماهای بوئینگ، شرایط بهتری نسبت به فوکر دارد. با وجود راحتی کمتر، هواپیماهای فوکر نیز امنیت خوبی برای پرواز دارند و می توانند گزینه مناسبی برای پرواز باشند.

سخن پایانی
در این مقاله، توضیح کاملی از هواپیماهای فوکر در ایران به همراه تاریخچه آن ها ارائه شد. از مدل های موجود فوکر در جهان، تنها مدل های فوکر 100 و 50 در ایران وجود داشته که برخی ایرلاین ها آن ها را در اختیار دارند. این هواپیماها ظرفیت بالایی نداشته و بیشتر در پروازهای داخلی از آنها استفاده می شوند. شما می توانید هنگام رزرو بلیط، در قسمت جزئیات آن، اطلاعات مربوط به آن مانند هواپیما را مشاهده کرده و با توجه به آن، بلیط خود را تهیه کنید. اگر تجربه سفر با هواپیمای فوکر را دارید، تجربیات خود را با ما در میان بگذارید. 


کد مطلب: 801038

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/801038/هواپیماهای-فوکر-ایران-اعتماد-کنیم-یا-خیر

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com