پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۳

ترور در تهران واکنش به تغییر بازی در سوریه؟

سه شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۵۶
کد مطلب: 801003
ترور حسن صیادخدایی با رویداد‌های هفته‌های اخیر در سوریه ارتباط تنگاتنگ دارد. رژیم صهیونیستی حوالی ساعت ۲۳ جمعه شب این هفته، برای چندمین بار به سوریه حمله کرد که در جریان این حمله به ریف جنوبی دمشق، سه افسر پدافند ارتش سوریه کشته شدند و خساراتی به نزدیک منطقه زینبیه دمشق وارد شد، منطقه‌ای که به دلیل حساسیت بالای نیرو‌های مقاومت کمتر هدف قرار می‌گرفت.
ترور در تهران واکنش به تغییر بازی در سوریه؟
به گزارش جهان نيوز، ترور حسن صیادخدایی، شهید مدافع حرم در قلب تهران، با تحولات این روز‌های سوریه ارتباطی تنگاتنگ دارد؛ رویدادی که رویارویی ایران با رژیم صهیونیستی را وارد مرحله‌ای جدید خواهد کرد. حالا دیگر، به جای برنامه هسته‌ای، ضریب نفوذ امنیتی ایران درخارج نزدیک سرزمین‌های اشغالی، به کانون نگرانی‌های امنیتی در تل‌آویو تبدیل شده و حادثه تروریستی روز یک‌شنبه، نماد کلید خوردن یک فاز جدید است.

روز یک شنبه در حالی که بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در واشنگتن با مقام‌های امریکایی در حال چانه‌زنی درباره نگه داشتن سپاه پاسداران در فهرست تروریسم امریکا بود، دو موتورسوار در خیابان مجاهدین تهران، حسن صیادخدایی را نزدیک خانه اش با شلیک پنج گلوله ترور کردند. بلافاصه پیکان توجهات در تهران به سمت تل‌آویو چرخید و البته اسرائیلی‌ها هم مثل همیشه بدون تأیید یا رد دخالت در این عملیات، به سیاست سنتی ابهام ادامه دادند. بنی گانتس بعد از ملاقات با لوید آستین، وزیر دفاع امریکا در واشنگتن، هنگام شرکت در یک مراسم ویژه صهیونیست‌ها در شهر نیویورک در پاسخ به سؤالی درباره ترور حسن خدایی در تهران از اظهارنظر در این باره خودداری کرد، ولی گفت: «دولت اسرائیل بسیار قوی است. من به همه گزارش‌های مختلفی که در همه مکان‌ها مطرح می‌شوند، نمی‌پردازم.» با این حال، منابع اسرائیلی مانند ترور‌های قبلی، با ایما و اشاره، این سیگنال را به طور تلویحی به جهان مخابره کردند که آن‌ها پشت‌پرده ترور در تهران هستند. یوسی مِلمان، خبرنگار اسرائیلی که اغلب در این‌گونه ترور‌ها اظهارنظر می‌کند ساعتی بعد از ترور توئیت کرد: «من تخمین می‌زنم موساد مسئول ترور افسر ارشد سپاه قدس در تهران است.» در دوحه که این روز‌ها به دلیل مناسبات نزدیک با تهران در مرکز توجه‌ها قرار دارد، یک مقام ایرانی به شبکه الجزیره مستقر در دوحه گفته که این ترور به منزله «عبور از خط قرمز» است و مسئولان آن «بهای سنگینی خواهند پرداخت.»

سوای اینکه تهران این بار چگونه از تل‌آویو انتقام خواهد گرفت، ترور عصر یک‌شنبه، شروع یک مرحله جدید در رویارویی امنیتی ایران با رژیم صهیونیستی است که مرکز توجه‌ها را از برنامه هسته‌ای به سمت نفوذ منطقه‌ای ایران سوق می‌دهد. اسرائیلی‌ها در ترور‌های قبلی، اغلب محققان هسته‌ای یا کسانی را هدف گرفته‌اند که دست‌کم خود مدعی بودند مستقیم یا غیرمستقیم با برنامه هسته‌ای ایران ارتباط دارند، ولی این بار حسن صیادخدایی، سرهنگ پاسدار هدف قرار گرفت که نماد رویارویی ایران با رژیم صهیونیستی در سوریه است.

در سوریه چه خبر است؟
ترور حسن صیادخدایی با رویداد‌های هفته‌های اخیر در سوریه ارتباط تنگاتنگ دارد. رژیم صهیونیستی حوالی ساعت ۲۳ جمعه شب این هفته، برای چندمین بار به سوریه حمله کرد که در جریان این حمله به ریف جنوبی دمشق، سه افسر پدافند ارتش سوریه کشته شدند و خساراتی به نزدیک منطقه زینبیه دمشق وارد شد، منطقه‌ای که به دلیل حساسیت بالای نیرو‌های مقاومت کمتر هدف قرار می‌گرفت. حمله جمعه شب به شکل کم‌سابقه‌ای با موشک‌های زمین به زمین انجام شد؛ تحولی که نشان‌دهنده اوج‌گیری رویارویی اسرائیلی‌ها با جریان مقاومت است. منابع غیر رسمی روس چند هفته است که گزارش می‌کنند مسکو در کشاکش جنگ اوکراین در حال تخلیه بخشی از نیرو‌های خود از سوریه است و طی روز‌های اخیر هم گزارش شده که ارتش روسیه بخش‌های مهمی از مناطق تخلیه شده از جمله انبار‌های مهمات «مهین» را در شرق استان حمص سوریه تحویل حزب‌الله لبنان داده است. این روند اسرائیلی‌ها را به‌شدت از چرخش معادلات امنیتی سوریه به سود تهران و متحدانش نگران کرده است. در حالی که در سه چهار روز اخیر، کارشناسان گفته‌اند که تشدید حملات تل‌آویو به سوریه به دلیل نگرانی از نزدیک شدن نیرو‌های محور مقاومت به نزدیکی مرز‌های جولان است، حالا منابع اسرائیلی می‌گویند که ترور عصر یک شنبه تهران هم با روند جاری در سوریه ارتباط دارد. یدیعوت آحرونوت دیروز نوشت: «ارتش اسرائیل حملات خود را علیه اهداف ایرانی در سوریه از جمله حمله منتسب به اسرائیل در جمعه گذشته به فرودگاه بین‌المللی دمشق افزایش داد. همه هدف این است که نیروی قدس را تا حد امکان از مرز اسرائیل و سوریه در بلندی‌های جولان دور کنند.»‌در حالی که طی یک دهه گذشته، اسرائیلی‌ها با ترور هدفمند دانشمندان هسته‌ای به دنبال پمپاژ وحشت در میان محققان و دانشمندان هسته‌ای ایران بودند، حالا یدیعوت آحرونوت نوشته که «اسرائیل با حملاتی که به آن نسبت داده می‌شود، به ژنرال‌های آینده (ایرانی) نشان می‌دهد که در خارج کردن ایران از سوریه، ذی نفع هستند.»‌به نوشته این روزنامه «ترور خدایی را می‌توان با این سیاست مرتبط دانست»، زیرا به ادعای این روزنامه، «خدایی به عنوان معاون فرمانده نیروی قدس قاسم سلیمانی، وظیفه برقراری ارتباط بین ایران و گروه تروریستی حزب‌الله لبنان را بر عهده داشت.»

تغییر در معادله درگیری
موفقیت چنین سیاستی واقعاً در رده‌های نظامی سپاه پاسداران و نیروی قدس که اغلب از میان داوطلبان انتخاب می‌شوند، به طور جدی محل تردید است، به‌خصوص که اهداف ایران در سوریه در یک روند پیچیده از تصمیم‌گیری‌های استراتژیک انجام می‌شود. سابقه ترور‌های هسته‌ای هم نشان داده که این گونه سیاست‌ها، اغلب اوقات در روند تصمیم‌سازی‌ها در تهران، اثری معکوس دارد. تحت چنین شرایطی، ناظران حدس می‌زنند که ترور صیادخدایی، روند رویارویی استراتژیک ایران با اسرائیلی‌ها را در سوریه تشدید خواهد کرد، همانگونه که به گفته یک منبع مطلع در تهران ترور‌های هسته‌ای اواخر دهه ۱۳۸۰، منجر به سرعت گرفتن برنامه هسته‌ای ایران شد. «یوسی یهوشواع» خبرنگار نظامی روزنامه یدیعوت آحرونوت می‌گوید که اگر گزارش‌ها در مورد عملیات روز یک شنبه در ایران و جزئیات آن صحت داشته باشد، می‌توان گفت که ظاهراً موساد علیه سپاه پاسداران و به ویژه نیروی قدس در خاک ایران وارد عمل شده است. در مقابل، یک مقام ایرانی به الجزیره گفته که ترور سرهنگ صیادخدایی، تغییرات اساسی در معادله درگیری ایجاد می‌کند، همانگونه که همین منبع این ترور را به منزله «عبور از خط قرمز» خوانده که مسئولان آن «بهای سنگینی خواهند پرداخت».

اینکه این بهای سنگین چطور پرداخت خواهد شد، به درستی مشخص نیست، ولی «العربیه» مدعی اعلام وضعیت آماده‌باش در مرز اسرائیل با لبنان و سوریه شد. روزنامه یدیعوت آحارونوت هم از آماده‌باش ارتش اسرائیل خبر داد. همچنین بر اساس گزارش «لبنان دیبیت»، اسرائیل سطح هشدار امنیتی را در سفارتخانه‌هایش در جهان افزایش داده است؛ خبری که خبرنگار رادیو رژیم صهیونیستی نیز آن را تأیید کرده است. بر اساس گزارش شبکه عبری زبان «نیوز وان» یکی از دلایل نگرانی اسرائیل آن است که تهران اعلام کرده این ترور عبور از خط قرمز است و عواقب خاص به خود را دارد و جنایتکاران بهای سنگینی بابت آن خواهند پرداخت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اینکه تو روز روشن وسط شهر تهران اسراییل بیاد ترور کنه یعنی چه؟!
Denmark
این انتقام هایی که تا بحال ما از صهیونیست ها و آمریکایی ها گرفتیم در مقابل آن چیزهایی که از دست دادیم قابل توجه نیست ! بایدانتقام سخت گرفت تا جرآت از دشمن گرفته شود .
عافیت
Mozambique
بنام خدا. سوژه‌های جذاب جهت تأدیب صهیونیزم:
۱- جامه عمل پوشاندن به قطعنامه سازمان ملل مبنی بر حق مالکیت سوریه بر بلندیهای جولان.دیگه زمانش رسیده.
۲-انفجار و تخریب دیوار پیرامون غزه و آزادسازی مردم محبوس.
۳- پاسخ به چشمک زدنهای کرانه باختری و سکوهای نفت و گاز در دریا.