پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

قالیباف: نمره خوبی از اجرای اصل ۴۴ نگرفتیم

دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۵۰
کد مطلب: 800955
حدود ۱۷ سال از زمان توجه برای اصل ۴۴ می‌گذرد، ولی در این سال‌ها نمره قابل قبولی برای اجرای این قانون نگرفتیم.
قالیباف: نمره خوبی از اجرای اصل ۴۴ نگرفتیم
به گزارش جهان نيوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، محمدباقر قالیباف در نخستین رویداد بین‌المللی خصوصی سازی در اقتصاد ایران که روز دوشنبه در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: برای موضوعی گرد هم آمده‌ایم که پاشنه آشیل ما در اقتصاد است به عبارتی اقتصاد دولتی، غیربارور و به زمین نشسته زخم کهنه‌ای است که چندین دهه است که سایه سنگین آن بر کشور همچنان وجود دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: امروز در کشور از نعمت بسیار بزرگی برخوردار هستیم که کمتر به آن توجه شده است و آن نعمتی است که خداوند متعال هم در قرآن کریم از آن به عنوان نعمت بزرگ یاد کرده و هدیه به مخلوق می‌داند و آن نعمت استقلال، عزت و هویت است.

قالیباف ادامه داد: اینکه در یک جامعه حرمت افراد، آزادی و استقلال افراد حفظ شود نعمت بزرگی است به عبارتی اینکه دیگران برای آن جامعه تصمیم نگیرند و خود او سرنوشت خود را تعیین کند بسیار ارزشمند است البته تاریخ کشور ما روز‌های روشن و تاریکی داشته است و در نمونه قسمت تاریکش این است که زمانی یک دولت خارجی برای مردم این کشور تصمیم می‌گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: لازم است قدر این نظام، استقلال و هویت این کشور را بدانیم که خودمان توانایی تصمیم‌گیری برای آن را داریم.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: چندین سال است که هژمونی‌های مختلف در تلاش هستند اقتصاد و این کشور را ناتوان کنند، اما به‌رغم همه این سختی‌ها که به ما وارد کردند مقابل این هژمونی‌ها سر خم نکردیم و حتی در روز‌هایی که می‌خواستند بر هویت، عزت و استقلال ما پا بگذارند مقابل آن‌ها ایستادیم، اما این افتخار در لابلای مشکلات اقتصاد کشور دیده نشد.

قالیباف با بیان اینکه ما به عنوان یک ایرانی حاضر هستیم از جان و مال خود برای حفظ عزتمان بگذاریم، تاکید کرد: همه ما بر این باور هستیم که اگر فردی یا گروهی بخواهد بر عزت ما پا بگذارد مقابل وی سر خم نخواهیم کرد و افتخاری که در هشت سال دفاع مقدس بر برکت خون شهدا حاصل شد به دلیل همین باور بود هر چند که برای آن هزینه‌اش را پرداختیم و به آن هم افتخار می‌کنیم.

وی موفقیت در اقتصاد را نیز در سایه ایمان به سنت‌های الهی و توجه به مردم دانست و گفت: در هر حوزه‌ای از جمله اقتصاد که چالش اصلی امروز کشور است به مردم و سنت‌های الهی توجه نکردیم اثر آن بر استقلال و عزت ما گذاشته شد.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع خصوصی‌سازی یا همان مردمی سازی گفت: اگر خصوصی‌سازی بدون رانت و درست انجام شود و آن را به اهلش واگذار کنیم می‌توانیم مسیر استقلال و عزتی که داریم را همچنان ادامه دهیم البته باید نحوه واگذاری و فروش اصلاح شود و در حقیقت به ارتقای آن مجموعه و بخش خصوصی توجه کنیم.

قالیباف با بیان نکاتی در مسیر خصوصی‌سازی اظهار کرد: نخستین اصل شفاف‌سازی است چرا که هر کجا تاریکی باشد و شفافیتی وجود نداشته باشد آن مجموعه به موفقیت نخواهد رسید.

وی افزود: دوم هوشمندسازی است که اگر به آن توجه نشود پیشرفتی صورت نخواهد گرفت و سوم مردمی‌سازی است که نمونه آن دفاع مقدس است که در حوزه برنامه‌ریزی، استراتژیک، دفاعی، هماهنگی و ... با توجه به مردمی‌سازی موفقیت‌های بسیار بالا و افتخارآمیزی برای کشور به همراه آورد.

رییس مجلس شورای اسلامی باور به نصرت الهی را هم از موارد مهم در موفقیت دانست و گفت: حدود 17 سال از زمان توجه برای اصل 44 قانونی می‌گذرد، ولی در این سال‌ها نمره قابل قبولی برای اجرای این قانون و توجه به خصوصی‌سازی نگرفتیم.

قالیباف با اشاره به اینکه در تحریم‌ها نیز و رفع و خنثی‌سازی آن هم باید در دستور کار قرار بگیرد اظهار کرد: رفع تحریم کار سیاسی است که باید بخش بین‌الملل و دستگاه دیپلماسی کشور با گفتگو پشت میز مذاکره و با قدرت آن را انجام دهد، اما در بخش دوم که خنثی‌سازی تحریم است بدون شک خصوصی‌سازی تنها راه و شاهراه برای خنثی‌سازی است تا سختی‌ها را از روی دوش مردم در این بخش برداریم.

وی با اشاره به بیانات امام راحل درباره خصوصی‌سازی گفت: حضرت امام (ره)‌در سال 57 چندین بار به موضوع خصوصی‌سازی تاکید داشتند و معتقد بودند اقتصاد نباید دولتی باشد بلکه باید به مردم واگذار شود. همچنین در دهه 60 حضرت امام فرمودند کاری که مردم می‌توانند در اقتصادی و دیگر حوزه‌ها انجام دهند دولت در آن دخالت نکند، اما امروزه می‌بینیم بخش‌های دولت دست‌اندرکار امور هستند.

رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب هم بار‌ها در فرمایشات خود به موضوع خصوصی‌سازی تاکید داشتند، اما در عمل اتفاق دیگری رخ داده است. به عبارتی وقتی در هر دولت و حکومتی مردم در اقتصادش حضور داشته باشند آن دولت قوی خواهد بود و خلاف آن هم سبب ضعف مردم و دولت خواهد شد.

قالیباف ادامه داد: سرمایه‌گذاری کردن و سودآورشدن یک برند و کارآفرینی آسان نیست و سختی‌ها و خون دل‌های زیادی را باید به جان خرید و برای آنکه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به نتیجه برسد نیاز است امنیت و ثبات لازم را برای آن ایجاد کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *