جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

شناسایی هویت ۳ شهید والفجرمقدماتی

يکشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۷
کد مطلب: 800791
هویت پیکر مطهر سه تن از شهدای مفقودالاثر عملیات والفجر مقدماتی شناسایی شد.
شناسایی هویت ۳ شهید والفجرمقدماتی
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، هویت پیکر مطهر سه تن از شهدای مفقودالاثر والفجر مقدماتی شناسایی شد. این سه شهید اصفهانی سال 1361 در منطقه فکه به شهادت رسیده بودند. پیکر مطهر «شهید فریدون ابراهیمی» فرزند محمود، «شهید محمود دهقانی پوده» فرزند محمد و «شهید حسینعلی شاهچراغی» فرزند فرهاد با تلاش گروه‌های تفحص شهدا کشف و از طریق پلاک هویت شناسایی شد.

پیکر مطهر شهید محمود دهقانی پوده فرزند محمد 12 بهمن 1400 با قمقمه پر آب در منطقه فکه تفحص شده بود، شناسایی شد. این شهید اهل شهرضای اصفهان بوده و در سن 26سالگی به شهادت رسید. پیکر مطهر شهید فریدون ابراهیمی فرزند محمود نیز با سربند «ما همه سرباز توایم خمینی...» در نهم اسفند 1400 تفحص شده بود.  این شهید اعزامی از محله عشق‌آباد اصفهان بود.

خبر شناسایی این سه شهید پس از گذشت 40 سال از شهادتشان با حضور سردار سید محمد باقرزاده، فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح به خانواده‌هایشان داده شد. خبر شناسایی پیکر مطهر شهید فریدون ابراهیمی توسط فرزند شهید تفحص، حاج محمود توکلی به پدر و مادر ایشان داده شد.
 
فکه منطقه‌ای بیابانی در شمال‌ غربی استان خوزستان و جنوب‌ شرقی استان ایلام است که بخش جنوبی آن جزو استان خوزستان و شهرستان دشت‌آزادگان و بخش شمالی آن جزو استان ایلام و از توابع شهرستان دهلران است. منطقه فکه؛ رملی و سرزمین شن‌های روان است به گونه‌ای که حرکت کردن بر روی آن بسیار سخت و طاقت‌فرسا است. فکه یکی از محورهای اصلی تجاوز و حمله ارتش عراق به شمال خوزستان بود. لشکر 1 مکانیزه عراق از این محور به سمت شوش تهاجم کرد. اما مقاومت یک گروه رزمی از تیپ 37 زرهی شیراز و گروهی از سپاه پاسداران موجب شد دشمن به سختی و با تأخیر از فکه عبور کند. پس از عملیات فتح‌المبین که به آزادسازی غرب شوش و دزفول انجامید، منطقه فکه همچنان در اشغال دشمن باقی ماند.

در سال 61 عملیات والفجر مقدماتی در جنوب فکه انجام شد و رزمندگان توانستند به خطوط دفاعی ارتش عراق نفوذ کنند، اما به علت لو رفتن عملیات و آمادگی و مقاومت شدید دشمن، رزمندگان به مواضع قبلی بازگشتند. این منطقه علاوه بر آن‌که مشهد تعداد قابل توجهی از رزمندگان است، شاهد شهادت دو فرمانده بزرگ جنگ یعنی حسن باقری و مجید بقایی بود.

در سال 65 دشمن دوباره به فکه حمله و بیش از هفت کیلومتر پیش‌روی کرد و تا آخر جنگ این منطقه در دست دشمن باقی‌ ماند. پیکر شهدا نیز مدت‌ها در میادین مین بر زمین ماند. اولین اکیپ‌های تفحص به همت شهید محمودوند در اوایل دهه 70 در این سرزمین شروع به کار کردند و پیکرهای تعداد زیادی از شهدا از این منطقه به شهرها بازگردانده شد.
برچسب ها: هویت شهید شهدا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *