کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در انتخاب و خرید رنگ ساختمانی چه مواردی را باید موردتوجه قرار داد؟

31 ارديبهشت 1401 ساعت 10:17

انتخاب و خرید رنگ‌ ساختمانی باکیفیت را می‌توان مهم‌ترین مرحله برای تضمین ماندگاری بالا و زیبایی نتیجه کار دانست.


انتخاب و خرید رنگ‌ ساختمانی باکیفیت را می‌توان مهم‌ترین مرحله برای تضمین ماندگاری بالا و زیبایی نتیجه کار دانست. این رنگ باید با در نظر داشتن فاکتورهای متعددی مانند کاربرد، سطوح موردنظر، شرایط آب و هوایی محیط و... انتخاب شود. با توجه به اهمیت بالای خرید رنگ ساختمانی، در اینجا به بررسی مهم‌ترین عوامل مؤثر بر قیمت و یک تجربه خرید مطلوب می‌پردازیم.

ساختار رنگ‌های ساختمانی

رنگ‌های ساختمانی درواقع ترکیباتی شیمیایی هستند که برای رنگ‌آمیزی سطوح در محیط‌های داخلی و خارجی ساختمان مانند دیوارها، درب، پنجره و... از آن‌ها استفاده می‌شود. این رنگ‌ها بسته به نوع خود دارای ترکیبات مختلفی هستند؛ اما موارد زیر با نسبت‌های متغیر تقریباً در تمام رنگ‌های ساختمانی به کار می‌روند: رنگ‌دانه‌ها را می‌توان اصلی‌ترین ترکیب به‌کاررفته در رنگ‌ها دانست که به‌صورت ذرات جامد در آن‌ها به کار می‌روند. رنگ‌دانه‌های به‌کاررفته در تولید رنگ، می‌توانند از نوع معدنی یا آلی باشند.

رنگ‌دانه یارها

رنگ‌دانه یارها به ترکیباتی اطلاق می‌شود که از آن‌ها برای تعدیل و اصلاح رنگ‌دانه‌ها بهره می‌گیرند.

رزین (پایه)

رزین یکی دیگر از ترکیبات اصلی و مهم رنگ‌های ساختمانی است. این ماده شیمیایی به رنگ خشک‌شده نهایی مقاومت بالایی می‌بخشد و پوشش اصلی رنگ را به وجود می‌آورد.

حلال‌ها

یکی از ترکیباتی که نقش تعیین‌کننده‌ای در نوع رنگ‌های ساختمانی دارد، حلال است. حلال‌ها درواقع برای حل کردن رزین به کار می‌روند. بسته به اینکه از چه نوع حلال و به چه میزان در رنگ استفاده شده است، نوع و قیمت رنگ ساختمانی متفاوت خواهد بود. تربانتین یکی از حلال‌های مشهور است که به‌عنوان سنتز کننده رزین در رنگ‌های روغنی به کار می‌رود.

مواد افزودنی

هر یک از رنگ‌های ساختمانی که انتخاب می‌کنیم، می‌توانند کاربرد مجزایی داشته باشند. برای مثال، رنگ مورد نظر ما می‌تواند ضد حریق باشد و یا اینکه تنها از سطوح در برابر رطوبت و زنگ‌زدگی محافظت کند. درواقع هر یک از ویژگی‌های خاص رنگ‌های ساختمانی، با اضافه شدن یکی از مواد افزودنی به ترکیبات آن میسر می‌شود. مقدار مواد افزودنی به نسبت سایر ترکیبات بسیار کم است؛ اما وجود آن‌ها نقش بسیار مهمی در تعیین کیفیت رنگ‌ها دارد.

انواع رنگ‌های ساختمانی

رنگ‌های ساختمانی بسته به ویژگی‌های ساختاری خود به 6 نوع تقسیم می‌شوند و کاربردهای خاص خود را دارند. با توجه به اهمیت نوع رنگ در یک تجربه خرید مطلوب، در اینجا توضیحاتی در مورد انواع، ویژگی‌ها و کاربردهای مختلف رنگ‌های ساختمانی آورده‌ایم:

رنگ‌روغنی

رنگ‌های روغنی را می‌توان محبوب‌ترین و پرکاربردترین رنگ‌های ساختمانی دانست. تنوع سطوحی که می‌توان با استفاده از رنگ‌روغنی رنگ‌آمیزی کرد، در مقایسه با رنگ‌های دیگر بسیار بالا است. همچنین کارایی و دوام آن بر روی سطوح گچی، فلزی، بتونی و... نیز به یک اندازه مطلوب است. رنگ‌روغنی تمام عیب و نقص‌های سطحی را به‌خوبی می‌پوشاند و پس از خشک شدن، سطحی براق، مات یا نیمه مات با خاصیت ضد آب ایجاد می‌کند.
رنگ‌های روغنی علاوه بر جلوه زیبایی که دارند، می‌توانند از سطح زیرین خود در برابر رطوبت و اشعه‌های UV خورشید محافظت کنند. از این نوع رنگ همچنین می‌توان به‌منظور اجرای زیرسازی استفاده کرد. قیمت رنگ ساختمانی روغنی بسیار ارزان و مقرون‌به‌صرفه است.
 
 

رنگ پلاستیکی

رنگ‌های پلاستیکی به‌نوبه خود شامل دو نوع رنگ نیمه پلاستیک و کاملاً پلاستیک هستند. این رنگ‌ها کاربردی در رنگ‌آمیزی سطوح فلزی ندارند؛ اما استفاده از آن‌ها بر روی سطوح سیمانی، گچی و بتونی رایج است. رنگ‌های پلاستیکی در مقایسه با انواع روغنی بسیار سریع خشک می‌شوند؛ اما مقاومت کمتری در برابر رطوبت ایجاد می‌کنند. رنگ‌های پلاستیکی برخلاف رنگ‌های روغنی بدون بو هستند. از دیگر ویژگی‌های این نوع رنگ، می‌توان به قیمت مقرون‌به‌صرفه و پوشش دهی و غلظت بالای آن اشاره کرد.

رنگ نانو

رنگ نانو که به‌عنوان رنگ ضد حریق نیز آن را می‌شناسیم، نوعی رنگ مقاوم در برابر حرارت و رطوبت است و خاصیت ضد میکروبی نیز دارد. این رنگ که عمدتاً برای استفاده در محیط‌های پرتردد در نظر گرفته می‌شود، از مقاومت بسیار بالا و مطلوبی در برابر ضربه و خط و خش برخوردار است و دیرتر دچار خرابی می‌شود. قیمت رنگ ساختمانی ضد حریق در مقایسه با انواع روغنی و پلاستیکی بالاتر است.

رنگ اکرلیک

رنگ‌های اکرلیک بیشتر جنبه تزئینی دارند و به‌جای استفاده به‌صورت مستقل، به‌عنوان رنگی برای طرح دادن به دیگر رنگ‌های ساختمانی به کار می‌روند. برخلاف رنگ‌های روغنی، رنگ‌های اکرلیک بوی تند و آزاردهنده‌ای ندارند و می‌توان از آن‌ها بر روی انواع متریال ساختمانی استفاده کرد. رنگ‌های اکرلیک از تنوع بالایی برخوردارند و مقاومت بالایی در برابر رطوبت از خود نشان می‌دهند.

رنگ کنیتکس

رنگ‌های دیگری مانند رنگ کنیتکس نیز وجود دارند که تنها برای ایجاد برجستگی بر روی دیوارها و زیبایی‌بخشی به دکوراسیون داخلی از آن‌ها استفاده می‌شود.

رنگ مولتی کالر

یکی دیگر از رنگ‌های محبوب در رنگ‌آمیزی محیط‌های داخلی و خارجی، رنگ مولتی کالر است که عمدتاً در خلق طرح‌های ظریف، نازک و زیبا بر روی سطوح از آن استفاده می‌شود.

رنگ برجسته بلکا

رنگ بلکا نوعی رنگ برجسته است که جزو انواع رنگ سلولزی طبقه‌بندی می‌شود. رنگ بلکا ترکیبی از الیاف طبیعی پنبه سلولزی، سنگ‌های تزئینی و رزین سلولزی است. این رنگ به نسبت سایر رنگ‌ها خطر کمتری برای سلامت افراد ایجاد می‌کند و استفاده از آن در محیط‌های بهداشتی مانند بیمارستان‌ها و سرویس‌های بهداشتی بسیار رایج است. لازم است بدانید که برخلاف رنگ بلکا، گاز رنگ روغنی می‌توانند چشم‌ها و پوست را تحریک کند و سلامت دستگاه تنفسی و عصبی افراد را به خطر بیندازد.

رنگ اپوکسی

با خرید رنگ ساختمانی می‌توان کف‌پوش‌ها را نیز رنگ‌آمیزی کرد. از زیباترین و بهترین رنگ‌ها برای کف‌پوش می‌توان به رنگ اپوکسی اشاره کرد که دارای رنگ‌ها و ضخامت‌های مختلفی است. رنگ اپوکسی برای استفاده در محیط‌های داخلی مناسب است و نباید در معرض نور آفتاب قرار بگیرد.

مؤلفه‌های مهم در انتخاب و خرید رنگ ساختمانی

همان‌طور که اشاره شد، کیفیت رنگ‌های ساختمانی از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین، برای انتخاب بهترین رنگ‌های ساختمانی می‌توانید مؤلفه‌های زیر را مدنظر قرار دهید.
 

عوامل مؤثر بر قیمت رنگ ساختمانی

در نظر داشته باشید که علاوه بر نوع رنگ، فاکتورهای دیگری که در موارد زیر آورده شده‌اند نیز در قیمت نهایی مؤثر هستند. سخن پایانی
پیش‌تر بیان شد که انواع رنگ‌های ساختمانی کدامند و هریک چه ویژگی‌هایی دارند. شما با خرید رنگ ساختمانی از فروشگاه‌های معتبر می‌توانید از کیفیت، ماندگاری و کارایی بالای آن اطمینان حاصل کنید. رنگ تهران به‌عنوان یکی از فروشگاه‌های معتبر ایران، انواع رنگ‌ پلی یورتان ، ساختمانی و... را با بهترین کیفیت و قیمت در اختیار شما قرار می‌دهد. در رنگ تهران می‌توانید برندها و قیمت‌ها را مقایسه کرده و در کوتاه‌ترین مدت‌زمان، یک تجربه خرید مطلوب داشته باشید.


کد مطلب: 800669

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/800669/انتخاب-خرید-رنگ-ساختمانی-مواردی-باید-موردتوجه-قرار

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com