کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بهترین و ایمن ترین روش جراحی لاغری کدام است؟

29 ارديبهشت 1401 ساعت 9:45


متاسفانه طی چندین سال گذشته به دلیل زندگی شهر نشینی و عدم تحرک آمار تعداد افراد چاق در جهان رو به افزایش است به همین دلیل علم پزشکی روز به روز به فکر روش های کم تهاجمی تر برای جراحی لاغری هستند. اما آیا عمل لاغری عوارض ندارد؟ بهترین روش جراحی لاغری کدام است؟ در این مقاله با ما همراه باشید که به پاسخ این سوالات و هر سوالی که در زمینه جراحی های لاغری دارید را پاسخ دهیم.
 

انواع روش های جراحی لاغری

در صورتی که فردی با رژیم غذایی و ورزش موفق به کاهش وزن خود نشود ممکن است جراح لاغری انجام عمل لاغری را تجویز کند که از جمله رایج ترین روش های جراحی لاغری عبارتند از:

ایمن ترین جراحی لاغری کدام است؟

خوشبختانه امروزه انواع عمل های جراحی لاغری با حداقل تهاجم انجام می شوند و جدیدترین روش عمل لاغری که در حال حاضر توسط جراحان در سراسر دنیا انجام می شود به روش لاپاراسکوپی است.

در این روش جراحی، جراح لاغری چند برش بسیار کوچک روی شکم بیمار می زند و دستگاه لاپاراسکوپ را از طریق این حفره ها وارد بدن بیمار می کند و جراحی انجام می شود. دوران نقاهت این نوع جراحی ها بسیار کوتاه تر از جراحی های باز و تهاجمی است. در ادامه شما را با کمی تهاجمی ترین جراحی های لاغری آشنا خواهیم کرد:

اسلیو معده

جراح لاغری در طی جراحی اسلیو معده حدود 70 تا 80 درصد از حجم معده را خارج می کند و سپس بخش باقی مانده را بخیه می زند و معده شکل باریک و درازی مانند آستین یا موز پیدا می کند.

بر اساس گزارشی که انجمن جراحی متابولیک و بارتاریک آمریکا در سال 2011 ارائه داده است؛ 18 درصد تمام جراحی های لاغری مربوط به عمل اسلیو می شود و این آمار 5 سال بعد به 58 درصد رسید! یعنی 58 درصد از کل جراحی های لاغری در جهان به روش اسلیو معده انجام می شود، به همین دلیل بهترین عمل لاغری می تواند اسلیو باشد.

مزایا

کاندیدای مناسب

زمان بهبودی

زمان تقریبی بهبودی پس از این عمل جراحی حدود یک هفته است. البته باید توجه داشته باشید که حدود 2 هفته طول می کشد که زندگی شما به روال عادی برگردد. بهبودی کامل هم حدود 2 تا 3 ماه پس از جراحی اتفاق می افتد.

درد بعد از جراحی

درد اسلیو معده چندان زیاد نیست و به راحتی با استفاده از مسکن های تجویزی می توان آنها را کنترل کرد.

البته شدت درد در هر فردی به فرد دیگر به نسبت آستانه تحمل درد می تواند متفاوت باشد، به طور کلی بیماران احساس دردهای شکمی در اطراف برش از خفیف تا متوسط را تجربه می کنند. همچنین برخی بیماران احساس فشار در قسمت فوقانی شکم و یا پایین سینه را تجربه می کنند.

میزان موفقیت جراحی

بیشتر بیماران در صورت انتخاب جراح لاغری متبحر و رعایت مراقبت های بعد از اسلیو معده می توانند به وزن دلخواه بود برسند.کاهش وزن پس از این جراحی به شرح زیر است:

خطرات و عوارض

اسلیو تقریبا یک جراحی لاغری بی خطر است؛ اما با این حال عوارض و خطرات خاص خود را دارد که برخی از رایج ترین خطرات این جراحی عبارتند از:

بای پس معده

بای پس معده یا عمل روکس-ان-وای به روش لاپاراسکوپی انجام می شود و جزء بی خطرترین جراحی های لاغری است. طی این عمل جراحی بخش از معده و روده کوچک خارج می شود و این دو عضو به یکدیگر متصل می شوند و باعث تغییر مسیر عبور غذا می شود.

بیمارانی که این عمل لاغری را انجام می دهند حدود 60 الی 80 درصد از وزن اضافه خود را از دست می دهند. عمل بای پس معده از سال 2017 طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است.
 

مزایا

کاندیدای مناسب

زمان بهبودی

برای عمل بای پس نیاز است که بیماران 2 الی 3 روز در بیمارستان بستری شوند و پس از 3 الی 5 هفته می توانند فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرند.

درد بعد از جراحی

پیچیدگی عمل بای پس معده از عمل اسلیو معده بیشتر است؛ به این دلیل که عمل بای پس معده یک روش دو مرحله ای است، اما اسلیو در یک مرحله انجام می شود. با این تفاسیر درد بعد از جراحی بای پس معده بسیار بیشتر از اسلیو خواهد بود.

میزان موفقیت جراحی

کاهش وزن پس از عمل بای پس معده برای اکثر افراد تضمین شده است. اما میزان کاهش وزن پس از جراحی بای پس معده به عواملی مثل تخصص و مهارت جراح لاغری، رژیم پس از جراحی بای پس معده و برنامه ورزش بیمار بستگی دارد.

طبق اطلاعاتی که وجود دارد بیمارانی که در انجام مراقبت های پس از جراحی بای پس دقت داشته اند بیش از نیمی از وزن اضافی خود یا حتی بیشتر را طی دو سال پس از جراحی از دست داده اند. همچنین اکثر بیماران در شش ماه اول پس از عمل جراحی خیلی سریع وزن کم می کنند.

خطرات و عوارض

مسلما هر نوع عمل جراحی عوارض مختص به خود را دارد که عمل بای پس نیز از این قاعده مستثنی نیست. از جمله عوارض احتمالی بای پس معده عبارتند از:

حلقه معده

جراح لاغری برای انجام این عمل جراحی یک بند یا یک حلقه به دور بخش بالایی معده قرار می دهد و باعث تشکیل یک کیسه کوچک بالای حلقه می شود. در این صورت بخش تحتانی معده در زیر حلقه قرار می گیرد. این جراحی نیز نوعی جراحی کم تهاجمی لاغری است که به روش لاپاراسکوپی انجام می شود.

قبل از اینکه جراحی اسلیو معده و بای پس پا به عرصه جراحی های لاغری بگذارد؛ عمل باندینگ معده (حلقه گذاری معده) بهترین روش لاغری بود. در سال 2011 میلادی 35 درصد کل جراحی های لاغری مربوط به باندینگ معده بود اما این آمار در سال 2016 به 4 درصد رسید.

شاید یکی از دلایلی که این جراحی چاقی دیگر مثل سابق طرفدار ندارد این باشد که طی این عمل یک جسم خارجی به بدن اضافه می شود و همین موضوع می تواند باعث ایجاد حساسیت و تحریک معده و تجربه حالاتی مانند حالت تهوع، استفراغ و سوزش سر دل شود.

مزایا

خطرات و عوارض

میزان موفقیت جراحی

پس از عمل باندینگ معده به طور متوسط بین 40 تا 60 درصد از وزن اضافی بدن فرد از بین می رود، که این موضوع البته به مراقبت ها و سبک زندگی فرد نیز بستگی دارد.

پلیسه معده

جراحی لاغری پلیسه معده (عمل پلیکاسیون) هم به روش لاپاراسکوپی انجام می شود. برای انجام این جراحی نیاز است که 5 الی 6 برش کوچک روی شکم بیمار ایجاد شود و جراحی توسط دستگاه لاپاراسکوپ انجام شود.

در این روش برخلاف اسلیو و بای پس هیچ بخشی از معده یا روده از بدن خارج نمی شود بلکه قسمتی از معده تا زده می شود و سپس بخیه زده می شود. طی این عمل حدود 70 درصد از حجم معده کاسته می شود و باعث کاهش اشتها می شود.

عمل پلیکاسیون یکی جدیدترین روش های لاغری است که اخیرا نیز طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. از جمله مزایای عمل پلیسه معده در مقایسه با بای پس معده و اسلیو این است که؛ جراح لاغری در این روش هیچ برشی روی معده نمی زند و هیچ کدام از بخش های معده و روده از بدن خارج نمی شود. به دلیل برگشت پذیر بودن عمل پلیسه معده شاید این جراحی در آینده جزء بهترین روش های جراحی لاغری باشد. همچین شاید ایمن ترین جراحی لاغری همین عمل پلیسه معده باشد، اما امروزه مردم بیشتر از عمل اسلیو استقبال می کنند.

کاندیدای مناسب

دارای BMI بالاتر از 40 و یا شاخص توده بدنی بین 30 الی 39.9 در صورت ابتلا به یکی از بیماری های مرتبط با چاقی مانند فشار خون بالا، دیابت نوع دو و ....

زمان بهبودی

عمل پلیسه معده حدود یک الی دو ساعت طول می کشد و بیمار تا دو روز در بیمارستان بستری می ماند. بهبودی کامل پس از جراحی پلیسه معده به 4 هفته زمان نیاز دارد.

مزایا

عوارض


کد مطلب: 800525

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/800525/بهترین-ایمن-ترین-روش-جراحی-لاغری-کدام

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com