کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ماجرای آب کمپوت‌های جبهه!

29 ارديبهشت 1401 ساعت 2:28

روایت سردار مرتضی قربانی از فرماندهان دوران دفاع مقدس از عملیات بیت‌المقدس را از نظر می‌گذرانید.


به گزارش جهان نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، یادم هست در قرارگاه که خدمت آیت‌الله مشکینی (ره) بودیم، به ایشان گفتند که رزمنده‌های ما این کمپوت‌ها را این‌طوری دارند می‌خورند.

وقتی مردم این‌قدر زحمت می‌کشند و این‌ها را می‌فرستند، ولی رزمنده‌ها فقط آب کمپوت‌ها را می‌خورند و بقیه‌اش را دور می‌ریزند، اشکالی ندارد؟
 

سردار مرتضی قربانی از فرماندهان دوران دفاع مقدس در کتاب تاریخ شفاهی خود با عنوان «در مسیر پیروزی» در باره عملیات بیت‌المقدس روایت می‌کند: رزمندگان برای رفع تشنگی و عطش زیادشان در حین عملیات، کار‌هایی می‌کردند که درستی آن‌ها ذهنشان را مشغول کرده بود.

آن‌ها سؤالاتی دراین‌باره داشتندکه برای رسیدن به جواب، در عملیات بیت‌المقدس از آیت‌الله مشکینی استفتا کردند.

موضوع از این قرار بود که نیرو‌ها به دلیل گرمای هوا و تشنگی در وضعیتی غیرعادی بودند؛ طوری که برای رفع عطش، فقط آب کمپوت‌هایی را که به جبهه آورده بودند، می‌خوردند و میوه‌های آن‌ها را دور می‌ریختند.

آن‌ها با این کار دچار عذاب وجدان و احساس گناه شده بودند.

من یادم هست در قرارگاه که خدمت آیت‌الله مشکینی (ره) بودیم، به ایشان گفتند که رزمنده‌های ما این کمپوت‌ها را این‌طوری دارند می‌خورند.

وقتی مردم این‌قدر زحمت می‌کشند و این‌ها را می‌فرستند، ولی رزمنده‌ها فقط آب کمپوت‌ها را می‌خورند و بقیه‌اش را دور می‌ریزند، اشکالی ندارد؟

ایشان هم در پاسخ به رزمنده‌ها گفت الهی قربان شما بشوم! شما آب کمپوت‌ها را بخورید، گوارای وجودتان باشد. این ملت شما را دوست دارند.

خدا شما را دوست دارد. این آب کمپوت و آب گیلاس را شهید می‌خورد.

این‌ها را با همان لطافت خاص خودش که سرشار از معنویت بود، می‌گفت. یادم هست، چشمان ایشان پر از اشک شد. من این کلام را از زبان خود این بزرگوار شنیدم.

علمای ما چقدر خوب مسائل شرعی را حل می‌کردند. وجود آن‌ها در جنگ، فضای معنوی‌ای را بین رزمندگان به وجود می‌آورد و موجب پیروزی می‌شد. خداوند آن‌ها را با پیامبر اسلام محشور کند.

*منبع:
رزاق زاده، امیر، در مسیر پیروزی: تاریخ شفاهی دفاع مقدس، روایت: مرتضی قربانی، (جلد اول)، تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، چاپ اول، ۱۳۹۸، صفحات ۳۹۴، ۳۹۵.


کد مطلب: 800424

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/800424/ماجرای-آب-کمپوت-های-جبهه

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com