کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مشوق های شهرداری تهران برای فرزند آوری

28 ارديبهشت 1401 ساعت 0:06

سخنگوی شورای شهر تهران در خصوص برگزاری نمایشگاه کتاب، قرارگاه جمعیت شهرداری تهران، جمع آوری معتادین متجاهر و ... توضیحاتی ارائه کرد.


به گزارش جهان نیوز، شیوع ویروس کرونا دو سال برگزاری نمایشگاه کتاب را به تعویق انداخت. امسال بزرگترین رویداد فرهنگی در مصلی تهران برگزار شد و قرار بود که این نمایشگاه در شهر آفتاب برگزار شود اما به دلیل اینکه در ۴ سال گذشته زیرساخت های لازم در شهر آفتاب فراهم نشده بود نتوانستند مسوولان نمایشگاه کتاب را در شهر آفتاب برگزار کنند و
شورای اسلامی شهر تهران مصوبه ای دارد که بر اساس آن باید تمامی نمایشگاه های پر مخاطب به خارج از شهر شهر برود. قراراست که زیرساخت های لازم در شهر آفتاب فراهم شود و در سال آینده نمایشگاه کتاب در این مکان برگزار شود. چندی پیش یک بار نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برگزار شد اما به دلیل عدم وجود زیرساخت ها مشکلات زیادی برای ناشران ایجاد شد.

شهرداری تهران قرارگاه جمعیتی را ایجاد کرده است.مساله جمعیت یک کار بین‌بخشی است و نیاز به مشارکت همه بخش‌ها، سازمان‌ها و نهادها و قوای سه‌گانه دارد.

همه باید به مساله فرزندآوری به صورت منسجم توجه کنند.سال ۱۳۹۲ شورای شهر مصوبه‌ای در خصوص ایجاد ستاد جمعیت در شهرداری تهران داشته و از آن سال تاکنون تنها یک جلسه این ستاد برگزار شده که هیچ دستاورد و خروجی نیز نداشته است و حالا این ستاد دوباره شکل گرفته است.

 اقدامات شهرداری تهران در خصوص افزایش جمعیت و ترویج فرزندآوری تنها به مقوله فرهنگی خلاصه نمی‌شود، شهرداری باید شهر را برای مادر و کودک آماده کند و در این زمینه از زیرساخت‌هایی که دارد می‌تواند استفاده کند و خانواده کامل را ترویج دهد.

در خصوص برگزاری نمایشگاه کتاب موضوع قرارگاه جمعیت، بحث ساماندهی متکدیان، کودکان کار ،جمع آوری معتادین متجاهر و ... با علیرضا نادعلی سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران و نائب رئیس کمیسیون اجتماعی شورا به گفت و گو نشستیم.

نظر خود را در خصوص برگزاری نمایشگاه کتاب اعلام کنید آیا استقبال خوب بوده است؟ آیا سال آینده نمایشگاه کتاب در مصلی تهران برگزار خواهد شد یا به شهر آفتاب منتقل می شود؟ در این زمینه توضیح دهید.

برگزار کننده اصلی  نمایشگاه کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است/نمایشگاه کتاب سال آینده قطعا در شهر آفتاب برگزار می شود/پشتیبانی های  از سوی مدیریت شهری  صورت گرفت

چون برگزار کننده اصلی  نمایشگاه کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است ما هم به عنوان شرکت کنندگان فقط می توانیم از نتیجه لذت ببریم و  یا اگر عیب و ایرادی میبینیم آن را منتقل کنیم. البته پشتیبانی ها هم از سوی مدیریت شهری  صورت گرفته است .

دوسالی نمایشگاه کتاب به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد. خدا رو شکر امسال شاهد برگزاری هستیم و  دوستان هم زحمات زیادی کشیدند و بعد از نمایشگاه بازخورد سنجی  صورت می گیرد تا  آسیب‌شناسی کنیم و بتوانیم سال  بعد مشکلات را برطرف کنیم.

اما در خصوص برگزاری نمایشگاه کتاب در سال آینده بگویم که حتما نمایشگاه در شهر آفتاب برگزار خواهد شد. مصوبه محکمی هم در این زمینه در شورای اسلامی شهر تهران داریم. زیرساخت ها فراهم می شود و این رویداد فرهنگی به شهر آفتاب منتقل خواهد شد.

وزارت ارشاد برای برگزاری نمایشگاه  نزدیک به ۹۰ هزار متر مربع فضا نیاز داشت و ما در شهر آفتاب این قدر فضا نداشتیم

امسال هم اگر شهر آفتاب آماده بود حتما نمایشگاه آنجا برگزار می شود اما آمادگی لازم را نداشتند.وزارت ارشاد برای برگزاری نمایشگاه  نزدیک به ۹۰ هزار متر مربع فضا نیاز داشت و در مجموعه شهر آفتاب حدود نیمی از این فضا آماده بود. به جهت اینکه در فصل بارش هستیم و ناشران در دوره قبل که نمایشگاه در شهر آفتاب برگزار شد به دلیل عدم وجود زیر ساخت ها تجربه خوبی نداشتند. باید تمامی نواقص مجموعه شهر آفتاب برطرف و بهینه شود تا بتوان از آن استفاده کرد.

شهردار تهران مصمم است که نقایص شهر آفتاب برطرف شود
در چند ماهی که مدیریت جدید شهر آفتاب مستقر  شده است تلاش های زیادی برای رفع نواقص صورت گرفته است و شهردار تهران هم در این زمینه بسیار مصمم است که هر چه زودتر شهر آفتاب تکمیل شود. 

 باید تمامی نمایشگاه های پرمخاطب در مجموعه شهر آفتاب برگزار شود
بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران باید تمامی نمایشگاه های پرمخاطب در مجموعه شهر آفتاب برگزار شود  و  انشاالله سال بعد نمایشگاه کتاب را در شهر آفتاب برگزار خواهیم کرد.

در حال حاضر نمایشگاه شهر آفتاب ذیل معاونت خدمات شهری شهرداری تهران آمده است/می‌توانیم تغییرات حقوقی هم در این نمایشگاه ایجاد کنیم/ شهرداری تهران هزینه زیادی برای ساخت نمایشگاه شهر آفتاب انجام داده است

بگذارید بگوییم که شهرداری تهران هزینه زیادی برای ساخت نمایشگاه شهر آفتاب انجام داده است. این نمایشگاه از نظر زیبایی، ویژگی‌های مکانی، دسترسی‌های به انواع ناوگان حمل و نقل و... در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد. مدیریت جدید شهر آفتاب تازه‌نفس است و چند ماه گذشته تلاش‌های زیادی برای رفع نقایص کرده است. البته که باید تمامی نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب منتقل شود، که بیشینه ممکن آن مشروط به تکمیل حداکثری زیرساخت‌ها است.

در حال حاضر نمایشگاه شهر آفتاب ذیل معاونت خدمات شهری شهرداری تهران آمده است. البته تمام قسمت‌های شهرداری تلاش می کنند تا این نمایشگاه پشتیبانی شود. ما می‌توانیم تغییرات حقوقی هم در این نمایشگاه ایجاد کنیم و این مجموعه بهره‌بردار را به یک بخش بهره‌بردار و سرمایه‌گذار تبدیل کنیم تا بتواند به راحتی توسعه های خود را تمهید کند.

در خصوص قرارگاه جمعیت در تهران توضیح دهید؟ قرار است چه اقداماتی شهرداری تهران در خصوص جمعیت انجام دهد؟

در قرارگاه دستگاه های مختلف کنار هم جمع می شوند/ جمعیت کشورمان دچار کهنسالی شده است

در ارتباط با قرارگاه جمعیت باید بگویم که در چند ماه اخیر چند قرارگاه در شهرداری تهران ایجاد شده است و یکی از آنها قرارگاه اجتماعی با الهام گیری از فرهنگ مدیریت جهادی و دفاع مقدس است.

در قرارگاه دستگاه های مختلف کنار هم جمع می شوند  و داشته های مردمی را هم به آنها اضافه می کنیم تا بتونیم بعضی از مسائلی که در شهر تهران وجود دارد را حل کنیم.

 دچار یک غفلت پررنگی در بحث جمعیت هستیم/ شهرداری تهران در بحث فرهنگی و آموزش و شهروندی مورد نیاز برای افزایش جمعیت میتواند  ورود کند

برای جمعیت هم برخی از مسائل روی میز هست اینکه جمعیت کشورمان دچار کهنسالی شده است. در خصوص مسایل فرهنگی در این زمینه اقدامات لازم صورت نگرفته است و در این ماجرا دچار یک غفلت پررنگی شده ایم.

 شهرداری تهران در بحث فرهنگی و آموزش و شهروندی مورد نیاز برای افزایش جمعیت میتواند  ورود کند و  به ویژه در بیلبورد ها و فضای پیرامونی که در سطح شهر تهران وجود دارد یا در ارائه خدمات فرهنگی و غیر فرهنگی می تواند مشوق‌هایی را برای شهروندان ارائه کند.

به عنوان مثال هنگامی که مردم از خانه شان بیرون می آیند بتوانند از بسیاری از خدمات حمل و نقل عمومی، شهرسازی و خدمات شهری استفاده کنند.

باید برای خانواده هایی که میخواهند جمعیت شان اضافه شود تدارکاتی دیده شود/برنامه ریزی لازم صورت گرفته است
می توان مشوق‌هایی رو برای مردم قائل  شد و  تجربه نشان داده است  که می توان مشکلات را برطرف کرد.درست است موضوعات اقتصادی در بحث فرزند آوری مطرح می شود  اما باید تدارکاتی دیده شود برای خانواده هایی که میخواهند جمعیت شان اضافه شود و  پشتیبانی‌های خوبی برای آنها ایجاد شود. البته اتفاقاتی رخ داده است و موضوعات تشویقی دیگری در دست اقدام و طراحی است. 

 بسیاری از افراد وضع مالی خوبی  دارند اما از لحاظ فرهنگی میلی به ازدواج ندارند/برخی هم ازدواج کرده و به دنبال فرزند آوری نیستند/ ماجرای فرهنگی در بحث فرزند آوری خیلی  پررنگ تر از   موضوعات اقتصادی است

بگذارید نکته ای را بگویم بسیاری از خانواده ها مشکل اقتصادی ندارند و وضع مالی خوبی  دارند می بینیم از لحاظ فرهنگی میلی به ازدواج ندارند و بعضی ها که میل به ازدواج دارند و ازدواج کردند دنبال فرزندآوری نیستند لذا این موضوعات نشان می دهد  که ماجرای فرهنگی خیلی  پررنگ تر از   موضوعات اقتصادی است.

در قرارگاه اجتماعی  هم دستگاه‌های مختلف  در کنار شهرداری تهران قرار دارند و قرار است  کارهای مختلفی انجام دهند. شهرداری تهران، دانشگاه های علوم پزشکی، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، بهزیستی و ... در کنار هم هستند تا بتوانند اقدامات شایسته ای انجام دهند.  البته دوستان در شهرداری تهران در این باره قطعا گزارش می دهند.

ماجرای جداسازی پارک ها در تهران چیست؟ قرار است پارک ها زنانه و مردانه شوند، در این زمینه توضیح دهید.
 باید فضاهای را  برای استفاده مادران و فرزندان کوچک  آنها مناسب سازی کرد مثلا در مترو مکان های را برای مادران در نظر گرفته اند تا بتوانند به فرزندشان شیر دهند و یا تعویض پوشک انجام دهند.

بانوان حق دارند فضای به آنها اختصاص داده شود/نیمی از جمعیت کشور خانم هستند/مناسب سازی آغاز شده است

در پارک ها هم باید امکاناتی فراهم شود  تا بانوان بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند. مناسب سازی بعضی بوستان ها برای ورزش همگانی بانوان  لازم است  لزوماً همه  به باشگاه نمی روند و برخی  می خواهند از پارک استفاده کند و دوست دارند شرایط خوبی برای آنها فراهم شود .مناسب سازی آغاز شده  و قرار است  فقط فضای امنی را برای ورزش بانوان ایجاد کنند.

ببینید چیزی به نام جدایی خانوم و آقا در پارک نداریم/سیاست اصلی در شورا در بحث فرهنگی و اجتماعی موضوع  خانواده محوری  است

البته این را هم بگویم که بوستان های مخصوص بانوان در تهران کم است . نیمی از جمعیت کشور خانم ها هستند و حق دارد مکانی برای ورزش داشته باشند.

ببینید چیزی به نام جدایی خانوم و آقا در پارک نداریم ما اصلاً اعتقادی به این قضیه به این شکل نداریم. ما معتقدیم که سیاست اصلی در شورای اسلامی شهر تهران در بحث فرهنگی و اجتماعی موضوع  خانواده محوری  است. خانواده یعنی پدر، مادر، فرزندان، پدر بزرگ، مادر بزرگ و ...

مناسب سازی بعضی بوستان ها برای ورزش همگانی بانوان نیاز است/خانواده باید دور هم جمع باشند

ما بوستان هایمان را مناسب می کنیم که خانواده با خیال راحت و با حفظ شان و حرمتشان از آن استفاده کنند؛ بچه ها بتوانند بازی کنند، خانواده دور هم باشند مثل قدیم که همینجور بود.

اما یک بحث دیگری وجود داره و اینکه ما یک تناسب و مناسب سازی باید برای مادران و فرزندان کوچک ایجاد کنیم.مناسب سازی بعضی بوستان ها برای ورزش همگانی بانوان نیاز است.

شهرداری تهران برای رفع مشکل کودکان کار، متکدیان، معتادین متجاهر چه برنامه ای دارد؟در این زمینه توضیح دهید.

 تقریبا ۴ سالگی موضوع آسیب های اجتماعی رها شده بود/نزدیک به بیست و اندی هزار نفر معتاد متجاهر جمع آوری شد 

در قرارگاه  اجتماعی معضلات شهری از جمله کودکان کار، متکدیان و ... مورد بررسی قرار می گیرد. قرارگاه اجتماعی مهترین وظیفه اش درباره کاهش آسیب های اجتماعی در حوزه معتادین متجاهر، کارتون خواب ها و ... است. الحمدالله در این زمینه هم موفق بوده است. 

دستگاه های مختلف مانند بهزیستی، نیروی انتظامی، کمیته امداد در کنار هم قرار گرفتند  و البته شهرداری تهران نقش میاندار را در میان ایفا کرد.

دستگاه ها هماهنگی خوبی داشتند . تقریبا ۴ سالگی  این موضوعات رها شده بود و برخی مکان ها پر از  معتاد متجاهر بود. نزدیک به بیست و اندی هزار نفر معتاد متجاهر جمع آوری شد که البته  کار ساده ای نبود؛ خصوصاً که یک امر انسانی است  و شما نمی توانید فقط یک خط  رویش بکشید یا شیفت دیلیت کنید.

 تقسیم بندی بین دستگاه ها  صورت گرفت و  سهم شهرداری تهران  ۵ تا ۷ نفر هزار بود/معلوم است که  بعضی از دستگاهها هنوز کارشان را کامل انجام نداده و عقب هستند

شما باید این افراد را پرورش دهید تا دوباره به حلقه کار و زندگی باز گردنند. لذا تقسیم بندی بین دستگاه ها  صورت گرفت و  سهم شهرداری تهران  ۵ تا ۷ نفر هزار بود که این وظیفه را انجام داد و در این زمینه توفیق داشتیم. 

منتها تعداد معتادین متجاهر زیاد  است و هنوز در سطح شهر تهران دیده می شوند لذا معلوم می شود که  بعضی از دستگاهها هنوز کارشان را کامل انجام نداده و عقب هستند.


کد مطلب: 800377

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/800377/مشوق-های-شهرداری-تهران-فرزند-آوری

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com