جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۰

انواع پمپ آب چیست و پرفروش ترین و پرکاربرد ترین آن کدام است؟

سه شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب: 800321
پمپ آب از جمله مهم ترین تجهیزات صنعتی در انتقال آب و سایر سیالات از نقطه ای به نقطه ای دیگر محسوب می شود. نکته حائز اهمیت حفظ فشار سیال حین انتقال است که این حفظ فشار در جابجایی عمودی (برای مثال حین جابجایی آب از طبقات پایین به طبقات بالای ساختمان) و یا در جابجایی افقی (مثل جابجایی آب از یک نقطه زمین کشاورزی به نقاط دورتر) مکانیسم متفاوتی خواهد داشت، لذا انتخاب بهترین و کارآمد ترین نوع از بین انواع پمپ آب حائز اهمیت است.

در ادامه راهنمایی در مورد انواع پمپ آب و انتخاب بهترین نوع پمپ با توجه کاربری ارائه خواهیم داد.
 
انواع پمپ آب
انواع پمپ آب با توجه کاربری، در دسته بندی پمپ آب خانگی، پمپ اّب صنعتی، پمپ آب کشاورزی و غیره قرار می گیرد.
پمپ آب خانگی
وجود پمپ آب خانگی در ساختمان های مرتفع، مجتمع های مسکونی با تعداد واحد های زیاد و خانه های ویلایی با مساحت زیاد که از انشعاب اصلی آب شهری دور هستند، جهت تامین فشار آب کافی، امری ضروری است. مناسب ترین انواع پمپ آب خانگی باید بتواند:
  • فشار آب را در طبقات بالا حفظ کند.
    فشار آب در همه نقاط خانه های ویلایی بزرگ را تقویت کند.
    فشار آب مورد نیاز در همه واحد های مجتمع را تامین کند.
حال این سوال پیش می آید که از کجا می توانیم پی ببریم کدام یک از انواع پمپ آب مناسب نیاز ما است؟ برای پاسخ به این سوال باید عملکرد انواع پمپ آب را مورد بررسی قرار دهیم.
  • پمپ آب بشقابی
پمپ بشقابی از انواع پمپ آب گریز از مرکز بوده که برای جابجایی سیالات رقیق (گرانروی پایین) مثل آب مورد استفاده قرار می گیرد و برای انتقال سیالاتی با گرانروی بالا مثل روغن مناسب نیست. این پمپ صدای کمتری نسبت به انواع پمپ آب جتی دارد و می تواند حجم آب بیشتری را تا ارتفاع پایین تری (در توان های برابر) پمپاژ کند. با توجه به این موضوع که پمپ بشقابی می تواند ارتفاع و فشار مناسبی برای پمپاژ آب تامین کند، برای مصارف خانگی، از جمله مناسب ترین و مقرون به صرفه ترین انواع پمپ آب به شمار می رود.
  • پمپ آب جتی
پمپ جتی از جمله پرکاربردترین انواع پمپ آب می باشد که می تواند آب را با فشار زیاد تا ارتفاع بالاتری پمپاژ کند. مکانیسم پمپ جتی به گونه ای است که با ایجاد خلا، مکشی در قسمت ورودی ایجاد می کند که هوا را دفع و سیال را با فشار جابجا می کند. پمپ جتی می تواند مخلوط آب و هوا را پمپاژ کند در حالی که برخی دیگر از انواع پمپ آب مثل پمپ بشقابی این امکان را ندارند.
 
  • پمپ استخر
ساختار پمپ استخر به صورتی است که آب استخر از طریق مکش در قسمت ورودی به داخل پمپ کشیده شده و به سمت صافی و سایر تجهیزات تصفیه آب هدایت می شود. در نهایت آب تصفیه شده دوباره به استخر بر می گردد. از عوامل مهم در انتخاب بهترین نوع پمپ استخر حجم آب موجود در استخر است. پمپ استخر بزرگ لزوما کارایی بیشتر نخواهد داشت و صرفا هزینه گزافی به شما عزیزان تحمیل می کند. بهتر است قبل از انتخاب پمپ استخر، محاسبات لازم صورت گیرد و پس از مشورت با کارشناس این حوزه اقدام به خرید نمایید.
 
 
پمپ آب صنعتی و کشاورزی
  • پمپ آب پیستونی
پمپ پیستونی که پاها با نام پمپ آب کارواش نیز شناخته می شود، از یک یا چند پیستون تشکیل شده است که داخل سیلندر حرکت رفت و برگشتی دارند. حرکت این پیستون ها فشار سیال را بالا می برد و موجب پمپاژ آن می شود. پمپ پیستونی برای انتقال سیالاتی که گرانروی بالایی دارند مناسب است. پمپ پیستونی این قابلیت را دارد که حجم زیاد و فشار آب بالایی تامین کند به همین علت برای کارواش نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
 
  • پمپ شناور
پمپ شناور از انواع پمپ آب سانتریفیوژ است. ساختار پمپ شناور به صورت طبقاتی بوده و می تواند دارای یک یا چند طبقه باشد که آب ابتدا از مرکز پروانه اول وارد پمپ شده، سپس به طبقه دوم و به ترتیب به طبقات بعدی منتقل می شود تا از آخرین پروانه خارج شود. پمپ شناور معمولا جهت انتقال آب از چاه های عمیق و نیمه عمیق مورد استفاده قرار می گیرد.
 
  • پمپ لجن کش
پمپ لجنکش از انواع پمپ آب مستغرق سانتریفیوژ است که توانایی انتقال آب، مواد جامد و املاح را دارد. از این پمپ جهت انتقال فاضلاب و سیال دارای مواد جامد خورنده، الیاف، ناخالصی های غیر حلال در آب و غیره استفاده می شود.
 
  • پمپ کف کش
پمپ کفکش از انواع پمپ آب مستغرق سانتریفیوژ است که در دو نوع تک فاز و سه فاز موجود می باشد. پمپ کفکش در کشاورزی و صنایع غذایی استفاده می شود، همچنین نوع تک فاز آن برای مصارف خانگی کاربرد دارد.

از جمله معتبرترین مراکز عرضه انواع پمپ آب به سراسر ایران، مجموعه هایپر صنعت فامکو است. این مجموعه نماینده پرفروش ترین و معتبر ترین برندهای پمپ از جمله برند های ایتالیایی، آلمانی، ایرانی و چینی می باشد و مرغوب ترین محصولات صنعتی را با مناسب ترین قیمت به همراه گارانتی به مشتریان عرضه می کند.

با علم بر این موضوع که در انتخاب نوع پمپ گاهی لازم است به تعداد طبقات، مساحت جابجایی سیال و غیره توجه شود، می توانید با کارشناسان فنی هایپر صنعت فامکو، تنها هایپر مارکت تجهیزات صنعتی در خاورمیانه، تماس گرفته و از مشخصات فنی و قیمت انواع پمپ آب اطلاع حاصل نمایید.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *