کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چگونه به صورت غیرحضوری در کارگزاری احراز هویت کنیم؟

25 ارديبهشت 1401 ساعت 12:35



این روزها تعداد کاربران بازار بورس بسیار بیشتر از سال‌های گذشته بوده و بسیاری از افراد با واژه‌ها و اصطلاحات بورسی همچون انتخاب یا تغییر کارگزاری، سجام و کد بورسی و... آشنایی دارند. بااین‌حال، هنوز افرادی هستند که با روش ثبت‌نام و دریافت کد بورسی و احراز هویت غیر حضوری یا حضوری کارگزاری آشنایی ندارند. بنابراین لازم دیدیم تا در این مطلب به بررسی این نکات بپردازیم.

روش‌های احراز هویت چیست؟
احراز هویت در بازار سرمایه در کل با دو روش حضوری و غیرحضوری انجام می‌گیرد:

احراز هویت حضوری:
در این روش افراد با در دست داشتن کد پیگیری و مدارک شناسایی به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و اثرانگشت و تصویر خود را ثبت می‌کنند. احراز هویت سجام و کارگزاری در روش حضوری به‌صورت هم‌زمان صورت می‌پذیرد.

احراز هویت غیرحضوری:
با استفاده از اپلیکیشن‌های مورد تأیید سامانه سجام احراز هویت انجام می‌گیرد. لازم است یادآوری کنیم که احراز هویت به‌صورت غیرحضوری در هر کارگزاری شامل فرایند مخصوص به خود است.

شرایط دریافت احراز هویت غیرحضوری یا الکترونیک
پروژه احراز هویت الکترونیک یک پروژه ملی بوده که با توجه استقبال مردم برای حضور و فعالیت در بازار سرمایه و همچنین راه‌اندازی سامانه سهام عدالت ایجاد شده است.

امروزه و با توجه به شرایط اضطراری کرونا، این امکان فراهم شده است تا متقاضیان مراجعات حضوری خود را به حداقل رسانده و بدون اتلاف وقت و با خیال راحت، فرآیند احراز هویت خود را در سامانه انجام دهند. در ادامه به بررسی مشخصات این شیوه از احراز هویت خواهیم پرداخت:

• با توجه به مجوزهای دریافتی از مراجع ذی‌صلاح و مطابق تعرفه‌های مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار روند احراز هویت غیرحضوری انجام می‌گیرد.

• این روند شامل استعلام تصویر و اطلاعات موجود در پایگاه‌های مربوطه مانند سازمان ثبت‌احوال کشور و اعتبار سنجی آن‌ها است.

• احراز هویت الکترونیک فقط برای افراد ایرانی و بالای 18 سال قابل انجام است.

• صرفاً برای هر کد ملی یک‌بار احراز هویت غیرحضوری انجام می‌پذیرد.

• روند بارگذاری ویدیو سلفی به الگوریتم‌های تشخیص زنده‌بودن تصویر و تشخیص چهره مجهز است.

• برای گرفتن تصویر و ویدئو، وجود بک‌گراند ساده و نور مناسب ضروری خواهد بود.

• اگر به علت عدم احراز تطابق تصویر دریافت شده با تصویر موجود در سازمان ثبت‌احوال کشور روند احراز هویت الکترونیک کامل نشود در این صورت لازم است برای احراز هویت به یکی از مراکز احراز هویت به‌صورت حضوری مراجعه کنید.

• اگر روند احراز هویت الکترونیک موفقیت‌آمیز نباشد، مبلغ پرداخت ‌شده برگشت داده نمی‌شود.

• وارد شدن به سامانه برای احراز هویت غیرحضوری به معنی این است که شما با داشتن آگاهی همگی شرایط، قوانین و مقررات بازار سرمایه را پذیرفته‌اید.

• برای تمام افراد رعایت پوشش موجه و حجاب اسلامی الزامی است. اگر تخلفی صورت بگیرد، قطعاً از سوی مرجع ذی‌صلاح احراز هویت الکترونیک رد می‌شود.

مراحل احراز هویت غیر حضوری کارگزاری
همان‌طور که گفته شد مراحل احراز هویت الکترونیک کارگزاری و سجام هر یک از طریق سامانه‌ای مخصوص انجام می‌پذیرد. شما باید برای فعالیت در بورس بنا بر انتخاب خود دریکی از کارگزاری‌ها ثبت‌نام کنید و احراز هویت الکترونیک یا حضوری خود را تکمیل کنید.

در نسخه جدید، امکان احراز هویت الکترونیک و آنلاین بدون نیاز به مراجعه حضوری ایجاد شده است. بنابراین اگر قبلاً در سامانه سجام ثبت‌نام و احراز هویت سجام را انجام داده‌اید، به آدرس سایت این کارگزاری‌ها مراجعه کرده و مراحل احراز هویت را تکمیل کنید. ما در ادامه مطلب به مراحل احراز هویت الکترونیک در کارگزاری آگاه می‌پردازیم.

احراز هویت در کارگزاری آگاه
در ابتدا به آدرس سایت ex.agah.com  مراجعه کرده و مراحل را به ترتیب و کاملاً صحیح طی کنید تا احراز هویت غیر حضوری کارگزاری برای شما ثبت شود.

 در مرحله اول لازم است که روی گزینه ثبت‌نام دریافت کد بورسی رایگان کلیک کنید. در مرحله بعد کد ملی و کد امنیتی را وارد کرده تا کد تأییدی به شماره موبایلی که در سامانه سجام ثبت نموده‌اید ارسال ‌گردد.

کد ارسال‌شده به گوشی همراهتان را وارد کرده و بر روی گزینه ادامه کلیک کنید. سپس همگی اطلاعاتی که در سامانه سجام ثبت کرده‌ بودید، در صفحه‌ای برای شما نشان داده می‌شود. اگر اطلاعات نشان داده‌ شده صحیح باشد باید روی گزینه، صحت اطلاعات وارد شده را تأیید می‌نمایم، نشان تیک بگذارید و گزینه ادامه ثبت‌نام را کلیک کنید.

در وارد کردن اطلاعات دقت کنید
 نکته‌ای که در اینجا لازم است یادآور شویم این است که اگر اطلاعات را تأیید کردید، دیگر امکان تصحیح یا ویرایش اطلاعات در آینده وجود ندارد. جهت ادامه فرایند احراز هویت غیرحضوری لازم است که نام کاربری و رمز عبور خود را انتخاب کنید. حتماً لازم است این دو مورد را به خاطر بسپارید؛ چون بایستی برای ورود به سامانه معاملاتی، باشگاه مشتریان و… از نام کاربری و رمز عبور باید استفاده کنید.

لازم است در قسمت نحوه آشنایی با کارگزاری آگاه، یکی از گزینه‌ها را گزینش کرده و کد امنیتی نشان داده شده را درج کنید. برای طی کردن روند احراز هویت الکترونیک کارگزاری آگاه، گزینه انتخاب را که کنار شماره‌حساب نمایش داده شده، تیک بزنید و دوباره بر روی گزینه‌ی ادامه ثبت‌نام کلیک کنید.

در این مرحله کد تأیید پنج‌رقمی از طرف سامانه سجام برای شما ارسال می‌شود. لازم است آن را در کادر مربوطه درج کرده و روی گزینه‌ی ادامه، کلیک کنید. برای مرحله‌ی بعد نیاز است که گزینه، متن قرارداد را خواندم و تأیید می‌کنم را، علامت بزنید. بعد کد امنیتی نمایش داده شده را در کادر مربوطه وارد کنید و سپس روی درخواست رمز کلیک کنید.

ثبت نام خود را نهایی کنید
پیامک رمز هفت‌رقمی ارسال می‌شود. لازم است آن را وارد کنید و در آخر روی گزینه‌ی امضا قرارداد کلیک کنید. در اینجا احراز هویت غیرحضوری کارگزاری شما در کارگزاری آگاه با موفقیت به پایان می رسد و حساب کاربری‌تان حداکثر تا پنج روز کاری آینده فعال می‌شود.

سخن آخر
احزار هویت یکی از مراحل ثبت‌نام در بورس است. جهت ساده‌تر شدن روال ثبت‌نام و همچنین مطرح‌شدن فاصله‌گذاری اجتماعی طرح احراز هویت غیرحضوری در سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح و به تأیید رسید.

بر همین اساس اکثر کارگزاری‌ها این امکان را برای کاربران خود فراهم کردند تا با مراجعه به سامانه مدنظر در بورس ثبت‌نام کنند و احراز هویت خود را انجام دهند و دیگر نیاز نباشد افراد به‌صورت حضوری به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند. در این مطلب، مراحل احراز هویت غیر حضوری کارگزاری را برای شما شرح دادیم.


کد مطلب: 800087

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/800087/چگونه-صورت-غیرحضوری-کارگزاری-احراز-هویت-کنیم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com