سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۲
۱۹
«امنیت» موضوع فرابخشی است

یادداشت گلایه آمیز رئیس پلیس پایتخت/ روایت صریح از دلایل افزایش سرقت و خفت گیری در روز روشن

يکشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب: 800065
بی‌تردید پلیس با مجرمان برخورد قهرآمیز و سلبی سختی خواهد داشت اما رها شدن زود‌هنگام مجرمان و بازگشت بدون تنبیه آنان به جامعه، مشکلات اقتصادی، معیشتی و اجتماعی، پایین بودن هزینه جرم، بیکاری و در نهایت عدم جامعه‌پذیری مناسب، فقط با اقدامات بازدارنده پلیس حل و فصل نمی‌شود.
یادداشت گلایه آمیز رئیس پلیس پایتخت/ روایت صریح از دلایل افزایش سرقت و خفت گیری در روز روشن
گروه سیاسی جهان نيوز: سردار حسین رحیمی ، رئیس پلیس پایتخت با انتشار یادداشتی در روزنامه ایران ضمن بیان تلویحی گلایه ها نوشته است: «افزایش انواع سرقت‌ها، زورگیری‌ها و خفت‌گیری‌ها آن‌هم در روز روشن، به یغما بردن اموال عمومی و در یک کلام شکننده شدن فضای امن جامعه در نخستین و مهم‌ترین حالت به خاطر مشکلات اقتصادی و فقر ناشی از بی‌برنامگی‌ها رخ می‌دهد اما در این شرایط هم همواره انگشت اتهام به سوی پلیس است».

به گزارش جهان نيوز، متن کامل یادداشت سردار رحیمی را در ادامه خواهید خواند:

همواره گفته و شنیده‌ایم که «امنیت، موضوعی فرابخشی است» و همه دستگاه‌ها و نهادهای اجتماعی در برقراری و حفظ امنیت براساس وظایف محوله خود مسئول هستند، اما متأسفانه این تعریف فقط در افواه بیان می‌شود اما در افهام نمی‌نشیند و اینجا است که پس از هر رخدادی انگشت اتهام به سمت پلیس به‌عنوان حافظ امنیت نشانه می‌رود، در حالی که پلیس براساس وظیفه ذاتی خود، مسئول مقابله با جرم آشکار است و هرگاه جرمی رخ دهد در صحنه حاضر شده و به انجام وظیفه می‌پردازد.

مأموران پلیس نیز در دل جامعه با تمام مشکلات اجتماعی و اقتصادی زندگی می‌کنند اما همواره در تلاش هستند با برخورد بهنگام و به دور از مناسبات فراقانونی، مقابل مجرمان حرفه‌ای و تبهکاران وقیح بایستند ولی نمی‌توانند انگیزه و نیت افراد را پیش از اقدام به جرم بخوانند یا  نمی‌توان به تعداد افراد حاضر در جامعه، مأمور پلیس گماشت چراکه احتمال دارد هر فردی در شرایطی خاص، دست به اعمال مجرمانه بزند.

افزایش انواع سرقت‌ها، زورگیری‌ها و خفت‌گیری‌ها آن‌هم در روز روشن، به یغما بردن اموال عمومی و در یک کلام شکننده شدن فضای امن جامعه در نخستین و مهم‌ترین حالت به خاطر مشکلات اقتصادی و فقر ناشی از بی‌برنامگی‌ها رخ می‌دهد اما در این شرایط هم همواره انگشت اتهام به سوی پلیس است.

این واقعیت را باید پذیرفت که پلیس پس از وقوع جرم وارد عمل شده و وظیفه کشف جرم را برعهده دارد و قبل از وقوع جرم مسئولیتی برای مقابله ندارد. اینکه امنیت را موضوعی فرابخشی «بدانیم» هر چند شرط لازم است اما کافی نیست و باید این مهم توسط همه نهادها و ارگان‌های اجتماعی «پذیرش» شود، چراکه در صورت پذیرش این امر، مسئولان خود را مقید می‌دانند تا به فرجام تصمیماتشان بیندیشند که تصمیم جدید اتخاذ شده تا چه حد به آستانه تحمل مردم فشار وارد می‌کند و تا چه میزان بر امنیت فیزیکی و روانی مردم تأثیر می‌گذارد؛ امنیتی که فقط قوه قهریه‌ای مانند پلیس برقرارکننده و حافظ آن باشد و در این راه چندین هزار شهید هم تقدیم نماید اما در نهایت با تصمیمات نابهنگام و بعضاً نابخردانه برخی افراد به بازیچه تبدیل شود، امنیت شکننده و سست بنیانی است.

پوشاندن حقیقت تنها پاک کردن صورت‌مسأله است. جامعه‌ای که در اکثر مواقع با مشکلات اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کند و تنها برقراری امنیت را وظیفه پلیس می‌داند، درحالی‌که از نقش مشارکت مردمی و دیگر نهادهای اجتماعی و مسئول در این زمینه غافل است و هیچ قشری خود را موظف به اتخاذ تصمیمات و آموزش‌های درست برای رسیدن به امنیت روانی و سپس فیزیکی جامعه نمی‌داند، در مسیر رسیدن به امنیت پایدار، دچار مشکل شده و حتی عنان هنجارشکنان و مجرمان را نیز از دست می‌دهد.

کوتاه سخن آنکه، «پلیس» همواره و با تمام توان در ایجاد، حفظ و ارتقای نظم و امنیت عمومی تلاش کرده و می‌کند و مؤید این مهم نیز تقدیم شهدای گرانقدری است که در هنگامه پیکار با هنجارگریزان و قانون‌شکنان به درجه رفیع شهادت رسیده‌اند اما آیا تنها تلاش پلیس به‌عنوان یک نیروی کشف کننده جرم کافی است؟ به‌طور حتم پاسخ منفی است، چراکه زمینه‌ها و دلایل بروز انواع جرایم که در حال حاضر مهم‌ترین آن موجب لطمه خوردن به امنیت عمومی شده، انواع سرقت‌ها و زورگیری‌ها و خفت‌گیری‌ها است که فراتر از وظایف پلیس است. بی‌تردید پلیس با مجرمان برخورد قهرآمیز و سلبی سختی خواهد داشت اما رها شدن زود‌هنگام مجرمان و بازگشت بدون تنبیه آنان به جامعه، مشکلات اقتصادی، معیشتی و اجتماعی، پایین بودن هزینه جرم، بیکاری و در نهایت عدم جامعه‌پذیری مناسب، فقط با اقدامات بازدارنده پلیس حل و فصل نمی‌شود. این اقدامات با توجه به جمیع عوامل و بسترهای رشد جرم در جامعه مانند چسب‌زخم برای فردی که دست و پای آن را قطع کرده‌اند، خواهد بود.

بیشتر بخوانید:
این فیلم‌ها دردناک است/ لطفا عجله کنید!
سخنی با سردار اشتری و فرماندهان ناجا + شش نکته
جفای ناخواسته در حق شهدای ناجا/ چه باید کرد؟
خون پاک شهید مدافع امنیت و سخنی با مسئولان
زورگیری وحشیانه چهار مرد از زن چادری +فیلم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
باید تمام مجرمینی که آرامش جامعه رو بهم میزنن برای چند سال ببرن در معادن برای کار تا هم از این هیکلهای بی مصرفشون یه مصرف درستی بشه و هم چند سالی محله ها روی آرامش به خودش ببینه
Iran, Islamic Republic of
انصاف حرف حق زده.
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
كاملا درست گفته
Iran, Islamic Republic of
فقر عامل تمام نا امنی ها است
Iran, Islamic Republic of
درسته
فقر عامل تمام بدبختی هاست
اما سوال اینه چه کسانی باعث بقر می شوند؟؟؟.
Denmark
....
Iran, Islamic Republic of
قضات محترم باید احکام محکمتری بدهند تا مردم در آرامش قرار گیرند
Iran, Islamic Republic of
این افراد را باید در مناطق دورافتاده قرنطینه وبکاربگیرند واز آنها بیگاری بکشند تا گوشت بدنشان از آن مال حرامی که خورده اند آب شود ومتنبه شوند نه اینکه دوباره درخیابان رها کرده وبه جان ومال مردم بیفتند .
Iran, Islamic Republic of
یکی از مهمترین ابزار پیشگیری نشان دادن تصویر واضح از مجرم در تلویزون است ..
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of

به نظر خودم
باید هرکی و به هر دلیلی خفت گیری میکنه
درجا باید فاتحه اش را بخوانند
اون وقت بقیه خلاف کارها ادم میشوند
United States
با این پیشنهاد خشونت در جامعه را ترویج میکنید.
Iran, Islamic Republic of
اکثر سارقان حتی اگه مجازات سنگین هم بشند باز بعد از آزادی به کار سرقت ادامه میدند وای به حالی که مجازاتشونو کم کنید و زود آزاد بشند
Iran, Islamic Republic of
علاوه بر حبس طولانی باید کارهای سخت و طاقت فرسایی بهشون محول بشه تا وقتی آزاد شدند قدر آزادی رو بدونند و در صورت تکرار مجدد جرم دستشونو قطع کنید و برای بار سوم اعدام، چون معلوم میشه که دیگه اینا آدم بشو نیستند
Iran, Islamic Republic of
کوتاه سخن اینکه در این مملکت همه خودشون رو مبری از خطا میدونن..
Iran, Islamic Republic of
اول باید قانون گذار که همان مجلس است قانون جرایم را اصلاح کرده موارد حادتری در مجازات قرار دهد با ازادی شرورها پلیس هم امنیتش را از دست میدهد
Iran, Islamic Republic of
خدا قوت سردار
الهی
Iran, Islamic Republic of
مجرم بدون تنبیه بازدارنده در جامعه رها می شود. درستش آن است که دوره زندان با کار اجباری و دو وعده غذای حد اقلی باید بگذرد به طوری که فقط برای خوابیدن به سلول برگردند. اینطوری وقتی آزاد بشه دیگه جرات خلاف نمی کنه و زندانها خلوت میشه. جرم هم هزینه بردار میشه
Darius
Iran, Islamic Republic of
برادر عزیز اگر با اینها با اشد مجازات برخورد بشه قول میدم که آمار جرم پایین بیاد