کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

زاکانی: رفت و آمد زائران اربعین را برعهده می‌گیریم

23 ارديبهشت 1401 ساعت 20:09

شهردار تهران در نشست مهرواره هوای نو در جمع اهالی هیأت و تشکل‌های دینی با اشاره به اینکه رفت و آمد زائران اربعین تا مرز و بعد از آن برعهده شهرداری تهران بوده است، گفت: امسال با توان بیش‌تر این امر را برعهده خواهیم گرفت.


به گزارش جهان نیوز به نقل از فارس، ششمین نشست تخصصی هیأت‌ها و تشکل‌های دینی برگزیده مهرواره هوای نو که صبح امروز جمعه ۲۳ اردیبهشت ماه با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران برگزار شد.هدف از این نشست‌ها پرسش و پاسخ و طرح مطالبات اهالی هیأت از مسئولین است.

بی توجهی به فرهنگ در توسعه تهران آسیب جدی است
علیرضا زاکانی در این نشست در پاسخ به سؤال ستار هدایت‌خواه، مدیر هیأت جوانان حسینی یاسوج در خصوص ارتباط با شهرداری‌های دیگر کشور و برنامه‌های ملی در سطح شهرداری تهران اظهارداشت: توسعه تهران بر مبنای کارآیی در حال شکل‌گیری است و در این عرصه بی‌توجهی به فرهنگ آسیب‌های جدی به همراه خواهد داشت. مهم‌ترین وظیفه من تغییر رویکرد شهر است و در این زمینه نگاه چند بعدی دارم.

وی با اشاره به اینکه برای توسعه شهر تهران چشم‌اندازی در نظر گرفته‌ایم تا به کلانشهر الگوی جهان اسلام تبدیل شود، اظهار داشت: برای رسیدن به این هدف باید پوست‌اندازی در شهر داشته باشیم تا هویت ایرانی ـ اسلامی داشته باشد و تسهیلات اساسی در اختیار مردم قرار گیرد. در زمینه دینی و فرهنگی هم باید امکانات سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی برای مردم مهیا شود.

شهردار تهران با اشاره به اینکه برای تحقق این هدف باید با نهادهای مختلف از جمله هیأت‌ها و تشکل‌های دینی ارتباط برقرار کنیم، تصریح کرد: نقشه راهی تعبیه شده است که محور اساسی آن گفتمان پیشرفت است.

نقطه‌نظرات نخبگان برای مدیریت تهران را با دیگر شهرها به اشتراک می‌گذاریم
وی در پاسخ به سؤال حجت الاسلام صمدی مدیر هیأت روضه الزهرا اهواز در خصوص استفاده از ظرفیت فرهیختگان در برنامه‌های شهرداری گفت: سطوح مدیریتی مختلفی در شهرداری تهران وجود دارد که در سطح اول ارتباط با نهادهای مختلف برای در اختیار گرفتن امکانات برای شهر مدنظر است. در سطح دوم قرارگاه‌های مختلفی تشکیل می‌شود تا با همکاری بخش‌های مختلف، کارهای مشترک تلاش کنیم. در سطح سوم ساماندهی نخبگان مدنظر است، زیرا قائلیم که شهر باید مدیریت یکپارچه شود، برای این منظور نیازمند استفاده از نظرات کارشناسان و نخبگان هستیم و این نظرات را‌‌‌‌‌‌‌‌ هم با کل کشور به اشتراک می‌کنیم.

زاکانی افزود: نیازمند عبور و گذشت از کارهای روزمره و کارکردهای این چنینی هستیم. برای همین باید فکر و برنامه‌ریزی داشته باشیم و پیوستگی ایجاد کنیم. در این حوزه به خصوص در موضوعات فرهنگی و اجتماعی، تشکل‌ها می‌توانند کمک‌رسان ما باشند تا مسیر را‌‌‌‌‌‌‌‌ به خوبی سپری کنیم.

نقش هیأت‌ها و مساجد در هویت تبلیغی محلات
شهردار تهران ادامه داد: سطح چهارم استفاده از توان موثرین هر محله است، ما بیش از ۳۰۰ محله در تهران داریم که بنا داریم هویت تبلیغی هر محله را‌‌‌‌‌‌‌‌ تقویت کنیم. برای این امر لُجنه‌های محلی را‌‌‌‌‌‌‌‌ ایجاد کنیم که در این لجنه‌ها، هیأت‌ها، مساجد و... نقش موثری خواهند داشت. بنا داریم ۵۲ جشنواره هم با پیوند مسجد، خانواده و مدرسه هم برنامه‌ریزی و اجرایی کنیم.

برنامه شهرداری تهران براساس شعار «تهران خانواده»
وی در پاسخ به سؤال خانم گنجی، از مسئولان هیأت پیروان عترت رزمندگان اسلام در خصوص کمک به هیأت‌های بانوان تهران تصریح کرد: برنامه ما این است که در هر محله سرای محلات را‌‌‌‌‌‌‌‌ در اختیار فعالان آن قرار دهیم و ظرفیت‌های شهرداری را‌‌‌‌‌‌‌‌ هم در اختیار ظرفیت‌های مردمی قرار دهیم. متأسفانه در خصوص بانوان و خانواده بی‌توجهی‌های جدی صورت گرفته است. یکی از شعارهای ما «تهران خانواده» است؛ یعنی تهرانی که بر مدار خانواده برای پیشبرد اهداف خود به پیش می‌رود. برای تحقق این مسیر نیازمند مشارکت و میدان‌داری مردم هستیم تا با ایجاد الگوهای جدید وارد عمل شویم.

راه‌های همکاری هیأت‌ها و تشکل‌های دینی با شهرداری تهران
زاکانی در پاسخ به سؤال قندهاری مدیر مجموعه میاندار خدمت شهرستان شاهرود، مبنی بر اینکه شهرداری تهران برای استفاده از ظرفیت‌های مردمی با محوریت هیأت‌ها چه برنامه‌ای دارد، گفت: ما در سه سطح می‌توانیم با هیأت‌ها همکاری داشته باشیم؛ اول، نیازهای خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ اعلام کنیم تا زمینه‌ای برای اخذ کمک از هیأت‌ها باشد، سطح دوم می‌توانیم کارهای مشترک تعریف کنیم و با یکدیگر همکاری داشته باشیم و من خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ مکلف می‌دانم تا شهرداری را‌‌‌‌‌‌‌‌ از یک نهاد خدماتی صرف به نهادی اجتماعی تبدیل کنم تا مددرسان جامعه باشد، بنابراین می‌توانیم کار مشترک تعریف کنیم تا شهرداری را‌‌‌‌‌‌‌‌ هم ارتقا دهیم.

وی ادامه داد: سطح سوم فعالیت‌های ما می‌تواند در زمینه پشتیبانی باشد، یعنی کار خوبی انجام شود و ما از آن پشتیبانی کنیم، البته در این زمینه محدودیت‌ها و اقتضائاتی داریم اما انگیزه ما حمایت از کارهای خوب فرهنگی است.

رفت‌وآمد زائران اربعین بعد از مرز را برعهده می‌گیریم
شهردار تهران در پاسخ به سؤال یاوری، از هیأت‌های استان کرمانشاه در خصوص برنامه شهرداری برای اربعین حسینی تصریح کرد: در اربعین بنای کار زیرساختی داریم که با همکاری شورای شهر و شهرداری ایلام برنامه‌هایی را‌‌‌‌‌‌‌‌ در دستورکار داریم. ما خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ مکلف می‌دانیم در تمام سطوحی که توانایی کار داریم برای کمک به اربعین اقدامات لازم را‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته باشیم. زیرا تحولات و کارکردهای متعددی در داخل کشور دارد.

شهر را‌‌‌‌‌‌‌‌ رها کن خودش به پیش می‌رود!
وی با اشاره به اینکه زمانی که در شهرداری وارد شدم با بدهی ۹۰ هزار میلیارد تومانی مواجه شدم که سالانه روی آن سود هم می‌آید، افزود: شهرداری تهران مانند یک وزارتخانه نیست، بلکه فراتر از چند وزارتخانه است. یکی از معاونین شهردار قبلی زمانی که منصوب شدم نزد من آمد و گفت: غصه نخور، شهر را‌‌‌‌‌‌‌‌ رها کن خودش به پیش می‌رود. ما این کار را‌‌‌‌‌‌‌‌ کردیم و شد.

زاکانی اضافه کرد: رویکرد ما مشارکت در امور است، بنابراین در زمینه اربعین هم برای رفت و آمد زائران بعد از مرز برنامه‌هایی داریم، البته در سال‌های گذشته هم برای رفت و آمد زائران در داخل و خارج برنامه‌هایی داشتیم، اما امسال ان‌شاءالله قوی‌تر وارد خواهیم شد.

استقبال از همکاری بنیاد دعبل برای همکاری در نمایشگاه عطر سیب 
شهردار تهران با اشاره به اینکه برای بهبود اوضاع ترافیک در شهر تهران، توسعه حمل و نقل عمومی را‌‌‌‌‌‌‌‌ در دستورکار داریم، گفت: بنا داریم هر هفته روزهای دوشنبه در یک مسجد محلات تهران حضور پیدا کنیم و به صورت مستقیم با مردم ارتباط برقرار کنیم. در خصوص نمایشگاه عطر سیب که کمک‌رسان هیأت‌ها هم بود، اگر زمینه لازم فراهم شود، استقبال می‌کنیم تا با بنیاد دعبل خزاعی مشارکت کنیم.

هیأت‌ها تجربیات خود را بیان کنند
وی با اشاره به اینکه هیأت‌ها مقدس‌ترین اهداف را‌‌‌‌‌‌‌‌ در دین اسلام دنبال می‌کنند، اظهار داشت: امام خمینی(ره) فرمودند؛ «وحدت کلمه و انسجام بخشی در هیأت‌ها رقم می‌خورد که این فوق‌العاده است». هیأت‌ها می‌توانند تجربه این ساختارمندی و کادرپروری را‌‌‌‌‌‌‌‌ برای انقلاب اسلامی ارائه کنند. جامعه ما نیازمند رشدیافتگی است، در دوره‌های اخیر هیأت‌ها با نوآوری‌هایی بار اجتماعی را‌‌‌‌‌‌‌‌ به دوش گرفتند و در زمان سیل و زلزله کمک‌رسان مردم بودند. این یک تجربه و الگوست که باید ارائه شود.

زاکانی در پایان خاطرنشان کرد: در جنگ ترکیبی پیش رو، هیأت‌ها در جهاد تبیین، جهاد خدمت و جهاد پیشرفت می‌توانند وظایف جدی در حوزه‌های مختلف برعهده بگیرند.


کد مطلب: 799921

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/799921/زاکانی-رفت-آمد-زائران-اربعین-برعهده-می-گیریم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com