پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
سید حسن نصر الله:

اسرائیلی‌ها پیام دادند که علیه لبنان دست به اقدام نظامی نمی‌زنند/ تا پایان مانور اسرائیل ما و گروه‌های فلسطینی در آماده‌باش باقی می‌مانیم

سه شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۰
کد مطلب: 799681
دبیر کل حزب الله لبنان امروز سه‌شنبه در همایش انتخاباتی که این جنبش در بیروت برگزار کرد، سخنرانی کرد و گفت که اسرائیلی ها قصد ندارند هیچ اقدام نظامی علیه لبنان انجام دهند.
اسرائیلی‌ها پیام دادند که علیه لبنان دست به اقدام نظامی نمی‌زنند/ تا پایان مانور اسرائیل ما و گروه‌های فلسطینی در آماده‌باش باقی می‌مانیم
به گزارش جهان نيوز، سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان امروز سه‌شنبه در همایش انتخاباتی که این جنبش در بیروت برگزار کرد، سخنرانی خود را آغاز کرد و گفت که جریان مقاومت، در برابر مزدوران داخلی و رژیم صهیونیستی تسلیم نخواهد شد.

دبیر کل حزب الله لبنان در آغاز سخنرانی از گردهمایی مردم بیروت برای حمایت از مقاومت قدردانی کرد و گفت که حضور گسترده مردمی امروز و روز گذشته، پیامی به تمامی کسانی است که بر روی کودتای بستر مقاومت علیه آن حساب باز کرده بودند.

وی با بیان اینکه بدون فلسطین و قدس، عربیتی وجود ندارد و با عادی‌سازی روابط با رژیم موقت صهیونیستی، عربیت هیچ معنایی ندارد، از تمامی اتباع لبنانی حاضر در خارج از این کشور که به مقاومت رأی می‌دهند، قدردانی کرد.

نصرالله با اشاره به اینکه اتهام تروریسم، هزینه مقاومت است، خبر داد، در روزهای گذشته و پس از سخنرانی در روز قدس و آماده‌باش مقاومت در لبنان، «پیامی به من داده شد که اسرائیلیها تأکید دارند که قصد ندارند هیچ اقدام نظامی علیه لبنان انجام دهند».

به دشمن و پیامهایش هیچ اعتمادی نیست
نصرالله با اشاره به اینکه رأی دادن اتباع لبنانی در خارج به مقاومت علیرغم وجود تهدید در برخی از کشورهای خلیج فارس نشان دهنده شجاعت، صداقت و صمیمیت آنهاست، خاطر نشان کرد: « ما نه به دشمن، نه به پیام های او و نه به اظهارات نخست وزیرش اعتماد نداریم، به همین دلیل، آماده‌باش و آمادگی ما تا پایان مانورهای اسراییل به قوت خود باقی خواهد ماند».

دبیر کل حزب الله با تأکید بر اینکه اجازه نخواهیم داد هیچ تجاوز یا حمله‌ای به لبنان صورت گیرد، ادامه داد: «می‌خواهم به برادرانی که مانور اسراییل را دنبال می کنند، بگویم که نخست وزیر دشمن [صهیونیستی) برای نظارت بر مانور رفت و تصریح کرد که این رژیم خواستار رویارویی با هیچ کس نیست. این پیام به خاطر مقاومت است و دشمن می‌داند که مقاومت در سخن خود صادق است و به هر تجاوزی پاسخ خواهد داد».

وی با اشاره به اینکه هر آنچه نبیه بری گفت نشانگر رویکردهای دوگانه حزب الله و امل است که محکم و استوار ایستاده‌اند و به راه خود ادامه می‌دهند، ادامه داد: هیچ‌کس نمی تواند جایگزین حکومت باشد. ما نیز خود را به عنوان یک حکومت در کنار حکومت یا یک حزب به جای حکومت قرار نمی‌دهیم. ما درباره سرنگونی یک نظام یا یک کشور و ساختن مجدد آن صحبت نمی‌کنیم، بلکه می‌گوییم در این نظام مشکلاتی وجود دارد که مانع فعالیت آن می‌شود و مطالبات لبنانی‌ها را که باید از طریق اصلاحات حل شود، رفع نمی‌کند».

 جنگ داخلی، خط قرمز حزب الله است
دبیر کل حزب الله با اشاره به تنوع فرقه‌ای و مذهبی در لبنان، افزود: «پیش از این، بسیاری تلاش کردند تا تغییرات زیادی ایجاد کنند، ولی کشور به سمت جنگ داخلی رفت. جنگ داخلی، خط قرمز است و هر کسی که بر آن پافشاری کند، باید به عنوان خیانت تلقی شود. آنچه مد نظر ماست، ساخت یک کشور عادل و قدرتمند است و این همان چیزی است که در سند سیاسی خود در سال ۲۰۰۹ گفتیم».

وی پارلمان را مادر همه نهاد دانست که از طریق انتخابات تشکیل می‌شود و تأکید کرد: «این بدین معناست که قانون انتخابات، کلید است و قانون اکثریت منصفانه نبود، در حالی که قانون نسبیت، عادلانه‌ترین قانون است. کشور عادل، کشوری است که قانون انتخاباتی داشته باشد که شهروندان آن احساس کنند می‌توانند نمایندگان خود را به پارلمان برسانند. البته به خاطر سن رأی، ظلم بزرگی در حق نسل جوان صورت گرفته است؛ زیرا با وجود اینکه کار می‌کنند و مالیات می‌دهند، ولی نمی‌توانند رأی بدهد. این نیاز به مبارزه دارد تا به جوان ۱۸ ساله حق رأی داده شود».

نصرالله، حکومتی را عادل دانست که شهروندان خود را با مالیات تضعیف نمی‌کند و حزب الله نیز در سال‌های گذشته در مقابل مالیات فقرا ایستاده است و خاطر نشان کرد: «حکومت عادل و توانمند، حکومتی است که می‌تواند از حاکمیت، آب و خاک خود محافظت کند و ارتشی دارد که قادر به دفاع از خاک است و بار آزادسازی و حفاظت را بر دوش مردم نمی‌گذارد. لذا اگر بگویم که حزب الله به تنهایی قادر است کشور عادل و قدرتمندی بنا کند، صادق نبوده‌ام؛ زیرا هیچ کس به تنهایی در لبنان قادر نیست این کار را انجام دهد، بلکه نیاز به همکاری احزاب و جریانها دارد، زیرا ما در کشوری هستیم که مبتنی بر مشارکت است.همه باید به اندازه ثقل خود، در پارلمان نماینده داشته باشند. قانون نسبیت این امکان را فراهم کرده است».

دبیر کل حزب الله اطمینان داد که این جنبش حامی مشارکت ملی است تا لبنان از بحران خارج شود، تصریح کرد:«خواستار اقلیت یا اکثریت نیستیم. ما خواستار مشارکت ملی در تشکیل دولت هستیم تا لبنان از بحران خارج شود. ما در حزب الله احساس می‌کنیم که بیش از پیش، مسئولیت‌پذیر شده‌ایم. از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۵، به دلیل مخالفت با سیاست هایی که وضعیت اقتصادی لبنان را به وضعیت کنونی سوق داد، در دولت نماینده نداشتیم. به خاطر فضای متشنج در کشور و برای پشتیبانی مقاومت از سوی جناح سیاسی که با جورج بوش همپیمان بود تا خاورمیانه جدید را تشکیل دهد، [در دولت نماینده نداشتیم]. اما اکنون مصمم هستیم که در حکومت با قدرت بیشتری حضور داشته باشیم. در واقع مسئولیت‌پذیری باعث شد که بخشی از نظام شویم. امروز هم از دولت نمی‌خواهیم که از مقاومت حمایت کند».

وی با اشاره به اینکه هیچ کس انتظار ندارد که اگر حزب الله بگوید بخشی از کشور و نظام است، بحران‌ها پایان خواهد یافت، گفت: «این مسئله، در اراده حزب الله نیست، بلکه نیازمند همکاری بین همه طرفهاست. ما باید تلاش کنیم تا بتوانیم به اهداف خود دست پیدا کنیم. این، ساختار نظام سیاسی لبنان است. وقتی گروهها با هم ائتلاف می‌کنند، هیچکس نباید گمان کند که ما به یک حزب تبدیل شده‌ایم و گفتمان و تصمیم‌های ما یکی است. همچنین اختلاف نیز به معنای گسست این ائتلافها نیست. وضعیت اقتصادی، معیشتی و مالی نیاز به یک برنامه دارد که باید در نهایت صداقت و جدیت و بدون اینکه لبنان به کشور وابسته تبدیل شود، مورد بحث قرار گیرد».

چرا از ترس آمریکا، گنجهای خود را استخراج نکنیم؟
نصرالله در ادامه به سیاست لبنان برای حرکت به سمت شرق و غرب اشاره کرد و گفت: «دولت اصرار داشت که به خاطر آمریکا، درها را به روی شرکتهای شرقی باز نکند. سیاست شرق و غرب و اصرار دولت برای باز نکردن درها به روی شرکت‌های شرق به خاطر آمریکا را به خاطر می‌آورم و این به آن معناست که پیشرفت نخواهیم کرد. ما در دریای لبنان گنج داریم، ولی مردم گرسنه و بدهکار هستند، مهاجرت می‌کنند، ولی اگر لبنان سراغ استخراج گنج خود برود، حداقل دهها میلیارد دلار کسب خواهد کرد؛ خصوصا در آبهای جنوب. چرا سراغ استخراج این گنج نرویم؟ از چه کسی می‌ترسید؟ از آمریکا؟. چرا اسرائیل منتظر ترسیم مرز و حفاری در مناطق مورد منازعه نمی‌ماند؟ چرا لبنان در داخل آب‌ها و مرزهای خود کار نمی‌کند؟ من می‌گویم که لبنان حق دارد در هر جایی که آن را آبهای منطقه‌ای خود می‌دان و حتی در مناطق مورد منازعه، حفاری کند».

دبیر کل حزب الله با بیان اینکه لبنان کشور فقیری نیست و نباید سیاستمداران آن را به یک کشور فقیر و نادار تبدیل کنند، تأکید کرد: «یک وزیر (جرج قرداحی) مجبور به استعفا می شود؛ زیرا پیش از اینکه وزیر شود، سخنی گفته بود و بدین ترتیب، لبنانی ها در کشورهای حاشیه خلیج فارس تهدید شدند. ما قادریم در برابر دشمن بایستیم؛ زیرا لبنان یک کشور غنی و قدرتمند است. پس چرا باید به یک کشور فقیری تبدیل شود و ما نیز سراغ صندوق بین‌المللی پول برویم؟. داده‌ها نشان می‌دهد که لبنان منابع نفتی بسیاری دارد، ولی دشمن صهیونیستی آن را غازت می‌کند».

مبارزه با فساد از مقاومت در برابر اسرائیل دشوارتر است
وی با اشاره به اینکه حزب الله چهار سال پیش، مبارزه با فساد را اعلام کرد و در آن زمان گفتم که این پرونده از مقاومت در برابر اسرائیل دشوارتر است، خاطر نشان کرد: «به مسیرمبارزه با فساد در سال‌های آینده ادامه خواهیم داد. همان گونه که در برابر اسرائیل مقاومت کردیم. پرونده برق نیز باید در اولویت نمایندگان و دولت جدید قرار داشته باشد. همه طرفها باید در این طرح مشارکت داشته باشند و موانع آن را برطرف کنند».

نصرالله با بیان اینکه مردم لبنان در سر دو راهی مشارکت در انتخابات یا عدم مشارکت قرار دارند، تصریح کرد: «ای مردم لبنان! شما در برابر دو طرف قرار دارید؛ یک طرف، خواستار صلح داخلی است و برای آن جانفشانی می‌کند و در مسیر الطیونه کشته می‌شود، ولی شهداو افراد زخمی خود را به خاطر این صلح، از این منطقه خارج می‌کند؛ هر چند که می‌تواند انتقام بگیرد. طرف دیگر اما کسی است که به خارج خدمات می‌رساند. عجیب این است که کسی، خواستار خلع سلاح است که خودش سلاح دارد، با آن می‌کشد و آماده جنگ داخلی است».

ایران هیچ دخالتی در انتخابات لبنان ندارد

دبیر کل حزب الله با بیان اینکه این جنبش از روابط خارجی و دیپلماتیک خود استفاده خواهد کرد تا بدون اینکه به مزدور تبدیل شود، قدرت را به لبنان بازگرداند، تأکید کرد: « این در حالی است که طرف مقابل از خارج پول می‌آورد و آن را غارت می‌کند. جمهوری اسلامی ایران نیز در انتخابات دخالت نمی کند، ولی برخی از سفرای خارجی (سفرای آمریکا و عربستان)، برای انتخابات پرسه می‌زنند. شما (مردم لبنان)  بین گروهی قرار دارید که تمامی دغدغه‌اش لبنان است و گروهی که همه نگرانی‌اش این است که آمریکا و غرب را راضی نگه دارد».

وی در پایان خطاب به مردم لبنان گفت: شما در مقابل مقاومتی قرار دارید که از لبنان محافظت کرد و حاکمان جعلی که می‌خواهند قدرت را از لبنان سلب کنند. شما باید بین کسانی که لبنان را قدرتمند و حاکم منطقه می‌خواهند و کسانی که لبنان را ذلیل می‌خواهند، انتخاب کنید. من می‌دانم که آرای شما به شهدا، مقاومت، قدرت لبنان، عزت و سربلندی آن تعلق دارد.

نصرالله روز گذشته نیز در همایش انتخاباتی که در شهرهای «صور» و «النبطی» برگزار شد، سخنارنی کرد و گفت که مقاومت در این انتخابات، به دنبال حل بحران اقتصادی این کشور است.

وی با بیان اینکه حزب الله در همایشهای انتخاباتی خود از مشکلات اصلی مردم لبنان سخن خواهد گفت، افزود: «در یکی از نظرسنجیها مشخص شد که آنچه برای مردم اهمیت دارد، موضوع اقتصاد و معیشت و فساد است و تعداد کمی از مردم، سلاح مقاومت را مطرح کرده بودند، ولی متأسفانه برخی از گروههای سیاسی، این مسئله را از پایینترین اولویت خارج کردند و مد نظر خود قرار داده‌اند».

نصرالله با اشاره به اینکه این گروهها از چند ماه پیش، سلاح مقاومت را عنوان جنگ انتخاباتی خود قرار داده بودند، خاطر نشان کرد: «کسانی که خواستار خلع سلاح مقاومت و خلاص شدن از حزب الله هستند، از زمان تشکیل رژیم موقت غاصب در فلسطین، از مشکلات جنوب آگاه نیستند».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *