جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

آزمایشگاهی در دل نمایشگاه کتاب

سه شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۸
کد مطلب: 799603
مجموعه «آموزشی و پژوهشی رسانیوم» با هدف ارتقاء دانشی صنعت نشر و کتاب کشور و با حمایت «خانه کتاب و ادبیات ایران»، هم‌زمان با آغاز سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از «آزمایشگاه کتاب» رونمایی ک
آزمایشگاهی در دل نمایشگاه کتاب
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایبنا، مجموعه «آموزشی و پژوهشی رسانیوم» با هدف ارتقاء دانشی صنعت نشر و کتاب کشور و با حمایت «خانه کتاب و ادبیات ایران»، هم‌زمان با آغاز سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از «آزمایشگاه کتاب» رونمایی کرد.

حمید عزیزیان دبیر برگزاری، آزمایشگاه کتاب را محلی برای بازبینی، بازسازی، بازاندیشی و توسعه و ارتقاء دانشی اکوسیستم نشر در سطوح مختلف فرایندهای آموزشی و پژوهشی خواند و گفت: این آزمایشگاه را به‌نوعی می‌توان یک پلتفرم برای پاسخ‌گویی به نیازهای دانشی ذینفعان مختلف معرفی کرد. به این صورت که ذینفعان مختلف زیست‌بوم کتاب و نشر بر اساس یک یا چند نیاز، وارد آزمایشگاه کتاب شده و از طریق ارتباط گرفتن با متخصصان مختلف و گذراندن دوره فشرده دانش‌افزایی تبدیل به بازیگران جهش‌یافته دانشی می‌شوند. در حقیقت آزمایشگاه کتاب، مکانی برای فرآوری دانشی بازیگران خواهد بود.
 

وی با اشاره به تأثیر سرعت رشد فنّاوری و تحولات صنعت رسانه و ارتباطات افزود: فعال و پویا بودن در چنین شرایطی نیازمند کنکاش‌های محیطی مستمر و کسب اطلاعات و دانش روز در مورد مسائل و موضوعات در حال وقوع و حتی روندهای نوین صنعت رسانه هستند. این نیاز در صنعت نشر که یکی از بزرگ‌ترین صنایع رسانه‌ای کشور است، بسیار حیاتی‌تر به نظر می‌رسد.

عزیزیان با تأکید بر ظرفیت‌های صنعت نشر برای تبدیل‌شدن به یک صنعت پایدار، راه نجات صنعت نشر را ایجاد یک تغییر و تحول دانشی و حرکت به صنعتی دانش‌بنیان دانست و ادامه داد: این ارتقاء دانشی، به دلیل گستردگی و سطوح مختلف فعالیت و همچنین تنوع مخاطبین، به یک پیشران دانشی در لایه‌های مختلف نیاز دارد که آزمایشگاه کتاب، نقش این پیشران دانشی را ایفا خواهد کرد. این آزمایشگاه از سه بخش «بوته پژوهش» با هدف انجام پژوهش‌های کاربردی در حیطه ارتباطات و رسانه، «بوته آموزش» با هدف ارائه تاک‌ها و جعبه ابزارهای آموزشی در راستای توانمندسازی دانشی بازیگران صنعت نشر و «بوته ترویج» با هدف ترویج کتاب و کتاب‌خوانی و توسعه شبکه ارتباطاتی میان گروه‌های مختلف خانواده نشر تشکیل شده است که تنها بوته آموزش با تمرکز بر آینده صنعت نشر در نمایشگاه کتاب فعال می‌شود اما افق فعالیت‌های ما فراتر از نمایشگاه بوده و پس از نمایشگاه، مسیر آن آغاز خواهد شد.

در پایان حمید عزیزیان به تشریح فعالیت‌های برنامه‌ریزی‌شده برای نمایشگاه کتاب تهران پرداخت و گفت: آزمایشگاه کتاب در فرصت یازده روزه نمایشگاه، تصمیم دارد مجموعه‌ای از تاک‌ها و گعده‌ها را با محوریت آینده صنعت نشر برگزار کند و از آراء و اندیشه‌های اساتید، صاحب‌نظران، کارشناسان، ناشران، نویسندگان، موزعان، کتابفروشان و سایر ذینفعان صنعت نشر بهره ببرد. لیست سخنرانان، موضوعات و مهمانان برنامه امروز و فردا از طریق صفحات مجازی رسانیوم در اینستاگرام و تلگرام اطلاع رسانی خواهد شد.

رسانیوم مجموعه‌ای آموزشی و پژوهشی است که از خرداد سال ۱۳۹۹ با مأموریت توانمندسازی دانشی اکوسیستم رسانه‌ای کشور و با حضور جمعی از منخصصین دانشگاهی شامل اعضای هیئت علمی، دانشجویان دکتری، دانشجویان و فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد دانشگاه‌های صداوسیما، تهران و علامه طباطبایی (ره) آغاز به فعالیت کرده و هم‌اکنون به عنوان یکی از بازیگران دانشی زیست‌بوم رسانه‌ای کشور شناخته می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *