جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱
۱۵

سلسله ادعاهای بی‌پایه رئیس کل سابق بانک مرکزی/ همتی اطلاعی از پایه پولی هم ندارد

سه شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۲۰
کد مطلب: 799595
رئیس کل سابق بانک مرکزی در ادامه اشتباهات آماری‌اش رشد پایه پولی سال ۱۴۰۰ را ۴۱.۵ درصد عنوان کرد، در حالی که طبق اعلام بانک مرکزی تا قبل از شروع دولت سیزدهم رشد پایه پولی سالانه در مرداد 1400 رقم 42.1 درصد تحقق یافته بود و پایان سال به 31.4 درصد کاهش یافت.
همتی اطلاعی از پایه پولی هم ندارد
به گزارش جهان نيوز، عبدالناصر همتی، رئیس‌کل سابق بانک مرکزی در زمان دولت روحانی، بعد از شکست سنگین و البته قابل پیش‌بینی در انتخابات ریاست جمهوری، سعی می‌کند با پیام‌های متناقض و اشتباه، خود را در فضای مجازی فقط برای دیده شدن و به عنوان مخالف مطرح کند. 

روز گذشته وی در پیامی، دولت سیزدهم را فوق سلطان چاپ پول نامید که نه تنها در محافل و رسانه‌های داخلی مورد نقد علمی قرار گرفت و بی‌اعتبار تشخیص داده شد، بلکه رسانه‌های معاند نیز آن را بی‌پایه و مردود دانستند.

همتی بار دیگر در سخنان دیشب خود در کلاب هاوس، مطالب سراسر اشتباهی را مطرح کرد و بر حجم اشتباهات خود افزود.

رئیس‌کل سابق بانک مرکزی در ادعای جدید خود در ابتدا گفت که «در سه سال گذشته مصرف مردم بیش از ۱۰ درصد کاهش یافته است.» 

جدا از اشتباه بودن رقم منفی ذکر شده باید گفت که مطابق آمار بانک مرکزی، مصرف خصوصی که در سال ۱۳۹۹، منفی ۰.۵ درصد رشد داشت، در 9 ماهه سال ۱۴۰۰ رشد مثبت ۳.۴ درصدی داشته است.

اشتباه همتی جایی بود که وی عنوان داشت که پایه پولی در سال گذشته، ۱۸۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است؛ در حالی که این رقم نه تنها غلط است، بلکه با ادعاهای همان روز همتی در پست ویدیویی‌اش در تناقض است.

همتی با ادامه اشتباهات علمی و آماری‌اش، در ادامه رشد پایه پولی در سال ۱۴۰۰ را ۴۱.۵ درصد عنوان کرده است، در حالی که طبق اعلام بانک مرکزی رشد پایه پولی که تا قبل از شروع فعالیت دولت سیزدهم رشد پایه پولی سالانه در مرداد 1400 در حدود 42.1 درصد تحقق یافته بود، در انتهای سال به رقم 31.4 درصد کاهش یافته است. 

همچنین همتی در ادعاهای بی‌اساس خود، اضافه برداشت بانک‌ها را ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ عنوان کرده که آن هم از پایه و اساس غلط است.

به گزارش فارس نقدینگی یک متغیر اسمی است، وقتی اقتصاد بزرگ می‌شود یا وقتی تورم وجود دارد، نیاز اقتصاد به نقدینگی هم رشد می‌کند. بنابراین نقدینگی یا پایه پولی افزایش پیدا می‌کند یا اینکه بیشتر از قبل افزایش پیدا می‌کند، اما صفت سلطان چاپ پول برای همتی درست است، از این لحاظ که بالاترین رشد نقدینگی در دوره مدیریت وی ثبت شد که در سال 99 معادل 40.6 درصد بود. 

البته همتی در ویدئو رو گذشته خود رشد پایه پولی رو ملاک قرار داد نه رشد نقدینگی؛ و نکته مهم‌تر اینکه نیمی از سال 1400، قدرت در دست دولت سیزدهم نبوده است و دولت دوازدهم در حال چاپ پول بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
تنها کاندیدای غیر پوششی در انتخابات
Iran, Islamic Republic of
غیر پوششی که مولود نسل چهارم سه جریان نابودگر کارگزاران، اصلاحطلب و شبه اعتدال بود برای تحقق کامل اهداف کد 88 و زیرمیز زنی!!
Iran, Islamic Republic of
درست میگه
Iran, Islamic Republic of
شاهدش هم نتایج هشت سال دولت متبوعش!!
مطلع
Iran, Islamic Republic of
همتی باید پاسخگو باشد چرا بانک مرکزی دولت قبل 500 هزار میلیارد تومان پول بدون پشتوانه چاپ کرده بود ؟!
Iran, Islamic Republic of
یکی به آیت یک کاری بده دست از سر مردم برداره
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه در کشور ما لجن پراکنی هیچگونه عوارض و مالیات و پیگیری قانونی ندارد هیچ ، گوینده ش حتی جوش سرسیاه هم در نمی آورد
کرم
Iran, Islamic Republic of
خواب های بهتر ی ببینی انشاالله
Iran, Islamic Republic of
فکر کنم تمام مسئولین دولت قبل روزانه باید مالیت میلیونی میدادن
Iran, Islamic Republic of
فقط کسی حق اظهارنظر درباره اقتصاد مردم داره که اول از همه لیست اموال و دارایی خودش و خانوادش رو بزاره توی اینترنت و بعدا نظر بده ....
Iran, Islamic Republic of
ببند دهنتو . تو خودت یکی از بزرگترین بانیان وضع موجودی
Iran, Islamic Republic of
بجای تخریب همتی ، شفاف سازی صورت گیرد.آنوقت وضوح عمل هویدا می گردد.
محمد.قم
Iran, Islamic Republic of
آقای همتی تقلای بیشتر باعث میشه بیشتر از چشم عموم مردم بیفتی.بشین یه گوشه زندگیتو بکن.
Iran, Islamic Republic of
.....
محمد
Iran, Islamic Republic of
یک زماني آقای همتی اون موقع دلار 20 تومان بود گفت قیمت ارز پایین تر از این نرخ است و جو روانی باعث شده به این قیمت برسد حالا باز دلار 30 تومان شده .