کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیسی نمی تواند به سمت حل مشکلات برود!

20 ارديبهشت 1401 ساعت 8:12

اصلاح طلبان پیش از این فروش نفت، واردات واکسن کرونا، پیوستن به سازمان اقتصادی شانگهای، تعاملات اقتصادی منطقه ای و افزایش صادرات غیرنفتی و ...را به برجام و fatf گره زده و مدعی بودند که تا برجام احیا نشود و تا ایران به fatf نپیوندد هیچ اتفاق مثبتی رخ نمی دهد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از مشرق، روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی به قلم «محسن هاشمی» نوشت: «نام آقای رییسی از حدود سی سال قبل در خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ذکر شده است وایشان بعنوان رییس بازرسی کل کشور دیدارهای زیادی با آیت الله داشته است و همواره آیت الله هاشمی از آقای رییسی بعنوان چهره ای معتدل و مثبت یاد کرده است اما در این مراسم از نزدیک احساس کردم که آقای رییسی بگونه ای در محاصره مشکلات و تنگنا و محدودیتها قرار دارد که نه می تواند به سمت حل مشکلات برود و نه با مردم درمیان بگذارد.»

در ادامه این مطلب آمده است: «البته روسای جمهور پیش از این نظیر آقای خاتمی و روحانی نیز کما بیش در چنین شرایطی بوده اند اما تفاوت عمده آنها با آقای رییسی در این بود که بدنه اجتماعی حامی آنها وجریان سیاسی اطرافشان، به نوعی تنگناهای ایجاد شده برای رییس جمهور را درک کرده ودر جهت عبور از آن با رییس جمهور همراهی وحمایت می کرد اما آقای رییسی با مشکلات وموانعی مواجه است که نه می تواند بتنهایی آنها را حل کند ونه از سوی حامیانش برای حل آنها حمایت می شود.»

هاشمی در ادامه نوشت: «بخصوص در شرایط اخیر که مهمترین مشکل کشور گرانی های بی سابقه وتشدید تورم همراه با تحریمهاست که یکی از راه حل سریع وموثر مدیریت این شرایط پذیرش توافق هسته ای وافزایش درامد ارزی کشور است. اما جریان سیاسی حامی آقای رییسی که هویت خود را در مخالفت با برجام می بیند نه تنها از پذیرش این توافق حمایت نمی کند بلکه حتی اگر اعضای دولت آقای رییسی در جهت حل آن گام بردارند اقدام به تخریب آنها می کند ودر مقابل نسخه ای نیز برای حل مشکلات شدید معیشتی مردم جز شعارهای کلی ارائه نمی کند.»



یکی از فعالین رسانه ای با اشاره به فضاسازی های مغرضانه و غیرمنصفانه جریان اصلاح طلب علیه دولت رئیسی در مطلبی نوشته بود: «تورم را مهار کند یا واکسیناسیون را انجام بدهد؟ جلوی نرمش و کُرنش برای اروپا و آمریکا را بگیرد یا روابط با همسایه‌ها را اصلاح کند؟ نفت بفروشد یا خودکفایی را به گندم بازگرداند؟ مسکن بسازد یا اشتغال ایجاد کند؟ دلار ۴۲۰۰ تومانی؟ مافیاهای فساد تشکیل شده؟ برکناری چند هزار مدیر فاسد و نالایق؟ فقط ۹ ماه!؟».

تا ۱۵ مرداد ۱۴۰۰- اتمام کار دولت روحانی- در حدود ۱۹ میلیون دز واکسن کرونا وارد کشور شده بود. با شروع کار دولت سیزدهم به جهت تغییر ریل گذاری در امور اجرایی کشور، تا پایان اسفند ۱۴۰۰ مجموع واکسن‌های وارد شده به کشور به حدود ۱۵۸ میلیون دز رسید. یعنی در حدود ۸ ماه تقریبا واردات واکسن کرونا به کشور ۸ برابر افزایش یافت. در این مدت واکسن‌های تولید داخل نیز به پیشرفت‌های قابل توجهی رسید و در سطح انبوه تولید شده و هم اکنون به چندین کشور نیز صادر می‌شود.

در تابستان ۱۴۰۰ میزان فوتی‌های روزانه کرونا به بیش از ۷۰۰ نفر افزایش یافت. در ادامه با سیاستگذاری‌های دولت سیزدهم و دایر شدن مراکز شبانه‌روزی تزریق کرونا و افزایش قابل توجه مراکز واکسیناسیون در کنار واردات گسترده و تولید داخلی انبوه واکسن کرونا، به نقطه‌ای رسیدیم که اکنون میزان فوتی‌ها به حدود ۱۰ نفر در روز رسیده است.

در روزهای گذشته رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به ضعف آمریکا و اروپا در مدیریت کرونا در مقایسه با ایران، گفت: اخیرا آمار روزانه فوتی بیماران کووید ۱۹ در ایران ۷ نفر و در آمریکا ۶۶۴ نفر بوده است.

افزایش فروش نفت و دریافت درآمد حاصل از آن، امضا و اجرای قرارداد سوآپ گازی میان ایران و ترکمنستان و آذربایجان- که از قطعی گاز و برق در زمستان در استان های شمالی کشور جلوگیری کرد-، پیوستن به سازمان اقتصادی شانگهای، افزایش چشمگیر تبادلات منطقه ای و افزایش صادرات، دریافت بخشی از اموال بلوکه شده ایران، امضای بیش از ۵۵ قرارداد و تفاهم‌نامه نفتی و گازی به ارزش ۱۶، ۵ میلیارد دلار و...تنها بخشی از عملکرد دولت سیزدهم در سیاست خارجی است.

به این نکته توجه کنید که مجموع ارزش قراردادهای نفتی در هشت ماه نخست دولت سیزدهم بیش از ۳ برابر ارزش قرارداد دولت قبل با شرکت بدسابقه توتال فرانسه است. شرکتی که یکطرفه قرارداد را فسخ و بدون پرداخت خسارت کنار رفت.

اصلاح طلبان پیش از این فروش نفت، واردات واکسن کرونا، پیوستن به سازمان اقتصادی شانگهای، تعاملات اقتصادی منطقه ای و افزایش صادرات غیرنفتی و ...را به برجام و fatf گره زده و مدعی بودند که تا برجام احیا نشود و تا ایران به fatf نپیوندد هیچ اتفاق مثبتی رخ نمی دهد.

اما همه این موارد در دولت رئیسی انجام شد و این در حالی بود که هیچ تغییری در پرونده های برجام و fatf رخ نداده است. بر همین اساس ادعاهای توخالی و بی پایه و اساس جریان اصلاح طلب بیش از پیش آشکار شد.

واقعیت این است مبنای موضعگیری جریان اصلاح طلب، علاوه بر رفتار قبیله ای، همسو بودن با منافع آمریکاست. متاسفانه این جریان نقش خود را در حد پادوهای آمریکا در ایران تقلیل داده و دقیقا براساس منافع آمریکا موضعگیری می کند.


کد مطلب: 799592

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/799592/رئیسی-نمی-تواند-سمت-حل-مشکلات-برود

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com