کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تبعات جنگ روسیه و اوکراین در عرضه گندم+نمودار

19 ارديبهشت 1401 ساعت 22:40

براساس گفته آقای آنتونیوگوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، تعداد۳۶ کشور که برخی از آنها فقیرترین و آسیب پذیرترین کشورهای جهان هستند برای بیش از نیمی گندم وارداتی خود بر روی روسیه و اوکراین حساب می کنند.


به گزارش سراج24؛ به نقل از مزرعه سبز، آنتونیوگوترش گفت ۱.۷ میلیارد نفر تحت تاثیر اختلالات ایجاد شده در تامین مواد غذائی انرژی و حوزه مالی رنج می برند و در گزارشی دیگر از سوی همین سازمان در ۲۵ فروردین ماه سالجاری اعلام شد قیمت مواد غذایی به دلیل درگیری نظامی روسیه و اوکراین به بالاترین رقم خود در تاریخ رسیده است.

از سویی براساس گزارشات بین المللی مبین آن است که کشور چین از یک سال گذشته قریب به ۱۵۰ میلیون تن گندم را با منابع ارزی هنگفت خرید و ذخیره سازی کرده است.
همچنین رییس انجمن تامین کنندگان غلات ایران در ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ در کاج پرس گفت، با توجه به مناقشه روسیه و اوکران به عنوان دو تامین کننده یزرگ غلات دنیا کشور قزاقستان نیز صادرات گندم را ممنوع کرد. کاوه زرگران اظهار داشت سال ۱۴۰۱سال ویژه ای برای دنیا به لحاظ تامین مواد غذایی بوده و تمامی کشور ها تلاش دارند با روش های گوناگون نسبت به تامین امنیت غذائی مردمان خوداقدام نمایند.

تنها ۴.۵ میلیون تن گندم خرید تضمینی انجام شد
با عنایت به اینکه در سال ۱۴۰۰ به علت خشکسالی بی سابقه و دلائل دیگر تنها ۴.۵ میلیون تن گندم خرید تضمینی انجام شد نیاز کشور به ۶ تا ۷ میلیون تن گندم جبران کسری بوده که می بایست از خارج وارد گردد و خشکسالی سال گذشته هم به نوعی در سال زراعی ۴۰۱-۱۴۰۰ نیز ادامه یافت طبیعی است خرید تضمینی سال ۱۴۰۱ که اخیرا آغاز شده تا پایان دوره خرید کفاف نیاز مصرف را نخواهد داشت و ایران هم بخش قابل توجه ای از کسری گندم را از سه کشور روسیه، اوکراین و قزاقستان تامین می کند قطعا اثرات جنگ روسیه و اوکراین تامین فیزیکی گندم و همچنین از نظر رشد قیمت جهانی تحت تاثیر قرار خواهد داد.

ضمن اینکه با نابه سامانی ایجاد شده در دو کشور و تخریب زیرساخت های تولید و تجهیزات کشاورزی و اراضی تحت کشت کشور اوکراین و بنادر و حمل و نقل تا چند سال آینده دنیا به علت خروج اراضی کشاورزی از چرخه تولید با مشکل تامین گندم و خوراک دام طیور مواجعه خواهد بود؛ زیرا همانطور که در نمودار زیر نشان داده شده است این دو کشور ۵۵.۴ میلیون تن از بازار جهانی گندم (نزدیک به ۳۰ درصد) را در اختیار دارند که سهم اوکراین ۱۸.۱ میلیون تن قطعا در برداشت بعدی این میزان عرضه گندم از طرف اوکراین صورت نخواهد گرفت و متعاقبا در افزایش قیمت جهانی گندم تا ۶۰۰ دلار در تن و بیشتر دور از واقعیت نخواهد بود.

نمودارهای زیر نقش روسیه و اوکراین را در تولید و عرضه موادغذایی در جهان را نشان می‌دهد:

 



اسماعیل اسفندیاری‌پور


کد مطلب: 799581

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/799581/تبعات-جنگ-روسیه-اوکراین-عرضه-گندم-نمودار

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com