کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خطر جنگ مستقیم بین آمریکا و روسیه

همشهری آنلاین , 19 ارديبهشت 1401 ساعت 16:01

توماس فریدمن روزنامه‌نگار و تحلیلگر نیویورک‌تایمز می‌گوید، جنگ اوکراین می‌تواند عمیق‌تر و طولانی‌تر از حد تصور بشود، حتی به رویارویی مستقیم آمریکا و روسیه بینجامد و بایدن از این موضوع در آمریکا به خوبی اطلاع دارد.


به گزارش جهان نیوز، چنانچه از ابتدای جنگ درگیر اخبار مرتبط به آن هستید و از اول تحولات را دنبال می‌کردید و نهایتا این روزها احساس خستگی و فرسایشی بودن اطلاعات دریافتی به شما دست می‌دهد و به نظرتان دیگر این جنگ خیلی طولانی شده و ادامه آن باید متوقف شود، سخت در اشتباه هستید.

این نظرات توماس فریدمن در آخرین نوشته تحلیلی‌اش در نیویورک‌تایمز برداشته است. او معتقد است این جنگ عمیق‌تر، طولانی‌تر و چه بسا بسیار خطرناک می‌شود و جالب آنکه در آمریکا تنها بایدن همه اینها را به خوبی می‌داند.

فریدمن با اشاره به دو مورد افشا شده اخیر که مربوط به کمک‌های اطلاعاتی آمریکا به نیروهای اوکراینی از جمله کمک به نیروهای اوکراینی در شناسایی و کشتن چند ژنرال‌ روسی که توسط برخی مقامات آمریکا تایید شده و هم‌چنین کمک به استقرار نیرو و تجهیزات برای حمله که همین دست کمک‌ فنی خود در یک نمونه منجر به اصابت موفق موشک کروز اوکراینی‌ها به رزم‌ناو معروف روسی، مسکوا و در نتیجه غرق شدن‌ آن شد، اشاره می‌کند و نتیجه می‌گیرد که در این شرایط هر میزان که جنگ طولانی‌تر شود، خطر اشتباه محاسباتی زیاد شده و هر حادثه و داده‌ دیگر چون هیزمی بر این آتش شعله‌ور یعنی یک جنگ عمیق میان آمریکا و روسیه حتی در مرحله رویارویی مستقیم است.

 
فریدمن خود به‌عنوان نمونه اعتراف می‌کند که چون هر خبرنگاری عاشق اطلاعات جدید برای درز کردن است و تا به حال هم هر اطلاعاتی در خصوص جنگ را که از مقامات به‌دست آورده با شرط مخفی ماندن هویت‌شان نشر داده، اما موضوع اینجا دامنه تبعات درز این دست اطلاعات در این جنگ حساس است.

بایدن از این دست درزهای اطلاعاتی بسیار عصبانی است و به رئیس سیا توصیه کرده است که هرچه قاطعانه‌تر و هر شکل ممکن جلوی درز اینگونه اطلاعات گرفته شود؛ اگر نمی‌خواهید که وارد یک جنگ ناخواسته با روسیه شویم.
 
فریدمن با استناد به این موضوع که پوتین اساسا هیچ داده و نظری در خصوص میزان کمک‌های تجهیزاتی و اطلاعاتی آمریکا به طرف اوکراینی در ذهن خود ندارد، اما درز این دست اطلاعات چون دو مورد افشا شده اخیر می‌تواند دستاویزهای جدیدی برای تصمیمات خصمانه‌تر و غیرقابل پیش‌بینی پوتین در این میدان جنگ باشد و در نتیجه با طولانی‌تر شدن آن شاهد خطر رویارویی مستقیم آمریکا و روسیه  یا دست کم درگیرشدن آمریکا در جنگی عمیق‌تر  باشیم، موردی که آمریکا نه آن را می‌خواهد و نه آماده آن است.

امروز در آمریکا هیچ فرد و نماینده‌ای در کنگره نه آمادگی و نه اساسا اطلاعی در خصوص یک جنگ طولانی دارد.
فریدمن به نقل از مقامات آمریکایی می‌گوید، یک نگرانی عمده، غیرقابل پیش‌بینی شدن رفتارهای این روزهای پوتین است که خود برهانی بر ضرورت مدیریت اطلاعات در این جنگ برای به حداقل رساندن تهییج ذهنی رهبر روسیه است که حالا به قول مقامات هرگونه پیشنهاد برای پایان منازعه و برگشت به شرایط عادی، حفظ چهره روسیه و خودش را رد می‌کند.

بایدن به تیم کاری خود گوشزد کرده که پوتین بنا به ادعای خود برای توقف گسترش ناتو این جنگ را شروع کرده و حالا سوئد و فنلاند بعد از هفتاد سال قرار است به عضویت ناتو درآیند و از این جهت مشخص نیست که این جنگ تا به این‌جا چه فاجعه‌ای برای پوتین به بار آورده است.

فریدمن در پایان نوشته خود،  واقعیتی مهم را گوشزد می‌کند. او می‌گوید که این فقط روس‌ها نیستند که مایل به درگیر کردن بیشتر آمریکا در این جنگ هستند، او از تمایل مشابه ولودیمیر زلنسکی پرده برمی‌دارد.

او به تلاش‌های زلنسکی برای عضویت فوری اوکراین در ناتو و یا انعقاد یک پیمان امنیتی دوجانبه با ایالات‌متحده قبل از شروع جنگ اشاره می‌کند. فریدمن اضافه می‌کند که اگر او  هم جای زلنسکی بود از هر تلاشی برای درگیر کردن هرچه بیشتر آمریکا در جنگ همانطوری که خود زلنسکی درگیر است، دریغ نمی‌کرد.


کد مطلب: 799565

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/799565/خطر-جنگ-مستقیم-بین-آمریکا-روسیه

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com