کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

زاکانی در نشست خبری:

در آستانه تحولی بزرگ هستیم/ تراکم فروشی و فساد خط قرمز ماست/ مشکلات راه ما را نبسته بلکه تلاش مان را بیشتر کرده/ سیاست های مدیران دوره قبل شهر منجر به افزایش دوبرابری معتادان متجاهر شد

19 ارديبهشت 1401 ساعت 11:49

صبح امروز اولین نشست خبری شهردار پایتخت در محل بوستان گفتگو برگزار شد.


به گزارش جهان نیوز ، علیرضا زاکانی در نشستی که صبح امروز -دوشنبه  ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - با اصحاب رسانه داشت، ضمن تشریح عملکرد ۸ماهه مدیریت شهری برای نمایندگان افکار عمومی، به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

 در آستانه تحولی بزرگ هستیم
شهردار پایتخت در ابتدای این نشست اظهار داشت: در آستانه یک شدن و یک تغییر و تحول بزرگ هستیم. در حالی که شعارهای انقلاب در عرصه جهانی مورد استقبال واقع شده و عمق جهانی و منطقه ای مبتنی بر آرمان‌های دقیق جمهوری اسلامی شرایط مناسبی را فراهم  کرده؛ امروز نیازمند الگویی برای تکثیر و تشکیل  تمدن نوین اسلامی هستیم.

دشمنان تلاش می کنند انقلاب را در مقام شعار و  حرف خلاصه کنند
وی افزود: دشمنی های بسیاری در این ۴۳ سال برای ممانعت از استمرار مسیر انقلاب انجام شده است.  امروز نیز دشمنان تلاش می کنند نگذارند این الگو تشکیل شود و انقلاب را در مقام شعار و  حرف خلاصه کنند، لذا توجه به ابعاد و تغییر و تحول در کشور یک ضرورت  و تلاش برای ساختن این الگو امری حیاتی است و هر کسی به این کار کمک کند تلاش به تسریع آرمان‌های انقلاب و ساخت این تمدن کرده و هر کس در این مسیر سنگ اندازی کند، آب در آسیاب دشمن می ریزد.

زاکانی ادامه داد: در ایران اسلامی در تلاش معطوف به ساختن الگوی کامل و منطقی و درست در جهت الگو قرار گرفتن برای سایر ملت‌ها هستیم . البته تمام تلاش دشمن هم معطوف به این است که جنگ روانی کارآمدی و ناکارآمدی در کشور راه بیندازد و امید را در جامعه و در بین مردم خشک کند و ماحصل این یاس آفرینی، مردم را به عنوان یک پایه جدی اصل انقلاب در مقابل آن قرار دهد.

شهردار تهران اضافه کرد: اینجا توجه به ایجاد کارآمدی و زمینه امید آفرینی در جامعه وظیفه همه ما است و باید توجه کنیم امید را در جامعه احیا کنیم و هر گونه نقد و پیشنهاد افراد، به کارآمدی نظام کمک کند.

اگر علاقه‌مند به ایران، اسلام و آسایش و رفاه مردم هستیم باید به تحول در کشور کمک کنیم
زاکانی در ادامه عنوان کرد: کسانی‌که تلاش می‌کنند ناکارآمدی را یک امر مسجل برای راه طی شده ۴۳ ساله تا به امروز  و دروغ بزرگی تحت عنوان ناکارآمدی نظام اسلامی القاء کنند، درواقع به همان افرادی کمک می‌کنند که علاقه ندارند ایران و انقلاب اسلامی پابرجا بماند. اگر علاقه‌مند به ایران، اسلام و آسایش و رفاه مردم هستیم باید به تحول در کشور کمک کنیم.

 رقابت‌های بین جریانی نباید مانع کمک جریانات به یکدیگر شود
شهردار تهران در ادامه سخنان خود بیان کرد: کشور در آستانه یک جراحی بزرگ اقتصادی است. کمک به مجلس، دولت و دستگاه قضایی در تسریع این جراحی بزرگ یک امر قطعی است. اگر قرار است که ایران ساخته شود باید بر دوش همه ساخته شود؛ نه بخشی از افراد جامعه. همه مردم و نهادهای باید در صحنه حضور داشته باشند. رقابت‌های بین جریانی نباید مانع کمک جریانات به یکدیگر شود.

باید جراحی بزرگ و اقدام شجاعانه قوای سه گانه پاس داشته شود
زاکانی با تأکید بر اینکه باید امروز این جراحی بزرگ و اقدام شجاعانه دولت و مجلس و دستگاه قضایی پاس داشته شود، افزود: شهر تهران 7 هزار سال قدمت دارد و بیش از 200 سال از پایتخت شدن آن می‌گذرد. بیش از 9 میلیون و 600 هزار نفر به صورت ثابت و بالغ بر 13 میلیون نفر روزانه در شهر تهران حضور دارند.

6 ماه نخست به دوره استقرار، تحول مدیریتی و ساماندهی ابتدایی امور سپری شد
وی با بیان اینکه شهر و شهروند و مدیریت شهری سه جزئی هستند که با یکدیگر معنا پیدا می کنند، گفت: امروز توفیق این را داشتیم که همچنان پس از 8 ماه و 8 روز در خدمت شهر تهران باشیم. 6 ماه نخست به دوره استقرار، تحول مدیریتی و ساماندهی ابتدایی امور سپری شد.

شهردار تهران در ادامه عنوان کرد: امسال به عنوان اقدامات کوتاه مدت، سال 1402 تا شهریور 1403 به عنوان اقدامات میان مدت و باقی مسیر به عنوان اقدامات بلند مدت هدف گذاری شده است.

485 پروژه در برنامه است
زاکانی با بیان اینکه مدیریت شهری درحال دنبال ۱۲ سیاست و ۹۰ کلان پروژه است، افزود: جدول برنامه‌ مدیریت شهری 485 پروژه را به خود اختصاص داده است. پروژه‌های ردیف نخست دارای ۲۶ عنوان پروژه و ردیف دوم دارای ۲۹ عنوان پروژه است. تلاش داریم که امسال تمامی پروژه‌ها فعال شوند و بخشی از آن به عنوان پروژه‌های کوتاه مدت برای شهروندان رونمایی شوند.

شعار ما تهران، شهر تلاش و سرزندگی است
وی در ادامه تأکید کرد: هرچقدر تلاش شود کم است و مردم فراتر از تلاش‌های مدیریت شهری ارزش دارند. چشم انداز مدیریت شهری تبدیل تهران به الگوی کلانشهر جهان اسلام است. همچنین گفتمان مدیریت شهری برابر با خدمت و پیشرفت و شعار آن برابر با تهران، شهر تلاش و سرزندگی است. مدیریت ما نیز مدیریتی مشارکتی با نهادهای انقلابی و موثر، نخبگان، شهروندان و ... است تا برهم انباشتگی مشکلات امروز با فکر و توان شهروندان رفع شود. در شهر تهران بن بستی وجود ندارد.

مشکلات راه ما را نبسته بلکه تلاش مان را بیشتر کرده است
وی عنوان کرد: به رغم وجود مشکلات ما بن بستی نداریم و این مشکلات و موانع راه ما را نبسته و امید ما را کم نکرده بلکه مسئولیت و تلاش ما را افزون کرده است. باید با تلاش بتوانیم کار جدی و اساسی  داشته باشیم.

تاسیس خانه خبرنگاران
وی ادامه داد: از طریق پیوستگی با جامعه خبرنگاران تاسیس خانه خبرنگاران را مدنظر داریم. باید مسیری را در این راه فراهم کنیم، بنده نیز در زمانی نشریه داشتم و همراه و همکار شما بودم. امیدواریم درآینده نیز همکاری خوبی با هم داشته باشیم.

زاکانی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اطلاعات درباره جلوگیری از فروش تراکم در این دوره گفت: ما تراکم فروشی را برای خودمان خط قرمز می دانیم و تا امروز نیز تراکم فروشی نکردیم اما به دنبال  رونق ساخت و ساز هستیم. تهران ۱۲ هزار بافت ناپایدار و ۴۵۶۰ هکتار بافت فرسوده دارد. اگر ساخت و ساز را ادامه ندهیم تهران روی سر مردم خراب می شود. بر همین اساس ساخت ۱۸۰ هزار واحد را در سال متعهد شدیم که نقش آفرینی  داشته باشیم چرا که قانون اساسی و قانون شهرداری ها،  ورود شهرداری ها را به مسکن تکلیف کرده است.

پروانه برج های در حال ساخت مربوط به دوره گذشته است
شهردار پایتخت افزود: اگر در دوره های گذشته به این بخش ورود نکردند درواقع مسئولیت خود را انجام نداده اند. اگر ساختمان بلندمرتبه ای نیز در شهر مردم می بینند که در حال ساخت است ،عمده آنها مربوط به پروانه هایی است که از قبل داده شده، هرچند بلند مرتبه سازی نیز در شهر مجاز است و  ۱۱ طبقه برای آن  متعارف است. بلند مرتبه سازی در برخی از پهنه های شهر مشکلی ندارداما برای آن باید مجوزها را دریافت کنند.

تلاش می‌کنیم به سمت درآمدهای پایدار برویم
شهردار تهران با بیان اینکه امروز مساله مسکن بلای جام مردم شده و یک فرد دو سوم حقوق خود را برای مسکن هزینه می کند تصریح کرد: خرید مسکن برای یک کارمند۶۶ سال طول می کشد به طوری که تهیه مسکن به آرزو تبدیل شده است. باید شرایط را به سمت نوسازی شهری ببریم تا هم ایمنی را فراهم کنیم وهم موضوع مسکن را حل و نقش آفرین در بحث مسکن باشیم.

وی افزود: دولت راه های مختلفی برای تامین درآمد دارد، سال گذشته ۶۷ درصد درآمد شهرداری به ساخت وساز اختصاص داشت ما به دنبال کاهش آن هستیم و تلاش می‌کنیم به سمت درآمدهای پایدار برویم.

زاکانی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری ایرنا درباره عمده پیشنهادات شهرداری به دولت برای حل مشکلات تهران در حوزه ترافیک و توسعه حمل و نقل عمومی و پرونده های تخلف برخی شهرداران مناطق  در دوره  گذشته یادآور شد: برنامه های کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت در این زمینه داریم. در بخش کوتاه مدت تلاش می‌کنیم تشدید خدمت  را در حوزه تاکسیرانی و اتوبوسرانی داشته باشیم. در برنامه های میان مدت توجه ما به ظرفیت های مترو است؛ سال  ۱۴۲۰ باید طبق سند حمل ونقل تهران ۳۰ میلیون مسافر جابجا شود و ۱۰ میلیون آن سهم مترو است.  در موضوع مترو آنچه ظرفیت و سرمایه خلق می کند درمیان مدت صورت می گیرد. 

شهردار تهران تصریح کرد: ۷ خط مترو  داریم که باید تکمیل  شوند و در این خطوط ۱۵۰۰ واگن داریم که دو سوم آنها نیاز به بازسازی دارند. در واقع هزار واگن کم داریم چرا که باید ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار جابجایی در این ۷ خط انجام شود که نیاز به ۲۵۰۰ واگن دارد؛ در ۴ خط دیگر نیز وظیفه مترو این است که ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار مسافر را روزانه جابجا کنند که در این بخش نیز غیر از خط ۱۰ در مقطع کوتاهی، کاری انجام نشده است.

درحال حاضر ۱۲۰ مرحله برای صدور پروانه وجود دارد
زاکانی در پاسخ به پرسش خبرنگار صدا و سیما مبنی بر صدور پروانه‌های ساختمانی، توضیح داد: زمانی‌که در سال ۱۳۷۱ مصوب شد تا پروانه‌های ساختمانی در یک هفته صادر شوند، مراحل صدور پروانه شرایط فعلی را نداشت. درحال حاضر ۱۲۰ مرحله برای صدور پروانه وجود دارد. این فرآیند برای یک هفته و حتی زودتر از آن امکان‌پذیر است. البته به شرطی که همه دستگاه‌ها اطلاعات خود را برخط به اشتراک بگذارند و در این صورت می‌شود در عرض یک ساعت پروانه صادر کرد.

به ازای هر 6ماه کاهش زمان صدور پروانه در عمل یک دور بازگشت سرمایه رخ می دهد
شهردار پایتخت با اشاره به میانگین زمان صدور پروانه گفت: مدیریت شهری قرار است که قدرالسهم شهرداری را تجمیع و روان‌سازی کند تا ارائه خدمات تسریع شود. وعده شهرداری این بود که کاهش زمان صدور پروانه در پایان خرداد به دوماه کاهش یابد. هر ۶ ماهی که از زمان صدور پروانه کاهش می‌یابد، درعمل به میزان یک دور بازگشت سرمایه به سرمایه گذار فرصت داده می‌شود تا صرف اقتصادی برای سرمایه گذار داشته باشد.

درحال مذاکره با سایر دستگاه‌هاست به منظور کاهش گلوگاه ها هستیم
وی با بیان اینکه شهرداری درحال مذاکره با سایر دستگاه‌هاست تا گلوگاه‌ها کم شوند، خاطرنشان کرد: مصوب سال ۱۳۷۱ بسیار قانون درستی است و شهرداری به سمت آن حرکت خواهد کرد. عمده الزامات این قانون خارج از شهرداری است که مدیریت شهری الزامات خود را پیگیری می‌کند.

افتتاح سامانه شفافیت خردادماه
زاکانی در ادامه درباره سامانه شفافیت، گفت:  تمام امور شهرداری اعم از خرید، فروش، پروژه، کارشناسان دادگستری و … به سمت شفافیت پیش می‌رود تا از طریق سامانه‌ها امضای طلایی در شهرداری به صفر سوق داده شود. مجموعه گسترده‌ای در ابتدای خرداد افتتاح خواهد شد تا شفافیت، ارتباط و تعامل با شهروندان برقرار شود.

درخصوص پرونده رساتجارت به دنبال احقاق حقوق شهر هستیم
شهردار پایتخت در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه شرق درباره آخرین وضعیت پرونده رسا تجارت گفت: شکایتی از قبل انجام شده و مجدد این شکایت را فعال کردیم. سیر قضایی آن در حال انجام است و آنچه ناظر به ماست، این است که حق و حقوق شهر را از طلبی که داریم پس بگیریم. تمام حق و حقوق مربوط به آن را لیست کرده ایم و انشالله به زودی خبر خوشی برای مردم در پی داشته باشد.

وی درباره تخلف و پرونده مدیران گذشته شهرداری بیان کرد: یک سری پرونده از سابق مانده بود که آنها را دنبال کردیم تا سره را از ناسره تفکیک کنیم. عمده مسائل آن به صورت شکلی است و بخش محدودی از آن مربوط به سواستفاده است. در برخی موارد چون جنبه مفسده انگیزی وجود ندارد، به صورت تخلفات رسیدگی می گردد.

خط قرمز ما فساد است
شهردار تهران افزود: پرونده ۴۰۰ نفر از افرادی که پرونده تخلفات داشتند، بسته خواهد شد. خط قرمز ما فساد است و مدیر باید جرات اقدام داشته باشد، لذا بخشی از پرونده ها شکلی است و ماهیتش فسادانگیز نیست. مربوط به همه دوره ها هم می باشد و به دوره خاصی ارتباط ندارد، اما نباید به طوری حرکت کرد که جسارت را از مدیر بگیریم.

۷۰ هزار میلیارد تومان هزینه تکمیل ۲۰ایستکاه باقی مانده از ۷ خط مترو
زاکانی خاطرنشان کرد: طبق برنامه باید تا سال ۱۴۲۰ تکمیل خطوط انجام شود، کاری که ما انجام می دهیم نخست تکمیل این ۷ خط است؛ ۲۰ ایستکاه از این ۷ خط باقی مانده است و ۷۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد که در اولویت است.

تلاش برای جابجایی ۱۰ میلیون مسافر تا سال ۱۴۰۵
وی ادامه داد: در کنار آن مطالعات ۴ خط را کلید زدیم  و خط ۱۰ نیز فعال شد. باید این ۱۵۳ کیلومتر و ۱۳۸ ایستگاه را فعال کرده و جابجایی ۱۰ میلیون مسافر را برای سال ۱۴۰۵ داشته باشیم. یعنی ۱۵ سال زودتر این خدمات در مترو در خدمت مردم قرار گیرد.

زاکانی گفت: البته این کار نیاز به ۱۲۰۰ میلیارد تومان پول و اعتبار دارد و باید با بارگذاری بر ایستگاه ها و بهره مندی از روش نوین ارائه خدمت بر حول ایستگاه ها هم نوسازی شهری را تسریع کنیم و هم به خدمات در شهر سامان دهیم. این از کلان پروژه هایی است که تعریف شده و باید از قبل اعتبارات و امکان تامین منابع کنیم.

قراردادی ۲ هزار میلیارد تومانی برای بازسازی ۷۰۰ دستگاه واگن ها
شهردار تهران افزود: بخشی از آن طلب از دولت است و بخشی هم از طریق سرمایه گذاری باید رقم بخورد.  در موضوع واگن، در شرکت واگن سازی که شهرداری نیز در آن مشارکت دارد قراردادی را به میزان ۲ هزار میلیارد تومان تنظیم کردیم تا بتوانیم ۷۰۰ دستگاه از این واگن ها را بازسازی کنیم اما محدودیت ارائه خدمت در خطوط فعال داریم. باید به طوری با ظرافت پبش برویم تا آسیب به خدمات امروز ما نزند.

محموله چرخ های خریداری شده مترو در مسیر تهران
وی با بیان اینکه بعد از تغییر و تحول در مدیریت مترو گزارشی به دستم رسید مبنی بر اینکه میزان بخشی از اقلام حیاتی مترو در انبار صفر است ، مانند چرخ، گفت: برهمین اساس  دو قرارداد را دنبال کردیم از جمله قرارداد ۸۰۰ میلیاردی با بانک که از سه هفته پیش عملیاتی شد. از طریق کارگزاری خودمان نیز موارد را  دنبال کردیم و مجموعه چرخ ها در حال رسیدن به تهران از طریق گمرک است و در واقع انبارها را پر کردیم.

رایزنی با دولت برای نوسازی ناوگان مترو
زاکانی تاکید کرد: ناظر به نوسازی ، ۱۰۵۰ دستگاه را دولت مکلف بود نوسازی کند و سالیان سال بود که ۶۳۰ دستگاه توسط چینی ها نوسازی شده بود اما سهم ۱۵ درصد آن پرداخت نشده بود که در تفاهم با دولت از  طریق تهاتر با نفت این مشکل حل شد. ۱۰۵ دستگاه نیز از طریق قطار ملی تامین می‌شود که وارد مذاکرات با دولت شدیم و قرار شد  ۷۷ میلیون یوروی آن را دولت بدهد.

در مورد املاک نجومی دستگاه قضا نظرش را اعلام کرده است
شهردار تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر بررسی پرونده‌های املاک نجومی و تخلفات نظیر هولدینگ یاس و سرانجام نیروهای مدیریتی که در دوره پیشین شهرداری بکار گرفته شدند، بیان کرد: وظیفه شهرداری درباره پرونده یاس شکایت بود که مجدد شکایت شد. اداره حقوقی شهرداری درحال پیگیری این موضوع است. وظیفه دیگر شهرداری در این‌باره استیفای حقوق شهروندان است که شخصاً درحال پیگیری آن هستم. مجموعه مالی شهرداری پیگیر این موضوع است و تمامی اقدامات شفاف شده تا حق و حقوق مردم استیفا شود. پیگیری‌ها در مرحله بسیار خوبی قرار دارد. دستگاه قضایی به پرونده املاک نجومی رسیدگی کرد و نظر خود را اعلام کرد. پس از اعلام نظر دستگاه قضا، شهرداری کار ویژه‌ دیگری انجام نداده است.

مدیریت شهری پیشین ۱۴۰۰ نیرو وارد کرده است
زاکانی در ادامه عنوان کرد: مدیریت شهری پیشین ۱۴۰۰ نیرو وارد کرده بود و ۲۵۰ نفر به عنوان نیروهای ممتاز وارد شده بودند. یک نفر در آزمون از ۱۰۰، نمره ۷ را کسب کرده است؛ با این فرد باید چه کرد؟ می‌توان این فرد را جذب شهرداری کرد؟ حدود ۴۰ نفر دارای اشکالات هستند و الباقی در مسیر کاری خود قرار دارند و هیچ اختلالی برای این افراد ایجاد نشده است.

امسال ۱۰۰ میدان میوه و تره بار راه اندازی می شود
وی در ادامه بیان کرد: از سال ۱۳۵۸ که میادین میوه و تره بار پایه گذاری شد، تا زمان ما ۲۶۳ میدان فعال شده بود. حدود ۲۴ میدان در دوره پیشین فعال شد. ۳۱ بازارچه در پایان سال ۱۴۰۰ توسط شهرداری فعلی فعال شد. زمانی که شهرداری را تحویل گرفتیم دو تن گوشت در شهر پخش می‌شد اما در روزهای پایانی سال این عدد به ۳۰ تن افزایش یافت . به تعبیری ۱۵ برابر شد. همچنین مرغ از ۶۰ تن به ۲۰۰ تن افزایش یافت. امسال ۱۰۰ میدان و سال آینده ۱۰۰ میدان دیگر اضافه خواهد شد. در پایان دو سال آینده ۵۰۰ بازارچه و میدان میوه و تره بار در خدمت شهروندان خواهد بود.

زاکانی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره وضعیت قرارگاه جمعیت گفت: مدیریت ما مدیریت مشارکتی است و قرارگاه یعنی مسئولین با برنامه مشخص برای دستیابی به هدفی متعالی به یکدیگر کمک کنند. در هفته جمعیت درخصوص این قرارگاه  به طور مفصل حرف خواهیم زد؛ به دنبال این هستیم تا از طریق ایجاد تسهیلات و مشوق ها، نقش پررنگی در توسعه نقش خانواده داشته باشیم.

وی درخصوص قرارگاه اجتماعی و مسائل مربوط به  معتادان متجاهر و کودکان کار هم بیان کرد: آسیب های اجتماعی زیبنده این شهر نیست و حدود ۱۴ مجموعه در این قرارگاه حضور دارند. بخشی از معتادان به کمپ ها منتقل می شوند و الباقی نیز در ماه های آینده منتقل خواهند شد.

سیاست های مدیران دوره قبل شهر منجر به افزایش دوبرابری معتادان متجاهر شد
شهردار تهران با بیان اینکه سم زدایی، بازسازی شخصی، مهارت آموزی و یافتن شغل برای این معتادان متجاهر اتفاق می افتد، اظهارکرد: مهمترین نکته این بود که در مدیریت شهری قبلی می گفتند که اینها زیستی دارند و رهایشان کنید و این تعداد از حدود ۱۰ هزار نفر به ۲۱ هزار نفر رسید. این رویکرد را تغییر دادیم و گفتیم که اینها آسیب شهر است و به دنبال بازگرداندن این افراد به جامعه هستیم. یکشنبه صبح جلسه بود و مقرر شد که ۳ کارگروه تشکیل شود؛ یک کارگروه مربوط به کودکان کار است که ۴ هزار کودک کار داریم و توجه به این بخش حاُز اهمیت است؛ یک کارگروه برای کودکان پسماند می باشد و کارگروه دیگر برای خانواده معتادان و زندانیان تشکیل خواهد شد.

برای معتادان و کودکان کار ظرفیت سازی شده است
وی خاطرنشان کرد: ظرف ۲ هفته پیش نویس اولیه فراهم می شود؛ در شهرداری هم برای معتادان ظرفیت سازی صورت گرفته و هم راجع به کودکان کار ظرفیت ها را ایجاد می کنیم.

۳۲۵۰برنامه ریزی برای ورود ۳۲۵۰ دستگاه اتوبوس برای امسال
شهردار تهران عنوان کرد: ۲۲۲۵ دستگاه اتوبوس به ما تحویل شد که کمتر از یک سوم آن مربوط به مالکیت شهرداری بود و این اتوبوس‌ها نیاز به بازسازی داشتند. به طوری که جوابگوی بار حمل و نقل مسافر نبود. بنابراین برای خرید  ۱۷۵ دستگاه قرارداد بستیم و تا امروز ۱۲۰ دستگاه وارد مدار شده و ۵۰۰ دستگاه را نیز از طریق تعویض مخازن گاز وارد مدار می کنیم. اضافه کردن ۳۲۵۰ دستگاه اتوبوس را برای امسال برنامه ریزی کردیم که ۲ هزار دستگاه از طریق وزارت کشور و ۹۰۰ دستگاه آن به شهر تهران با قدرالسهم ۲۰ درصد پرداخت هزینه از طرف شهرداری اختصاص دارد؛  ۱۴۰۰ دستگاه را در قانون بودجه تعهد کردیم که بازسازی کنیم و  بخشی از آن نیز مجوز گرفتیم که  یا واردات داشته باشیم یا از طریق داخل تامین کنیم که تعداد آن  ۱۰۰۰ مورد است. ۵۰ دستگاه نیز اتوبوس برقی است که قرارداد بستیم.

۹۸درصد ون های ناوگان تاکسیرانی پایتخت فرسوده اند
وی یادآور شد: در کنار آن در تاکسیرانی از طریق مشارکت با بخش خصوصی نوسازی ۷۸ هزار تاکسی و ون که بالغ بر ۵۰ درصد آن فرسوده است و ۶ هزار ون که ۹۸ درصد آن فرسوده است را دنبال می کنیم.

در شیفت شب شهرداری خدمت و رفت و روب شهر انجام می شود
زاکانی اضافه کرد: ۷۵ درصد سفر ها از طریق خودروهای شخصی انجام می شود و باید این سهم را جایگزین کنیم. ناظر به ساعات کاری اداری که باید شناور شود ما نیز این  پیشنهاد را داشتیم و در شهرداری هم برای ماه آینده سه شیفت صبح و بعداز ظهر و شب فعالیت واهیم داشت . کارهای اداری در شیفت صبح به صورت صددرصدی و بعد از ظهر  نیز ۴۱ درصد کارهای اداری  و در شیفت شب خدمت و رفت و روب شهر انجام می شود.

شهردار تهران خاطر نشان کرد:  در بحث مفاسد موضوعات در حال پیگیری است تا با کسانی که مفسده کردند مواجهه قانونی صورت بگیرد.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه فرهیختگان تصریح کرد: در بحث مسکن تعهد ما ۱۸۰ هزار واحد در سال است اما مسکن یک ساله ساخته نمی‌شود و جنس مسکن حداقل دوساله است. از این میزان  ۱۱۷ هزار واحد در قاعده جهش مسکن و تفاهم با وزارت راه انجام می شود تا بافت فرسوده و ناپایدار و زمین های راکد شهری را وارد چرخه کنیم. الباقی را باید از طریق تسهیلات تسهیل کنیم و برای این کار قرارگاه تشکیل دادیم و در آن قدرالسهم ۲۲ منطقه مشخص شده است.

زاکانی گفت: ۳۱ هزار صدور پروانه در سال ۹۰ به حدود ۵۰۰۰ هزار پروانه در سال ۱۴۰۰ رسیده است. باید در این زمینه قبول مسئولیت کنیم، اینکه چقدر از این مسکن ها استیجاری و  چه میزان ملکی می شود بستگی به شرایط و قدرالسهم شهرداری و وزارت راه دارد.

پیگری  ساختمان های نا ایمن در دستور کاراست
شهردار تهران افزود: پیگری  ساختمان های نا ایمن در دستور کار ما است. در دوره آقای  قالیباف یک طبقه ساختمان علاالدین را تخریب کردند چرا که ناایمن بود اما در دوره بعد از آن مجوز دو طبقه ساخت گرفت در حالی که یک طبق قبلی نیز کشش نداشت و در این دوره رای ماده ۳۸ قبلی لغو شد و به نفع شهرداری حکم صادرشده است.

مساله ما درآمد نیست جان مردم است
زاکانی تاکید کرد: در این چند ماه موفق شدیم پروژه های  بزرگی را پبش ببریم .مثلا  در منطقه یک ۳ هزار میلیارد تومان احقاق حقوق شد. مسأله ما در این حوزه درآمد شهرداری نیست بلکه جان مردم است.

وی بیان کرد:  برج میلاد ۵ لکه قابل ساخت و طراحی اولیه ساخت دارد.‌ کارگروهی تشکیل و بنا شد ایده جدید و جایگزینی برای ایده قبلی بیابد تا حداکثر بهره مندی را برای ساخت این مجموعه داشته باشیم تا برج میلاد با همه اجزای جانبی فرهنگی و اقتصادی و رفاهی به بهترین نحوی در خدمت مردم تهران باشد.

در ۵ سرفصل عوارض را تغییر دادیم
زاکانی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد درباره اصلاح عوارض نوسازی عنوان کرد:  این کار را انجام دادیم و در ۵ سرفصل عوارض را تغییر دادیم، این سهم ‌در برخی پهنه ها ۴۰ درصد و در برخی از پهنه ها صفر است. میانگین آن ۲۰ درصد است. در بحث کاهش فاصله شمال و جنوب در ۹۰ کلان پروژه تعریف شده و این فاصله کاهش پیدا خواهد کرد.

با اصلاح ۹۸ تقاطع ۷۰۰ کیلومتر راه مردم تهران نزدیک تر می شود
شهردار تهران در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه همشهری درخصوص پروژه های مهمی که انتهای ۱۴۰۱ به بهره برداری می رسد، اظهار کرد: در حوزه زیرساختی به این موارد اشاره می کنم؛ یکی از پروژه ها بزرگراه شهید شوشتری است و تملکات آن در حال انجام است که بخشی از آن امسال به بهره برداری می رسد؛ پروژه دیگر ادامه یادگار امام(ره) و بروجردی تا سمت جاده ساوه است که آن هم امسال به بهره برداری می رسد. پروژه دیگر این است که ۹۸ تقاطع را اصلاح می کنیم که ۷۰۰ کیلومتر راه مردم تهران نزدیک تر می شود و در چند روز آینده تعدادی از آنها افتتاح خواهد شد.

وی افزود: پروژ دیگر مربوط به آب های سطحی است؛ ۵۳۰ کیلومتر جمع آوری آب سطحی داریم، در حالی که به ۷۰۰ کیلومتر نیاز داریم و ۱۷۰ کیلومتر کم است؛ در منطقه ۲۲ پروژه‌ای در این باره شروع شده است. پروژه بعدی ناظر به تامین آسفالت است که ۲ کارخانه تاسیسی و ۱ کارخانه بازسازی و ۱ کارخانه از بخش خصوصی اضافه می شود و ظرفیت آسفالت از ۶۰۰ هزار تن به ۲ میلیون تن خواهد رسید.

طراحی ادامه بزرگراه صیاد به آزادگان؛ برای نخستین بار در غرب آسیا
زاکانی درباره پروژه شهید متوسلیان خاطرنشان کرد: این پروژه، ادامه بزرگراه صیاد را به آزادگان می رساند و طول آن ۹ و نیم کیلومتر است. طراحی اولیه آن به گونه ای است که برای نخستین بار در غرب آسیا با این شیوه انجام می شود و حدود ۳ سال زمان می برد که توجیه اقتصادی آن فوق العاده است.

به دنبال اخذ مجوز برای قطار سبک شهری هستیم
شهردار تهران درباره قطار شهری سبک نیز اظهار کرد: کارهای مطالعاتی آن انجام شده و به دنبال آن هستیم تا مجوزهای لازم را اخد نماییم.

شهردار تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار رادیو تهران مبنی بر تحقق برنامه‌های ارائه شده به شورای شهر در ابتدای مدیریت و تأثیر حضور شهردار در هیات دولت، توضیح داد: فراتر از برنامه‌هایی که به شورا ارائه شده در شهرداری دنبال می‌شود. حدود سه ماه گذشته جلسه‌ای در شورا برگزار شد تا شهرداری چشم انداز، راهبردهای چهارگانه، سیاست‌های ۱۲گانه و ۹۰ کلان پروژه را توضیح دهد. اعضای شورا به تعدد درباره بالا بودن پروژه‌ها و برنامه‌ها صحبت کردند و اعلام کردند که برنامه بسیار بزرگی برای شهر تهران تعریف شده است. هر هفته درباره این برنامه‌ها به شورا توضیحاتی ارائه می‌شود. هفته گذشته در حوزه حمل و نقل، توضیحاتی ارائه شد که فراتر از برنامه اولیه ارائه شده به شهرداری بود. ذیل ۹۰ کلان پروژه ۴۸۵ پروژه متفاوت تعریف شده تا با زمان بندی، منابع تخصیصی آن تعیین شود. درضمن این پروژه‌ها به صورت هفتگی رصد می‌شود. برای مثال پروژه شهید شوشتری برابر با ۱۶/۵ کیلومتر است که ۱/۵ درصد بار ترافیک کل شهر و ۵/۵ درصد بار ترافیکی شرق تهران را کاهش می‌دهد؛ قدرالسهم مسئولیت‌های مختلف هر زیرمجموعه شهرداری در این پروژه کاملا مشخص است و هر هفته بررسی می‌شود.

اختلاف سلیقه طبیعی است و به رشد ما کمک‌ می‌کند
زاکانی در ادامه بیان کرد: تحقق منابع شهرداری در سال گذشته بی‌نظیر بود؛ سال ۱۳۹۹ حدود ۷۴ درصد از بودجه و در سال ۱۴۰۰ بیش از ۹۴ درصد محقق شد. برای این موضوع یعنی همه بسیج شدند تا چنین اتفاقی رخ دهد و تنها کار بنده نبود بلکه کار تمامی معاونت‌ها و زیرمجموعه‌ها بود. تیم ما کاملا همراه است البته ممکن است اختلاف سلیقه‌ای هم وجود داشته باشد که طبیعی است؛ اختلاف سلیقه به رشد ما کمک‌ می‌کند. تعهد ما به شورا یک اصل قرار گرفته است اما آن برنامه‌ای که روز اول در شورا اعلام کردم، امروز تکمیل و جامع شد.

در هیات دولت به صورت مستقیم ایده‌های شهر تهران بیان می‌شود
وی درباره تأثیر حضور در هیات دولت، گفت: هیات دولت محلی است که به صورت مستقیم ایده‌های شهر تهران بیان می‌شود و به صورت مستقیم در معرض تغییر و تحولات کشور قرار می‌گیریم. روز گذشته مصوبه‌ای در هیات دولت داشتیم که بند «۵» آن مربوط به شهرداری تهران بود. این طرح پیشنهاد خود شهرداری بود تا بر این اساس بتواند درصورت وجود سرمایه گذار، نوسازی و افزایش ناوگان را از طریق واردات خودرو هم انجام دهد. نامه‌ای در گذشته مبنی برتامین ۵۰ هزار دستگاه خودرو ارسال شده بود که موافقت از وزرا را دریافت کردیم و در کارگروه دولت و هیات دولت هم در روز گذشته مصوب شد.

اقدامات سازمان‌ زیباسازی تجلی کننده هویت های متفاوت پایتخت
زاکانی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره هویت بخشی به شهر تهران و تبدیل تهران به کلانشهر الگوی جهان اسلام گفت: تهران به جز هویت پایتختی هویت ثانویه ای ندارد.هویت شهرسازی و معماری، فناورانه، فرهنگی و سبک زندگی مغفول مانده است و برای اینکار از چند جهت حرکت می کنیم.

وی افزود: ساخت و ساز را به نحوی پیگیری می کنیم که تغییر چهره شهر صورت گیرد. همچنین از طریق نوسازی پیرامون فضاهای ایستگاهی به ویژه در مترو می توانیم صورت جدیدی در شهر خلق کنیم تا هویت بخش باشد. همچنین با نوسازی شهری در محلات الگوهای جدیدی بسازیم و بی شک اقدامات سازمان‌ زیباسازی تجلی کننده هویت های متفاوت ما خواهد بود.

مبارزه با فساد را در بوق و کرنا نمی‌کنیم وقتی احقاق حق برای شهر شد اعلام می کنیم
شهردار تهران در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری ایلنا در خصوص فساد ستیزی اضافه کرد: ما متولی و مسئول شهر هستیم. بنده در گذشته نیز دزد- دزد نکردم و به سراغ گردن کلفت ها رفتم که هر کسی هم در مقابل ما در دستگاه قضا مدعی شد، مغلوب شده است. لذا  نیاز به مصاحبه و اعلام برای مواجهه با فساد ندارم. باید اقدام کنم مثلا در این مدت ۵ هزار میلیارد امکان به حق و حقوق شهر برگرداندیم یا اینکه یکی از سازندگان در دهه ۸۰ امکانی از ما گرفته که نصف قیمت واقعی بوده  و ده ها هکتار را نصف قیمت واقعی دریافت کرده که تضییع حق از مردم بوده است و به هر دلیل مجوز نیز گرفته و این مسأله رسمی را کرده  است. اگر این مبلغ به روز شود ۱۰ هزار میلیارد است اما ما در حال رسیدگی هستیم. بنابراین ما مبارزه با فساد را در بوق و کرنا نمی‌کنیم و وقتی حقی از حقوق به شهر برگشت خبر آن را اعلام می کنیم.

امروز مسئول مبارزه با فساد خودم هستم
وی یادآور شد: در بحث شهروند، نیز شهروند را  ۶۰۰ میلیارد قیمت گذاری کرده بودند و از قبل در بحث قضایی نیز این موضوع  دنبال شد. در حوزه قضایی نیز حرف ما پیش رفت و منطق پیش روی ما است. ما مکلفیم با فساد برخورد کنیم امروز مسئول این کار هستم .

همکاری سپاه با شهرداری از قبل  از دوره قالیباف بوده است
زاکانی گفت: اینکه در دوران  مدیریت ۱۲ ساله  اقای قالیباف ارتباط با سپاه بوده باید بگویم که این ارتباط از قبل از دوره ایشان هم بوده و بعد از آن نیز وجود داشته است. قرارگاه خاتم در همه دوره ها  با شهرداری همکاری داشته زیرا که توان انجام پروژه های بزرگ را دارد و همه شهرداران به این مسأله اقبال داشتند، مگر کسی که می خواسته برخورد سیاسی کند. در برخی کشورها مجموعه های قدرتمند اقتصادی وجود دارند  که وابسته به مجموعه های نظامی آنها هستند. بر همین اساس مجموعه قرارگاه و سپاه در  ۱۱۸ کشور پروژه اجرا می‌کند.

شهردار تهران با اشاره به حقوق کارگران افزود: حداقل حقوق پایه کارگران باید رعایت شود، اما برخی از پیمانکاران این مسأله را رعایت نمی کنند. بنابراین دنبال کردیم که چارچوبی تعیین شود تا حق و حقوق را درست پرداخت کنیم. افرادی که مستقیم با شهرداری در ارتباطند  پرداخت می کنیم که با این پرداخت مستقیم و متمرکز ۳۰ میلیارد تومان در یک سازمان صرفه جویی شد اما در مورد کارگران که پرداخت آنها در تعهد پیمانکار است، الزامی برای پیمانکار ایجاد می کنیم تا اگر انجام نشد، جریمه شوند.

۵۰۰ هزار خانه خالی از سکنه در پایتخت
شهردار پایتخت درباره خانه‌های خالی از سکنه تهران، گفت: ۵۰۰ هزار خانه خالی به ویژه در مناطق بالای شهر ( ۱، ۲، ۲۲ و…) وجود دارد که عمده آن‌ها خانه‌های بزرگ مقیاس هستند. اما درباره خانه‌های متروکه و محیط‌های بی دفاع شهری و سازه‌های رها شده باید اعلام کنم که برخی از این سازه‌ها از شهرداری پروانه دریافت کرده‌اند اما در مرحله ساخت رها شده اند. شهرداری نمی‌تواند قاعده تطبیق را اعمال کند و ساماندهی این سازه‌ها از عهده شهرداری خارج است.

شناسایی ۳۰۰ خانه پلاک قرمز در شهر/۴۵ پلاک اعمال قانون شده‌اند
زاکانی ادامه داد: حدود ۳۰۰ خانه پلاک قرمز در تهران شناسایی شده‌اند که حجم عظیمی از معتادان در آن حضور دارند. شهرداری در قرارگاه اجتماعی نسبت به هر منطقه نشانه گذاری کرد تا از مجموعه‌های دادگستری، نیروی انتظامی، ثبت اسناد و … برای مشخص شدن هویت آن‌ها پیگیری کند. زمانی‌که عمده هویت این خانه‌ها مشخص شد در دستورکار دستگاه قضایی قرار گرفت تا دستگاه درحوزه ناایمنی و … حکم صادر کند. قدرالسهم مناطق هم مشخص شده است و بخشی از اقدامات این کار انجام شده است. درحال حاضر نزدیک به ۴۵ پلاک اعمال قانون شده‌اند. مناطق مکلف شده‌اند تا فضاهای بی دفاع شهری را ساماندهی کنند. عمده این فضاها در بافت فرسوده قرار دارند که با یک طرح کلی، این موارد رفع خواهد شد.

وی در ادامه عنوان کرد: نرخ خدمات شهری که ارائه می‌شود بالاتر از آن چیزی است که شهرداری دریافت می‌کند و آن چیزی که دریافت می‌شود تقریباً برابر با هیچ است.

حدود ۴۶ هزار هکتار فضای سبز پیرامونی و حدود ۱۳ هزار هکتار فضای سبز درون شهری وجود دارد که برای نگهداشت ۵۹ هکتار فضای سبز، منابعی هزینه می‌شود اما به هیچ وجه ما به ازای قیمت آن از شهروندان هزینه‌ای دریافت نمی‌شود. بنا هم نیست که باری بر دوش شهروندان گذاشته شود بلکه این ارائه خدمت به شهروندان است.

تبدیل مجموعه جنگ افزار خیابان پیروزی به فضای سبز
زاکانی در ادامه خبر داد: امروز تفاهمی به امضاء رسید تا فضای مجموعه جنگ افزار خیابان پیروزی به سرانه فضای سبز شهر تهران تبدیل شود. این طرح در شورای شهرسازی مصوب شد تا با سهم ۳۵-۶۵ این تفاهم اجرا شود و تا سه ماه دیگر به شهرداری تحویل شود. قدرالسهم شهرداری ۱۱ هکتار مشخص شده است تا به فضای سبز شهر اضافه شود.

تفاهم دوشان تپه به منظور تبدیل به فضای سبز درحال پیگیری است
شهردار تهران افزود: همچنین تفاهم دوشان تپه نیز درحال پیگیری است تا ۷۲ هکتار به فضای سبز شهر تهران اضافه شود و فاصله پیروزی و دماوند پس از سال‌ها بازگشایی شود.

شهرداری علاقه‌ای به افزایش نرخ خدمات ندارد
وی در ادامه تأکید کرد که شهرداری علاقه‌ای به افزایش نرخ خدماتی خود ندارد بلکه قرار است خدمات خود را به شهروندان افزایش دهد.

تشدید روشنایی در شهر/ همکاری با نیروی انتظامی برای جلوگیری از سرقت المان های شهری
زاکانی در پاسخ به سوال خبرنگار برنا درخصوص اظهارات یکی از اعضای شورا درباره سرقت المان های شهری گفت: سرقت تجهیزات و المان های شهری، پدیده ای شوم است. در منطقه ۲۲ کاری انجام شده بود و بخشی از پل را سرقت کردند که البته پیگیری های مربوط به آن انجام شد و مشخص گردید که مربوط به کارفرما بوده است.
وی ادامه داد: در نقاط شهری به دنبال تشدید روشنایی ها هستیم و در زمینه جلوگیری از سرقت ها، با دستگاه های انتظامی همکاری لازم انجام می شود. باید مجموعه خودمان نیز در حوزه های مختلف نظیر خدمات شهری در مناطق فعال باشد تا مانع این اقدامات شوند.

۱۱ هکتار به فضای سبز منطقه ۱۳ اضافه شده است
شهردار تهران در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه ایران درباره حفظ درختان و باغات در تهران بیان کرد: حرکت ما در جهت توسعه فضای سبز است. به طور مثال ۱۱ هکتار فضای سبز به منطقه ۱۳ اضافه شده و در این میان منطقه ۱۰ پایین ترین سرانه را در اختیار دارد. به دنبال تملک باغات برای تبدیل آنها به فضای سبز هستیم. فضای سبز منطقه ۱۰ از حدود میانگینی که ۱۵/۶ متر است کمتر است،  ۲/۶ متر می باشد.
وی افزود: جابجایی درختان در برخی موارد نیاز است؛ مثلا در مسیری چند اصله درخت وجود دارد که باید برای اجرای پروژه آنها را جابجا کنیم. در خیابان ولیعصر(عج) می بینید که درختان چنار با قدمت چندین ساله وجود دارد که بعضا دارای آفت یا کهنسالی هستند. دنبال این هستیم که درختان با قدمت ده ساله را مابین آنها قرار دهیم تا طراوت موردنیاز لحاظ شود.

زاکانی با تاکیدبر اینکه کمیسیون ماده ۷ با جدیت برخورد می کند، خاطرنشان کرد: برخی لکه های فضای سبز در توسعه شهری ممکن است که موجب آسیب جدی شوند. در این زمینه ایده و طرح هایی درنظر داریم به طوری که به شدت به دنبال صیانت از باغات هستیم.

۲۳دستگاه مسئول آلودگی هوا/۵۰دستگاه اتوبوس برقی از شهریور فعال می‌شود
شهردار تهران در پاسخ به پرسش خبرنگاری دیگر مبنی بر چگونگی حل معضل آلودگی هوا، گفت: آلودکی هوا یک موضوع ملی است و ۲۳ دستگاه مسئول آن هستند. تمهیدات جدی در شهرداری برای کاهش آلاینده‌های مربوط به منابع متحرک صورت گرفته تا ساماندهی و نوسازی ناوگان حمل و نقلی سبب کاهش آلودگی هوا شود. شهرداری به سمتی حرکت می‌کند تا موتورهای کاربراتوری را به انژکتوری و سپس به سمت موتورهای برقی و خودروهای هیبریدی  تبدیل کند. ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی از شهریور فعال می‌شود. همچنین باید از طریق بازسازی و نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌ها، آلودگی‌های گازی را کاهش داد. مشکل عمده تهران ذرات معلق است چرا که سطح آلاینده‌های گازی طی سال‌های گذشته کاهش یافته است. جلساتی با حضور اندیشمندان و مسئولان برگزار شده تا راهکارهای کاهش ذرات معلق بررسی و دنبال شود. البته بخشی از آلودگی هوا هم مربوط به شرایط اقلیمی جهانی و  کشورهای همسایه است که از عهده شهرداری خارج است و محیط زیست باید به آن بپردازد.

شهردار تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار میزان هم گفت: صیانت از حریم شهر طبق قانون برعهده شهرداری است. اما گاهی تداخلاتی با شهرستان‌های پیرامونی تهران رخ می‌دهد که باعث می‌شود موضوع حریم گم شود و تضییع عمومی صورت ‌گیرد. گزارشی درحال تنظیم است تا آزادسازی از جنبه‌های تعرضی و صیانت از حریم رخ دهد.

وی در ادامه ضمن اشاره به وجود ۷۰ هزار پرونده ماده ۱۰۰ از سالیان گذشته در شهر تهران، گفت: برای بخشی از این پرونده‌ها نمی‌توان کاری انجام داد. اما برای بخش دیگر، بسته‌ای مطرح شد تا مجوزی دریافت شود. درحال حاضر طبق پیش بینی‌ها قرار است که طبق بسته پیشنهادی، تا سقف ۲۵ درصد از پرونده‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد تا در صورت رعایت موضوعات مربوط به شهرسازی، ایمنی، استحکام و… حکم قلع و قمع به جرایم تبدیل شود. مجوزهای لازم از شورا دریافت و کارگروهی در شهرداری تشکیل شده است تا پلاک‌هایی که دارای چنین وضعیتی هستند، مشکلات‌شان حل شود.

با تقویت بخش حقوقی شهرداری از حقوق مردم بهتر صیانت می کنیم
شهردار تهران با تأکید براینکه بخش حقوقی شهرداری به شدت تقویت شده است، افزود: درحال حاضر پرونده‌های چند هزار میلیاردی به نفع شهرداری ختم می‌شود. بعضا در گذشته پیگیری درستی صورت نمی‌گرفت و از حقوق مردم صیانت نمی‌شد. امیدواریم که پرونده‌های‌کیفری‌مان کاهش یابد و پرونده هایی که در دستگاه قضا است به نفع مردم، حق و حقیقت حل شود و در مواردی که جرم مربوط به شهرداری‌ است، زمینه تخلف را از بین ببریم.

وی درباره سوال خبرنگار روزنامه جام جم درباره بحث معتادان متجاهر و عدم همکاری شهرداری با خبرنگاران در زمان جمع آوری معتادان بیان کرد: جمع اوری را شهرداری انجام نمی دهد که مجوز همراهی برای جمع آوری بدهد، اما با این حال به سازمان رفاه شهرداری اعلام خواهم کرد تا هرگونه همکاری در این زمینه انجام شود. 

زاکانی با بیان اینکه کمتر از ۱۱ هزار و 1۸۰ معتاد متجاهر در کمپ ماده ۱۶ تهران حضور دارند، عنوان کرد: البته همچنان تعدادی از معتادان در خیابان ها هستند.  ۶ ماه زمان برای موج اول اقدامات داشتیم. در محاسبات بحث سه تخته کردن مراکز مطرح بود تا بار جذب را بالا ببرد اما این کار انجام نشد، بنابراین به سمت زیرساخت ها رفتیم و در شهرداری بالغ  بر ۳ هزار زیرساخت ایجاد کردیم  که ۲ هزار مورد آن به علت مشکلات محلی وارد چرخه نشد. ۱۱۵۰ مورد وارد چرخه شد که معتاد جذب می کنند، ارائه خدمت می کنند و نوسازی و بازسازی سایر ظرفیت های این حوزه را نیز دنبال می کنیم.

۷ نقطه تهران به لحاظ حضور معتادان متجاهر در وضعیت قرمز/ کوه سنگی کاملا جمع شده است
شهردار تهران با تاکید بر اینکه زمینه نگهداری معتادان را فراهم می کنیم، اضافه کرد: در ماه های آینده این پرونده به نفع مردم بسته خواهد شد. مثلا کوه سنگی کاملا جمع شده است. ۷ نقطه تهران نقطه قرمز ما بود که در مناطق ۲ و ۴ و ۵ و  ۱۲ و ۱۵ و ۱۶ و ۱۹ قرار دارد و در دره فرحزاد نیز تعداد معتادان کم شدند.

استفاده از ظرفیت میادین برای ساماندهی دستفروشان
وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران یادآور شد: برای ساماندهی دستفروشان اقدامات جدی می کنیم. مثلا بخشی از ظرفیت ها در پارک هایی هستند که فرصت ساماندهی به‌ ما می دهند. بخشی از ظرفیت ها نیز در محلات قرار دارند.8۰۰ غرفه در منطقه ۱۹ ایجاد شده و  برخی از میادین هم برای ساماندهی دستفروشان تجهیز می شود.

زاکانی خاطرنشان کرد: ناظر به سامانه شفافیت کاری که انجام می شود  این است که پایگاه اطلاع رسانی و جامعیت در شهرداری شکل می گیرد و از ماه آینده از آن رونمایی می شود.

قبلا گفته بودم ۲۰ درصد مشکلات ناشی از تحریم است اکنون معتقدم سهم تحریم در مشکلات کمتر شده است
شهردار تهران در ادامه درباره سوال خبرنگار روزنامه اعتماد درباره تاثیر تحریم ها در مدیریت شهر اظهار کرد: پیش از این گفتم که مشکلات ۸۰ درصد به مدیریت و ۲۰ درصد به  تحریم ارتباط دارد و  الان قائلم که میزان تاثبر تحریم کمتر از این است. گشایش های جدی با حرکت درست دولت در حال انجام است اما همچنان تحریم اثر خود را دارد.

۱۰۰ پله برقی ماه قبل به مدار برگشت/ تا تابستان تمام پله برقی ها به چرخه بر می گردند
شهردار تهران درباره مشکل پله برقی ها هم گفت: در بحث پله برقی،  ۵۰۰ پله برقی داریم که ۲۵۰ مورد از مدار خارج شده بود؛  ۱۰۰ پله برقی ماه قبل به مدار برگشت و تا پایان این ماه ۱۰۰ مورد  دیگر به مدار بر می‌گردد  و بعد از یک ماه و نیم پس از آن  نیز مابقی آن به مدار بر می گردد.

اینکه در انبار مترو برخی از اقلام صفر می شود به بی مدیریتی برمی‌گردد
وی تصریح کرد: اینکه بحث پله برقی به تحریم بر می‌گردد  به این دلیل است که این پله ها  خارجی هستند و اقلام آن نیز از آنجا وارد می شود،  تحریم مانع نیست گرچه یک مورد آن نیز ظلم است. در بحث قطعات مترو نیز تحریم اثر دارد اما کار ما پیش می رود،  اینکه در انبار مترو برخی از اقلام صفر می شود  به بی مدیریتی برمی‌گردد چرا که  در این دوره با یک امکان ۸۰۰ میلیاردی تامین اقلام را انجام دادیم.

بخشی از پله برقی ها را به دلیل خطرزا بودن عامدانه از مدار خارج کردیم
زاکانی گفت: بخشی از این پله برقی ها را عامدانه از مدار خارج کردیم چرا که برای مردم خطر آفرین بود و باید اصلاح می کردیم. باید عینک سیاسی را از چشممان بر داریم؛ مهم مردم هستند که باید امید بگیرند .

قبلی ها به بهانه تحریم کار نمی کردند/ نباید زندگی مردم را به تحریم گره بزنیم
وی ادامه داد: وقتی شهردار شدم دیدیم چقدر می شود کار کرد و قبلی ها به بهانه تحریم کار نمی کردند و این واقعیت است که نباید زندگی مردم را به تحریم گره بزنیم.

دولت قبل این کار را کرد اما دولت فعلی زندگی مردم را به تحریم گره نزد.

برنامه ریزی برای کودکان کار تا مهارت آموزی کنند
شهردار تهران در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری تسنیم درباره کودکان کار هم افزود:  تلاش ما حرکت در جهت اصلاح وضعیت فعلی شهر است که با تشکیل قرارگاه هایی پدیده های زشت اجتماعی را مهار کنیم. ظرفیت هایی که ایجاد شده محدودیت هایی دارند و باید انها را با بدنه اجتماعی و مردم پیوسته کنیم. در بحث کودکان کار کودکانی سر چهارراه ها هستند که در معرض استثمار قرار می گیرند و بخشی نیز زباله گرد هستند. برای آن ها برنامه ریزی می کنیم تا مهارت آموزی کنند و صاحب اشتغال شوند. بر همین اساس مراکزی تاسیس می کنیم و مراکزی نیز از قبل بودند البته بهزیستی متولی این کار است اما خودمان  را مکلف می دانیم به بهزیستی کمک کنیم.


کد مطلب: 799529

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/799529/آستانه-تحولی-بزرگ-هستیم-تراکم-فروشی-فساد-خط-قرمز-ماست-مشکلات-راه-نبسته-بلکه-تلاش-مان-بیشتر-کرده-سیاست-های-مدیران-دوره-قبل-شهر-منجر-افزایش-دوبرابری-معتادان-متجاهر

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com