کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پیام‌های سفر کم‌نظیر بشار اسد به ایران

19 ارديبهشت 1401 ساعت 11:13

سفر «بشار اسد» به تهران نشان داد که علیرغم فشارهای گسترده بازیگران خارجی نظیر آمریکا، غرب و رژیم صهیونیستی، روابط راهبردی و استراتژیک میان تهران و دمشق با استحکامی بیش از گذشته استمرار دارد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از مهر، «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه روز گذشته در سفری غیرمنتظره و از پیش اعلام نشده به جمهوری اسلامی ایران سفر کرد. وی در جریان این سفر با «آیت الله خامنه ای» رهبر معظم انقلاب اسلامی و «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کرد. رهبر معظم انقلاب در جریان دیدار مذکور بیانات مهمی را خطاب به رئیس جمهور سوریه مطرح کردند.

در همین ارتباط، رهبر معظم انقلاب در دیدار با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و هیئت همراه او در تهران، مقاومت و ایستادگی ملت و نظام سوریه و پیروزی در یک جنگ بین‌المللی را زمینه‌ساز افزایش اعتبار و سرافرازی سوریه دانستند و تأکید کردند: با توجه به روحیه و نشاط و اراده بالا در شخص رئیس‌جمهور و دولت ایران برای گسترش همکاری‌ها با سوریه، باید تلاش کرد روابط دو کشور بیش از گذشته ارتقا یابد.

افزون بر این، بشار اسد نیز با تشکر از مواضع و حمایت‌های ملت و دولت ایران و همچنین با گرامی‌داشت یاد شهید سلیمانی، گفت: ایستادگی و مواضع پایدار ایران در ۴ دهه گذشته در مسائل منطقه و بویژه موضوع فلسطین، به همه مردم منطقه نشان داد که راه ایران، راه درست و اصولی است.

واقعیت این است که سفر غیرمنتظره و کم نظیر بشار اسد به ایران توجه بسیاری از رسانه‌های منطقه‌ای و بین المللی را به خود جلب کرد. این دومین سفر بشار اسد به ایران از زمان آغاز بحران سوریه بود.

اولین سفر وی در سال ۱۳۹۷ انجام شد. در همین راستا، شبکه المنار با پوشش اخبار مربوط به سفر اسد به تهران، اعلام کرد: «آیت الله خامنه ای خطاب به اسد اعلام کردند که روابط میان تهران و دمشق حیاتی است».

از سوی دیگر، شبکه الجزیره نیز اعلام کرد که رئیس جمهور سوریه برای دومین بار از زمان آغاز بحران این کشور به تهران سفر کرد. روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» هم با اشاره به سفر بشار اسد به ایران و دیدارش با رهبر معظم انقلاب اسلامی، نوشت: «آیت الله خامنه ای در جریان دیدار با اسد بر لزوم ارتقا سطح روابط میان ایران و سوریه تأکید کردند».

در همین حال، روزنامه «الدیار» نیز سفر رئیس جمهور سوریه به ایران و دیدارش با مقامات ارشد جمهوری اسلامی را تحت پوشش رسانه‌ای قرار داد و اعلام کرد: «آقای رئیسی در جریان دیدار با اسد بر لزوم توجه به تنوع بخشی به معادلات بازدارندگی در برابر رژیم صهیونیستی تأکید کرد. دو طرف همکاری‌های دوجانبه و مسائل مورد اهتمام مشترک را در تهران بررسی و درباره آنها گفتگو کردند».

افزون بر آنچه که گفته شد، سفر بشار اسد به تهران حامل پیام‌هایی بود که ازجمله مهمترین آنها می‌توان به عمق روابط استراتژیک و راهبردی میان تهران و دمشق و نیز استحکام بیش از پیش این روابط اشاره کرد. علیرغم فشارهای گسترده بازیگران خارجی نظیر ایالات متحده آمریکا، کشورهای غربی، برخی کشورهای عربی و نیز رژیم صهیونیستی به دمشق برای کاهش سطح روابط خود با ایران، سفر اسد به ایران نشان داد که روابط راهبردی تهران - دمشق با استحکام بیشتری در مقایسه با گذشته استمرار دارد.

در همین ارتباط، رئیس جمهور سوریه در دیدار با رهبر معظم انقلاب و سید ابراهیم رئیسی ضمن تأکید بر استراتژیک بودن روابط دوجانبه، تصریح کرد: «آنچه باعث شد رژیم صهیونیستی نتواند بر منطقه حاکم شود، روابط راهبردی ایران و سوریه است که باید با قدرت ادامه یابد. برخی تصور می‌کنند حمایت ایران از جبهه مقاومت، حمایت تسلیحاتی است در حالی‌که مهمترین حمایت و کمک جمهوری اسلامی، دمیدن روحیه مقاومت و استمرار آن است».

علاوه بر این، پیام دیگر سفر اسد به تهران این بود که روند عادی سازی روابط کشورهای عربی با سوریه ازجمله اردن، امارات و عربستان، تأثیری بر عمق روابط تاریخی و راهبردی میان دمشق و تهران نخواهد گذاشت. بدون شک، سران کشورهای عربی که روند عادی سازی روابط خود با سوریه را کلید زده اند، این پیام مهم رئیس جمهور سوریه را دریافت کرده اند. اسد حتی از خدمات شهید سلمانی در سوریه و منطقه نیز غفلت نکرد و در جریان حضورش در تهران، ضمن قدردانی از جمهوری اسلامی ایران، یاد شهید سلیمانی را گرامی داشت.

در همین حال، پیام دیگر سفر بشار اسد به تهران، تأکید بر حفظ بیش از پیش یکپارچگی جبهه مقاومت در منطقه بود. سفر مذکور متضمن این پیام بود که مقاومت به یک جغرافیای خاص محدود و محصور نمی‌شود و دامنه آن فراتر از حد تصور دشمنان است. حضور بشار اسد در تهران در کنار مقام معظم رهبری در یک قاب و مخابره شدن این تصویر در اغلب رسانه‌های جهان، اوج قدرت و یکپارچگی مقاومت را به نمایش گذاشت.

به هر حال، آنچه که واضح به نظر می‌رسد این است که پس از سفر راهبردی اسد به تهران، صفحه جدیدی از روابط راهبردی و استراتژیک میان ایران و سوریه گشوده شده است و بدون شک، این روابط و مناسبات قدرتمندتر و مستحکم‌تر از گذشته ادامه پیدا خواهند کرد.

کما اینکه حتی رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز اذعان کردند: «سفر بشار اسد به تهران نشان داد که اتحاد میان ایران و سوریه نه تنها همچنان به قوت خود باقی است، بلکه روز به روز نیز تقویت می شود».


کد مطلب: 799523

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/799523/پیام-های-سفر-کم-نظیر-بشار-اسد-ایران

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com