جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲
۱
حاشیه‌ای برای دومین سفر معنادار رئیس جمهور سوریه به ایران

درباره یک جمله مهم رهبری خطاب به بشار اسد/ سوریه تخریب شده چگونه یک قدرت محسوب می‌شود؟!

دوشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۵۲
کد مطلب: 799512
سوریه همواره حلقه‌ای مهم از محور مقاومت در غرب آسیا محسوب می‌شد ولی در همین حال، دولت سوریه در قید و بندها و ملاحظاتی همچون عضویت در اتحادیه عرب و یا حتی به نوعی روابط با غرب نیز قرار داشت.
درباره یک جمله مهم رهبری خطاب به بشار اسد/ سوریه تخریب شده چگونه یک قدرت محسوب می‌شود؟!
گروه سیاسی جهان نيوز، مهدی جهان تیغی: رهبر انقلاب در بخشی از دیدار اخیر با آقای بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه، اظهار داشتند: سوریه امروز، سوریه قبل از جنگ نیست، اگرچه آن زمان خرابی‌ها نبود اما احترام و اعتبار سوریه اکنون بسیار بیشتر از گذشته است و همه به این کشور به‌عنوان یک قدرت نگاه می‌کنند.

اما چگونه یک کشور با اینهمه خسارات مادی و تخریب شهرهایش یک قدرت محسوب ‌می شود؟

یک: تحولات سیاسی و امنیتی نزدیک به دوازده سال گذشته سوریه، بر دولت و شخص رئیس جمهور این کشور تاثیرات قابل توجه ای گذاشته است. این تحولات شخص بشار اسد را با انگیزه تر و با عزم تر کرده و مجموع مقامات دولت سوریه را نیز به نوعی خالص تر از دولت های چند دهه گذشته این کشور کرده است. دولتمردان سوریه این روزها تجربه یک فتنه بزرگ داخلی، یک جنگ بین المللی بزرگ، یک جنگ اقتصادی بزرگ و تجربه تحریم های منطقه ای و فرامنطقه ای در عقبه خود دارند و این تجربه و خالص تر شدن حاکمیت در این کشور، نوید بازسازی و نوسازی پایدارتر سوریه را در حوزه اقتصاد و و روابط بین الملل می‌دهد. ضمن اینکه دولت و رئیس جمهوری که از یک دوران سخت جنگی با پیروزی عبور کرده باشند، به صورت طبیعی و ذاتی مورد احترام ملت ها قرار می گیرند و به صورت خودکار اعتبار مضاعف پیدا می‌کنند. بازگشت خفت گونه برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برای ارتباط مجدد با سوریه، یکی از مهمترین نشانه‌ها برای کرنش ذاتی کشورهای حتی متخاصم در برابر یک کشور محترم و معتبر پس از پیروزی در یک جنگ بزرگ است.

دو: سوریه همواره حلقه‌ای مهم از محور مقاومت در غرب آسیا محسوب می‌شد ولی در همین حال، دولت سوریه در قید و بندها و ملاحظاتی همچون عضویت در اتحادیه عرب و یا حتی به نوعی روابط با غرب نیز قرار داشت. اتفاقات سیاسی نزدیک به دوازده سال گذشته اینک سبب شده حاکمیت سوریه خالص تر و رهاتر از این قید و بندها، بیشتر و عمیق تر در محور مقاومت منطقه موثر باشد.حضور موثرتر و شفاف‌تر سوریه در معادلات محور مقاومت سبب افزایش وزن این کشور در معادلات راهبردی غرب آسیا شده است.

سه: سرعت تبدیل شدن ایران به یک قدرت منطقه ای پس از جنگ تحمیلی، شتاب بسیار بالایی گرفت. سوریه هم در یک سطح دیگر چنین سرنوشتی را در حال تجربه کردن است. مردم سوریه اینک بیش از هر زمانی صاحب مردان جنگنده با مبانی و اصولی مستحکم تر از گذشته در مواجه با مسایل داخلی و بین المللی هستند که می توانند، این کشور را بیش از گذشته قدرتمند کنند. البته این خاصیت جهاد و جنگ برای هر ملتی است که گزینه مقاومت را انتخاب کند و از دل این مقاومت و جهاد آن کشور را صاحب انبوهی از نیروهای خالص تر، باانگیزه تر، باعزم تر، کارآمدتر و مدیرتر خواهد کرد. و هر چه جهاد خالص تر و عرصه تقابل حق و باطل عمیق تر باشد، مردان بزرگتری و کارآمدتری برای بازسای یک کشور و ملت تربیت خواهد شد.

*مدیر مسئول جهان نيوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ممنون از نظرات ارزنده و جالب شما موفق باشید