جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۲۹

روحانی فقط به آمریکا تضمین می‌داد، نمی‌گرفت!

دوشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۱۲
کد مطلب: 799495
«زنجیر تحریم‌ها هرچه زودتر باید از پای اقتصاد کشور باز شود» و «احیای برجام یک‌سال قبل امکان‌پذیر بود».
روحانی فقط به آمریکا تضمین می‌داد، نمی‌گرفت!
به گزارش جهان نيوز به نقل از کیهان، حسن روحانی در نشست برخی اعضای دولت دوازدهم گفته است: زنجیر تحریم‌ها باید هرچه زودتر از پای اقتصاد کشور باز شود تا مشکلات امروز جامعه کمتر شود.

وی با تأکید بر اینکه «توافق برجام باید به شکل عزتمندانه‌ای احیا شود»، گفت: احیای برجام، بیش از یک سال قبل و پیش از اینکه شرایط جهانی پیچیده شود و کشورهای 5+1 نیز دچار مشکلات دیگر شوند امکان‌پذیر بود. لیکن امروز هم نباید فرصت‌های پیش رو را را از دست داد.

روحانی با تأکید بر ضرورت بیان واقعیت‌های کشور تأکید کرد: برخی افراد در داخل یا خارج از کشور، آگاهانه یا ناآگاهانه، و یا با انگیزه‌های سیاسی و جناحی، به انکار سرمایه‌ها و دستاوردهای کشور می‌پردازند و به اسم نقد دولت گذشته یا حمایت از دولت فعلی، توانایی‌های کشور را زیر سؤال می‌برند و بذر ناامیدی می‌افشانند.

برای روشنگری اذهان مردم و برای جلوگیری از تحریف تاریخ و حفظ و تقویت دستاوردهای کشور باید با هدف امیدآفرینی، در برابر سیاه‌نمایی‌ها و دروغ‌پردازی‌ها و نفی دستاوردها سخن گفت و با ارائه آمار درست، روشنگری کرد.

اظهارات آقای روحانی درباره امکان احیای برجام در یک سال قبل در حالی است که دولت بایدن حاضر نشده بود تعهد و تضمین معتبری درباره لغو تحریم‌ها بدهد. بنابراین احیای برجام در این شرایط، صرفا به معنای اجازه دسترسی آمریکا به مکانیسم ماشه در کنار حفظ بیشتر تحریم‌های پسابرجامی بود که اساساً موضوع لغو و حتی تعلیق تحریم‌ها را بی‌اثر می‌کرد. بنابراین نخستین سؤال این است که چرا روحانی باید دنبال دادن این فرصت و امتیاز بزرگ به آمریکا پس از چندبار تجربه کلاهبرداری آمریکا و اروپا باشد.

سؤال دوم این است که مگر بنا بر ادعای چند باره روحانی در سال 94، همه تحریم‌ها با برجام لغو نشده بود؟ برخلاف تبلیغات خلاف واقع درباره فتح‌الفتوح بودن برجام که روحانی بانی آن بود، این توافق فاقد تضمین و توازن بود. نه تنها تکلیف لغو تحریم‌ها در آن معلوم نشده بود، بلکه به نحوی تنظیم شده بود که طرف مقابل توانست در همان دوره اجرا، تحریم‌ها را از 800 مورد به بیش از 1700 مورد افزایش دهد! این فاجعه در حالی رقم خورد که آقای روحانی چند بار ادعا کرده بود همه تحریم‌ها در روز اجرای توافق لغو خواهد شد؛ از جمله:

- ۲۰ فروردین۹۴، در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای: «ما هیچ توافقی را امضاء نخواهیم کرد، مگر آنکه در اولین روز اجرای توافق، تمامی تحریم‌های اقتصادی، همان روز و بالمرّه (یکجا) لغو شود».

- ۲۳ تیر ۹۴ در گفت‌وگوی مستقیم، به مناسبت امضای برجام: «عیدانه فراوان شد، تا باد چنین بادا ... امروز به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم که طبق توافق، در روز اجرا (دی‌ماه ۹۴) تمامی تحریم‌ها لغو خواهد شد. تمام تحریم‌های اقتصادی شامل مالی، بانکی، بیمه، حمل‌ونقل، پتروشیمی و فلزات گرانبها بالمره لغو خواهد شد و نه تعلیق».

عبرت‌آموز اینکه بسیاری از تحریم‌ها مانند تحریم‌های آیسا، سیسادا، ویزا و همچنین تدارک تحریم‌های کاتسا، نه محصول دوره ‌ترامپ، بلکه سوغات دوران اوباماست؛ همان دولتمرد آمریکایی که آقای روحانی، او را «بسیار مؤدب» وانمود می‌کرد!

روحانی و برخی حامیان دولت او ادعا می‌کنند که برجام خوب بود و روی کار آمدن ‌ترامپ دیوانه، کار را خراب کرد. آنها اولا باید پاسخ بدهند که چرا پیش‌بینی و هشدار منتقدان در همین زمینه را انکار و مسخره کردند و شخص روحانی بارها از خجالت صاحب‌نظران دلسوز درآمد و چرا با وجود آن عبرت بزرگ، باز هم خواستار توافق بی‌چفت و بست و ضمانت در ابتدای سال 1400 شد؟! ثانیا، نقش مواضع انحرافی روحانی در تحریک و تشویق دولت ‌ترامپ به زیر پا گذاشتن تعهدات آمریکا چه بود و آیا تکرار همان مواضع، امروز نمی‌تواند ضد منافع ایران در مذاکرات عمل کند؟

در اینجا واقعیت بسیار تلخی وجود دارد و آن اینکه ‌‌ترامپ، به‌واسطه کسب اطمینان از اینکه دولت روحانی در صورت خروج آمریکا و بازگرداندن تحریم‌ها، از توافق خارج نمی‌شود، اقدام به خروج از برجام و زیر پا گذاشتن تمام تعهدات کرد. براساس گزارش خبرگزاری ایسنا، به نقل از نشریه پولیتیکو (22 اردیبهشت 97- یک هفته پس از خروج ‌ترامپ از برجام): «فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس این اتحادیه تصریح کرد: من از روحانی تضمین گرفتم که حتی در صورت خروج آمریکا از توافق و برگرداندن تحریم‌‌ها، ایران به برجام پایبند بماند»! به عبارت دیگر، ‌ترامپ پس از آنکه از تضمین واگذار شده توسط روحانی مطمئن شد، جرات کرد برجام را به‌طور کامل زیر پا بگذارد و حقوق ایران را پایمال کند. این هم جزو خسارت‌های بزرگی است که روحانی به کشور زده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
سلام بر روحانی
Iran, Islamic Republic of
خدا با روحانی محشورت کنه
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
اداره کشور در جنگ اقتصادی و تحریم شاهکار ماندگار روحانی
هالو
Iran, Islamic Republic of
اداره؟!!!!
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
هر چقدر هم که کم حافظه و احمق باشیم یادمون نمیره که چطوری دلار یهویی از 3200 رفت 30هزار تومن و پراید چطور از 40 میلیون رفت 180 میلیون و مسکن چطور یهویی سه تا 7 برابر شد و بنزین یه شبه سه برابر شد و اینها همه از برکات برجام و دولت غرب پرست و اصلاحطلب بوده.
سهمیه بندی نان
Iran, Islamic Republic of
لااقل روحانی نون خالی رو سهمیه بندی نکرد. بنزین هم 1000 تومان بود شد 1500 اقای حافظه
مطلع
Iran, Islamic Republic of
در دولت قبل بنزین 1000 تومانی 3000 تومان شد و نان هم دو مرتبه گران شد.
دروغ
Iran, Islamic Republic of
نان سهمیه بندی و گران نشده است.
Iran, Islamic Republic of
اگر دولت اصلاح طلبان تداوم داشت با این بحران غذایی که در اثر جنگ اوکراین بوجود آمده دچار مشکلات شدیدی می شدیم.
Iran, Islamic Republic of
مررررررررسی مازندرانی!
بعید بود! ولی خوب، .....خیلی قشنگ بود.
جانباز
Iran, Islamic Republic of
مردم از رئیسی توقع دارن که به فکرشون باشه و بهش اعتماد دارن ولی از دولت قبلی فقط توقع داشتن که اوضاع بدتر از روز قبلش نشه و برای همینه همه امید دارن که رئیسی کاری براشون بکنه و نه مثل دولت قبل چوب لای چرخ زندگی مردم بکنه
Iran, Islamic Republic of
سلام داداش . معلومه از اون مصرف کننده های دلار 4200 هستی
مظفر
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
نکنه خودتی حسن جون که به خودت سلام میکنی
Iran, Islamic Republic of
یعنی اگه حسن، حتی خودشم به خودش سلام کن، خود دومی جواب اولی رو نمیده وجدانا!!!.........
عمار
Iran, Islamic Republic of
....
عمار
Iran, Islamic Republic of
ببخشید آقای روحانی شما تو 8 سال گذشته شما چکار می کردید؟
Iran, Islamic Republic of
در حال ترکوندن تمام عقبه اقتصادی برای وابسته کردن کشور بوده
امیر
Iran, Islamic Republic of
عجب رویی داره !!!
Iran, Islamic Republic of
آدم به هذیون گفتن میفته
Iran, Islamic Republic of
تنها رمز زنده ماندن روحانی در عرصه سیاست، برجام است و حالا که برجام از اولویت دولت رئیسی خارج شده است، گویا روحانی از صحنه سیاسی خارج شده است. برای همین آقای روحانی و دوستانش در برجام می دمند تا شاید شعله ور شود وگرنه خودشان می دانند چی به چی هست.
Iran, Islamic Republic of
منم اگر بهم میگفتن که پرونده شکایت 700هزار ایرانی از من که در کمیسیون اصل نود نهایی شده و قرار شده به دادستانی ارسال بشه، به همینا رو میگفتم
Iran, Islamic Republic of
حسن جون دست و پا نزن و بیشتر همش نزن که گندش بیشتر در میاد . خودت ساکت باش تا بیشتر پرونده ات باز نشه
Iran, Islamic Republic of
جون حسن بگو گلم
Iran, Islamic Republic of
جناب روحانی اگر جرات دارن یه سری بدون محافظ بیان بین مردم تا میزان ارادت مردم به خودشون رو از نزدیک ببینن
پروانه
Iran, Islamic Republic of
اقای روحانی تو این ۸ سال تنها کاری که برا مردم کردی، این بود که خاک کردی تو کاسه مردم، جوونا رو بیچاره کردی، ۸ سال مردم و زندگی مردم رو معطل برجام کردی ما که واگذارت کردیم به خدا،
بازم برجام ؟؟؟!!!!
Iran, Islamic Republic of
احسنت برادر پروانه
Iran, Islamic Republic of
....
United States
مردم واقعا از دولت محرومان تشکر دارند...