کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

زلنسکی: اتحادیه اروپا در تحریم روسیه اتحاد ندارد

18 ارديبهشت 1401 ساعت 14:32

رئیس‌جمهور اوکراین اعتراف کرده است که اتحادیه اروپا در تحریم روسیه با یکدیگر اتحاد ندارد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از فارس، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین روز گذشته (شنبه) در گفت‌وگو با شبکه «فاکس‌نیوز» اعتراف کرد که بین کشورهای اتحادیه اروپا در خصوص موضوع تحریم روسیه اتحاد وجود ندارد.

رئیس‌جمهور اوکراین تصریح کرد که به نظر وی در خصوص معرفی محدودیت‌های ضد روسی، «ایالات متحده پیشتاز است و بیش از کشورهای دیگر انجام می‌دهد. من حمایت‌های مشابهی در موضوع تحریم‌ها از سوی انگلیس شاهد هستم.
اتحادیه اروپا باید یک موضع متحد اتخاذ کند. تابحال، در خصوص موضوع تحریم‌های خاص چنین اتحادی نداشتند».

در تاریخ چهارم می (14 اردیبهشت ماه)، «اورسلا فن درلین» رئیس کمیسیون اروپا (EC)، ششمین بسته تحریم‌ها علیه روسیه را اعلام کرد که شامل تحریم مرحله‌بندی واردات نفت روسیه بوده است. آنطور که وی گفت، کمیسیون اروپا طرفدار ممنوعیت عرضه نفت خام روسیه به اتحادیه اروپا ظرف 6 ماه آینده و ممنوعیت واردات محصولات نفتی در 2023 می‌باشد.

بعلاوه آن که، رئیس کمیسیون اروپا گفته است که این کمیسیون طرحی را پیش می‌برد که به مجارستان و اسلوواکی اجازه خریداری طلای سیاه روسیه تا پایان 2024 را می‌هند. وی همچنین پیشنهاد کرده است که تجارت اروپا از جمله حمل و نقل نفت و ارائه خدمات مالی و تضمین صادرات روسیه از جمله بیمه کشتیرانی نفتکش ممنوع شود.

طبق این گزارش،‌سفرای اتحادیه اروپا در بازه زمانی چهارم و پنجم می در خصوص پیشنهادات کمیسیون اروپا به بحث و گفت‌وگو نشستند اما به اجماع نرسیدند. روز پنجشنبه هفته گذشته، «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان گفت که هیچ کشور و جامعه بزرگتری آمادگی وضع تحریم علیه واردات نفت روسیه را ندارد و هشدار داد که لجاجت کمیسیون اروپا، تهدید به تضعیف اتحادیه اروپا می‌کند.

گزار‌ش‌ها نشان می‌دهد که نخست‌وزیر مجارستان روز جمعه گفت، کشورش طرح تحریم نفت روسیه توسط اتحادیه اروپا را وتو خواهد کرد و ارائه این طرح را حمله خواسته یا ناخواسته به اتحاد ارزشمند اروپا توصیف کرده و گفت با آن مخالف است.

نخست‌وزیر مجارستان گفت، برخی کشورهای اروپایی از مزیت داشتن بنادر بهره‌مند هستند و می‌توانند سوخت‌های فسیلی را از طریق کشتی تأمین کنند اما انرژی کشورهایی مانند مجارستان که به دریا راهی ندارد فقط از طریق خطوط لوله تأمین می‌شود که اکثراً از روسیه شروع می‌شوند.

اوربان گفت، در صورتی که طرح تحریمی اتحادیه اروپا این مسائل را در نظر نگرفته باشد، مجارستان به آن رأی منفی خواهد داد زیرا تصویب این تحریم‌ها مشابه «انداختن بمب اتمی روی اقتصاد مجارستان» است.

طبق این گزارش، در نتیجه تهدیدات مجارستان، آنطور که منابع دیپلماتیک در بروکسل گفتند، کمیسیون اروپا مجبور به نرم کردن تقاضاهای خود در زمینه ممنوعیت نفت روسیه کرد. مذاکرات در سطح سفرا همچنان ادامه دارد.

گزارش‌های رسانه‌ها نشان می‌دهد که روسیه در تاریخ 24 فوریه (پنجم اسفند ماه) به درخواست کمک جمهوری‌های دونباس لوهانسک و دونتسک برای دفاع در مقابل حملات اوکراین، عملیات نظامی ویژه‌ای را در اوکراین آغاز کرد. از آن زمان، ایالات متحده به همراه همپیمانان خود با ارسال تجهیزات به کی‌یف، به آتش درگیری‌های اوکراین دامن زدند.

از طرف دیگر سعی می‌کنند با تشدید فشارها علیه روسیه از طریق وضع تحریم‌های اقتصادی، این کشور را در جامعه جهانی منزوی کنند اما مقام‌های روس بارها گفته‌اند که هدف خود برای آغاز عملیات در اوکراین را تکمیل خواهند کرد و تا زمان محقق شدن این اهداف آن را متوقف نمی کنند.


کد مطلب: 799440

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/799440/زلنسکی-اتحادیه-اروپا-تحریم-روسیه-اتحاد-ندارد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com