کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

درمان دیسک کمر به روش غیر جراحی

18 ارديبهشت 1401 ساعت 12:09


درمان دیسک کمر بدون جراحی و با لیزر درمانی یکی از راهکارهای موثری است که برای بیماران در نظر گرفته می‌شود و نتایج خوبی را هم به همراه دارد.

در حالت کلی پزشک فوق تخصص درد سعی بر این دارد که بیمار بدون انجام عمل جراحی بهبود پیدا کند.

کمردرد از دسته مشکلات رایجی است که بسیاری از افراد با انجام راهکارهای خانگی بهبود پیدا می‌کنند. اما گاهی درد ایجاد شده بسیار جدی و مزمن است که نیاز به بررسی توسط پزشک دارد.
 


عوامل مختلفی می‌تواند در ایجاد کمردرد نقش داشته که یکی از انواع رایج آن، دیسک کمر است. دیسک کمر می‌تواند منجر به درد مزمن در افراد شود که در این مواقع توصیه می‌شود درمان را به دست افراد با تجربه و متخصص بسپارید.

متخصصین درد قادر هستند بیماری‌هایی که منجر به درد می‌شود، از جمله فتق دیسک کمر را با توجه به شرایط بیمار، با بهترین روش‌های درمانی، درمان کنند.

ممکن است به بسیاری از بیمارانی که مبتلا به دیسک کمر هستند، عمل جراحی پیشنهاد شده باشد، اما اغلب بیماران به دلیل نگرانی عوارض پس از عمل، از انجام این روش درمانی صرف نظر می‌کنند.

طی سال‌های اخیر از روش درمانی لیزر دیسک به جای عمل جراحی باز برای بیماران در نظر می‌گیرند که علاوه بر اینکه عوارضی مانند جراحی‌های باز ندارد، نتیجه ناشی از این روش درمانی موفقیت آمیز است. 

در ادامه در خصوص این روش درمانی توضیحات بیشتری خواهیم داد. 

https://drdelshadfoundation.com/blog/laser-treatment-of-low-back-pain/

مقایسه درمان دیسک به روش غیر جراحی با روش جراحی
همانطور که گفتیم درمان دیسک به روش بسته یا استفاده از راهکار درمانی لیزر دیسک به مراتب بهتر از جراحی به روش باز است.

جراحی به روش باز
در طی این روش جراح با برش پوست به عضله دسترسی پیدا می‌کند. سپس جراح عضلات را از ستون فقرات جدا می‌کند تا فضای کافی برای کار کردن روی ستون فقرات داشته باشد.

این جراحی می‌تواند خطر آسیب به بافت نرم به همراه داشته باشد که باعث می‌شود بیمار طی مدت طولانی‌تر در بیمارستان اقامت کند. گاهی ممکن است نتیجه موفقیت‌آمیزی از عمل مشاهده نشود.
 

جراحی به روش لیزر
جراحی با لیزر به این صورت است که از لیزر برای برداشتن بخشی از بافت نرم که اعصاب را تحت فشار قرار می‌دهد، استفاده می‌شود. در واقع بیمار زمانی که دچار فتق دیسک می‌شود، با این روش می‌تواند اقدام به درمان کند.

نحوه انجام لیزر دیسک چگونه است؟
دیسک‌ها ساختار فیبری دارند که مانند بالشتک بین مهره‌های کمر قرار می‌گیرد. در مواقع دیسک جهت جلوگیری از برخورد مهره‌ها و داشتن عملکردی صحیح، بین مهره‌ها قرار می‌گیرد.

زمانی که دیسک از بین مهره‌ها خارج یا حتی پاره می‌شود، به عنوان عارضه دیسک کمر شناخته می‌شود. به دنبال چنین عارضه‌ای، مشکلات و بیماری‌های زیادی ایجاد می‌شود که بیمار درد زیادی را متحمل می‌شود.

عوامل مختلفی از جمله افزایش سن، بیماری‌های زمینه‌ای یا وارد شدن آسیب به ساختار ستون فقرات منجر به بیماری دیسک کمر می‌شود.

در این مواقع با مراجعه به فوق تخصص درد می‌توانید به جای عمل جراحی باز، لیزر دیسک به روش بسته را برای درمان کمردرد بدون جراحی انجام دهید.

این روش درمانی به این صورت است که انرژی لیزر در فضای بین مهره وارد می‌شود. با حجمی‌ که از محتویات دیسک کم می‌کند، فشار به این صورت از روی عصب برداشته خواهد شد.

در این حال بیمار درد ناشی از تحت فشار بودن عصب را تجربه نخواهد کرد. 

روند درمان به روش لیزر دیسک به این صورت است که قسمت مرکزی دیسک با لیزر تبخیر می‌شود و در نتیجه حجم و قطر دیسک بیرون زده کاهش پیدا خواهد کرد. 
 

به دنبال چنین پروسه‌ای فشار از روی عصب برداشته می‌شود و بیمار تسکین درد را تجربه خواهد کرد.

علاوه بر تسکین درد، خونرسانی در بخش آسیب‌دیده نیز بهبود پیدا می‌کند. همانطور که گفتیم این روش از آنجایی که به صورت غیر تهاجمی و بسته است، بیمار نیازی به بیهوشی نخواهد داشت.

تنها قسمتی که سوزن وارد می‌شود، توسط پزشک بی حس خواهد شد تا بیمار هیچ دردی را احساس نکند. نکته دیگری که وجود دارد این است که اگر شما با هر روش درمانی قصد درمان دیسک کمر را داشته باشید، امکان عود بیماری وجود دارد، اما با انجام لیزر درمانی از عود بیماری جلوگیری خواهد شد.

هزینه درمان دیسک کمر به روش غیر جراحی
روش درمانی باز به روش عمل جراحی پروسه سخت، طولانی‌تر و روش متفاوت‌تری دارد که باعث گران‌تر بودن آن نسبت به درمان به روش بسته شده است.

همچنین از آنجایی که عمل جراحی باز نیاز به دارو و متخصص بیهوشی و بستری شدن در بیمارستان و... دارد، باید هزینه بیشتری را بپردازید.

در صورتی که درمان به روش لیزر نیاز به بیهوشی و بستری شدن ندارد و پروسه عمل کوتاه‌تر است، در نتیجه بیمار هزینه بسیار کمتری را پرداخت می‌کند.

با این حال ممکن است هزینه هر کلینیک برای انجام لیزر دیسک متفاوت باشد، به همین جهت باید به صورت حضوری به متخصص مورد نظر خود مراجعه کنید.

مطالب برگرفته از سایت دکتر محمد حسین دلشاد فوق تخصص درد:

https://drdelshadfoundation.com/


کد مطلب: 799420

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/799420/درمان-دیسک-کمر-روش-غیر-جراحی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com