جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱

ساداتی‌نژاد: یارانه‌ها حذف نمی‌شود

يکشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۴
کد مطلب: 799409
قرار نیست یارانه‌ها حذف شود بلکه ما به دنبال ایجاد عدالت در توزیع یارانه‌ها هستیم.
ساداتی‌نژاد: یارانه‌ها حذف نمی‌شود
به گزارش جهان نيوز به نقل از مهر، سید جواد ساداتی نژاد در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی، گفت: امروز با افزایش قیمت‌های جهانی در مورد محصولات کشاورزی به ویژه غلات و روغن روبرو هستیم. این شتاب قیمت از انتهای سال گذشته و در اسفند ماه رشد بی‌سابقه‌ای داشته است و برخی از اقلام از ابتدای سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۲۰ درصد رشد داشته است. 

وزیر جهاد کشاورزی متذکر شد: از ابتدای دولت سیزدهم تا امروز، اجزای امنیت غذایی و غلات بین ۳۵ تا ۸۰ درصد افزایش قیمت در در دنیا داشته است. بحث جنگ روسیه و اوکراین هم بر این موضوع اثر گذاشته زیرا آن مناطق ۷۰ درصد روغن جهان و همچنین ۳۰ درصد غلات جهان را تأمین می‌کردند.

ساداتی‌نژاد تصریح کرد: در سال‌های آینده هم کمبود تولید غلات در منطقه تداوم خواهد داشت. بنابراین امروز دنیا با کمبود تولید غلات و محصولات اساسی کشاورزی و افزایش قیمت آن مواجه است. طبیعی است که همه دولت‌ها و کشورها برای حفظ و نگهداری غلات در کشورهایشان و همچنین پایداری سفره و امنیت غذایی تلاش می‌کنند.

وی ادامه داد: البته خشکسالی‌ها هم که از سال گذشته در منطقه با آن مواجه هستیم استمرار دارد. در سال ۹۹ حدود ۸.۵ میلیون تن و در سال ۱۴۰۰ حدود ۴.۵ تن گندم خریداری کردیم و پیش‌بینی‌های امسال هم حدود ۴.۵ میلیون تن را نشان می‌دهد و این اهمیت خاص در حوزه گندم را برای ما نمایش می‌دهد.

طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها مورد توجه مجلس و دولت است
وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به اینکه طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها مورد توجه مجلس و دولت است، باید اجرا شود و در قانون بودجه ۱۴۰۱ هم این الزام وجود دارد. بی‌شک مجلس و دولت نیازمند تلاش، نزدیکی و همکاری مضاعف با همدیگر هستند.

وی افزود: در دولت ستادی برای این کار به ریاست معاون اول رئیس جمهور وجود دارد که برای این کار برنامه‌ریزی مناسبی را انجام می‌دهند تا به بهترین نحو برای جبران هزینه مازاد خانوار، سبد حمایتی در نظر گرفته شود. قطعا زمانی این طرح اجرا می‌شود که قبل از آن برای دو ماه یارانه به حساب خانوارها واریز شود تا دغدغه‌ای برای مردم پیش نیاید. 

ساداتی‌نژاد تصریح کرد: همچنین اطلاع‌رسانی لازم هم در زمان اجرای طرح به مردم انجام خواهد شد و هدف اصلی از اجرای این طرح عدالت در حوزه یارانه‌ها است. البته یارانه‌ها حذف نمی‌شود بلکه از روی کالاها به افراد منتقل می‌شود تا بتوانند مدیریت بهتری داشته باشند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: سال‌هاست که رانت و فساد زیادی در حوزه یارانه‌ها وجود دارد و هیچ خبری از عدالت در آن وجود ندارد و باعث شده بهره‌وری در کشور کاهش و صادرات بی‌رویه از محل یارانه‌ها، نهاده‌ها و کالاها انجام شود. دغدغه جدی ما امنیت غذایی است و باید آن را حفظ و پایدار کرد.

مردم با قیمت فعلی نان را خریداری خواهند کرد
وی ادامه داد: اجرای طرح مورد هدف ماست تا مردم بتوانند عادلانه از آن بهره‌مند شوند. به طور قطع دهک‌های پایین بهره‌مندی بیشتری از یارانه‌ها نسبت به دهک‌های بالاتر خواهد داشت. در مورد موضوع نان، تمامی دهک‌ها یعنی همه مردم ایران از یارانه بهره‌مند خواهند شد و به گونه‌ای اقدام خواهد شد که افراد با قیمت فعلی نان را خریداری کنند، بنابراین هیچ افزایش قیمتی در خرید نان برای خانواده‌ها وجود ندارد. 

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: برنامه ریزی برای مردمی‌سازی و توسعه عادلانه در حال انجام است و در زمان لازم و بعد از اقناع‌سازی و اطلاع رسانی انجام خواهد شد. ما در کشور به حدود ۱۲ میلیون تن گندم نیاز داریم که گندم خبازی ۹ میلیون تن و همچنین گندم صنف و صنعت ۲ میلیون تن و گندم نان صنعتی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن مصرف می‌شود و مابقی نیز گندم بذری است. بنابراین در کشور حجم زیادی از گندم ما در حوزه خبازی و نانوایی‌ها است و این حوزه نیاز به افزایش کیفیت بهتر نان است.

ساداتی‌نژاد بیان کرد: همچنین در این باره با معضل قاچاق آرد به خارج از کشور مواجه هستیم. قیمت یک کیسه آرد برای توزیع نانوایی‌ها ۳۸ هزار تومان است و در بیرون کشور تا حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارد. ضایعات زیادی در نانوایی‌ها وجود دارد و به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود. بنابراین موضوع گندم برای ما به عنوان مسئله استراتژیک بسیار مهم است و باید برای حفظ آن برنامه‌ریزی منسجمی داشته باشیم تا مشکلی برای کمبود پیش نیاید. 

وی تاکید کرد: باید گندم را به عنوان مسئله مهم امنیت غذایی و سفره مردم مورد توجه قرار داد. برای اینکه تا زمان اجرای طرح، زمان را در نگهداری و حفظ کالاهای استراتژیک از دست ندهیم، بحث مربوط به صنف و صنعت و آزادسازی آن را انجام دادیم که در سبدی که برای توزیع عادلانه یارانه‌ها انجام خواهد شد، یارانه‌ها لحاظ می‌شود. موضوع مربوط به مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها مورد توافق مجلس و دولت است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
کنترل قاچاق آرد نانوایی ها چه ربطی به خرید با کارت بانکی مردم دارد؟! اگر قرار است کارتی هم باشد باید کارت نانوادار کارتی و تحت کنترل باشد نه کارت مردم ....