جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱۳

شوک آردی به بازار شیرینی قزوین

شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۴۴
کد مطلب: 799321
افزایش ۵ برابری قیمت آرد برای تولیدکنندگان شیرینی سنتی تبعات و پیامدهای سنگینی را به همراه دارد که یکی از آنها طبق نظر تولیدکنندگان افزایش ۲ تا ۳ برابری این کالای محبوب در خانواده‌های قزوینی است.
شوک آردی به بازار شیرینی قزوین
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، افزایش 5 برابری قیمت آرد برای تولیدکنندگان شیرینی سنتی هم تبعات و پیامدهای سنگینی را به همراه داشته و به نظر می‌رسد با استمرار این وضعیت ضمن کوچک شدن اقتصاد شیرینی‌فروشان برخی از مردم هم باید با تهیه این کالای پرطرفدار خداحافظی کنند. چرا که دولت با استناد به دلایلی مانند جلوگیری از قاچاق آرد و جنگ اوکراین و روسیه قیمت گندم و در نتیجه آرد را چندین برابر کرده و یک شوک منفی بی‌سابقه به بازار همه محصولات مرتبط با آرد به ویژه شیرینی‌جات داده است. البته وزیر جهاد کشاورزی از پرداخت مابه‌التفاوت قیمت آرد یارانه‌ای و آزاد به مصرف‌کنندگان خبر داده که البته مقدار آن معلوم نیست و مشخص هم نشده که آیا این پرداختی فقط برای جبران هزینه نان سنتی است یا سایر محصولات مانند ماکارونی و نان‌های صنعتی و شیرینی را هم شامل می‌شود.

تولید بدون افزایش100 تا 200 درصدی قیمت شیرینی امکان‌پذیر نیست
دبیر انجمن شیرینی سنتی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درباره تأثیر افزایش قیمت آرد و روغن بر نرخ شیرینی‌های سنتی اظهار داشت: با توجه به افزایش 5 برابری قیمت و همچنین روغن تولید با قیمت‌های مصوب فعلی امکان‌پذیر نخواهد بود و برای توجیه‌پذیر شدن تولید باید نرخ‌ها بین 2 تا 3 برابر یعنی 100 تا 200 درصد افزایش پیدا کند.

زهرا چگینی با بیان اینکه 80 درصد قیمت شیرینی را مواد اولیه و دستمزد نیروی انسانی تشکیل می‌دهد، تصریح کرد: بنابراین با توجه به افزایش بالای نرخ مواد اولیه و دستمزد حفظ قیمت مصوب در عمل ممکن نیست؛ چرا که توجیه اقتصادی برای تولید شیرینی عملاً از بین می‌رود. با این حال تا زمانی که نرخ‌های مصوب جدید از سوی اتاق اصناف اعلام شود، فعلاً گرانی شیرینی نخواهیم داشت.

وی اضافه کرد: اگر این افزایش قیمت اعمال نشود، امکان دارد شیرینی‌فروشان به استفاده از خرده‌شیرینی روی بیاورند که در این صورت کیفیت کاهش خواهد یافت.

البته در این میان قیمت روغن شیرینی‌پزی هم از حلبی 480 به 600 هزار تومان افزایش پیدا کرده و تازه مشکل اصلی این است که این روغن کمیاب شده است.

اشتغال 2200 نفر در صنعت شیرینی سنتی قزوین تهدید می‌شود
چگینی با بیان اینکه 231 شیرینی‌فروش و تولیدکننده شیرینی ثبت‌شده در استان قزوین فعالیت می‌کنند، از این میان 201 واحد به صورت صنفی و 30 واحد هم تولیدکننده خانگی صاحب مجوز هستند و همچنین واحد صنعتی تولید شیرینی هم در شهرک کاسپین و شهر صنعتی البرز فعالیت دارند.

وی تعداد شاغلان در صنعت شیرینی قزوین را 2 هزار و 200 نفر دانست و ادامه داد: بنابراین افزایش قیمت مواد اولیه به ویژه آرد و روغن با توجه به اینکه تقاضا برای شیرینی سنتی را در طول سال کاهش می‌دهد، اشتغال این 2 هزار و 200 نفر را تهدید خواهد کرد. البته این تأثیر در 3 ماهه منتهی به پایان سال و عید نوروز اتفاق نمی‌افتد و فصل اصلی فروش شیرینی سنتی هم فصل زمستان است.

حذف آرد یارانه‌ای صنف و صنعت قاچاق آرد از نانوایی‌ها را افزایش می‌دهد
یک شیرینی‌فروش قزوینی هم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه تصمیم دولت برای گرانی آرد می‌تواند حیات این شغل را بعد از عبور از کرونا دوباره به ممات تبدیل کند، گفت: در حال حاضر که قیمت مصوب شیرینی در بازار قزوین کیلویی 40 تا 50 هزار تومان است، بسیاری از شیرینی‌فروشان در کسب‌وکار خود مشکل دارند؛ چه برسد به زمانی که شیرینی کیلویی 100 تا 120 هزار تومان بشود.

مازیار زنجانچی افزود: اما نکته‌ای که دولت در عدم اختصاص آرد یارانه‌ای به واحدهای نان فانتزی و شیرینی‌فروشی‌ها لحاظ نکرده این است که ممکن است آنها برای تهیه آرد خود بر اساس روابط دوستی و همسایه‌ای به سراغ نانوایان بروند و به این ترتیب نانواها هم با فروش آرد به آنها مردم را در تهیه نان سنتی دچار مشکل کنند.

وی ادامه داد: ضمن اینکه امروز بسیاری از مردم به ویژه در استان قزوین تمایل زیادی به تهیه نان‌های فانتزی مثل شیرمال و نان زنجبیلی دارند که در صورت گرانی این نان‌ها مجبور به حذف میان‌وعده‌های غذایی خود می‌شوند. بنابراین دولت نباید تصور کند که تنها نیاز مردم حتی اقشار کم‌درآمد فقط نان سنتی است.

گرانی آرد سفره مردم را کوچک‌تر می‌کند
یک کارشناس اقتصادی هم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه حذف آرد یارانه‌ای صنف و صنعت تبعات زیادی برای معیشت مردم دارد، گفت: با توجه به تغییر شکل اشتغال امروز خیلی از مردم برای جبران وعده‌های غذایی جامانده خود مثل صبحانه اقدام به خریدن کیک و محصولاتی از این دست می‌کنند که چند برابر شدن قیمت آنها می‌تواند کار را برای آنها سخت کند.

مسعود کثیری‌فر تصریح کرد: دولت می‌توانست با نیازسنجی دقیق از کارخانجات و واحدهای صنفی تولیدکننده محصولات غذایی آرد را با نرخ یارانه‌ای هم به آنها بدهد؛ اما چون متأسفانه سازمان‌هایی مثل صمت و جهاد کشاورزی در حوزه نظارت کم‌اثر هستند، تصمیم گرفته که به یک‌باره قیمت آرد را واقعی کند که شوک سنگینی به اقتصاد خانوار وارد می‌کند.

وی اضافه کرد: قطعاً با توجه به اثرات زنجیره‌ای گرانی آرد که اثر مستقیم آن را بر روی محصولاتی مانند ماکارونی و انواع شیرینی و نان صنعتی می‌بینیم، باز هم خانواده‌های کم‌درآمد مجبور به کوچک کردن سفر خود می‌شوند و معنای این کار افزایش فقر و رشد فاصله طبقاتی است که می‌تواند پیامدهای اجتماعی و اقتصادی زیادی داشته باشد.
به گزارش تسنیم، در شرایطی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی بارها از تبعات حذف یک‌باره ارز 4200 تومانی و ضرورت حذف پلکانی یا تدریجی آن سخن گفته بودند، به نظر می‌رسد مسئولان دولتی با عملکرد ضعیف سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان که در عنوان خود هم دارای تناقض است، عملاً ارزشی برای نظر مردم و اصناف قائل نشدند و با پیش کشیدن ماجرای جنگ اوکراین و روسیه این موضوع را یکی از دلایل اصلی شوک قیمت به آرد و روغن دانسته‌‌اند. بی‌آنکه به این پرسش پاسخ دهند که پس روابط راهبردی ما با روسیه به چه دردی می‌خورد و چرا روسیه باید متحدی مثل ایران را از گندم خود محروم کند؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بالاخره 2 کلام حرف حساب هم در جهان نیوز پیدا شد
Iran, Islamic Republic of
خب اون موقعی که آرد یارانه ای بجای قنادی ها از اونطرف مرزها با قیمت نجومی سر در میاورد این قنادها شاکی و ناراحت نبودند
Iran, Islamic Republic of
جلوی قاچاق رو همان لب مرز بگیرند ، مردم چه گناهی کردن ؟
Iran, Islamic Republic of
بخدا بحران نون داره دنیا رو بهم میریزه . همین هفته پیش توی عراق نونی که به پول خودمون 15 هزار تومن می خردیم رو خریدم 40 هزار تومن. یعنی نون 5 دیناری شده بود 15 دینار و بقیه مواد غذایی که نمیشد سمتشون رفت
Iran, Islamic Republic of
خب دولت چیکار باید بکنه ؟ بازم آرد رو به قیمت مفت بده به صنعت شیرینی پزی و بیسکوییت پزی و ماکارونی تا اونها هم به قیمت روز دنیا بفروشن و سودش رو بزارن توی جیب خودشون؟
Iran, Islamic Republic of
من که به شخصه خیلی خوشحالم که نون داره حرمت پیدا میکنه و اینجوری شاید مردم هم قدر بدونن . هم نانوا نون خوب دست مردم بده و هم مردم اسراف نکنن و اینقدر نون خشک درست نکنن
Iran, Islamic Republic of
الان نون سفره مردم مهمتره یا شیرینی ؟ بابا وضعیت گندم توی دنیا داره میریزه .
Iran, Islamic Republic of
این آردهایی که سهمیه قنادی ها بود و از ترکیه و عراق و افغانستان سر در میاورد مگه خود همین قنادها نمیفرستادن اونطرف ؟ حالا جلوی اینکار گرفته شده و همه یهو نگران شیرینی و ماکارونی شدن
Iran, Islamic Republic of
من که باورم نمیشه مردم نگران نون و ماکارونی باشن چون این جاده هایی که من دارم میبینم که همه میرن مسافرت و خوشگذرونی و میلیونی عشق و حال کردن به قیافه هاشون نگرانی باید بسته ای 10 هزار تومن گرون شدن ماکارونی و دو برابر شدن قیمت شیرینی نمیخوره
Iran, Islamic Republic of
تا کور شود .....
محمد
Iran, Islamic Republic of
این تفکر همون تفکری که 4میلیون مسافر که خیلیهاشون هم با اعمال شاقه میرند مسافرت با 85 میلیون نفر جمعیت مقایسه میکنه
Iran, Islamic Republic of
مگر سفره ای مانده که کوچک شود؟؟؟ .
United States
......