جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۲

آرایش مجلس در آستانه انتخابات هیئت رئیسه چگونه است؟

شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۰
کد مطلب: 799257
اوایل خرداد، انتخابات هیئت رئیسه مجلس یازدهم در اجلاسیه سوم برگزار خواهد شد و تاکنون چند نماینده برای رقابت در این انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند.
آرایش مجلس در آستانه انتخابات هیئت رئیسه
به گزارش جهان نيوز به نقل از مهر، عُمر یک ساله هیئت رئیسه مجلس یازدهم در سال دوم رو به پایان است و باید منتظر بود تا در اوایل خرداد ماه، اعضای هیئت رئیسه جدید با انتخاب نمایندگان کار خود را آغاز کنند.

طبق آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، انتخابات اعضای هیئت رئیسه مجلس اعم از رئیس، نواب رئیس و دبیران این هیئت، هر ساله و همزمان با روز بازگشایی مجلس در روز هفتم خرداد برگزار می‌شود. طبق گفته محمد رشیدی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی قرار است این انتخابات برای اجلاسیه سوم روز چهارشنبه (۴ خرداد ماه) برگزار شود.

ترکیب هیئت رئیسه مجلس
هیئت رئیسه مجلس دارای ۱۲ پست است که شامل رئیس، ۲ نواب رئیس، ۶ دبیر و ۳ کارپرداز یا ناظر است. این اعضا با رأی‌گیری و توسط دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شوند.

پس از برگزاری انتخابات، اعضای هیئت رئیسه جدید مجلس با قرار گرفتن در جایگاه هیئت رئیسه سوگند یاد می‌کنند و می‌گویند: «من به عنوان عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در برابر قرآن مجید به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که حداکثر توان خود را برای اجرای آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با مراعات بی‌طرفی کامل در انجام وظایف به کار گیرم و از هر گونه اقدام مخالف آئین‌نامه اجتناب نمایم».

ورود فراکسیون اکثریت به انتخابات هیئت رئیسه
شورای مرکزی فراکسیون انقلاب اسلامی قرار است یکشنبه هفته آینده (۱۸ اردیبهشت ماه) جلسه‌ای با موضوع اجلاسیه سوم مجلس شورای اسلامی برگزار کند.

در این جلسه قرار است گزینه‌های این فراکسیون برای پست‌های هیئت رئیسه مجلس مشخص شوند و سپس در جلسه فراکسیون انقلاب اسلامی مطرح شده و گزینه‌های نهایی طبق نظر تمام اعضا انتخاب شوند.

معمولاً فراکسیون یک روز قبل از برگزاری انتخابات در صحن مجلس، در جلسه‌ای گزینه‌های خود برای پست‌های هیئت رئیسه را مشخص می‌کند.

طبق شنیده‌ها قرار است «محمدباقر قالیباف»، رئیس فعلی مجلس گزینه نهایی این فراکسیون برای پست ریاست مجلس باشد.

گزینه‌های ریاست مجلس
«الیاس نادران»، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در یک جمع خصوصی از عزم خود برای کاندیداتوری ریاست مجلس در اجلاسیه سوم مجلس یازدهم خبر داده و اعلام کرده است که حتی اگر یک رأی بیاورد، تا پایان در میدان رقابت باقی می‌ماند.

رحیم زارع، نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی هم در گفتگو با مهر، این موضوع را تأیید کرد و گفت: تاکنون به جز محمدباقر قالیباف که به احتمال زیاد در انتخابات ریاست مجلس در اجلاسیه سوم شرکت می‌کند، الیاس نادران هم گفته است که وارد عرصه انتخابات ریاست مجلس خواهد شد.

«فریدون عباسی»، نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با مهر، خبر کاندیداتوری خود برای ریاست مجلس را اعلام کرد و گفت: بنده در دو دوره قبلی انتخابات ریاست مجلس شرکت کردم و رأی قابل ملاحظه‌ای هم کسب نکردم، اما با وجود این، در انتخابات هیئت رئیسه مجلس یازدهم در سال سوم نیز حضور می‌یابم!

در اجلاسیه اول مجلس یازدهم، علاوه بر قالیباف، فریدون عباسی و سید مصطفی آقامیرسلیم هم کاندیدا بودند که قالیباف با کسب ۲۳۰ رأی موافق توانست رئیس مجلس شود. در آن انتخابات، فریدون عباسی ۱۷ رأی و مصطفی آقامیرسلیم ۱۲ رأی کسب کردند.

در اجلاسیه دوم نیز محمدباقر قالیباف با ۲۳۰ رأی در رقابت با فریدون عباسی که ۱۸ رأی کسب کرد، برای دومین سال در مجلس یازدهم رئیس ماند. بر این اساس، قالیباف در اجلاسیه اول ۲۳۰ رأی و در اجلاسیه دوم هم ۲۳۰ رأی موافق داشت و این موضوع نشان می‌دهد وی از جایگاه ثابت و محکمی در مجلس شورای اسلامی برخوردار است.

وضعیت قالیباف
رحیم زارع در گفتگو با مهر، درباره وضعیت رأی‌آوری محمدباقر قالیباف برای انتخابات ریاست مجلس در اجلاسیه سوم، می‌گوید: ۱۰۰ درصد قالیباف این بار هم می‌تواند رأی لازم را برای تصدی صندلی ریاست مجلس شورای اسلامی کسب کند.

نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: عملکرد محمدباقر قالیباف به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی در این دو سال خوب و رضایت‌بخش بوده است و به همین علت قاطبه نمایندگان معتقدند که وی باید همچنان رئیس مجلس بماند.

علی کریمی فیروزجایی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر، درباره میزان مقبولیت قالیباف در مجلس، گفت: قالیباف کاندیدای اصلی تصدی ریاست مجلس شورای اسلامی در اجلاسیه سوم است. البته الیاس نادران هم اعلام آمادگی کرده است که در انتخابات ریاست مجلس شرکت می‌کند.

وی اظهار داشت: به احتمال زیاد قالیباف رئیس مجلس می‌ماند چرا که وی از پایگاه رأی بسیار خوبی نزد نمایندگان برخوردار است.

حجت‌الاسلام امیرقلی جعفری بروجنی، نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به خبرنگار مهر پیرامون وضعیت رأی‌آوری قالیباف برای انتخابات ریاست مجلس، گفت: پایگاه رأی محمدباقر قالیباف برای تصدی ریاست مجلس شورای اسلامی در اجلاسیه سوم بسیار خوب است. به احتمال زیاد قالیباف رئیس مجلس باقی می‌ماند چرا که نگاه قاطبه نمایندگان مجلس نسبت به قالیباف و عملکرد وی مثبت است.

علی رغم اینکه فریدون عباسی باز هم قصد دارد در انتخابات ریاست مجلس شرکت کند، اما درباره وضعیت رأی‌آوری محمدباقر قالیباف برای ریاست مجلس به خبرنگار مهر، می‌گوید: جو مجلس تفاوتی با سال‌های قبل ندارد. محمدباقر قالیباف از مقبولیت بالایی در مجلس برخوردار است و اگر برای انتخابات ریاست مجلس شورای اسلامی کاندیدا شود، قطعاً انتخابات خواهد شد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: اگر قالیباف بخواهد رئیس مجلس شورای اسلامی باقی ماند، مشکلی در این مسیر نخواهد داشت و از سوی نمایندگان انتخاب می‌شود.

به این ترتیب به نظر می‌رسد محمدباقر قالیباف شانس اول برای تکیه زدن به صندلی ریاست قوه مقننه در سال سوم مجلس یازدهم را داشته باشد.

رقابت برای نایب رئیسی مجلس
با توجه به احتمال زیاد ابقای محمدباقر قالیباف در کرسی ریاست مجلس، رقابت نمایندگان برای کسب نایب رئیسی مجلس چون سال‌های گذشته قابل توجه است.

طبق شنیده‌ها، علی نیکزاد به احتمال بسیار زیاد همچنان نایب رئیس مجلس باقی می‌ماند. عبدالرضا مصری، نایب رئیس دوم مجلس هم یکی دیگر از گزینه‌های انتخابات نواب رئیسی مجلس در اجلاسیه سوم است.

فریدون عباسی، نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره وضعیت رأی‌آوری نیکزاد و مصری در مجلس، گفت: «علی نیکزاد» و «عبدالرضا مصری» مقبولیت لازم را دارند و احتمالاً نواب رئیس فعلی مجلس ابقاء می‌مانند.

با وجود این، حمیدرضا حاجی‌بابایی، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ یکی از گزینه‌های جدی برای کسب نایب رئیسی مجلس در اجلاسیه سوم است و باید منتظر ماند و دید که آیا می‌تواند طیف غالب مجلس را برای تصدی این سمت با خود همراه کند یا خیر.

طبق گفته چند تن از نمایندگان، حجت‌الاسلام «مجتبی ذوالنوری»، «ابراهیم عزیزی» (نماینده مردم کرمانشاه)، حجت‌الاسلام «نصرالله پژمانفر» و «محمدمهدی زاهدی» هم گزینه‌های تصدی نایب رئیسی مجلس هستند و هنوز فرد دیگری برای انتخابات نایب رئیسی مجلس، رایزنی‌های خود را با نمایندگان آغاز نکرده است.

لازم به ذکر است، در اجلاسیه اول برای تصدی نایب رئیسی مجلس، امیرحسین قاضی زاده هاشمی و علی نیکزاد کاندیدا شدند که در نهایت قاضی‌زاده هاشمی، نایب رئیس اول و علی نیکزاد، نایب رئیس دوم مجلس شدند.

در اجلاسیه دوم هم علی نیکزاد و عبدالرضا مصری تنها گزینه‌های نایب رئیسی مجلس بودند که به ترتیب با ۲۰۶ و ۲۰۵ رأی، نایب رئیس اول و دوم مجلس شدند.

انتخابات دبیران هیئت رئیسه
معمولاً بیشترین رقابت و تغییر در انتخابات دبیران هیئت رئیسه مجلس اتفاق می‌افتد و از آنجایی که تا این لحظه نمایندگان زیادی برای حضور در این انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند، انتظار می‌رود در این بخش شاهد تغییرات اساسی باشیم.

در اجلاسیه اول، سید ناصر موسوی‌لارگانی، احمد امیرآبادی‌فراهانی، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، روح‌الله متفکرآزاد، علی کریمی‌فیروزجایی و سید محسن دهنوی به عنوان دبیران هیئت رئیسه مجلس انتخاب شدند.

در اجلاسیه دوم نیز روح‌الله متفکرآزاد، سید محسن دهنوی، علی کریمی‌فیروزجایی، محمد رشیدی، مجتبی یوسفی و حسینعلی حاجی‌دلیگانی به عنوان دبیران هیئت رئیسه مجلس انتخاب شدند.

ناظران مجلس
معمولاً نمایندگان زیادی برای انتخابات تصدی ناظر هیئت رئیسه مجلس اعلام کاندیداتوری می‌کنند و باید ببینیم امسال چند نفر در این عرصه به رقابت می‌پردازند و چه تغییری در این بخش اتفاق می‌افتد.

در اجلاسیه اول مجلس یازدهم، محسن پیرهادی، حسین حسین‌زاده، علی رضایی، علیرضا سلیمی، محمدحسین فرهنگی، غلامعلی کوهساری و غلامرضا نوری قزلچه برای تصدی ناظر هیئت رئیسه مجلس کاندیدا شدند که در نهایت محمدحسین فرهنگی، علیرضا سلیمی و محسن پیرهادی انتخاب شدند.

در اجلاسیه دوم هم علیرضا سلیمی، محسن پیرهادی و سید نظام‌الدین موسوی توانستند رقبا را کنار بگذارند و به عنوان ناظران هیئت رئیسه مجلس برای اجلاسیه دوم مجلس یازدهم انتخاب شوند.

با این تفاسیر باید منتظر ماند و دید که در انتخابات هیئت رئیسه مجلس یازدهم در اجلاسیه سوم چه اتفاقی رقم خواهد خورد و چند درصد از اعضای هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تغییر می‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


جانباز
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
تمام بازی هایی که سر قالیباف درآوردن بخاطر همین بود که جوی درست کنن که نتونه رئیس مجلس بشه والا فیلم بی بند و باری بچه های خیلی از مسئولین دولت قبل توی اینترنت زیاده و کسی اصلا موضعی نگرفت