جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۵

مشکل عرضه ماکارونی برطرف می شود

چهارشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۱۸
کد مطلب: 799095
باتوجه به اعلام آمادگی واحد‌های تولید ماکارونی، از فردا دیگر مشکلی در عرضه این محصول نخواهیم داشت.
برنامه میز اقتصادی امروز با حضور مدیر کل آینده پژوهی وزارت اقتصاد، معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی و رئیس سازمان حمایت به  بررسی آسیب شناسی وضع موجود یارانه آرد و گندم و راهکارهای رفع مشکلات پیش آمده در عرضه ماکارونی پرداخت.
آقای صیامی مدیر کل آینده پژوهی وزارت اقتصاد گفت: هر فرد ایرانی روزانه ۳۱۰ گرم مصرف نان دارد که سالانه ۹ و نیم میلیون تن گندم باید تامین شود تا جوابگوی نیاز کشور باشد اما به طور کلی ۱۱ و نیم میلیون تن گندم در کشور در حال حاضر مصرف می‌شود که این شکاف نشان از قاچاق و ضایعات است.

به گفته او، حدود ۲ میلیون تن گندم وارد شده به کشور معلوم نیست چه می‌شود و کجا می‌رود ما یارانه‌ای را حذف نمی‌کنیم فقط می‌خواهیم مکانیزم یارانه آرد به صورت مشخص و بدون واسطه به دست مصرف کننده برسد.

۲۵۰هزار تن قاچاق  آرد در کشور صورت می‌گیرد
در ادامه برنامه آقای قربانی معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، از ۲ میلیون تن گندم وارد شده در کشور حدود ۲۵۰هزار تن قاچاق در کشور انجام می‌شود که این رقم برای سال گذشته است که رشد ۲ برابری داشته است.

به گفته او، صادرات آرد یارانه‌ای هم ۲۵۰ تن به صورت ماکارونی شکلات،بیسکوییت انجام می‌شود، قاچاق هم به صورت مختلف که به صورت ناشناخته به کشور‌های همسایه در حال انجام است. قیمت آرد که در داخل کشور حدود ۳۰۰ هزار تومان است در بیرون مرز کیسه‌ای ۸۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

دو پدیده در جهان حاکم است که نخست خشکسالی است که تولید غلات را کاهش داده و درگیری اوکراین و روسیه هم دلیل دیگر این کمبود گندم و آرد در جهان است، ما در تامین گندم صنوف مشکلی نداریم و به تمامی واحد‌ها صنف ماکارونی، آرد خواهیم داد و از فردا تمامی قفسه‌های فروشگاهی ماکارونی به فور خواهد بود.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی این را هم گفت: قیمت نان سنتی به هیچ عنوان تغییر نخواهد کرد، دولت تماشاچی نیست تنها راه دولت برای جلوگیری از قاچاق واقعی سازی قیمت‌ها است.

واردات و تامین روغن انجام شده است
قربانی گفت: تقریبا قیمت جهانی روغن دو برابر شده است. واردات و تامین روغن انجام شده و مشکلی در این زمینه نداریم.در سال ۱۴۰۱ هزینه نیروی کار، حمل و نقل و انرژی افزایش داشته و جهاد کشاورزی این هفته قیمت جدید را با همکاری سازمان حمایت تعیین خواهد کرد تا این افزایش هزینه‌ها روی قیمت خوراکی دخالت پیدا کند.با قیمت جدید، عرضه (روغن) به اندازه کافی انجام خواهد شد.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: به ازای هر هکتار مبلغی را تحت عنوان یارانه کاشت به همه کشاورزانی که گندم، سویا و کلزا کاشت می‌کنند، بصورت بلاعوض پرداخت می‌کنیم. برای سویا مصوب کردیم تا سقف ۲۰۰ میلیارد تومان یارانه کاشت به تولیدکنندگان (کشاورزان) پرداخت شود.

از فردا کمبود ماکارونی در کشور  نخواهیم داشت
عباس تابش  معاون وزیر صمت گفت: با اصلاح قیمت ها و باتوجه به اعلام آمادگی واحد‌های تولید ماکارونی ما مشکلی در عرضه ماکارانی از فردا نخواهیم داشت و عرضه در تمامی فروشگاه‌های سراسر کشور  انجام می شود.

معاون وزیر صمت، درخصوص کمبود روغن گفت:اگر طرح یارانه نان در کشور به درستی انجام شود جلوی قاچاق آرد و نان و حتی دوریز نان هم کاهش پیدا خواهد کرد، در شبکه توزیع ما کمبود روغن نداریم همچنین به لحاظ آرد ۲۷ درصد سبوس گیری شده و طرح موضوع در جلسه ستاد تنظیم بازار، حداکثر قیمت مصرف کننده انواع ماکارونی رشته‌ای ساده با لحاظ مالیات بر ارزش افزوده ۵۰۰ گرمی ۱۷ هزار تومان، ۷۰۰ گرمی ۲۴ هزار تومان و ۱۰۰۰ گرمی ۳۴ هزار تومان تعیین شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
قیمت ماکارونی یک شبه بالا کشید.
حواستان هست؟
United States
انشالله از فردا همه می‌توانند ماکارونی بخورند....
Iran, Islamic Republic of
با چه قیمتی؟
ما هم می دانیم برطرف می شود اما با نرخ های جدید.
!!
Iran, Islamic Republic of
مشکل گران کردن بود ، که انجام شد ! لذا دیگر مشکلی نیست !!