کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

زهره الهیان: با آمریکا مذاکره مستقیم نمی‌کنیم

14 ارديبهشت 1401 ساعت 16:02

ما باید تضمین موثقی را از طرف آمریکایی بگیریم تا مجدداً با خروج آمریکا از توافق و بازگشت تحریم‌ها مواجه نشویم.


به گزارش جهان نیوز، زهره الهیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر، درباره روند مذاکرات وین، گفت: مذاکرات موضوعی است که مجلس شورای اسلامی به طور جدی آن را پیگیری می‌کند. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به طور مرتب با مسئولان وزارت امور خارجه و مذاکره کنندگان کشورمان جلساتی را برگزار می‌کند و در جریان آخرین وضعیت مذاکرات قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: تأکید مجلس، حفظ خطوط قرمز در مذاکرات است و این مطالبه مجلس از تیم مذاکره کننده کشورمان و وزارت امور خارجه است. ملاک برای مجلس آن است که قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران در روند مذاکرات مورد توجه جدی قرار گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: براساس قانون مذکور، همه تحریم‌ها باید لغو شود و مسلم این است که ما باید تضمین موثقی را از طرف آمریکایی بگیریم تا مجدداً با خروج آمریکا از توافق و بازگشت تحریم‌ها مواجه نشویم.
الهیان افزود: فعلاً تضمین موثقی گرفته نشده است و صرفاً رئیس جمهور آمریکا بیانیه‌ای داده که این بیانیه ملاک ما برای تضمین توافق نخواهد بود. مجلس، تیم مذاکره کننده کشورمان و وزارت امور خارجه قائل بر این هستند که باید مقابل بدعهدی هایی که تاکنون صورت گرفته، تضمین داخلی نسبت به توافق اخذ کنیم.

وی گفت: این تضمین داخلی به این صورت است اگر طرف مقابل مجدداً تحریم‌ها را بازگرداند و یا تحریم‌های جدیدی را علیه کشورمان اعمال کرد و تحریم‌های ایران تشدید شد، ما هم تعهدات خودمان را ملغی کنیم و مجدداً غنی‌سازی و سایر گام‌ها را در جهت احیای صنعت هسته‌ای برداریم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: فعلاً مذاکره مستقیم با آمریکا در دستور کار دستگاه دیپلماسی و تیم مذاکره کننده کشورمان نیست و طرف آمریکایی باید تصمیم خودش را درباره مذاکرات بگیرد. ما منتظر تصمیم طرف آمریکایی هستیم و اگر این روند فرسایشی شود، حتماً در اینکه مذاکرات ادامه یابد یا خیر، تصمیم گیری خواهد شد.

الهیان تصریح کرد: سیاست دولت سیزدهم مذاکره برای مذاکره نیست بلکه اگر روند مذاکرات به نفع ملت ایران و در راستای لغو تحریم‌ها و انتفاع اقتصادی کشورمان باشد، ادامه خواهد یافت و در غیر این صورت، لزومی به ادامه مذاکرات نخواهد بود.


کد مطلب: 799094

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/799094/زهره-الهیان-آمریکا-مذاکره-مستقیم-نمی-کنیم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com