کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دندانپزشکی کودکان چیست و چه خدماتی ارائه می دهد؟

11 ارديبهشت 1401 ساعت 9:49


یکی از تخصص های دندانپزشکی؛ دندانپزشکی کودکان (اطفال) است که به صورت تخصصی به سلامت دهان و دندان کودکان و نوجوانان می‌پردازد.

ما در این مقاله قصد داریم به صورت مفصل به بررسی این سوال بپردازیم که دندانپزشکی کودکان چیست و چه خدماتی ارائه می‌دهد؟ با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.



دندانپزشکی کودکان چیست؟
متخصص دندانپزشکی اطفال یا پدیاتریک دنتیست به صورت ویژه بر سلامت دهان و دندان کودکان و نوجوانان تمرکز دارد. این پزشکان پس از گذراندن دوره دندانپزشکی عمومی در دوره سه ساله دندانپزشکی کودکان شرکت می‌کنند تا کلیه مهارت‌های لازم برای درمان مشکلات دهان و دندان اطفال را به دست بیاورند.

به توصیه آکادمی دندانپزشکی کودکان امریکا (AAPD) که یکی از موسسات معتبر جهانی است؛ اولین ویزیت دندانپزشکی اطفال می‌بایست 6 ماه بعد از رویش اولین دندان یا در سن یک سالگی انجام شود.

متخصص دندانپزشکی اطفال، آموزش های لازم را برای چگونگی مراقبت از دهان و دندان کودک مانند مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را ارائه می دهد. همچنین درباره مواردی مثل تغذیه مناسب، مصرف برخی داروها مانند قطره آهن و عادت های کودکان مانند استفاده از پستانک یا مکیدن انگشت شست نیز مشاوره می دهند.

خدمات دندانپزشکی کودکان
متخصصین دندانپزشکی اطفال برای فرزندان شما خدمات زیر را ارائه می‌دهند:

• انجام معاینات کامل دهان و دندان نوزادان، کودکان و نوجوانان؛
• آموزش نکات مراقبتی و بهداشتی دهان و دندان کودکان به والدین؛
• انجام کلیه مراقبت های پیشگیرانه مانند تمیز کردن و شستشوی تخصصی دندان اطفال، معرفی محصولات مناسب برای دندان کودکان، توصیه های تغذیه ای برای حفظ سلامت دهان و دندان آنها؛
• ارائه مشاوره درباره عادات کودکان مانند استفاده از پستانک، مکیدن انگشت شست و ...؛
• ارتودنسی کودکان؛
• ترمیم حفره های دندانی؛
• تشخیص و درمان بیماری های دهان و دندان ناشی از سایر بیماری ها مانند دیابت، آسم، بیماری های مادرزادی قلبی، تب یونجه، بیش فعالی و ...
• مدیریت اختلالات و بیماری های لثه مانند زخم ها، مخاط و بیماری پریودنتال کودکان؛
• مراقبت از آسیب دیدگی های دندانپزشکی؛

خدمات تخصصی دندانپزشکی کودکان 
از جمله خدمات تخصصی دندانپزشکی اطفال عبارتند از:

پر کردن دندان های شیری و دائمی
دندان های کودکان نیز بنابر دلایل مختلفی اعم از پوسیدگی، شکستگی و رشد ناکافی ممکن است نیاز به پرکردن داشته باشد. پر کردن دندان تنها مختص به دندان های دائمی نیست بلکه برای دندان های شیری نیز قابل انجام است.

سلامت دندان های شیری نیز به اندازه دندان های دائمی اهمیت دارد. وجود هر گونه عفونت یا دردی در دندان شیری باعث غذا نخوردن، نجویدن کامل غذا، ایجاد دل درد و اختلال در رشد کودک می شود.

فلوراید درمانی
متخصص دندانپزشکی کودکان با انجام فلوراید درمانی باعث افزایش استحکام دندان ها و پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان می‌شود.

فیشور سیلانت 
این روش روشی بی خطر و بدون درد برای افزایش استحکام دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی دندان ها برای مدت زمان طولانی است.

سطح جونده دندان ها به دلیل داشتن های شیارهای بسیار زیاد، بیش از هر قسمتی از دندان در معرض پوسیدگی قرار دارد. به منظور جلوگیری از این پوسیدگی ها، شیارهای دندانی با استفاده از موادی مخصوص و کاملا همرنگ دندان ها به نام سیلانت پوشانده می‌شود.

استفاده از این روش تاثیر چشمگیری در کاهش پوسیدگی های دندان کودکان دارد، اما در کنار آن مسواک زدن و نخ دندان نیز باید ادامه داشته باشد.


ارتودنسی کودکان
در برخی از کودکان دندان های شیری زودتر از دست می روند یا اینکه دندان شیری زودتر از موعد مقرر کشیده می شود. در این صورت دندان ها به سمت فضای خالی حرکت می کنند. از طرفی دندان دائمی کودک زیر لثه قرار دارد، چنانچه جای دندان دائمی با دندان دیگری پر شود، باعث رویش نامرتب دندان های دائمی می‌شود.

برای جلوگیری از چنین اتفاقی باید به موقع به یک دندانپزشک اطفال مراجعه کنید تا با اقدامات لازم تا زمان رویش دندان‌های دائمی زیرین دندان شیری را حفظ و نگهداری کنید.

در مواردی که پس از افتادن یا کشیدن دندان شیری، متخصص دندانپزشکی با گرفتن قالب ابزاری به نام فضانگهداره در فضای خالی قرار داده می‌شود تا از رویش نامنظم دندان های کودکان جلوگیری شود.

روکش دندان شیری
در مواقعی که پوسیدگی دندان شیری شدید باشد و با پر کردن نتوان آن را ترمیم کرد، متخصص دندانپزشکی اطفال با یک روکش فلزی مخصوص روی دندان را می‌پوشاند، این روکش در هنگام افتادن دندان شیری از دهان خارج می شود.


درمان تحت بیهوشی
یکی از چالش هایی که متخصصین دندانپزشکی اطفال دارند، مواجه و درمان کودکانی است که تحت درمان سایر دندانپزشکان قرار گرفته اند و ترس و اضطراب زیادی در مقابل درمان های دندانپزشکی دارند.

عوامل بسیاری مانند اطلاعات نادرستی که از والدین یا دوستان دریافت می کنند، کم بودن سن آنها و تجربه های قبلی تلخ از درمان‌های دندان پزشکی باعث عدم امکان درمان مشکلات دندان کودک می شود.

دندانپزشکان در صورت مواجهه با چنین کودکانی مجبور به بیهوشی وی می‌شوند. درمان تحت بیهوشی برای کودکانی که دارای معلولیت جسمی یا ذهنی هستند نیز استفاده می‌شود.

بهترین دندانپزشک اطفال چه کسی است؟
دندانپزشکی شبانه روزی تاج دنتال با داشتن کادری مجرب و متخصص در محیطی کاملا استریلیزه، کلیه خدمات دندانپزشکی اعم از دندانپزشکی اطفال، جراحی دندان، ایمپلنت، پروتز دندان، کشیدن دندان و .... را انجام می‌دهد.


کد مطلب: 798846

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/798846/دندانپزشکی-کودکان-چیست-خدماتی-ارائه-می-دهد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com