جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

نحوه محاسبه بی ام ای و تاثیرش در ابدومینوپلاستی یا پیکرتراشی

شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۳۶
کد مطلب: 798778
BMI یا شاخص توده بدنی چیست؟
BMI مخفف عبارت(Body Mass Index) به معنی شاخص توده بدنی است. سنجشی آماری برای ارزیابی وزن و قد یک شخص است. در واقع بی ام آی یک مقیاس غربالگری است که به کمک آن میزان اضافه وزن، کمبود وزن و همچنین میزان وزن ایده آل انسان تعیین می شود.

بی ام آی یک وسیله اندازه گیری است که نشان می دهد قد و وزن شما در چه حد تناسب دارند و همچنین آیا دچار کمبود وزن یا اضافه وزن هستید یا نه. اگر شخص دچار اضافه وزن باشد و بی ام آی 30 به بالا به همراه بیماری های زمینه ای مانند دیابت نوع دو داشته باشد کاندید جراحی چاقی می شود که در ادامه در مورد ان صحبت می کنیم.
 
 
انواع جراحی چاقی برای کاهش بی ام آی بدن
برای کم کردن بی ام آی بدن، برای اشخاصی که شاخص توده بدنی آنها عدد 30 به بالا است از جراحی های چاقی استفاده می شود. یقینا این افراد کار بسیار دشواری برای کاهش وزن دارند و با رژیم غذایی و ورزش به نتیجه دلخواه نمی رسند و برای کاهش بی ام آی بدن و وزن خود می بایست جراحی لاغری انجام دهند تا بتوانند به وزن نرمال و ایده آل خود دست یابند. ما در اینجا سه روش از بهترین روش های جراحی لاغری برای کاهش وزن به شما معرفی می کنیم.
 
1. عمل اسلیو معده  یکی از بهترین و متداول ترین روش‌های موجود جراحی چاقی است که با کاهش حجم معده موجب کاهش اشتها و در نتیجه کاهش وزن شخص می شود.
 
2. عمل بای پس معده نیز روشی دیگر از عمل چاقی است که در آن، تغییراتی در معده و روده کوچک ایجاد می‌ گردد و باعث کم شدن حجم معده و تغییر سیستم گوارشی بدن می شود.بنابراین مصرف غذا کاهش میابد و مانع از جذب مواد مغذی و پرکالری از طریق بدن می‌شود.
 
3. عمل مینی بای پس معده نیز یکی دیگر از انواع روش های لاغری سریع با کاهش وزن بالا است یقینا این عمل صورت ساده شده بای پس معده است.
 
در حقیقت این سنجش میزان چاقی را اندازه‌گیری نمی‌کند، علاوه بر این ابزاری مناسب است تا سلامت وزن شخص با توجه به قدش تخمین زده شود.
 
عمدتا، از مقادیر بدست آمده از محاسبه BMI برای تقسیم بندی اینکه آیا یک شخص دچار کمبود وزن، وزن طبیعی، اضافه وزن یا چاقی است بسته به اینکه این مقدار بین چه ب ای قرار دارد، استفاده می شود.
 
این شاخص در بین سال‌های ۱۸۳۰ تا ۱۸۵۰ توسط آدولف کوتله دانشمند بلژیکی ابداع شد.
 
 
بی ام آی چه چیزی را به ما نشان میدهد؟
همانطور که قبلا اشاره کردیم٬ bmi نشان دهنده مقدارچربی بدن است. اشخاص با دانستن بی ام آی بدنشان می توانند ذهنیتی نسبی از وضعیت جسمی شان کسب کنند و در صورت ضرورت به درمان و حفظ سلامتی تصمیم بگیرند.

نحوه اندازه گیری BMI
اگر می خواهید اندازه شاخص یا عدد توده بدنی خود را به صورت دستی اندازه گیری کنید فرمولی وجود دارد که می توانید باکمک آن این کار را انجام دهید. این مقیاس تقریبا دقیق می باشد و تنها به دو متغیر وزن و قد شما وابسته است. البته برای دقت بیشتر می‌توانیم سن و جنسیت را نیز در محاسبات لحاظ کنیم ولی با توجه به اینکه همین فرمول نیز دقت زیادی دارد، می توانیم دو متغیر سن و جنسیت را نادیده بگیریم.
 
فرمول محاسبه BMI
فرمول محاسبه شاخص حجم بدن اسان می باشد و همانطور که قبلا ذکر شد تنها به اعداد قد و وزن شما نیاز است.
 
فرمول محاسبه bmi
 
عدد حجم توده بدن = (وزن بر حسب کیلوگرم) تقسیم بر (قد بر حسب متر به توان ۲)
اگر BMI:
 
زیر ۱۸.۵ باشد، فرد دچار کاهش وزن است
بین ۱۸.۵ و ۲۴.۹ باشد، فرد در بازه وزن سالم قرار دارد و وزن متناسب است
بین ۲۵ و ۲۹.۹ باشد، فرد دچار اضافه وزن است
بین ۳۰ و ۳۴.۹ باشد، فرد چاق است
بالای ۳۵ باشد٬ فرد از چاقی زیاد رنج می برد
 
دلیل اینکه در BMI بالا٬ شخص در مرحله خطرناک است این است که در این محدوده٬ بیمار علاوه بر مشکلات فراوان (روحی، محدودیت جسمی و …) که چاقی برایش بوجود اورده است٬ به شدت نیز در خطر ابتلا به بیماری های چون موارد زیر قرار میگیرد:
 
کلسترول خون بالا یا سایر اختلالات چربی
دیابت نوع 2
مریضی های قلبی
سکته
فشار خون بالا
سرطان های خاص
بیماری کیسه صفرا
آپنه خواب و خروپف
مرگ زودهنگام
آرتروز و بیماری مفاصل
 
آیا BMI فقط توسط پزشکان مشخص می شود و فقط برای آن ها کاربرد دارد؟
خیر، برای به دست آوردن این شاخص شما از یک فرمول استفاده می کنید که بسیار راحت است و در حالت ساده تر توسط ماشین حساب یا محاسبه گر آنلاین (مشابه محاسبه‌گرِ ما) به دست می آید که در بالا به نحوه بدست اوردن ان اشاره کردیم. هم پزشکان، هم متخصصان تغذیه و هم تمام افراد عادی می توانند شاخص توده بدنی خود را بدست بیاورند و از آن استفاده کنند.
 
آیا نحوه محاسبه BMI در کودکان و بزرگسالان یکسان است؟
بله متفاوت است. برای اندازه گیری BMI کودکان از یک سری نمودار بر اساس جنسیت استفاده می شود و برای بزرگسالان از هما ن فرمول معمولی قابل محاسبه می باشد. شما می توانید با محاسبه گرای مشخص شده، هم شاخص توده بدنی کودکان و هم بزرگسالان را با دقیق ترین ابزار به دست بیاورید.
 
 
آیا محاسبه BMI می تواند تاثیر در پیکرتراشی داشته باشد؟
بله از آنجا که با کمک این شاخص می توان متوجه شد که در مجموع چقدر دچار اضافه وزن هستید، می توان همان میزان اضافه وزن را کم کرد تا به محدوده وزنی سالم و نرمال برسید و در واقع با محاسبه دقیق این عدد تعیین می شود که جراحی پیکرتراشی خطری می تواند برای شما ایجاد کند یا خیر.معمولا عدد زیر 31 عددی مناسب برای عمل پیکر تراشی است.
 
آیا BMI میزان دقیق چربی های بدن و مخصوصا شکم را ابدومینوپلاستی مشخص می کند؟
خیر، BMI نمی تواند معین کند که شما چقدردر بدن چربی دارید و این چربی ها در کجا و به چه نحو قرار داشته یا پخش شده است. این شاخص تنها مشخص می کند که آیا شما در محدوده وزنی سالم هستید یا خیر. اگر نیستید چه مقدار باید وزن خود را کم یا زیاد کنید تا به این محدوده برسید تا بتوانید عمل ابدومینوپلاستی را انجام دهید.
 
آیا عضلات و ماهیچه تاثیری در محاسبه شاخص توده بدنی دارند؟
بله عضلات روی نتیجه محاسبه شاخص توده بدنی اثر می گذارد. به این نحو که هرچه شما عضله بیشتری داشته باشید این شاخص برای شما افزایش پیدا می یابد. این در حالی است که هنگامی شما عضله دارید چربی های بدنتان بسیار کمتر است و شما چاق نیستید. و این یکی از نکات منفی در مورد این شاخص است که تمایز و تفاوتی بین چربی و ماهیچه قائل نیست.

منبع : biotinclinic.ir/calculate-bmi
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *