کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گردش در تاریخ یک خاندان منحوس؛ شماره ۵۸

ماجرای خدمت تاریخی رضاخان به اسرائیلی‌ها

11 ارديبهشت 1401 ساعت 5:21

تقریباً در سال ۱۳۰۲ حزب صهیونیست در ایران تاسیس شد و ایران به پایگاه مهم انتقال یهودی‌ها به فلسطین تبدیل شد.


گروه تاریخ جهان نیوز: موسی حقانی، رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر در بخشی از گفتگوی خود با فارس با اشاره به اینکه انگلستان با روی کار آوردن رضاخان از ظرفیت ایران برای تأسیس رژیم صهیونیستی استفاده کرد، اظهارداشت: تقریباً در سال ۱۳۰۲ حزب صهیونیست در ایران تاسیس شد و ایران به پایگاه مهم انتقال یهودی‌ها به فلسطین تبدیل شد.

وی ادامه داد: انگلیسی‌ها در طرح تأسیس رژیم صهیونیستی و در طرح خاورمیانه بزرگی که مطرح می‌کردند، ایران هم از جهت داخلی، هم از جهت منطقه‌ای و هم از جهت بین‌المللی در آن جایگاه ویژه‌ای داشت.

از جهت داخلی انگلیسی‌ها با کودتای ۱۲۹۹ به این سمت رفتند که کاملاً بر ایران مسلط بشوند و نفت ایران را که از قبل شروع به غارتش کرده بودند، در حجم گسترده‌تری غارت کنند و کانون‌های مبارزه را در ایران که تقریباً در منطقه الهام‌بخش شده بود از بین ببرند، بنابراین مسائل ایران برایشان موضوعیت داشت.

رضاخان فرمانده تیپ مختلط همدان در میان جمعی از افسران ایرانی و روسی تحت فرمان خود در روز قبل از کودتای ۱۲۹۹

حقانی افزود: مسأله بعدی از جنبه منطقه‌ای و نقشه و طرح‌هایی بود که آنها در منطقه داشتند.

می‌دانیم که انگلیسی‌ها از سال ۱۹۱۷ با صدور اعلامیه بالفور عملاً گام‌هایی جدی را برای تأسیس یک رژیم صهیونیستی در منطقه برداشتند و همان موقع در بعضی از نشریات مطرح شد که هدف از کودتا در ایران استفاده از ظرفیت‌های ایران برای کمک به ایجاد رژیمی است که قرار است به زودی در خاورمیانه تأسیس شود که همان رژیم صهیونیستی‌ای است که بعدها تأسیس شد.

وی ادامه داد: امکانات ایران، هم مالی و هم دیپلماتیک بود. از این حیث که برخی از کنسولگری‌های ایران در منطقه متأسفانه به مراکز صدور ویزا و روادید برای صهیونیست‌هایی تبدیل شد که می‌خواستند به فلسطین مهاجرت کنند و مسأله ترانزیت یهودی‌ها از افغانستان، روسیه و کشورهای همجوار ما به فلسطین که متأسفانه از ایران صورت می‌گرفت.


این مورخ و نویسنده تصریح کرد: اساساً یکی از اهداف کودتای ۱۲۹۹ و روی کار آمدن رضاخان، شرکت در این پروژه مهمی بود که ۱۰۰ سال است که این منطقه را تحت‌ تأثیر خودش قرار داده و حوادث تأسف‌باری را هم رقم زده است.

مسأله بعدی جنبه بین‌المللی اهداف آنها بود که قرار بود از ایران هم به عنوان یکی از کشورهایی که می‌بایستی از آن در مقابله با نفوذ کمونیسم استفاده بشود، این کودتا در کشور ما صورت گرفت.

وی گفت: اما آنچه که در حال حاضر حائز اهمیت است، جنبه منطقه‌ای است که اینها سعی داشتند از ظرفیت ایران برای تأسیس رژیم صهیونیستی استفاده کنند.

ما تقریباً در سال ۱۳۰۲ شاهد تشکیل حزب صهیونیست در ایران هستیم و صهیونیست‌ها فعالیت گسترده‌ای می‌کنند، به ویژه اینکه قرار بود ایران پایگاه مهم انتقال یهودی‌ها به فلسطین عزیز باشد و در آن شرایط اختناق‌آمیزی که پس از کودتا بر ایران حاکم شده بود، اینها توانستند حزب خودشان را با حمایت رضاخان و کودتاگران تأسیس کنند و مهاجرت از ایران در جریان بود.

حقانی افزود: نشریات صهیونیستی در کشور ما با صراحت و آشکارا تیتر می‌زدند که: «فرزندان صهیون! پیش به سوی ارض موعود» و حرکت گسترده‌ای را در ایران آغاز کرده بودند که با مخالفت مرجعیت و روحانیت شیعه و حساسیتی که آنها نسبت به سرزمین اسلامی فلسطین داشتند، تظاهرات گسترده ضدصهیونیستی در تهران و سراسر کشور صورت گرفت.

بیشتر بخوانید:
وقتی شاه همسرش را برای رقص به کارتر قرض داد!
هدایایی که بین رژیم پهلوی و رژیم صهیونیستی رد و بدل شد

چه کسی اعلی حضرت را «تفاله» خطاب کرد؟ +فیلم
ماجرای عصبانیت شاه از فرار دوست پسر فرح +فیلم
مردم باید یاد بگیرند بدون کالاهای اساسی هم زندگی کنند! +فیلم
عروسی گران قیمت فرح پهلوی در شب یلدا +عکس و فیلم
از رقص با همسر رئیس جمهور آمریکا تا اخراج از آمریکا +فیلم
ماجرای حضور دوست پسر فرح در کنار بستر شاه! +فیلم
ماجرای طمع شاه به همسر رئیس جمهور فیلیپین +عکس
علاقه ویژه نوه اعلی حضرت به برهنگی +تصاویر شرم‌آور
ماجرای جشن تولد ۴۰ هزار دلاری فرح با بهترین آشپز دنیا

رقاصه‌ای که اعلی حضرت را به تور انداخت +جزئیات
ماجرای استخر مختلط دوست نزدیک فرح
از خودگذشتگی اعلی حضرت در توزیع ثروت ملی +جزئیات
معروف‌ترین فساد جنسی «فرح پهلوی» چه بود؟
شغل شریف اشرف پهلوی که باعث شهرت جهانی او شد!


کد مطلب: 798697

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/798697/ماجرای-خدمت-تاریخی-رضاخان-اسرائیلی-ها

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com