کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دستگیری باند ۷۰ نفره زورگیری در مشهد

6 ارديبهشت 1401 ساعت 9:59

اعضای یک باند ۷۰ نفره زورگیری با پیگیری قاطعانه دادستانی مشهد دستگیر شدند.


به گزارش جهان نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، قاضی قنبری‌راد گفت: سرنخ شناسایی اعضای این باند بزرگ سرقت به سال گذشته و زمانی برمی‌گردد که یک سارق به عنف (زمانی که مالی و یا چیزی از فردی به زور و تهدید گرفته شود) پس از سرقت گوشی تلفن همراه یکی از شهروندان دستگیر شد.

او گفت: پس از آنکه این فرد دستگیر شد پرونده به یک شعبه بازپرسی در دادسرای ناحیه ۲ ارجاع و توسط مقام قضایی همه جوانب ماجرا بررسی و تحقیقات دقیق برای کشف دیگر جرایم احتمالی این متهم صورت گرفت. و باتوجه به چهره‌نگاری‌ها مشخص شد رد پای این فرد در تعداد زیادی سرقت به شیوه مذکور وجود دارد. از همین رو تمامی شکات به دادسرا فراخوانده شده و بیش از ۸۰ نفر از مالباختگان فرد بازداشت شده را مورد شناسایی قرار دادند و مکان‌های وقوع زورگیری‌ها هم معلوم شد.

معاون دادستان مشهد گفت: باتوجه به اینکه این فرد نمی‌توانست اقدام‌های مجرمانه خود را به تنهایی رقم بزند و بی‌تردید باید همدستانی می‌داشت، دستور شناسایی تمامی این افراد صادر و در اختیار مأموران پلیس اطلاعات و امنیت فرماندهی انتظامی خراسان رضوی قرار گرفت.

در این مرحله ضابطان قضایی موفق شدند دو نفر دیگر از اعضای اصلی باند را ردزنی و در عملیاتی غافلگیرانه محاصره و دستگیر کنند. با انتقال این افراد به شعبه بازپرسی، این‌ها هم توسط شکات زیادی مورد شناسایی قرار گرفتند. در ادامه تصاویری از اقدام‌های مجرمانه آن‌ها توسط برخی شکات و شهروندان در اختیار بازپرس پرونده قرار گرفت که کمک بسیار زیادی در شناسایی دیگر اعضای باند کرد.

دستگیری ۷۰ سارق و کشف سلاح گرم
قاضی قنبری‌راد گفت: اشراف دقیق بازپرس پرونده به ماجرا و سلسله اقدام‌های پلیسی صورت گرفته در نهایت منجر به این شد که حدود ۷۰ نفر از اعضای این باند بزرگ سرقت در مشهد و حاشیه آن شناسایی و تمامی آن‌ها در ده‌ها عملیات پلیسی دستگیر و به دادسرا منتقل شوند.کمی بعد معلوم شد تمامی این افراد در قالب گروه‌های دو، سه، چهار و یا ۶ نفره دست به زورگیری‌های متعدد از شهروندان زده و گوشی‌های تلفن همراه و اموال با ارزش آن‌ها را با تهدید سلاح سرد و یا گرم می‌گرفتند.

با دستگیری این افراد از ناحیه آن‌ها ۶ قبضه سلاح گرم، ۳۰ دستگاه خودرو، ۳۵ دستگاه موتورسیکلت، تعداد زیادی سلاح سرد شامل چاقو و قمه و مقادیری مشروبات الکلی کشف شد.

گردش حساب ۵ میلیارد تومانی مالخرها!
او گفت: روند پرونده به صورت فشرده و دقیق طی شد و در این زمینه چندین مالخر لوازم مسروقه شناسایی و تمامی آن‌ها دستگیر شدند. در ادامه چند نفر که حساب‌ها و یا کارت‌های بانکی خود را در اختیار متهمان قرار داده و موجبات پولشویی را فراهم کرده بودند هم دستگیر شدند. بررسی حساب برخی مالخرها نشان می‌داد در بازه زمانی مشخص حدود ۵ میلیارد تومان هم گردش داشته‌اند.

۸ هزار سرقت تلفن همراه
معاون دادستان مشهد گفت: سرشبکه این باند در کشور افغانستان حضور داشت و هدایت باند بزرگ سرقت برعهده او بود. پیگیری‌های مقام قضایی و همچنین مستندات و اعتراف‌های صورت گرفته توسط اعضای این باند حاکی از آن است که آن‌ها تا به امروز حدود ۸هزار گوشی تلفن همراه سرقت کرده‌اند. حتی برخی اعضای باند از انجام ۱۵ فقره سرقت در هر روز پرده برداشته‌اند.

همچنین یک گروه از اعضای این باند با سلاح گرم از انبارهای نگهداری زعفران و منازل مسکونی چندین سرقت را رقم زده‌اند. گستردگی کار این باند به گونه‌ای بود که حتی برخی سارقان که در دیگر شهرها حضور داشتند اموال و یا گوشی سرقت شده را در اختیار اعضای این باند قرار می‌دادند.

تفهیم اتهام محاربه به سرکرده‌های باند
قاضی قنبری‌راد گفت: در بین اعضای ۷۰ نفره باند بزرگ سرقت‌های گوشی تلفن همراه، چهار نفر از آن‌ها با اتهام محاربه روبه‌رو هستند و این اتهام به آن‌ها تفهیم شده است، چراکه کشیدن سلاح با هدف ارعاب، اخذ مال و تهدید جان افراد می‌تواند از مصادیق محاربه باشد.

از سویی باتوجه به نحوه وقوع سرقت‌ها، قانون برای مجرمان تا ۱۵ سال حبس را در نظر گرفته است که این موضوع شامل تعدادی از اعضای این باند هم می‌شود.

تحقیقات صورت گرفته نشان می‌داد پس از دستگیری اعضای این باند سرقت، حدود ۴۰درصد کاهش سرقت به عنف را در مشهد شاهد بودیم. بی‌تردید در این پرونده از تمامی ظرفیت‌های قانونی برای برخورد با متهمان استفاده خواهد شد، همچنین این پیام را هم برای دیگر افراد سارق خواهد داشت که امنیت، خط قرمز دستگاه قضایی و انتظامی است و با این افراد به شدت برخورد خواهد شد.


کد مطلب: 798340

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/798340/دستگیری-باند-۷۰-نفره-زورگیری-مشهد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com