شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۲

«زندگی پس از زندگی» حاصل توهمات نیست

سه شنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۵۸
کد مطلب: 798315
به عنوان یک "فیزیولوژیست" که کار تخصصی‌اش در حوزه علوم اعصاب است و خودم دست کم دوبار تجربه مشابه داشته‌ام، عرض می‌کنم که آنچه در آن لحظات دیده می‌شود، چیزی فراتر از ماده و فعل و انفعالات سیستم عصبی‌ است.
«زندگی پس از زندگی» حاصل توهمات نیست
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، مجموعه «زندگی پس از زندگی» با اجرای عباس موزون یکی از ویژه‌برنامه‌های ماه مبارک رمضان سیما است که هر روز به مدت یک ساعت در لحظات ملکوتی نزدیک به افطار از تلویزیون پخش می‌شود.

تجربه‌گران در این ویژه برنامه به بیان تجربیات خودشان از لحظاتی که در شرایط مرگ کلینیکی و یا خروج موقت روح از جسم قرار گرفته‌اند، می‌پردازند.

پخش این تجربیات منحصر به فرد که توجه طیف وسیعی از مخاطبان را برانگیخته است، به ایجاد بحث‌های دامنه‌داری در بین صاحب‌نظران منجر شده است که غالبا از منظری فلسفی-الهیاتی به ماجرا و روا یا ناروا بودن نشر این قبیل تجربیات پرداخته‌اند.

محسن پرویز اما از منظری فیزیولوژیکی به بحث ورود کرده و از تجربه مشابه خودش در این زمینه حرف زده است.

پرویز در صفحه شخصی‌اش درخصوص ویژه برنامه رمضانی "زندگی پس از زندگی" نوشت: باید به سازندگان این برنامه خوب تبریک گفت و البته مثل هر برنامه دیگری نقایصی هم دارد. همه آن‌ها که تجربه‌های مشابه (نزدیک به مرگ) داشته‌اند، می‌دانند که بیشتر آنچه در برنامه "زندگی پس از زندگی" گفته می‌شود، رخ نموده و حاصل توهمات تجربه‌گران نیست. (و البته این به معنای حجیّت داشتن فرمایشات تجربه‌گران نیست؛ چه بسا برخی برداشت‌ها و گفته‌ها قابل تشکیک باشد ولی اصل موضوع خدشه‌ناپذیر است.)

به عنوان یک "فیزیولوژیست" که کار تخصصی‌اش در حوزه علوم اعصاب است و خودم دست کم دوبار تجربه مشابه داشته‌ام، عرض می‌کنم که آنچه در آن لحظات دیده می‌شود، توهمات ذهنی نیست و چیزی فراتر از ماده و فعل و انفعالات سیستم عصبی‌ است.

دانش بشری هنوز در توجیه ارتباط روح و دستگاه عصبی ناتوان است و روانپزشکان یا نورولوژیست‌ها یا نوروفیزیولوژیست‌هایی که ادعای دیگری دارند (غیر آنچه در این برنامه مطرح می‌شود) باید دلایل علمی مدعایشان را عرضه کنند.

دکتر محسن پرویز (متولد ۱۳۴۲) از نوزده‌سالگی و زمانی که به عنوان یک رزمنده در جبهه‌های دفاع مقدس حضور داشت، داستان‌نویسی را شروع کرد. او بین سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹ معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

«با پرستوهای مهاجر»، «عکسی در آیینه دلم»، «زائران دیار زخم»، «قاب عکس‌های روی دیوار»، «معلم خودمانی»، «بوی گل، بوی او»، «عبدالله»، «دیگر از پرستوها خبری نیست»، «یک روز در باغ زندگی» و «آن روز در کنار تو» از جمله آثار او هستند.

"زندگی پس از زندگی" ایام ماه مبارک رمضان هرشب ساعت ۱۸:۳۰ از شبکه چهار پخش می شود و تکرار آن نیز ساعت ۲۳:۴۰ همان روز و ۱۲ روز بعد پخش خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
من احساس میکنم بعضی از کسایکه با این قضایا مخالفت میکنن بیشتر برای فرار از واقعیته چون نمیتونن قبول کنن اون طرف خبرهایی هست و باید جوابگوی اعمالشون باشن
Iran, Islamic Republic of
دقیقا