پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۷
در گفتگو با مالک شریعتی مطرح شد

جزئیات اجرای داوطلبانه شفافیت آرا در مجلس/ چند نماینده در این طرح شرکت خواهند کرد؟/ درخواست نمایندگان از قالیباف و موافقت رئیس مجلس

دوشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۱
کد مطلب: 798281
مالک شریعتی معتقداست که اجرای طرح آرای شفافیت نمایندگان حتی به صورت آزمایشی و داوطلبانه وفای به عهدیست که نمایندگان با مردم بسته‌اند.
جزئیات اجرای داوطلبانه شفافیت آرا در مجلس/ چند نماینده در این طرح شرکت خواهند کرد؟/ درخواست نمایندگان از قالیباف و موافقت رئیس مجلس
به گزارش جهان نيوز، اجرای آزمایشی و داوطلبانه «شفافیت آرای نمایندگان» از هفته آینده، از سوی مالک شریعتی نیاسر اعلام شد و بار دیگر نمایندگان را در دوراهی انتخاب قرار داد. از ماه‌ها پیش زمزه‌های رای‌گیری برای طرح شفافیت آرای نمایندگان دوباره در مجلس طنین انداز شد. از این رو رئیس مجلس اعلام کرد که این طرح در اواخر ماه رمضان امسال تصمیم‌گیری خواهد شد و این طرح به صحن علنی مجلس خواهد آمد. اما همان زمان که بسیاری از نمایندگان از این طرح استقبال کردند طرح دیگری وارد گود شد؛ طرح دو فوریتی شفافیت قوای سه‌گانه که در مجلس جان گرفت و نمایندگان زیادی اعتقاد داشتند که شفافیت قبل از مجلس یا همراه آن باید در دستگاه‌های دیگر نیز صورت گیرد.

این طرح به سرعت وارد صحن علنی مجلس شد و با  استقبال زیادی از سوی نمایندگان رای آورد. از سویی دیگر نیز موجی از انتقادات را به دنبال داشت و حتی برخی از نمایندگان بر این باورند که بررسی این طرح، طرح شفافیت آرای نمایندگان را به حاشیه خواهد راند. اینک با اقدامی دیگر از سوی نمایندگان مجلس، قرار است طرح شفافیت به شکلی دیگر از هفته آینده اجرا شود.

به گفته مالک شریعتی نیاسر نماینده مردم تهران، این اقدام به صورت داوطلبانه و آزمایشی از هفته آینده اجرا خواهد شد. این نماینده مردم تاکید کرد که سامانه پارلمان مجازی برای انتشار عمومی آرا نمایندگان آماده شده است. این عضو کمیسیون انرژی در صفحه شخصی خود در توئیتر، در مورد طرح داوطلبانه ‎شفافیت آرای نمایندگان نوشت و اعلام کرد نمایندگان زیادی که به تدریج درحال افزایش هستند از این طرح استقبال کرده‌اند.

مشروح گفت‌وگوی همشهری آنلاین با «مالک شریعتی نیاسر» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون انرژی مجلس در این‌ باره را بخوانید.

چرا طرح شفافیت آرا نمایندگان به صورت آزمایشی و داوطلبانه اجرا می‌شود؟
شفافیت آرا یکی از مهم‌ترین وعده‌هایی بود که مجلس یازدهم از نخستین روزهای آغاز به کار خود قول تحقق آن را به مردم داد. نمایندگان مجلس یازدهم طرحی را با عنوان شفافیت آرای نمایندگان تهیه کرده و پس از تصویب کلیات آن قرار شد به صورت دو شوری مورد بررسی قرار گیرد. اما علی رغم گذشت حدود یکسال و اندی از آغاز به کار مجلس یازدهم خبری از این طرح نشد. تعدادی از نمایندگان نیز از تعلل در رسیدگی به این طرح انتقاد کرده و در نامه‌ای به هیات رئیسه خواستار در دستورکار قرار گرفتن این طرح شدند.

در طول این مدت برخی از نمایندگان به صورت داوطلبانه آرای خود را به طرح ها و لوایح مهم در صفحات مجازی یا سایت شخصی خود منتشر کردند. شفافیت، وعده اکثر نمایندگانی است که وارد مجلس شده‌‍‌اند. بنابراین با وجود اینکه یک بار رای نیاورده و هنوز تعیین تکلیف نشده است، از سوی برخی نمایندگان به صورت داوطلبانه و آزمایشی اجرا می‌شود.

اجرای داوطلبانه و آزمایشی طرح شفافیت آرای نمایندگان چگونه مورد تایید مجلس قرار گرفت؟ 
فارغ از این که این طرح مصوب یا قانون شود و لازم الاجرا باشد یا خیر، بر اساس تصمیم عده‌ای از نمایندگان، به صورت داوطلبانه اجرا خواهد شد. اجرای داوطلبانه نیز نیازی به مصوبه ندارد. از دو، سه ماه گذشته ۱۶۲ نفر نامه‌ای  نوشتند مبنی بر اینکه امکانی را به عنوان هیات رئیسه هماهنگی زیرساخت‌های مجلس فراهم کنند تا این کار داوطلبانه اجرا شود.

بعد از آن برای هماهنگی با فناوری اطلاعات مجلس، با آقای دکتر قالیباف مذاکره شد و ایشان هم پذیرفت و هماهنگی‌ها صورت گرفت. بدین ترتیب، نمایندگان به صورت فردی درخواست خود را  تحویل می‌دهند و فناوری اطلاعات موقعیتی ایجاد می‌کند تا آنها بتوانند به صورت داوطلبانه آرای خود را منتشر کنند.

برای اجرای این طرح چه زیر ساختی ایجاد شده است؟
اکنون زیرساخت مناسب در سامانه پارلمان مجازی که از مجموعه سامانه‌های زیرمجوعه فناوری اطلاعات مجلس است، برای این کار فراهم شده است. 

تا کنون چند نفر همراه شده‌اند و هفته آینده در این طرح شرکت می‌کنند؟
۱۶۲ نفر نامه را امضا کرده‌اند که تا اکنون حدود ۳۰ نفر رای خود را تحویل گرفته‌اند و این آمار به تدریج در حال افزایش است.

 اجرای آزمایشی این طرح نشان دهنده ناامیدی شما از رای آرودن طرح شفافیت نیست؟ آیا آن طرح به صورت جدی پیگیری می شود؟
در واقع نمی‌دانیم که سرانجام این طرح چه خواهد شد، اما رای آوردن یا نیاوردن این طرح دیگر مانع کار نخواهد شد. ما تصمیم خود را گرفته‌ایم، تعهدی داده‌ایم و آن را انجام خواهیم داد. طرح در دستور مجلس قرار دارد و باید تعیین تکلیف و وضعیتش روشن شود. 

پیش بینی شما از بازخورد این حرکت داوطلبانه در بین مردم و جامعه چه خواهد بود؟ 
اکنون نمی‌توانم پیش‌بینی کنم اما قطعا این حرکت پاسخی مثبتی به مطالبات مردمی خواهد بود. نمایندگان نیز به عهدی که بر دوششان است وفا خواهند کرد چرا که اصل شفافیت یک ضرورت است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بالاخره سال اخر مجلس هست و پس از کیف وحال فراوان دوباره وعده سر خرمن برای گرفتن رای....
Iran, Islamic Republic of
اقای محترم اینهایی که اقای شریعتی هم جز اوناست افرادی هستند که واقعا دنبال شفافیت بوده و هستند و نمایندگان خدوم و انقلابی . قاطی نکن
Iran, Islamic Republic of
آقای شریعتی ، هنوز بهار ۱۴۰۱ تمام نشده بلیط قطارها ۲۵ درصد رسما گران شد ولی قراره که فقط ۱۰ درصد حقوق کارکنان دولت اضافه بشه .!!!!! .
Iran, Islamic Republic of
چه کسانی خودرو، کالا، اجناس، گوشت، مرغ، میوه وغیره را گران می‌کنند؟..
Iran, Islamic Republic of
دولت حسن روحانی مدت 8 سال به همراه مسئولین، مدیران و مسئولان .... کشور را گرفتار کرد .
Iran, Islamic Republic of
این خوبه
Iran, Islamic Republic of
....