کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اقدام جالب زاکانی برای کاهش مصرف برق تهران +جزئیات

4 ارديبهشت 1401 ساعت 14:30

امسال بعد از ۵۰ سال از تاریخ تأسیس بهشت زهرا قرار بر این شد تا بهشت زهرا ۲۴ ساعته شود.


به گزارش جهان نیوز، علیرضا زاکانی شهردار تهران صبح امروز یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ با حضور در شصتمین جلسه شورا به ارائه گزارش پیرامون موضوعات مرتبط با مدیریت شهری پرداخت.

زاکانی در صحن شورا ضمن تسلیت شهادت حضرت علی(ع) گفت: امسال طی تصمیمی که گرفته شد برای اولین بار طی ۵۰ سالی که از تاسیس بهشت زهرا(س) می گذرد، بنا شد در ماه مبارک رمضان بهشت زهرا(س) ۲۴ ساعته باشد و در قطعات مربوط به ۳۰ هزار شهید گرانقدر، ۲۴ ساعته ارائه خدمت می شود و این مسأله سبب شد که در ایام لیالی قدر عنایت ویژه ای نسبت به بهشت زهرا(س) رقم بخورد و شب ۲۱ ماه مبارک رمضان یک شب تاریخی در این فضا بود؛ این حکایت از این دارد که مسئولیت های ما سنگین است و باید ناظر به ظرفیت های شهر دقت لازم را داشته باشیم. 

جنس مدیریت خود را مدیریت مشارکتی قرار دادیم
شهردار تهران در ادامه پیرامون تفاهم نامه های شهرداری با سایر دستگاه ها عنوان کرد: در این دوره جنس مدیریت خود را مدیریت مشارکتی قرار دادیم و چشم انداز ۱۰ ساله خود را تهران؛ کلانشهر الگوی جهان اسلام و به گفتمان خدمت و پیشرفت توجه کردیم و شعار ما نیز تهران؛ شهر تلاش و سرزندگی بود؛ لذا برای تحقق مدیریت مشارکتی از اولین اقدامات، راه اندازی قرارگاه ها بود تا اهداف واحدی را با مشارکت سایر نهادها و دستگاه ها دنبال کنیم که دغدغه های جدی نظام و شهر تهران است. 

ارائه خدمت به بنیاد خانواده با تشکیل قرارگاه جمعیت
وی با بیان اینکه در آستانه تشکیل قرارگاه جمعیت هستیم تا ظرفیت‌های این حوزه را جمع کنیم و خدمت و امکان مرتبط به خانواده ها را فراهم کنیم، توضیح داد: یکی دیگر از رئوس ما ایجاد تفاهم نامه ها با دستگاه ها بود تا از اختیارات قانونی در دولت و مجلس و شورای شهر به عنوان یک قاعده استفاده کنیم و بتوانیم از طریق تفاهم نامه ها یک بستر جدی برای ارائه خدمت داشته باشیم.

قرارگاه‌ها امکان استفاده از ظرفیت‌های بیشتری را می‌دهد
زاکانی با اشاره به اینکه برهم انباشتگی مشکلات در تهران شرایطی را ایجاد کرده که حل این مشکلات از عهده یک دستگاه خارج است، بیان کرد: لذا ایجاد قرارگاه ها برای جایگزین کردن مدیریت واحد شهری و تفاهمات بین شهرداری و دستگاه‌های مربوطه به ما کمک می کند که امکان استفاده از ظرفیت های بیشتری را داشته باشیم؛ بنابراین کارشناسی کردن ابعاد مختلف برای تنظیم این تفاهم نامه ها ریلی برای ما و وزارت خانه ها و دستگاه های مختلف ایجاد کرده است. 

شهردار تهران اظهار کرد: تفاهم با وزارت راه افقی را برای ما باز کرد تا از ظرفیت‌های قانونی در قانون جهش مسکن بهره ببریم و نوسازی شهری را در محدوده بافت های فرسوده و از طرفی توسعه دقیق را در بافت های راکد شهر داشته باشیم و رونقی را در ساخت و ساز برای تامین نیازها از جمله بحث مسکن استطاعت پذیر صورت دهیم؛ از این رو ساخت  ۱۸۰ هزار واحد مسکونی مورد توجه قرار گرفت. 

کاهش مصرف سوخت، بهره‌مندی از تسهیلات و حرکت در مسیر دانش و اشتغال پایدار با تفاهم با وزارت نفت
وی یاداور شد: اخیرا هم شاهد این بودیم که با وزارت نفت تفاهم نامه ای امضا کردیم و اساس آن این بود که چارچوبی را دنبال کنیم که کاهش مصرف سوخت را در تهران و به تبع آن کاهش آلایندگی و هوای پاک را شاهد باشیم؛ این تفاهم نامه سرفصلی داشت که مربوط به حوزه توسعه مترو و اتوبوس و به ویژه اتوبوس برقی و تاکسی های هیبریدی بود و امکانی را فراهم می کند که سطح مصرف سوخت را کاهش و از تسهیلات قانونی آن استفاده کنیم. 

زاکانی با اشاره به توجه به توسعه فناوری های نوین در تفاهم با وزارت نفت گفت: بنا شد با توسعه شرکت های دانش بنیان که ناظر به مدیریت انرژی در تهران فعالیت می کنند دست به دست هم دهیم این موضوع را به صورت فناورانه پیگیری کنیم و هم به وزارت نفت و هم به شهرداری کمک شود امکانات، تسهیلات و حرکت در مسیر دانش و اشتغال پایدار را به ارمغان بیاورند. 

شهردار تهران با تاکید بر اینکه باید با توسعه زیرساخت های شهری و کاهش مصرف سوخت از تسهیلات استفاده کنیم، عنوان کرد: یکی از این موارد اصلاح معابر بود که ما به ازای اصلاح آن، موجب کاهش سفرهاو مصرف سوخت می‌شود؛ بر همین اساس اصلاح ۹۸ تقاطع که ۷۰۰ کیلومتر راه مردم را کوتاه می‌کند در برنامه قرار دارد و ما به ازای آن از موارد و تسهیلات این کار استفاده می کنیم.

تفاهم‌نامه با وزارت نیرو؛ در دستور کار
وی با بیان اینکه ماه ها طول کشید تا گروه های کارشناسی با هم به بحث و تبادل نظر بپردازند و به یک چارچوب مشخص برسند و بعد از آن منجر به یک تفاهم نامه جدی شود، ادامه داد: تفاهم نامه ای با وزارت نیرو در دو سطح در دستور کار است؛ یکی ناظر به انرژی و برق از جمله پست های برق که نیاز به بازبینی دارند و فرصت جدیدی را برای تهران خلق می کند و دیگری ناظر به مصرف انرژی با بازبینی در روشنایی معابر که چند هزار روشنایی ظرف دو سال تغییر می کند تا ۲۰۰ مگاوات کاهش مصرف داشته باشیم.  

توسعه ایستگاه‌های شارژ با همکاری وزارت نفت و نیرو
زاکانی با اشاره به اینکه ما به ازای بهره مندی شهر از یک روشنایی مناسب از طرفی به واسطه صرفه جویی منابع لازم نیز فراهم می شود، اضافه کرد: همچنین با مصرف درست برق در ساختمان‌ها بالغ بر ۲۶۰ مگاوات برق قابل صرفه جویی است؛ بنا شد شروع این کار را از طریق ساختمان‌های شهرداری و ساختمان های مرتبط با آن داشته‌ باشیم؛ بخش دیگر در این سرفصل ایستگاه های تغذیه و بهره مندی ماشین ها و موتور سیکلت ها برای مجموعه های برقی بود که قرار شد وزارت نیرو مواردی را فراهم کند و وزارت نفت نیز توسعه ایستگاه های شارژ را مورد توجه قرار دهد. 

تامین آب مصرفی فضای سبز پایتخت با استفاده از پساب‌ها
شهردار تهران بیان کرد: در تفاهم با وزارت نیرو سرفصل بعدی ناظر به جمع آوری آب های سطحی و فاضلاب شهر تهران است؛ منطقه ۲۲ از نظر وضعیت فاضلاب یک عقب افتادگی جدی دارد، بر همین اساس بنا شد ۴ نقطه مدنظر برای ایستگاه های تصفیه در اختیار وزارت نیرو قرار داده شود که اولین مجموعه را تحویل دادیم تا بعد از ۲ سال تصفیه خانه ها در این ۴ نقطه شکل بگیرد؛ مجموعه میزان آب مصرفی برای فضاهای سبز شهری موضوع دیگر در این تفاهم بود که با افق ۲۱۰ میلیون لیتر در روز، در حال حاضر بخشی از آبیاری از طریق بازچرخانی آب انجام و قرار شد در سال‌های آتی کل آب فضاهای سبز را از پساب آب‌های فاضلاب داشته باشیم.

نیاز تهران به توسعه ۱۷۰ کیلومتری شبکه آبهای سطحی
وی سرفصل بعدی در تفاهم با وزارت نیرو را کارهای مشترک ناظر به آبهای سطحی برشمرد و توضیح داد: تهران نیاز به ۷۰۰ کیلومتر شبکه آبهای سطحی دارد که ۵۳۰ کیلومتر آن اجرا شده و ۱۷۰ کیلومتر نیاز به توسعه داریم که طبق برنامه باید تا سال ۱۴۲۰ تکمیل شود ولی ما بنا داریم این کار را ظرف ۶ سال انجام و با وزارت نیرو تعامل جدی داشته باشیم؛ همچنین قرار شد میزان تولید انرژی که انجام می دهیم را وزارت نیرو از ما خریداری کند، مثلا در ۸ مجموعه فرامنطقه ای که از طریق نقاط تفکیک زباله ایجاد خواهد شد در بخش هاضم ها و تولید انرژی وزارت نیرو از ما خریداری کند و یک درآمد پایدار شهری را برای تهران فراهم کنیم؛ علاوه بر این در رود دره فرحزاد اعمال قانون از طریق وزارت نیرو برای پاکسازی آن و طراحی برای خطوط انتقال انرژی به زیر زمین و آزادسازی فضاهای زیر این خطوط فشار قوی برای امکان توسعه شهری در مناطق درگیر از دیگر تفاهمات با وزارت نیرو است.  

انعقاد تفاهم‌نامه با نیروهای مسلح برای ساماندهی پادگان‌هایی مانند ۰۶، جی، دوشان تپه و کوهک 
زاکانی با بیان اینکه تفاهم نامه بعدی با نیروهای مسلح امضا شد، گفت: بخش عمده ای از زمین‌هایی که از دوران قبل در شهر رها شده بوده متعلق به نیروهای مسلح است و قانون انتقال پادگان ها به خارج از شهر نیازمند مراوده و تعامل است. در این راستا پیرامون پادگان هایی مانند ۰۶، جی، دوشان تپه و کوهک نیازمند تفاهم هستیم، بنابراین بنا شد در قالب یک تفاهم و چارچوب مشخص این موضوع را پی بگیریم و در کنار آن ساخت و سازهایی که این‌ نهاد انجام می دهد نیز با شهرداری دنبال و مورد تفاهم قرار بگیرد و نهایتا تفاهم نامه کلی با ستاد کل نیروهای مسلح امضا شد تا گره از مشکلات شهر باز کنیم.

کلنگ‌زنی ۶ هزار واحد مسکونی خرداد ماه
شهردار تهران افزود: با بنیاد مسکن تفاهم کردیم که ۱۰ هزار واحد مسکونی را بسازد؛ در بافت های فرسوده ۴ هزار واحد کلنگ زنی شد و ۶ هزار واحد نیز خرداد ماه کلنگ زنی می شود، همچنین سطح اول تفاهم با بنیاد مستضعفان ناظر به املاکی است که مورد تعارض و نظر طرفین است و باید مسائل و معضلاتی که از قبل باقی مانده را حل و فصل کنیم و سطح دوم تفاهم ناظر به بهره مندی از ظرفیت‌ها برای ساخت و ساز و توسعه شهر تهران است. 

سطح سوم مدیریت مشارکتی؛ همکاری و مشارکت مجموعه‌های مردمی
وی ادامه داد: تفاهم با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) را نیز در دستور کار داریم تا از این ظرفیت‌ها به بهترین نحو استفاده کنیم؛ بنابراین سطح اول ناظر به ایجاد قرارگاه ها و سطح دوم کار مشارکتی مربوط به تفاهم نامه ها است و در صورت اجرایی شدن آنها گره های بزرگی از تهران باز خواهد شد؛ سطح سوم مدیریت مشارکتی نیز ناظر به همکاری و مشارکت مجموعه های مردمی است که تحت عنوان مشارکت با مجموعه فعالین در شهر کار جدی را دنبالمی کنیم تا با ایجاد یک خدمت شایسته زمینه مشارکت مردم برای تحول در تهران را فراهم کنیم.

توسعه فناوری در پایتخت با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
زاکانی با بیان اینکه تاکنون دو جلسه با معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شده است، افزود: کارگروهی در آخرین جلسه هفته گذشته تشکیل شد تا سرفصل‌های مختلفی تعیین شود. قرار است که علاوه بر استفاده از ظرفیت بالای علم و دانش در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های شهر تهران، حوزه فناوری هم در شهر تهران توسعه یابد تا با اشتراک گذاری ظرفیت‌های ویژه، توسعه فناوری در پایتخت رخ دهد. 

وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: با تصویب سازمان فناوری‌های نوین، این کار حتماً تسریع خواهد شد تا در ابعاد مختلف به شهر تهران کمک کند. مقرر شد که کارگروه در مدت زمان ۲۰ روزه، پیشنهادات خود را ارائه دهد تا در ماه آینده، تفاهم‌نامه‌ای با معاونت علمی و فناوری به امضاء برسد. امکانات و اقتضائات بسیاری در شهر تهران وجود دارد که مدیریت شهری با اشتراک گذاری توانمندی‌های موجود می‌تواند جهشی در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین داشته باشد.

میزان خدمات بهداشتی ارائه شده به شهروندان، قابل پذیرش نیست
شهردار تهران ضمن اشاره به پیگیری تفاهم نامه‌ای با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: شهر تهران از بعد بهداشتی، فقیر است. میزان خدمات بهداشتی که به شهروندان ارائه می‌شود قابل پذیرش نیست، اما از بعد درمانی بسیار غنی و توانمند بشمار می‌رود و محل ارجاع بیماران سایر شهرهای کشور است. بر همین اساس جلساتی با معاون بهداشت وزیر بهداشت، برگزار و کمیته قرارگاه سلامت با حضور روسای دانشگاه‌ها تشکیل شد تا اقدامی مشترک با شهرداری تهران انجام شود. این تفاهم نامه در راستای تقویت بعد بهداشتی شهر تهران و کاهش ابتلای بیماری شهروندان در پایتخت است. 

آماده همکاری با تمام دستگاه های کشور هستیم
زاکانی در ادامه تأکید کرد: شهرداری تهران امکان همکاری مشترک با سایر دستگاه‌های کشور را دارد تا با اشتراک گذاری توانمندی‌های مدیریت شهری، تفاهم‌نامه‌های متعددی امضاء شود و آن‌ها را به مرحله اجرا برساند.

وی ضمن اشاره به دیدار با مسئولان کمیته امداد خمینی (ره) گفت: این جلسات در جهت فقرزدایی شهر تهران بود که برهمین اساس مقرر شد تا تفاهم‌نامه‌ای با کمیته امداد خمینی(ره) به امضاء برسد.

شهردار تهران عنوان کرد: این تفاهم‌نامه‌ها سبب می‌شود تا از ظرفیت سایر دستگاه‌ها بهره مند شویم و در جهت توسعه شهر تهران، ظرفیت‌های شهرداری را به اشتراک بگذاریم. امید است که این مسیر به بهترین نحو، امکان بهره مندی از ظرفیت‌های شهر تهران را برای مدیریت شهری فراهم کند.

تفاهم با مپنا در حوزه برقی‌سازی اتوبوس‌ها
زاکانی درباره تفاهم‌نامه‌ دیگری گفت: این تفاهم‌نامه به منظور ارتقای زیرساخت‌های حمل و نقلی با شرکت مپنا در حوزه برقی سازی اتوبوس‌ها و ... است که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد. امید است که شرایطی ایجاد شود تا با تجمیع ظرفیت سایر دستگاه‌ها، از برهم انباشتگی مشکلات و سردرگمی شهر تهران، کاسته شود.

وی ضمن اشاره به برگزاری جلسه‌ای با سازمان اوقاف کشور بیان کرد: این جلسه درباره مجموعه‌های وقفی شهر تهران بود که در آستانه امضای یک تفاهم‌نامه بسیار کارگشا برای شهر تهران است. همه دستگاه‌ها مسئولانه به میدان آمده‌اند تا رفاه، آسایش و پیشرفت شهر تهران توسعه یابد.

به گزارش شهر پس از استماع گزارش شهردار تهران اعضا نظراتشان را گفتند که در ادامه اظهارکرد: بخشی از سخنان اعضای شورای شهر تهران ناظر به موضوع فاضلاب منطقه ۱۹ و مجموعه ورزشی این منطقه است که در راستای وظیفه ناظر آن منطقه باید مورد بررسی قرار گیرد که این موضوع دنبال و حل خواهد شد.

شهرسالم دچار چالش‌های زیرساختی است که به دنبال رفع آن هستیم
وی با اشاره به تذکر یکی از اعضای شورای شهر تهران درباره شهر سالم اظهار کرد: شهر سالم از برخی موضوعات رنج می برد که از جمله آن ها میزان تعرفه برای افراد در داخل شهر سالم است، این میزان هزینه، کفاف متخصصان را نمی کند و در این زمینه مذاکراتی کرده ایم؛ این موضوعات چالش جدی برای شهر سالم است، از این رو از طریق زیست عمومی موضوع را پیگیری می کنیم که این موضوع حل شود.

شهردار تهران تصریح کرد: اینکه برخی عزیزان درباره بیمارستان گلایه داشتند باید عرض شود که این موضوع باید بررسی شود، زیرا در این زمینه دو نگاه وجود دارد، یکی اینکه زیر بار توسعه کار و خدمت برویم و دیگری اینکه خرید خدمت کنیم، پیشنهاد درست این است که خرید خدمت کنیم، زیرا دیگر تبعات قبول مسئولیت و حجم کار را نخواهد داشت.

برگزاری جلسات با دانشگاه‌ها به منظور احداث بیمارستان در منطقه ۱۹
وی افزود: درباره تذکری که درخصوص فقدان بیمارستان در منطقه ۱۹ داده شده باید عرض کنم که در این زمینه با دانشگاه ها وارد مذاکره و اعلام کرده ایم که می توانیم خدمت ارائه کنیم، زیرا خدمت ارائه کردن به دانشگاه برای بالا بردن خدمات، امر خوبی است؛ جلسات متعددی با دانشگاه علوم پزشکی تهران و ایران برگزار کردیم که چگونه می توانیم خدمت و ظرفیت آن ها را افزایش دهیم.

از طریق تفاهم مشکلات را حل می‌کنیم نه تخاصم و رسانه‌ای کردن مشکلات
زاکانی گفت: درباره موضوعات پیرامونی تهران باید عرض کنم که اگر از هر منظر به این مسئله نگاه کنید، یک واقعیت ملموس از انبوه مشکلات شهری وجود دارد، زیرا هم اینک ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در تهران ساکن و نزدیک به چهار میلیون نفر در روز در حال تردد هستند که مجموع این افراد به بیش از ۱۳میلیون می رسد، از این رو جمع جبری این افراد مشکلات را افزایش می دهد؛ از هر زاویه نگاه کنیم، خودمان را مکلف می دانیم که در این زمینه گره گشایی کنیم و هم اینک به جای تخاصم راه تفاهم را در پیش گرفته ایم. اگر در گذشته با تخاصم و رسانه ای مسائل شهر را دنبال می کردند، ما به دنبال تفاهم هستیم؛ برای تفاهم روش قرارگاهی را انتخاب کرده ایم که در این قرارگاه همه دستگاه ها حضور دارند و هر دستگاه در قالب مسئولیت انجام خدمت می کند.

تفاهم‌نامه‌ها با توجه به مجاری قانونی دنبال می‌شود
شهردار تهران افزود: در قرارگاه اجتماعی از ۱۲ هزار افراد معتاد که جمع آوری شده اند، بیش از ۷ هزار و ۳۰۰ نفر به کمپ ترک اعتیاد فرستاده شدند که در این قرارگاه هر دستگاهی کار خودش را انجام می دهد و به دیگر نهادها برای حل این موضوع کمک می کند، به همین منظور خروجی این کار اتفاق مبارک برای مردم می شود. در قرارگاه ها، جنس کار دور هم نشستن و ناظر به یک هدف واحد فکر کردن، است. ما با امضای تفاهم نامه، قدر و سهم شهر را دریافت  میکنیم تا در مسیر حرکت در چارچوب قانون با نگاه حل مشکلات پیش برویم.

تفاهم‌نامه‌ها چارچوب کار را با توجه به مجاری قانونی تعیین می‌کنند
زاکانی خاطرنشان کرد: تفاهم نامه ها با اختیارات و چارچوب های مختلف و با توجه به مجاری قانونی دنبال می شود، این تفاهم نامه ها برای ما امکانی ایجاد می کند تا حدود و ثغور کارمان را بدانیم، همچون تفاهم نامه ای که با بنیاد مسکن داشتیم تا کمکی در ساخت ۱۰ هزار واحد مسکن در بافت فرسوده تهران داشته باشند.  

۹۸درصد ون‌های تهران فرسوده‌اند
وی به حوزه حمل و نقل، اتوبوس و مترو اشاره کرد و گفت: در این حوزه سیستم خدمات رسانی عمومی فرسوده است، سالیان سال است که اتوبوس جدیدی به شهر اضافه نشده که نیاز جامعه را تامین کند، ۶ هزار ون داریم که ۹۸ درصد آن فرسوده است. ۷۲ هزار تاکسی داریم که بالای ۵۰ درصد فرسوده هستند.

برای تامین قطعات مترو ۲ ماه زمان نیاز است
شهردار تهران بیان کرد: در بخش مترو هم بارها اعلام کرده ام، متاسفانه پس از دوره مدیریت  قبلی وقتی به انبار اقلام مراجعه شد، عدد صفر جایگزین شده بود؛ یعنی موجودی انبارها صفر بود. تلاش کردیم این نکات نادرست با کم مسئولیتی رقم زده نشود و به جامعه منتقل نشود. اکنون هم بنا نداریم وارد این موضوعات شویم، اما در این خصوص خرید ۸۰۰ میلیارد اقلام را تصویب کردیم که بانک شهر در این خصوص مکلف شده و سرفصل های آن هم فراهم شده، اما زمان بر است و حداقل دو ماه زمان نیاز دارد.  


کد مطلب: 798173

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/798173/اقدام-جالب-زاکانی-کاهش-مصرف-برق-تهران-جزئیات

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com